Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

MrFingers

Leden
  • Content Count

    223
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

MrFingers last won the day on January 31

MrFingers had the most liked content!

Community Reputation

291 Super

1 Follower

About MrFingers

  • Rank
    Aardgasexpert

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Volgens mij zijn ze u erbij aan het matsen. Toevallig ook de flux-capacitor ook versleten?
  2. Die mogen ze ook op mijn oprit afzetten hoor (en de sleutel in de brievenbus droppen).
  3. Groot onderhoud 62.000km bij Ceulemans Herent. 10% korting op alles vanwege dag extra moeten wachten. Olie verversen + algemene inspectie motor werkuren Bougies vervangen werkuren in/uitbouw interieurfilter Aanvullende inspectie Longlife olie 504.00 507.00: 4 liter Bougies 3x Oliefilter Interieurfilter Vijs Kleine Leveringen Milieubijdrage 441.10€ (anders was het 490.11€) Ceulemans giet dus met plezier longlife olie in een auto die om de 15k op onderhoud moet (en gaat). Easy cash natuurlijk. En de prijzen liggen sowieso erg hoog vergeleken met Clissen, tot dubbel de prijzen voor onderdelen.
  4. Hoewel ik zelf met de zilveren medaille rondbol, moet ik toch zeggen dat ik een test van het ADAC veel hoger inschat dan een "test" van de VRT.
  5. Dat van die banden heb ik ook mijn twijfels over (ook al omdat er veel verschil op zit qua rubber-compound, en de ene band dus veel sneller slijt dan de andere). Wat wel een issue is is de slijtage van de remblokken, die ligt hoger bij EV's dan bij conventionele wagens van hetzelfde formaat doordat die voertuigen veel zwaarder zijn (en er dus harder geremd moet worden). En remblokken produceren ook fijn stof, vraag dat maar aan eenieder die lichtmetalen velgen heeft.
  6. Nee, dit getuigt van schabouwelijke onderzoeksjournalistiek louter gebaseerd op een bepaalde boodschap die gepubliceerd diende te worden (van hogerhand opgelegd?), en dan een fijne selectie van feiten, normen en criteria om die wens te "onderbouwen". Slechte onderzoeksjournalistiek zou gewoon slordig zijn met hiaten en contradicties, dit is gewoon gruwelijk uitgekiend en uitgekookt (en eigenlijk dus nog veel erger)... en zelfs dat kunnen ze niet, cfr de doorprikking van hun claims langs meerdere zijdes.
  7. Dat viel me ook op. Tot zover het label "kwaliteitsjournalistiek". Maar dat viel nu wel te verwachten van "Het Huis van Vertrouwen", het is zeker niet de eerste keer dat ze verzaken aan hun taak om te informeren en in plaats daarvan eerder gaan sturen.
  8. Ik vraag me dan af of het methaan dat op de bron zelf afgefakkeld wordt bij de ontginning van aardolie (wegens economisch niet de moeite om te ontginnen en transporteren) de occasionele tanker die op de klippen loopt of de pijplijn die scheurt in rekening worden gebracht bij de uitstoot van (ruwe) aardolie en afgeleide producten. Ook de keuze om voor e-voertuigen 100% groene stroom te gebruiken “omdat die optie bestaat”, terwijl voor CNG-voertuigen het gebruik van bio-gas (of de bio-component die al in aardgas hier in de leiding zit) dan weggelaten wordt, hoewel die optie ook bestaat (zij het op kleine schaal). Zo kan ik ook statistieken maken en “sturen” tot je het resultaat hebt dat je graag hebt. Niet dat ik wil ontkennen dat de uitstoot van ruw methaan aan de bron een probleem is, maar die selectieve verontwaardiging gaat nu wel heel ver. Nu heeft men de overheid weer een stok gegeven om een bepaalde groep bestuurders mee om de oren te slaan. Eerst waren de benzinerijders des duivels, vervolgens de dieselrijders (allemaal, ook die Euro6 met Adblue), en nu de aardgasrijders.
  9. Benzine "versterft" na een tijdje, en zal dan minder goed werken (ontbranden), er kan vlokvorming optreden, wat je filters kan verstoppen, en bij een tank die niet voor het grootste deel gevuld is kan water in de lucht condenseren en de benzine bevuilen. Euro95 is er iets gevoeliger aan dan Euro98.
  10. Gisteren om 1230h op de parking van de Gamma in Korbeek-Lo, een blauw-metallic Seat Leon met officiële sticker.
  11. Dat komt omdat de bevestigingspunten op het chassis waar normaal de trekhaak/afneembare trekhaakvoorziening op geïnstalleerd wordt al gebruikt worden voor de bevestiging van de CNG-tanks aan het chassis. Het heeft dus echt te maken met de technische beperkingen van het specifieke model (daarom dat sommige wagens wel CNG & trekhaak kunnen combineren, en anderen niet).
  12. Je gaat sowieso vaker langs het tankstation moeten passeren dan met een wagen met "conventionele" (lees: diesel of benzine) brandstof, daar kun je écht niet onderuit. Als je een tankstation hebt dat ergens pal op je traject ligt, of vlak in de buurt van je bestemming/vertrekpunt, is dat eigenlijk geen issue. Anders is het natuurlijk als je er behoorlijk voor moet gaan omrijden, maar dat is in Vlaanderen eigenlijk ook niet meer het geval (op een paar uitzonderingen na... Ja, ik kijk naar de Noorderkempen). Voor de rest: een CNG wagen rijdt exact hetzelfde als een benzinewagen, en je hebt voldoende vermogen om overal vlot mee te kunnen, zonder overdreven prestaties. De reikwijdte hangt natuurlijk af van de kwaliteit van het geleverde gas (L-gas in Antwerpen & Brabant, H-gas in Oost- & West Vlaanderen & Limburg, maar L-gas wordt uitgefaseerd), de vuldruk (die is vaak vrij standaard tussen de 200 & 220 bar. Koude winterochtenden zijn prachtig om te tanken, want dan krijg je er echt veel ingepompt. Hete zomermiddagen daarentegen zijn behoorlijk wat minder) en het gewicht van je rechtervoet. De cijfertjes die de fabriek opgeeft moet je altijd met een korreltje zout nemen, want het reëel verbruik ligt altijd een stuk hoger (ik neem aan dat je in de zomer je airco aan zet, dat verbruikt ook brandstof). CNG is eigenlijk altijd een optie als: - er een CNG tankstation in de buurt is - je je kunt vinden in de beperkte keuze van merken, modellen & uitvoeringen, alsook de beperkte keuze in motorisatie - je een trekhaak niet echt noodzakelijk vind (CNG tanks zitten vaak in de weg voor de montage van een trekhaak)
  13. Gisteren een grijze VW Caddy ergens ter hoogte van Rumst op de snelweg rond 17h, en om 19h30 een rode Seat Ibiza in de Gasstraat in Kapellen. Beiden met officiële sticker... Ik reed echter opvallend incognito met onderstaande vervangwagen.
  14. 1818h, onder de brug van de Tervuursevest met de Boudewijnlaan hier in Leuven, een grijze Golf TGI met huissticker.
  15. Stikstof (N²), wat een inert gas is.
×
×
  • Create New...