Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen

dirk

Leden
  • Aantal items

    39
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    2

dirk won laatst op 21 Mei

dirk had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

27 Super

Over dirk

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. dirk

    Seat Arona (Ibiza SUV op CNG)

    https://www.vroom.be/nl/nieuws/seat-presenteert-zijn-eerste-suv-op-cng-20774
  2. dirk

    Seat Arona (Ibiza SUV op CNG)

    Hij is er https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2018/10/seat-arona-tgi-eerste-suv-op-cng-groengas-10160321
  3. dirk

    CNG rijder gespot 2.0

    Enig idee waar hij de Zafira laten chippen heeft
  4. dirk

    Stilte in de media

    https://www.hln.be/geld/consument/10-vragen-over-cng-het-perfecte-alternatief-voor-benzine-of-diesel~a526507b/#comments Mooi artikel Staan wel enkele foutjes in zoals de merken die aardgaswagens af fabriek leveren Mercedes leveren er geen meer,en volgens het artikel zou je iets meer verbruiken Mijn aardgaswagens zijn de eerste wagens die verbruiken volgens het geen de constructeur zegt (en zelfs minder)
  5. dirk

    Fiat druipt af

    De Astra is bij mijn weten nog altijd op aardgas verkrijgbaar De Zafira niet meer
  6. dirk

    Klein wedstrijdje: 1 grote huissticker :-)

    Skoda Octavia
  7. dirk

    Klein wedstrijdje: 1 grote huissticker :-)

    Opel Zafira tourer
  8. dirk

    Klein wedstrijdje: 1 grote huissticker :-)

    Toyota prius
  9. dirk

    Klein wedstrijdje: 1 grote huissticker :-)

    mitsubishi pajero
  10. dirk

    Verkoop cng wagens in duitsland

    https://aftersalesmagazine.nl/cng-verkopen-duitsland-plussen Meer verkoop van aardgaswagens in Duitsland Nu nog enkele modellen extra of oude terug aanbieden zoals VW Passat break
  11. dirk

