Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Aardgasrijder

Beheerder
  • Content Count

    3,267
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    177

Aardgasrijder last won the day on January 16

Aardgasrijder had the most liked content!

Community Reputation

1,761 Super

4 Followers

About Aardgasrijder

  • Rank
    Aardgasgoeroe
  • Birthday 03/12/1986

Recent Profile Visitors

12,755 profile views
  1. @purplecngrider ja dat is H-gas
  2. @Francky dat heeft heel waarschijnlijk te maken met een defecte klep op 1 van je flessen. Ik ben echter wel geen expert bij defecten, dus voor mij is het gissen. De diagnose dien je best bij een erkende installateur te laten stellen. Je kan bellen of mailen en het probleem uitleggen, vaak hebben ze snel een mogelijke diagnose. Een definitieve diagnose heb je wel altijd pas als je de wagen binnenbrengt. Mijn gok is dus een defecte klep op een cng tank.
  3. @purplecngrider ja dat is mogelijk op H gas. L gas zal moeilijker zijn vrees ik.
  4. @Lage Emissie Zone 12 banden per jaar? Dit is volledig foutief. Elektrische wagens zijn iets zwaarder en kunnen sneller accelereren, maar zoveel als jij aanhaalt verslijten die banden niet. Testen tonen wel aan dat de banden sneller verslijten, maar dan spreken we over een tiental procenten. Er zijn speciale banden voor elektrische wagens. Ik dacht dat dat het voor de Zoë was dat ik gelezen heb.
  5. Even ter informatie, er is sinds reportage van VRT ook door de VRT zelf meegelezen op dit forum. Dit kan ik zien in de statistieken van de website.
  6. Neen, je zit verkeerd. De CNG-maatregel was tijdelijk, toen ik in 2014 mijn Octavia kocht en inschreef was de wegentaks iets van 220 euro dacht ik. Goedkoper dan diesel en benzine, maar slechts een fractie.
  7. https://www.gas.be/nl/nieuwsberichten/cng-en-duurzaamheid Kiezen voor een CNG-wagen betekent kiezen voor de toekomst. Het Autosalon is voor veel mensen hét moment om een nieuwe wagen te kiezen. Het is echter niet eenvoudig de weg te vinden tussen de vele modellen en brandstoffen, maar daar kan de Ecoscore helpen om de juiste beslissing te nemen. Dit instrument werd op vraag van de gewesten ontwikkeld en gevalideerd door expertisecentra als Vito, VUB en ULB en houdt enerzijds rekening met de emissies van het voertuig en anderzijds met de emissies van de brandstof gaande van productie tot gebruik of m.a.w. op basis van een "well-to-wheel"-benadering. Het gaat daarbij zowel om de emissies van broeikasgassen als de emissies van gassen die de luchtkwaliteit beïnvloeden (zoals NOx en fijnstof). Aan elk voertuig wordt een score van 1 tot 100 (gaande van meest vervuilende tot meest ecologische) toegekend. Door enkele modellen te selecteren wordt al gauw duidelijk dat aardgasvoertuigen tot de meest milieuvriendelijke behoren, net achter de elektrische modellen en vóór de traditionele brandstoffen. De berekening van de klimaatimpact kan nog worden vervolledigd door ook rekening te houden met de volledige levenscyclus van het voertuig (LCA - Life Cycle Analysis), d.w.z. ook met de productie en de recyclage van het voertuig. De studie van IFP Energies Nouvelles van september 2019 evalueert alle broeikasgasemissies uitgedrukt in gCO2-equivalent voor de verschillende types voertuigen en types brandstoffen. In tegenstelling tot recent in de pers verschenen hypotheses, zijn de broeikasgasemissies door de brandstofproductie hier berekend op basis van de Europese situatie. Deze studie bevestigt dat CNG (in Frankrijk GNV genoemd) niet alleen beter doet dan diesel en benzine, maar ook dan hun hybride versies. Bio-CNG Maar de toekomst begint vandaag al. Afgelopen december werd met de opening van