Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Aardgasrijder

Beheerder
  • Content Count

    3,194
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    173

Aardgasrijder last won the day on October 10

Aardgasrijder had the most liked content!

Community Reputation

1,716 Super

4 Followers

About Aardgasrijder

  • Rank
    Aardgasgoeroe
  • Birthday 03/12/1986

Recent Profile Visitors

11,805 profile views
  1. @Witloofboer Ik zou bij de aanschaf van een 2dehands CNG-wagen in het algemeen uitkijken voor volgende zaken: R110-markering op de wagen, is belangrijk voor de CNG-keuring in België. Wagens vanaf 2010 hebben dit doorgaans wel, maar niet steeds wanneer ze uit het buitenland worden ingevoerd. Keuring van de tanks of in geval van een Caddy uit 2010, eventuele vervanging van de tanks. De VW Caddy en Touran hebben hier last van gehad, er zijn terugroepacties voor gedaan in het verleden. In mijn geval waren enkel de achterste tanks vervangen, de voorste 2 niet. Deze waren verroest, maar werden vervangen in België, omdat er een terugroepactie niet werd uitgevoerd. Drive Systems heeft dit uitgevoerd op verzoek van VW. Je hebt interesse in een Caddy uit 2010. Dit is de 2.0 TSI en is de eerste versie van CNG bij de Caddy. De techniek is goed, je kan best de onderhoudshistoriek opvragen van de wagen (dit doe je best voor iedere wagen die je tweedehands koopt). Dit kan je door naar een lokale VW-garage te bellen en het chassisnummer door te geven. Zij kunnen in hun computer de herstellingen opzoeken. Zo ben ik er achter gekomen dat de GDR (gasdrukregelaar) reeds werd vernieuwd bij mijn wagen, net als de vervanging van de CNG-tanks. De GDR van een 2.0 TSI was vroeger storingsgevoelig, nu zitten er nieuwe exemplaren in die dit probleem niet meer hebben. De oude exemplaren kunnen ook ooit lekken, bij de 1.4 TSI stelt dit probleem zich veel minder dan bij de 2.0.
  2. @JJR dat zou ik niet doen. De werking van het product is optimaal als je het gebruikt en een volle tank oprijdt, het is niet de bedoeling om het in stukje te gebruiken.
  3. @mattieke het voordeel van een affabriek installatie, is dat de boordcomputer hierop wordt ingesteld. Wanneer je naplaatsing doet, dan is de boordcomputer hierop niet steeds op ingesteld, of is het niet altijd mogelijk goed in te stellen. Het is mogelijk om dit door middel van programmatie aan te passen, maar vaak zit er een beveiliging ingebouwd in de software waarbij aan een aantal parameters voldaan dient te zijn, voordat start stop correct werkt of voordat de omschakeling kan gebeuren. één van de parameters is altijd de temperatuur rond de auto en de temperatuur van de motor. Als de motor te koud is, dan zal deze niet automatisch omschakelen op gas bij start/stop. Best kan je erkende installateurs vragen hoe het zit voor het model dat je wenst om te bouwen naar LPG of CNG. Zij kunnen je ook exact vertellen hoe het start/stop systeem hiermee omgaat. Ik heb een verhaal gelezen op autoweek.nl (denk ik) waarbij een Prius hybride ook nog werd uitgerust met LPG om nog zuiniger te rijden, dat systeem werkte heel erg goed. Afhankelijk van de regio van waar je bent, kan ik AGS Olen en Drive Systems in Halen aanraden (uit eigen ervaring). Beide zijn erkend voor LPG en CNG.
  4. @cm-vdp welkom op het forum. Waar ben je van plan te gaan tanken? Dan kunnen we je aangeven als het om H-gas of L-gas gaat in die regio. De kwaliteit van gas is bepalend voor je rijbereik, net als de vuldruk. Aangezien je collega rond de 300 km zit, ben ik vrij zeker dat het L-gas is. Ik heb een Octavia met 15 kg CNG gehad en haalde daar met H-gas gemiddeld 380km per tankbeurt mee, met uitschieters tot 420-430 km in de winterperiode.
  5. Jaarlijks en dan tegelijk een bak benzine oprijden. Zodat het spul zijn werk kan doen. Ik heb 2 bakken van 12 liter opgereden. De dosis was voor 20 of 25liter benzine dacht ik.
  6. @muscles 205/55/16 16 inch banden op de Touran. De prijzen van montage zijn goedkoper dan andere partners. Bedankt
  7. Aardgasrijder

