Welkom bij Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Registreer je nu en krijg toegang tot alle informatie binnen de aardgasrijder community.
Eenmaal je bent geregistreerd en aangemeld kan je bijdragen op het forum door je eigen vragen te stellen of te antwoorden op andere berichten van leden.
Je kan je eigen profiel aanmaken, reputatiepunten verdienen en kans maken op leuke prijzen. Kom in contact met andere aardgasrijders en draag bij tot een groener klimaat.
Dit bericht verdwijnt eenmaal je bent geregistreerd.

 

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf   

  1. Vandaag
  2. Op de Engelstalige Wikipedia-pagina van de PSA Groep staat er een veel gedetailleerdere en recentere uitleg hierover dan op de Nederlandstalige Wikipedia-pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA En hier in een artikel van de Tijd van 24 februari 2017: PSA, bekend van Peugeot en Citroën, moest verleden jaar in extremis van het faillissement worden gered met kapitaal van Dongfeng. Zonder dat Chinese geld zou van een redding van Opel door PSA vandaag geen sprake zijn.
  3. @koenvools niet panikeren, tegenwoordig vullen ze de olie in de fabriek niet meer zoals vroeger. Overal wordt bespaard, ook in de fabriek. Waar je vroeger bv. 4.2 liter olie kreeg, is dat tegenwoordig bv. 4.0 liter exact, waardoor je die melding sneller krijgt dan vroeger. Ik heb er in het verleden ook ergens een reactie over geschreven op het forum.
  4. Oh dat is nieuw voor me. Was ik helemaal niet van op de hoogte. Vreemd, want Peugeot en Citroën zaten toch een tijd in financiële moeilijkheden...
  5. Ik ben eigenlijk gestopt met alle gegevens bij te houden. De reden is dat mijn vrouw een aantal keer heeft getankt en telkens 'vergat' om de gegevens tijdens het tanken te noteren. Dan heeft het ook niet veel meer zin meer natuurlijk. Eén van mijn laatste tankgegevens: 36.23 kg getankt - cng tank leeg na 562km, wat wijst op een gemiddeld verbruik van 6.45 / 100km. Autosnelweg en stadsverkeer gemengd. Wat rijgedrag betreft: ik rijd heel rustig met de wagen, maak gebruik van de start-stop functie bij het stilstaan en gebruik zo vaak mogelijk cruise control. M'n vrouw daarentegen rijdt net zoals met onze vorige wagen: (te) vlot dus, hogere toeren, nooit cruise control en nooit start-stop functie... De boordcomputer vertrouw ik voor geen meter. Als ik autosnelweg rijd, dan geeft de BC gemiddelde verbruiken aan van rond de 5. Nog iets trouwens: na ongeveer 10 000km kreeg ik de melding dat mijn olie te laag stond via de BC. Bij de garage hebben ze dan wat moeten bijvullen. Ook niet echt hoopgevend vind ik...
  6. gisteren gaan tanken, en dat probleem was er nog steeds. Alles werkte, enkel begon het tanken niet. Ingehaakt in de hoop dat ik via de shop dan kon betalen, riepen ze via microfoon af dat ik opnieuw moest gaan intikken bij BC omdat er een foutmelding was. 2de keer lukte het wel. Daar zijn de laatste tijd wel vaker problemen met de BC, 't laatst heb ik 3x moeten proberen vooraleer mijn kaart werd aanvaard. De vrouw langs mij had identiek hetzelfde probleem, en zij moest gewoon diesel tanken. Ligt dus niet aan de installatie, maar aan BC.... hopen dat dit niet meer te lang duurt
  7. @KoenP mag ik vragen hoe je precies die info van VW met het chassisnummer hebt gekregen? Heb je dit ter plaatse vanuit Duitsland gedaan? Of ben je 2x naar de wagen gereden? Van welk jaar is de wagen, want de tanks zijn dus al vernieuwd? Hoe gaat het verder met de wagen? Kan je nog steeds 28 kilo tanken en ongeveer 500 km rijden? Bedankt alvast voor de info
  8. bedankt voor het meezoeken @JoBé. We zijn er nog niet uit. De hoge PK's bij de niet heel oude Volvo v70 (231 PK) houden ons tegen. Intussen is de zoektocht uitgebreid naar VW Touran en Caddy Maxi...
  9. Gisteren
  10. Het staat toch al zo goed als vast dat Opel wordt overgenomen door PSA, de Peugeot-Citroën-groep: Overname Opel door Peugeot en Citroën (op Beurs.com) Berlijn en Parijs geven groen licht voor overname Opel door Peugeot (De Tijd, 23 februari 2017)
  11. Van de Fiat Panda Natural Power is, over alle jaren en modellen heen, net de 300.000 e van de band gerold. FCA heeft tot hiertoe al zo'n 700.000 voertuigen op CNG geprodiceerd. O.a. , buiten de Panda, ook de Punto, Qubo, Fiorino, Doblò, 500L, Ducato en de Lancia Ypsilon . In het artikel doen ze een aantal "gewaagde" uitspraken : - de TwinAir Turbo motor van 80 pk verbruikt gemiddeld per 100 km 4,5 liter benzine of 3,1 kg CNG -> mijn Lancia Ypsilon (zelfde motor) komt daar bijlange niet aan met L-gas (eerder 4.3 à 4.5 kg CNG). -> op benzine zit ik eerder aan 5 à 5.5 liter per 100 km - Volgens onderzoek is over de aanvoer tot het gebruik van groengas, het zognaamde ‘well to wheel’, goed voor een reductie van maar liefst 95% aan CO². Auto’s op CNG zijn daardoor nog schoner dan hybride of volledig elektrische auto’s (-95% aan CO² gedurende de levenscyclus). -> ik vind dat een héél ferme reductie aan CO2 ! Maar is het waar ? Ik vind maar 3 verklaringen daarvoor : 1) aardgas heeft minder behandeling nodig dan om van aardolie benzine of diesel te maken 2) aardgas is "schoner" in CO2 uitstoot bij verbranding dan benzine en diesel 3) CNG is zuiniger in verbruik dan benzine en even zuinig als diesel Maar om dan in zijn geheel tot een reductie te komen van 95 % ? Vind ik wel echt veel. Volledig artikel : https://www.autoedizione.nl/fiat-panda-natural-power-op-cng-tikt-300-000-aan/