    test seat ibiza

    mooie test maar wel met een zware voet is te zien aan het verbruik Er is leven naast diesel 31.05.2018 Nicolas Joannes Naast de gewone keuze tussen benzine of diesel, stelt Seat nog een alternatief voor in de Ibiza CNG: aardgas. Met de 1.0 driecilinder kan de Seat Ibiza CNG zowel op aardgas als op benzine rijden, dankzij twee tanks. Gallerij De vorige generatie Seat Ibiza stond nog volop in het teken van diesel, maar nu is het belang van benzinemotoren en alternatieve aandrijvingsbronnen belangrijker geworden. Bij die laatste hebben we natuurlijk de elektrische en de hybride auto’s, maar ook CNG hoort daarbij. Aardgas is een properder brandstof die doorgaans tot 85 procent minder NOx produceert bij de verbranding en 25 procent minder CO2. Seat probeert op dat vlak het voortouw te nemen binnen de VW-groep. Na de Mii en de Leon en in afwachting van de Arona, krijgt de Ibiza ook zijn eigen CNG-variant. Net als de Volkswagen Polo TGI, waarmee hi zijn MQB A0-onderstel deelt, komt de Seat Ibiza TGI met een 1.0 driecilinder turbo. 13 kilogram CNG in de koffer Uiterlijk zie je geen enkel verschil tussen de Seat Ibiza op gas, en de diesels en de benzines. Alleen heeft hij een tweede vulopening om gas te tanken naast de benzineklep en is er op het dashboard een extra indicatie die het peil van de gastank weergeeft. De CNG-tank kan 13 kilogram gas aan en steekt in de koffer, waardoor het volume voor bagage wel verkleint. De koffer is nog 262 liter groot, tegenover 355 liter in een gewone Ibiza. Het is zelfs 30 liter minder dan de vorige generatie Ibiza, die op dat vlak al geen uitschieter was. Aan het rijgedrag van de Ibiza wijzigt niets, die toont zich net als tevoren erg op zijn gemak in zowel de stad als op snelwegen. Iets gewijzigde motor Ten opzichte van de 1.0 TSI is de motor wat gewijzigd. Hij krijgt specifieke zuigers die met chroom en nikkel bekleed zijn, en de inlaatkleppen staan wat hoger om een goede gascirculatie naar de binnenkant van de verbrandingskamer te bekomen. De driecilinder beschikt over 90 pk bij 4.500 opm en over 160 Nm koppel bij 1.900 opm. Aardige cijfers, waarmee de Seat Ibiza CNG vlot uit de voeten kan. Maar ook niet veel meer dan dat. Wie wil inhalen, moet terugschakelen. Bij lage toerentallen voelt de motor hol aan. Makkelijk rijden In de praktijk voel je niet of je nu op benzine rijdt, dan wel op aardgas. Alleen een lichtje op het dashboard maakt duidelijk met welke brandstof je nu rijdt. De Seat Ibiza zal steeds CNG de voorkeur geven, behalve wanneer de temperatuur van het antivriesmiddel onder 10 graden duikt. Eens de tank van 13 kilogram leeg is, schakelt hij automatisch over op benzine. Hoe zit het met het rijbereik? Hoewel Seat officieel een gemiddeld verbruik van 3,3 kg CNG per 100 kilometer opgeeft, keken we tijdens onze test in stadsverkeer en op snelwegen aan tegen goed 6 kilogram per 100 kilometer. Dit geeft een rijbereik van goed 200 kilometer. Vervolgens begin je aan de benzinetank van 40 liter, wat evenveel is als die van andere Ibiza’s. Hierdoor stijgt het rijbereik naar een meer dan uitstekende 580 kilometer, voor een benzineverbruik van 6,9 l/100 km. Met dit rijbereik zijn lange ritten comfortabel haalbaar, in tegenstelling tot het rijbereik van veel elektrische motoren. Goed voor de portemonnee Er zijn nog meer voordelen aan CNG: tanken verloopt snel (we zagen één minuut voor 10 kilogram) en CNG blijkt bovendien goedkoper dan benzine of diesel: 1 euro per kilogram. Natuurlijk, om volop van CNG te kunnen genieten moet je vlakbij huis of bij het werk over een CNG-tankstation beschikken. Op dit moment is dat nog steeds een teer punt, ook al komen er in Vlaanderen steeds bij. We spreken momenteel over een honderdtal CNG-tankstations. Wat de prijs van de auto betreft, moet je op goed 1.500 euro meer rekenen dan een gelijkaardige Seat Ibiza diesel. Maar dat compenseer je via de lagere prijs aan de pomp. In Wallonië is er nog tot 30 juni een premie van 500 euro bij de aankoop van een CNG-auto, terwijl in Vlaanderen de CNG-auto’s nog tot 2020 zijn vrijgesteld van rijtaks en BIV. Seat Ibiza 1.0 TGI Motor: driecilinder benzine, 999 cc 90 pk bij 4.500 opm 160 Nm bij 1.900 opm 0-100 km/u: 12,1 sec Top: 180 km/u Verbruik: 5 l/100 km en 3,3 kg/100 km Testverbruik : 6,9l/100 km en 6 kg/100km CO2 : 88 g/km Prijs : 16.690 € http://ww2.autoscout24.be/nl-be/info/magazine/test/seat-ibiza-10-tgi/er-is-leven-naast-diesel/4319/608196?magcid=mag-nl&utm_medium=email&utm_source=-magazine&utm_campaign=CW22-2018&utm_term=3
  12. dirk

    LNG in belgie

    Wat een gemiste kans van SHELL. Geen cng te verkrijgen in LNG station. Bij de meeste LNG stations is cng te verkrijgen,maar bij een nieuw station in Herstal van SHELL geen cng. Er zijn zo al weinig stations eens Brussel gepasseerd. https://www.transport-online.nl/site/91749/shell-opent-eerste-lng-tankstation-voor-vrachtwagens-in-belgie/
  13. dirk

    Zelf onderhoud uitvoeren op wagen (Touran CNG)

    Een puntje die je vergeten bent Je momentsleutel die jaaaarenlang meegaat Moet in iedere garage elk jaar geijkt (afgesteld worden) Dit kost ook een aardige cent
×