    CNG sticker

    @Frédo vreemd, ik dacht dat dit enkel was na de eerste keuring. Hebben ze er een trekhaak onder gemonteerd?
  8. Ik vind de rij-eigenschap bij regen ook heel belangrijk.
  9. De banden van mijn VW Touran beginnen stilaan op zijn einde te lopen. Met het oog op de komende winter denk ik dan ook best al nieuwe banden te kopen. Welke all season banden raden jullie aan? Iedere test van magazines geeft andere resultaten ! En dan bedoel ik echt uiteenlopende resultaten. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Vredestein Quatrac 5 (met sneeuwvloksymbool) of Nexen Blue 4 Season (zonder sneeuwvloksymbool).
  10. @JJR ik denk in jouw geval echt aan een probleem met de injectoren. Vervuilde injectoren door (oudere) benzine. Een benzineflush / reiniger zou soelaas kunnen brengen zoals Jan Robert schrijft. Ik heb dit vorige maand gebruikt bij onze dieselwagen en ook bij onze CNG-wagen. Ik heb Eurol gebruikt Eurol Petrol Injection Cleaner Eurol diesel Injection Cleaner Het storingslampje dat jij aanduidt, duidt op een algemene storing in het motormanagementsysteem, met een OBD lezer zou dit makkelijk moeten uitgelezen kunnen worden. Ofwel zelf, ofwel door een garage. Welke km-stand heb je trouwens?
  11. @JJR zelf heb ik afgelopen maand dit lampje ook op het dashboard gekregen bij mijn VW touran uit 2010. Het is aangegaan nadat ik even op benzine heb gereden. Ik heb met een OBD-scanner de foutcode gewist en het is sindsdien niet meer teruggekomen. De oorzaak weet ik echter niet. Wel toevallig dat jij hetzelfde hebt na tanken van benzine.
  12. Qua kwaliteit zal het allemaal wel in orde zijn. De onderdelen dienen een welbepaalde kwaliteit te hebben. Turkije en Marokko zijn 2 landen waar de automobielsector serieus in heeft geïnvesteerd en nog steeds in investeert. Van de kwaliteit van bussen die in Turkije worden geproduceerd weet ik echter wel van grote verschillen, omdat ik dagelijks in de bus wereld zit. Het Turkse Otokar is beduidend minder betrouwbaar dan de MAN bussen die worden geproduceerd in Turkije. Mercedes bouwt er ook bussen en deze zijn ook van goede kwaliteit. Andere discussie buiten de kwaliteit die hierboven ook stilletjes de ronde gaat... Turkije en zijn leider... Gezien de situatie met de Koerden...
  13. Deze voormiddag was het spitsuur bij Dats Bree. Tegen 11u15 stonden alle pompen bezet... Ook die van CNG. Toen ik net wilde parkeren met onze (diesel)wagen stond er een donkerblauwe VW Touran (model vanaf 2011) te tanken. Ik was te laat om een foto te maken. Bij de andere pomp had ik niet opgemerkt dat er een Audi A4 Avant stond te tanken. Deze wagen heb ik nog net op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Hier werd een uitgeknipte CNG-sticker gespot op de koffer
  14. @Celen de korst bijzijnde locatie met H gas is Tessenderlo voor jou. Het betreft zelfs H+gas, gas gewonnen uit LNG. Mocht je er eens in de buurt zijn zou ik daar eens gaan tanken. Ik las onlangs dat de druk van de pomp werd bijgesteld door Drive Systems. Tank daar maar eens vol en dan zal je zien dat ook jij 4 kg kan halen Bruno Tessenderlo LNG-CNG Tessenderlo / LNG Drive Hyundailaan 2 3980 Tessenderlo
×
×
  • Create New...