het eerste bio-CNG-station (Brussel) een nieuw tijdperk gelanceerd voor koolstofarme hernieuwbare brandstof. Bio-CNG wordt voornamelijk geproduceerd uit landbouwafval en zal conventioneel CNG meer en meer gaan vervangen. De studie van IFP Energies Nouvelles plaatst voertuigen op bio-CNG bij de meest klimaatvriendelijke, vergelijkbaar met de elektrische voertuigen. Particulieren of bedrijven die vandaag kiezen voor een CNG-voertuig zullen hun klimaatimpact de komende maanden en jaren nog verkleinen door, minstens gedeeltelijk, gebruik te maken van bio-CNG. Referenties : Ecoscore : www.ecoscore.be Etude ACV de véhicules roulant au GNV et bioGNV, IFP Energies Nouvelles Welke plaats voor injecteerbaar biomethaan in België?
  8. Zie vooral de quote in het rood... https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200115_04806912 Vlaamse regering verzekert: wie nieuwe auto koopt, zal jaar later niet plots een pak meer verkeersbelastingen moeten betalen Vandaag om 16:15 Wie straks een nieuwe auto koopt, krijgt van de Vlaamse regering de garantie dat het belastingregime voor die wagen door de jaren heen niet zal veranderen. Op die manier wil minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) de consument zekerheid en houvast bieden, maakte hij woensdag in het Vlaams parlement duidelijk. Wie op het punt staat om een nieuwe wagen aan te schaffen, ziet hoogstwaarschijnlijk door het bos de bomen niet meer. Naar aanleiding van het Autosalon wordt de consument om de oren geslagen met studies en nieuwe gegevens over de milieu- en klimaatvriendelijkheid van benzine-, diesel-, CNG- en elektrische wagens. En hoe zit het met de belastingen die we moeten betalen op auto’s? De overheid stimuleerde de voorbije jaren hard CNG- en benzinewagens, ten koste van diesel. Terwijl ondertussen blijkt dat de nieuwe diesels het beter doen. De Vlaamse regering is sowieso zinnens om de autofiscaliteit - het gaat dan over de eenmalige belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting - te hervormen omdat Europa straks nieuwe CO2-normen oplegt aan de autoconstructeurs. Indien er niets verandert, is de belastingbetaler de dupe, zegt Diependaele, omdat de Europese normen veel strenger worden. Qua principes wil de N-VA-minister niet veel veranderen. Wagens die meer CO2, stikstofoxide en fijn stof uitstoten, zullen nog altijd meer belastingen moeten betalen. Diependaele gaat ook met de nieuwe wetenschappelijke studies rekening houden. “Ik heb een paar jaar geleden zelf een CNG-wagen gekocht omdat toen werd gezegd dat die het meest milieuvriendelijk was. Nu blijkt dat niet meer zo te zijn,” dixit de minister tijdens de actuele vragen in het Vlaams Parlement. Wel nieuw is dat de Vlaamse regering bij de hervorming er gaat voor zorgen dat consumenten zekerheid krijgen over hoeveel hun nieuwe wagen aan belastingen gaat kosten. “We willen duidelijkheid geven aan de consument. Wie een nieuwe wagen koopt, moet weten wat hij de komende jaren aan belastingen gaat betalen qua verkeersbelasting”. Het is dus niet de bedoeling dat mensen voor een verrassing komen te staan en x aantal jaren na de aankoop plots een pak meer taksen moeten ophoesten. Wie al een wagen bezit, krijgt ook de garantie dat het oude fiscale systeem blijft gelden. Diependaele liet ook nog weten dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat de vrijstelling op de BIV en de verkeersbelasting voor CNG definitief verdwijnt. Eind dit jaar loopt het voorkeurregime af, maar het is nog altijd niet uitgesloten dat het wordt verlengd, al klinkt het op kabinet wel dat altijd is gezegd dat het een tijdelijk regime zou zijn. Door Farid El Mabrouk
