Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

MrFingers

Leden
  • Content Count

    212
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

MrFingers last won the day on June 24

MrFingers had the most liked content!

Community Reputation

274 Super

1 Follower

About MrFingers

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Je gaat sowieso vaker langs het tankstation moeten passeren dan met een wagen met "conventionele" (lees: diesel of benzine) brandstof, daar kun je écht niet onderuit. Als je een tankstation hebt dat ergens pal op je traject ligt, of vlak in de buurt van je bestemming/vertrekpunt, is dat eigenlijk geen issue. Anders is het natuurlijk als je er behoorlijk voor moet gaan omrijden, maar dat is in Vlaanderen eigenlijk ook niet meer het geval (op een paar uitzonderingen na... Ja, ik kijk naar de Noorderkempen). Voor de rest: een CNG wagen rijdt exact hetzelfde als een benzinewagen, en je hebt voldoende vermogen om overal vlot mee te kunnen, zonder overdreven prestaties. De reikwijdte hangt natuurlijk af van de kwaliteit van het geleverde gas (L-gas in Antwerpen & Brabant, H-gas in Oost- & West Vlaanderen & Limburg, maar L-gas wordt uitgefaseerd), de vuldruk (die is vaak vrij standaard tussen de 200 & 220 bar. Koude winterochtenden zijn prachtig om te tanken, want dan krijg je er echt veel ingepompt. Hete zomermiddagen daarentegen zijn behoorlijk wat minder) en het gewicht van je rechtervoet. De cijfertjes die de fabriek opgeeft moet je altijd met een korreltje zout nemen, want het reëel verbruik ligt altijd een stuk hoger (ik neem aan dat je in de zomer je airco aan zet, dat verbruikt ook brandstof). CNG is eigenlijk altijd een optie als: - er een CNG tankstation in de buurt is - je je kunt vinden in de beperkte keuze van merken, modellen & uitvoeringen, alsook de beperkte keuze in motorisatie - je een trekhaak niet echt noodzakelijk vind (CNG tanks zitten vaak in de weg voor de montage van een trekhaak)
  2. Gisteren een grijze VW Caddy ergens ter hoogte van Rumst op de snelweg rond 17h, en om 19h30 een rode Seat Ibiza in de Gasstraat in Kapellen. Beiden met officiële sticker... Ik reed echter opvallend incognito met onderstaande vervangwagen.
  3. 1818h, onder de brug van de Tervuursevest met de Boudewijnlaan hier in Leuven, een grijze Golf TGI met huissticker.
  4. Stikstof (N²), wat een inert gas is.
  5. Dat zijn nu al 5 tankstations op een steenworp van de voordeur (Esso op de E40, DATS Heverlee, Pitpoint Brusselsesteenweg, Pitpoint Kessel-Lo, DATS Haasrode). Colruyt heeft natuurlijk wel een (omvangrijk) service-center op het industriegebied daar, dus het was een kwestie van tijd eer daar een (CNG) Dats ging verschijnen. Wel een absoluut verkeersinfarct daar tijdens de spits.
  6. Sharan wordt nog steeds gemaakt, maar D'Ieteren heeft besloten die niet beschikbaar te maken in België. Maar niet met CNG (van de fabriek uit), al is er wel een fabrieks-af versie geweest met LPG. Het is ook van techniek een vrij oude wagen, met een chassis dat dateert van 2010.
  7. Om 7h40 een zwarte Volvo V70 “bifuel” aan het tanken voor mij in Heverlee aan de snelweg. Officiële sticker.
  8. Zaterdag een Volvo sedan aan het tanken bij den Total in Koblenz (D), zo rond de klok van 18h Gisteren een Mercedes B200 met officiële sticker ter hoogte van Mechelen-Noord richting Brussel. Zo rond de klok van 19h30
  9. "Den enigen bio-ethanol die ik wil moet in mijn bier zitten, verdulleme!"
  10. Polo: 4053 x 1780 x 1448 T-Cross: 4208 x 1760 x 1584 T-Roc: 4229 x 1831 x 1501 Kamiq: 4390 x 1781 x 1593 Het scheelt allemaal niet zo veel hoor. 30cm langer dan de Polo, en even breed.
  11. Is dat niet HEEL veel auto om door een 90pk motor(tje) rondgetrokken te worden? EDIT: MQB-A0 platform, dus hetzelfde onderstel als de Polo. Lijkt wel een veel grotere wagen! Volgens Wikipedia trouwens 145Nm maximum koppel op de GTec.
  12. Frankrijk zet keihard in op e-wagens, dus zal wel van overheidswege uit komen.
  13. Eind augustus naar Toscane geweest, een regio waar meer tankstations staan dan cipressen. Ook Italianen geven absoluut geen hol om hun auto(otje), met overal deuken, onbrekende bumpers, butsen, krassen,... Ook een paar laadpalen gezien in de omgeving van Pisa, maar geen enkele elektrische auto. Een paar hybride taxi's (die verplicht een piepgeluid moeten maken om de zoveel seconden, omdat ze anders te stil zijn: prima regelgeving, zouden ze hier ook mogen invoeren), maar dat was het. Heel veel CNG-rijders wel, en ook heel veel CNG tankstations. Wij zijn naar daar gegaan met de dieselstoof van mijn moeder, want geen zin in brandstof-stress + die auto heeft een belachelijke hoeveelheid koppel gepaard met een superkorte eerste versnelling, wat rijden op steile hellingen een absoluut plezier maakt.
  14. Welke nabije concurrentie? Helemaal naar Brecht rijden is toch ook een eind, of naar Vossenschijn. Het is trouwens L-gas.
  15. Gisteren: - grijsgroene Skoda Octavia met huissticker op de ring rond Aarschot, rond 8h30. - grijsgroene VW Caddy met officiele sticker ergens rond Olen, 9h. - 2x Skoda Octavia aan den DATS van Heverlee om 19h40. 1x officieel (zwart) 1x huis (bruin metallic)
×
×
  • Create New...