Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Lange_666

Leden
  • Content Count

    1,648
  • Joined

  • Days Won

    58

Lange_666 last won the day on August 9

Lange_666 had the most liked content!

Community Reputation

786 Super

About Lange_666

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

4,109 profile views
  1. Ze spreken over een pompprijs van 0,860 €/kg. Dat is L-gas. Tevens ben ik zeker dat ze die CO2 uitstoot niet zelf gemeten hebben maar gewoon de waarden van fabrikant hebben overgenomen (en die rijden daar anders mee dan wij...)
  2. Er zit een vakje met vergrootglas in het zoekveld. Dacht eerst even aan een FireFox probleem want na de laatste update (van 68.0.1 naar 68.0.2) vertoond die wat kuren maar ook in andere browsers is dit het geval. Hierdoor wordt het gedeelte dat achter het transparante vakje wordt ingetikt, gedeeltelijk onleesbaar.
  3. Op hun aanvraag voor een kaart staat nergens de mogelijkheid om aan te duiden wat voor soort brandstof je wil tanken. Maar in hun systeem moet het blijkbaar wel geactiveerd worden. Wou ook een kaart aanvragen maar hier houdt het op. De aanvraag kan enkel via opsturen van de nodige downloadbare documenten (rechtstreekse aanvraag via het web blijkt niet te gaan). Wat een gedoe allemaal om te kunnen tanken. Over inefficiëntie gesproken. Romac fuels leeft precies nog in de 20ste eeuw... Ik rij er wel voorbij en geef mijn zuurverdiende centen aan een ander.
  4. Dat ze van dezelfde band gaan rollen als het vorige model heeft niks met de software te maken. Zeker nog nooit een autofabriek van binnen gezien... en vermoedelijk al zeker geen ombouw van model naar model (en die op de Duitse fora ook niet denk ik zo).
  5. Alle stations waar @Philippe tussenzit hebben een redelijk lagere vuldruk heb ik zo de indruk, zie Total Hoboken. Het is er verbeterd tov enkele maanden geleden maar nog ver van de vuldruk van vroeger. Toen kon het, waarom nu niet meer?
  6. We hebben nochtans dezelfde auto...
  7. Ze hebben nog altijd niet door dat meer vuldruk een groter actieradius oplevert en dat wij, "de klanten" graag zoveel mogelijk kms afleggen zonder te tanken.
  8. Dit is normaal bij de VAG modellen. CNG tanken met niet helemaal lege CNG tank resulteert "altijd" in +/- 2km rijden op benzine. Is de CNG op en reed je al op benzine "voor" je ging tanken, start je weer op benzine en dan na 10-50 meter gaat hij over op CNG.
  9. Geen garantie, niet doen. Punt. Als hij niet vertrouwd is met CNG moet hij er ook maar geen verkopen, 2de hands of niet. Beetje hetzelfde als die Skoda dealer die geen CNG wil verkopen. https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/2247-skoda-dealer-wil-mij-geen-cng-wagen-verkopen/#comments
  10. Het openstellen van stations die enkel voor vrachtwagens toegankelijk zijn zou al helpen. Ook het gedoe met de (klanten)betaalkaarten is een rommeltje, openingsuren is nog zoiets dat niet meer van deze tijd is (kennen ze in Italië ook wat van). Om nog niet te spreken van de staat waarin sommige stations zich bevinden. Maar aangezien noch Renault, noch de PSA groep een gasgestookte wagen in aanbieding hebben zal het de Fransen geen zak kunnen schelen.
  11. Hoeveel kms heb je al? Je moet wel een redelijk aantal tankbeurten hebben op CNG alvorens je een deftig eigen gemiddelde kan berekenen, idem voor de berekening van de afwijking die de BC aan geeft. Reden hiervoor is de vuldruk, temperatuur, calorische waarde van het gas en de ene rit tov de andere. Bij benzine/diesel heb je na enkele tankbeurten al een goed idee van de afwijking van de BC omdat de fluctuaties van de verschillen in tanken veel veel kleiner zijn. Bij mij zaten er op 46 CNG tankbeurten op L-gas verschillen op van 2,82 tot 27,44%. Gemiddeld over die 46 tankbeurten was dat 12%. Echter na correctie bleek dit teveel omdat ik dan net overgeschakeld was van L- gas naar H+ gas, uiteindelijk heb ik een correctie van 8% doorgevoerd op het gemiddelde verbruik op CNG en 10% op dat van benzine. Ik merk wel dat op L-gas die correctie wat te klein is maar aangezien ik bijna nooit meer op L gas rij laat ik dat zo. Ter vergelijk. Bij mijn Golf V 1,9 TDi heb ik indertijd een correctie van 12% doorgevoerd om de BC op +/- de juiste waarde te krijgen.
  12. Dat dacht ik eerst ook maar als ik de post van pieterdc nog eens las viel mij het tegenovergestelde op. Zijn BC geeft aan dat hij nog 100 km kan rijden terwijl hij er effectief 140-150 mee kan bollen. Idem voor CNG waar de BC aangeeft 270-280 terwijl hij er 320-330 ver mee reikt. De gemiddelde verbruikswaarde die de BC aangeeft is te klein in vergelijking met de werkelijk gemeten waarde. Als je deze vehoogt via de OBD-parameter zou de mogelijk af te leggen afstand met de actuele brandstofvoorraad die de BC aangeeft nog moeten zakken ipv stijgen aangezien het gemiddelde verbruik gaat stijgen (en meer overeenkomt met de werkelijke waarde).
  13. Ik denk niet dat dit gaat. Je kan de gemiddelde verbruiksweergave aanpassen maar als het zou werken zoals jij hierboven beschrijft zou dat net een omgekeerd effect hebben. De BC geeft over het algemeen 8-10% te weinig gemid. verbruik aan. Als je dit gaat opkrikken en uwe range wordt berekend aan de hand van die waarde gaat het verschil nog groter zijn. Voor zover ik weet zijn er geen parameters waar je de nog te rijden afstand mee kan aanpassen. Tevens stel ik vast dat ik nog nooit een range van meer dan 420km CNG gezien heb (alhoewel ik al regelmatig daar een héél stuk boven ben gegaan (op H+ gas). Schakel je over van H gas naar L gas of omgekeerd heeft de BC problemen met het berekenen van de nog mogelijk af te leggen afstand. Idem voor de benzine afstand. Soms geeft die 130km aan enkele minuten na starten en een half uur later 150-160km "zonder" dat er zelfs benzine verbruikt is. Ook wordt er zo goed als geen rekening gehouden met eventuele overbevulling (bij diesel of benzine) tot aan't randje.
  14. Recent niet maar uit een test die ik ooit eens in het verleden gedaan heb is het verschil verwaarloosbaar klein. idem voor de zogenaamde superbrandstoffen die sommige "echte" merken verkopen (vb V-Power van Shell). Is zijn extra kost niet waard naar verbruik toe.
×
×
  • Create New...