Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Lage Emissie Zone

Leden
  • Content Count

    1,203
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Lage Emissie Zone last won the day on January 3

Lage Emissie Zone had the most liked content!

Community Reputation

392 Super

1 Follower

About Lage Emissie Zone

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Spijtig dat je er nog steeds je banden niet kan oppompen met lucht of stikstof... ( neen ik ga geen gas in mijn banden doen ).
  2. 1,2 miljoen auto’s niet meer welkom door lage emissiezones: vooral particulier krijgt klappen https://www.hln.be/auto/1-2-miljoen-auto-s-niet-meer-welkom-door-lage-emissiezones-vooral-particulier-krijgt-klappen~a57c98cb/
  3. Ja, ik denk dat het die mooie sticker is, maar het is onduidelijk of het over die kleine of grote sticker gaat.
  4. Je kan hem ook laten installeren door Aardgasrijder Je kan best wachten dat de vorst definitief voorbij is want aan de wagen werken met vriesweer is moeizaam voor de handen.
  5. 6+1 is toch iets anders dan 4+1 aan personen die in de wagen kunnen, dus als gezinswagen scoort de Maxi beter.
  6. De Caddy Maxi heb ik 21.000€ betaald, zonder inlevering van de huidige wagen want dan ging er nog wat van de prijs af. Hij trekt minder snel op dan een 5 persoons wagen maar is veel praktischer als je hem deftig gaat laden.
  7. Wist je dat een elektrische wagen tot 3 keer meer banden ( 3 x 4 = 12 banden ) nodig heeft op jaarbasis dan een andere wagen? Die banden slijten veel sneller door het zeer snel optrekken, vergelijk dit met de F1 wagens, die hebben door hun trekkracht veel meer banden nodig. Fijn stof ligt dus bij elektrische wagens vele malen hoger. P.s. met dank aan een professional want deze informatie haal ik niet van mezelf ; ik was zelf niet zo slim om dit te weten ( geef ik eerlijk toe ).
  8. Nadeel is dat jouw sportievere wagen veel meer geld kost dan de Caddy Maxi, in aankoop. Jouw wagen is wellicht wel goedkoper bij de 4 jaarlijkse tankinspectie.
  9. Let op met de voorspelde vorst want die kan ook voor terugkomende storingen zorgen.
  10. Hopelijk bezoekt de minister dit forum, hij heeft dan in 1 klap een heleboel informatie over de werkelijke stand van zaken. En hopelijk doet hij er ook wat mee want in de politiek wordt er dikwijls de andere kant opgekeken.
  11. Bedankt voor het delen, hier volgt wat er op die site staat: CNG: de respons van de sector op de VRT-reportage Het onderzoek van de VRT, dat CNG bekritiseerde, heeft een reactie uitgelokt van de gassector. Die heeft cijfers en studies geleverd die de conclusies van de journalisten van de openbare omroep tegenspreken. 2 foto's Overzicht : Lees het artikel Bekijk de fotogalerij Een team van VRT-journalisten heeft de verschillende soorten brandstof vergeleken en was zelf verbaasd over het goede resultaat van diesel. Het onderzoek stelde vooral het ecologische voordeel van CNG in vraag. Tot op het punt dat Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) een eventuele afschaffing van het fiscaal voordeel van CNG-wagens overweegt in Vlaanderen. De Belgische gassector heeft duidelijk gereageerd door gegevens te publiceren die de resultaten van de VRT-reportage ondermijnen. In het bijzonder bekritiseren ze de hoeveelheid lekkage aan de bron, die volgens het VRT-onderzoek vooral verantwoordelijk is voor het slechte resultaat van CNG. Niet zoveel lekken De VRT spreekt over een lekkagegehalte van 2%. De gassector antwoordt dat dit het niveau van in de Verenigde Staten is. Het aandeel aardgas dat in Europa wordt ontgind, ontsnapt volgens zijn cijfers maar voor 0,026%. Dat is ongeveer 100 keer minder dan in de VS. En gezien het methaan dat in ons land wordt gebruikt niet afkomstig is van de andere kant van de Atlantische Oceaan, is de conclusie van de VRT vanuit dit oogpunt dus verkeerd voor onze markt*. Vooral omdat de gasindustrie ons eraan herinnert dat CNG geen vrachtwagenvervoer tussen de verschillende distributiepunten vereist. Aardgas wordt via pijpleidingen naar de pomp gebracht, wat de CO2-balans positief beïnvloedt. Andere pijnpunten De gassector is ook verbaasd door de goede score van waterstof, terwijl “momenteel 95% van de waterstof wordt geproduceerd uit... aardgas”. Het lijkt een beetje contradictorisch om aan de ene kant een gas (CH4 of methaan) te bekritiseren terwijl een ander (H2 of waterstof) wordt aangemoedigd terwijl het van de eerste komt! Zoals we in ons artikel hebben aangegeven, kan CNG ook uit biomassa worden geproduceerd. Dit biomethaan is CO2-neutraal en zou in de komende jaren moeten worden ingezet. De gassector schat in dat “als het volledige potentieel van bio-CNG in België zou worden geïmplementeerd, zou het 2 miljoen voertuigen op CNG kunnen laten rijden”. Volgens IFP Énergies nouvelle (voorheen het Franse petroleuminstituut) zou aardgas in dit geval zelfs beter zijn dan elektrisch... We kunnen dus nogmaals concluderen dat het allemaal zeer ingewikkeld ligt. *Het aardgas dat in België wordt gebruikt, is afkomstig uit Duitsland, Noorwegen, Nederland, Qatar en het Verenigd Koninkrijk. Het komt in ons land aan via ondergrondse en onderzeese pijpleidingen, maar ook per boot in vloeibare vorm via de haven van Zeebrugge. Bron: https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/cng-de-respons-van-de-sector-op-de-vrt-reportage.html