  9. Reactie op autogids door de sector: https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/cng-de-respons-van-de-sector-op-de-vrt-reportage.html CNG: de respons van de sector op de VRT-reportage Het onderzoek van de VRT, dat CNG bekritiseerde, heeft een reactie uitgelokt van de gassector. Die heeft cijfers en studies geleverd die de conclusies van de journalisten van de openbare omroep tegenspreken. Een team van VRT-journalisten heeft de verschillende soorten brandstof vergeleken en was zelf verbaasd over het goede resultaat van diesel. Het onderzoek stelde vooral het ecologische voordeel van CNG in vraag. Tot op het punt dat Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) een eventuele afschaffing van het fiscaal voordeel van CNG-wagens overweegt in Vlaanderen. De Belgische gassector heeft duidelijk gereageerd door gegevens te publiceren die de resultaten van de VRT-reportage ondermijnen. In het bijzonder bekritiseren ze de hoeveelheid lekkage aan de bron, die volgens het VRT-onderzoek vooral verantwoordelijk is voor het slechte resultaat van CNG. Niet zoveel lekken De VRT spreekt over een lekkagegehalte van 2%. De gassector antwoordt dat dit het niveau van in de Verenigde Staten is. Het aandeel aardgas dat in Europa wordt ontgind, ontsnapt volgens zijn cijfers maar voor 0,026%. Dat is ongeveer 100 keer minder dan in de VS. En gezien het methaan dat in ons land wordt gebruikt niet afkomstig is van de andere kant van de Atlantische Oceaan, is de conclusie van de VRT vanuit dit oogpunt dus verkeerd voor onze markt*. Vooral omdat de gasindustrie ons eraan herinnert dat CNG geen vrachtwagenvervoer tussen de verschillende distributiepunten vereist. Aardgas wordt via pijpleidingen naar de pomp gebracht, wat de CO2-balans positief beïnvloedt. Andere pijnpunten De gassector is ook verbaasd door de goede score van waterstof, terwijl “momenteel 95% van de waterstof wordt geproduceerd uit... aardgas”. Het lijkt een beetje contradictorisch om aan de ene kant een gas (CH4 of methaan) te bekritiseren terwijl een ander (H2 of waterstof) wordt aangemoedigd terwijl het van de eerste komt! Zoals we in ons artikel hebben aangegeven, kan CNG ook uit biomassa worden geproduceerd. Dit biomethaan is CO2-neutraal en zou in de komende jaren moeten worden ingezet. De gassector schat in dat “als het volledige potentieel van bio-CNG in België zou worden geïmplementeerd, zou het 2 miljoen voertuigen op CNG kunnen laten rijden”. Volgens IFP Énergies nouvelle (voorheen het Franse petroleuminstituut) zou aardgas in dit geval zelfs beter zijn dan elektrisch... We kunnen dus nogmaals concluderen dat het allemaal zeer ingewikkeld ligt. *Het aardgas dat in België wordt gebruikt, is afkomstig uit Duitsland, Noorwegen, Nederland, Qatar en het Verenigd Koninkrijk. Het komt in ons land aan via ondergrondse en onderzeese pijpleidingen, maar ook per boot in vloeibare vorm via de haven van Zeebrugge.
  10. Graag terug ontopic over de foutieve test van VRT en de discussie over Fiat achterwege laten. Kristian heeft heel veel pech gehad met zijn wagen waardoor ik zijn reactie begrijp.
  11. Deze morgen 8u30 nabij Spar Neeroeteren een witte Skoda Octavia Combi van de firma Noblesse. Reed in de richting van Maaseik.
  12. Bedankt voor dit bericht. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid gebruikers voor al die platformen van autodelen en alternatieve huurbedrijven.
  13. @Lange_666 klopt, er komt altijd de oorspronkelijke eerste post gekopieerd. Als je op de link klikt, dan opent wel de link die je kopieerde.
  14. Een donkerblauwe VW Golf Variant met Belgische sticker gespot deze middag om 16u00 op de Heiweg in Neeroeteren. Daar was duidelijk een feestje bezig 😁
×
×
  • Create New...