  12. Duitse technologie ? Onderstel = hetzelfde als Citroën C3 Picasso Motoren = 1.2 3-cylinder benzinemotor van PSA (82 - 110 - 130 PK) Productieplaats = Spanje, Zaragozza https://www.autointernationaal.nl/2017/02/opel-crossland-x-krijgt-franse-motor/
  13. Eddy, weet niet of je van Vlaams Brabant ben of verder weg maar rij eens langs bij Drive Systems te Tienen. Ze zijn al enkele decennia gespecialiseerd in wagens met gas. Kwestie van de juiste technische diagnose te krijgen.
  14. Lijkt zo wat op een Renault maar zal ongetwijfeld een bestseller worden gezien de knappe look en de Duitse technologie. Hopelijk snel op onze wegen!
  15. Ik heb er ook nog steeds geen spijt van en voor de twijfelaars of de onwetenden gewoon doen. Je zal er tenvolle van genieten!
  16. Tof! Ben na 11 maanden nog steeds heel tevreden met aardgas! (Eigenlijk steeds tevredener...!)
  17. De kogel is door de kerk. We gaan in de komende dagen (zal snel moeten gaan als we nog van saloncondities willen genieten, maar een handtekening zetten duurt maar een paar seconden ) vol voor een Golf Variant TGI. Volgens de laatste berichten is de levertijd eind mei. Mede dankzij de feedback en de reacties hier op de site en het forum uiteraard, maar ook door uitpluizen, lezen, simulaties doen tot ik er niet meer van kon slapen toch de stap zetten. Aangezien ik toch alle dagen met de trein ga werken en ik anderhalve km van het station woon is het gek om 2 auto's te houden. Onze huidige Golf Variant (2.0 diesel) van 2010 brengt nu nog wat op, dus gaan we de 2 vervangen door 1 nieuwe, de TGI dus. Ik kijk er al naar uit om hem op te pikken ... al is het nog ff wachten `k Zal binnen een paar maanden wel wat foto's posten
  18. Je ervaring kan iets anders betekenen, ik had echter een geluid als een locomotief bij een dieselmotor. Uiteindelijk bleek de riem van de alternator scheef te lopen door een afgebroken stuk. Informeer eens bij een betrouwbare garagist om uitsluitsel te krijgen.
  19. Afgelopen week
  20. Beste Pieter, Elders op dit forum moet je eens mijn ervaringen lezen om aan dat R110 plaatje te geraken. Zie: Mercedes E200 NGD Iemand heeft daar een identiek verhaal gedaan voor een ingevoerde Skoda, waarbij hijzelf een plaatje heeft laten maken om de wagen te kunnen keuren. Naderhand kreeg hij uiteindelijk het officiële plaatje uit Tsjechië. mvg, Wim
  21. Ik heb wel ergens gelezen dat je bij aandachtig luisteren bij CNG de kleppen kan horen. Dit komt omdat ze openen en sluiten in een droge omgeving. Bij een vloeibare brandstof dempt de vloeistof dit geluid. Misschien hoor je dat. Ik ken zelf niet zoveel van auto's en vind mijn motor eerder stil als ik deze vergelijk met mijn vorige diesel van 9 jaar. Het kan zijn dat ik de kleppen hoor, maar kan dit niet zomaar bevestigen. Het geluid van mijn CNG-motor is sowieso anders.
  22. Gisteren
  23. Beste, Mijn benzine en gas verslindende Doblo maakt een vreemd schurend geluidje op ralantie. Ik denk dat het richting krukas lagers komt. Maar misschien is het ook wel normaal. Horen jullie wat abnormaals aan de motor?
  24. Afgelopen week
  25. Rond dezelfde tijd als jij (nog voor het Snowden verhaal) werk ik onder Linux Mint / Ubuntu, afhankelijk van mijn pc. De internetbrowser die ik heel leuk vind is opera, daar zit een VPN op ingebouwd.
  26. Dan zult ge toch effekes moeten wachten, ze. En hopen dat hij in België ingevoerd wordt, en zo niet... zelf invoeren.
  27. Zeer goede uitleg, ik ga dit proberen uittesten ( als het zover is ) met een tijdsinterval van 1 week, aan de hand van wat de boordcomputer aan informatie geeft.
  28. Als er geen fitten zijn zou dat toch moeten blijven. Mogelijk kan er door warmte wel wat afgeblazen worden via het overdrukventiel maar dat gaat volgens mij redelijk beperkt zijn
  29. Ik wil graag de prijs weten. Ik zoek net een SUV-ke voor mijn madam
  30. Ik vraag mij bij deze af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld 37 kg aardgas aan boord hebt (bij de Caddy Maxi kan dit) en je de wagen (bijvoorbeeld door ziekte) een maand (buiten) laat staan, vermindert dan de druk in de tanks of gaat er na 1 maand nog steeds 37 kg in de cilinders zitten bij een nieuwe wagen? Vermits CNG calorie rijker is ga ik ervan uit dat aardgas langer meegaat dan benzine, klopt deze redenering?
  31. Laad meer activiteit