  12. Het is een verstandige keuze om nog wat te wachten. 1. Elektrische wagens hebben nu een lithium batterij aan boord, die is zeer ontvlambaar en blijft doorbranden als 1 van de 2 batterijpolen niet losgekoppeld wordt. De nieuwste ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat de lithium batterij gaat vervangen worden door een grapheen batterij, deze is 40% goedkoper en kan een veel hogere lading aan. Indien dit geen fake nieuws is dan moeten de mensen die voor elektrisch gaan vooral nu niet deze wagen kopen. 2. Aardgaswagens hebben nog verborgen talenten; zo kan een aardgaswagen omgebouwd worden naar een waterstofwagen. https://www.waterstofnet.eu/nl/nieuws/karel-de-grote-bouwt-auto-om-tot-waterstofauto En wanneer SNG voor aardgaswagens op de markt komt dan is deze wagen uitgerust met een brandstof die niet meer fossiel is en dus zeer milieu vriendelijk. 3. Dieselwagens kan je best nog even laten staan, nu dragen ze de euro6 temp norm. Kopen is pas interessant als die temp wegvalt, je zou dan de rest van je leven in lage emissiezones kunnen blijven rijden. 4. Benzinewagens zijn misschien wel het meest interessant als plug in hybride ( een kleine batterij die een 40 km actieradius heeft ) gevolgd door benzine. Let echter op dat deze helemaal niet zo groen zijn, wanneer deze batterij opgeladen wordt terwijl je benzine motor actief is dan gaat hij meer uitstoten dan op benzine alleen. De beste keuze als je vandaag een nieuwe wagen zou aanschaffen is de Caddy Maxi 1.4 Trendline CNG. 7 plaatsen ( indien geen trekhaak ) en ruime koffer, 37 kg aardgas en 13 liter benzine; goed voor een rijbereik van 850 km in de winter en + 950 km in de zomer ( H- aardgas en super98 benzine samengeteld )
  13. De Euro 6-norm garandeert niet volledig dat diesels schoner zijn, merkt de vereniging op die dicht bij transport- en milieuecologen staat. Het publiceert een studie, ondersteund door tests op twee van de best verkochte modellen in Europa. De studie is een schok. Transports et Environnement maakt zich echter niet vaak druk om details. "De beste beschikbare technologie om dit type vervuiling te bestrijden - roetfilters (FAP) - moet regelmatig worden gereinigd (" geregenereerd "). Dieselauto's zijn elke 480 km een belangrijke bron van vervuiling. De tests tonen aan dat deze vervuilingspieken kunnen optreden in een stedelijke omgeving en 15 km kunnen duren, gedurende welke de gevaarlijke uitstoot van deeltjes minstens 1000 keer groter is dan normaal, "zegt een onderzoek dat de federatie van NGO's activisten voor duurzaam transport publiceren deze week. Volgens T&E zijn "meer dan 45 miljoen auto's uitgerust met deze technologie in Europa, waardoor deze vervuilingspieken ontstaan die gemiddeld eens in de twee weken optreden". Dat zijn 1,3 miljard regeneraties per jaar in de Europese Unie, op basis van een kilometergemiddelde van 13.600 tot 23.200 km per jaar. Hoe is deze federatie tot deze conclusies gekomen? Vertrouwelijke praktijktests van twee van de best verkochte modellen in Europa, de Nissan Qashqai (tweede compacte SUV) en de Opel Astra (vierde van de compacte sedans). "De maas in de wet die door de regeneratievoorschriften wordt gecreëerd, betekent dat 60 tot 99 procent van de gereguleerde uitstoot van fijnstof wordt genegeerd voor de twee geteste auto's", aldus de studie. Als beide modellen elke 423 km (Nissan) of 419 km (Opel) regenereren, is het cijfer voor deze laatste twee keer zo hoog als wat de homologatie zegt.
  14. Indien ze bij de keuring de uitstoot van ieder voertuig ( benzine, aardgas, LPG, diesel, elektrische plugin hybride met benzinemotor ) individueel gaat meten via WLTP en daarvan een certificaat overhandigd aan de overheid waarop de tax word bepaald : is dit nog het meest eerlijk. Ik zou dan zeker mijn wagen laten testen op SNG, dan trek ik terug i.p.v. te moeten opleggen.
  15. Probeer het hier eens: https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie Opmerking: geeft nog 0 EUR weer, dus dit gaan ze daar pas weten in 2021 ( VRT heeft het voor ons wellicht duurder gemaakt ).. we zouden dat duurder verschil eens moeten aftrekken van de bijdrage kijk en luistergeld, wij zouden dan rap een proces aan ons been hebben, maar die mannen met hun CNG laster campagne gaan vrijuit. Colruyt gaat niet gelukkig zijn met het vernietigend CNG rapport van een journalist die van techniek nul de ballen kent.
×
×
  • Create New...