Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf     

  1. Vandaag
  2. NickVG

    CNG sticker buiten België

    Vreemd - er is daar zelfs een parlementaire vraag over gesteld aan Ben Weyts, zie http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1401660. Hier lijkt toch enige verwarring over te zijn. (Ook de Belgische wetgever lijkt ervan uit te zijn gegaan dat dit etiket een overname is van de Europese regelgeving, zie o.a. het Verslag aan de Koning, waar men stelt: " 10. Hoofdstuk V (artikel 17) legt de verplichting op om een etiket aan te brengen op de achterzijde van ieder cng-voertuig. Bijlage G bepaalt het model van dit etiket. Het model (voorzien in bijlage G) werd echter aangepast teneinde overeen te stemmen met het cng-merkteken dat door Reglement 110 wordt opgelegd voor voertuigen van het openbaar vervoer. Dit etiket moet ervoor zorgen dat deze voertuigen nog beter kunnen worden geïdentificeerd, met name in het raam van de brandbestrijding in gesloten parkeergebouwen. Dit etiket moet worden verwijderd op het moment dat de volledige installatie wordt verwijderd (artikel 10). " Het Belgische KB dateert van 2013, en in een oudere versie van het reglement (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1561553472483&uri=CELEX:42008X0314(02) en https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:120:0001:0108:NL:PDF) lijkt inderdaad enkel zo'n ruit te worden opgelegd (maar: zie het verslag aan de Koning hierboven). Maar aangezien zowel het Belgische KB als de laatste versie van Reglement nr. 110 ook de witte/reflecterende omkadering voorzien, denk ik dat je ook op Europees niveau niet langer kan spreken van een rechtsgeldige sticker, als je enkel die ruit hebt hangen. (Nog los van het feit dat de vereiste om die op personenwagens te plakken een Belgische vereiste is, het reglement legt dit enkel op voor voertuigen klasse M2 en M3.)
  3. https://tweakers.net/reviews/7140/eerste-blik-op-nederlandse-zonneauto-lightyear-one.html?nb=2019-06-26&u=1300 Voor zij die ook eens anderen durft te volgen. ( Buiten het Duitse Sion bv. ) Een Nederlandse groep . Mvg, Ive
  4. Mag je die sticker aan de binnenkant van de (ongetinte) achterruit kleven?
  5. Ik tank sinds een maandje zo goed als altijd in Heverlee. Gemiddeld verbruik is van 5,3 kg CNG-L/100 km gedaald tot ong. 4,3 kg CNG-H+/100 km. In Heverlee tank ik gemiddeld 11 à 12 kg waar ik bij Dats/Pitpoint vaak 14 à 15 kg kon tanken. Toch is de range van 275 - 290 km gestegen naar 315 - 340 km.
  6. JJR

    Actieradius vw caddy

    Respect. Je bent bij deze officieel de beste in het gamma.
  7. https://autofans.be/nieuws/officieel/44153-skoda-scala-er-vanaf-nu-ook-met-cng
  8. Jan Robert

    Mobiscore

    Openbaar vervoer in je buurt.....we hebben een bushalte (+belbus) op 100 m (lokale bus) van mijn huis, en op 500 m lijn torhout/oostende Als de lijn het aanbod steeds vermindert, dan wordt de mobiscore lager (en later gaat dat belast worden). M.a.w. als de lijn/overheid beslist aanbod openbaar te verminderen (kosten besparen), moeten wij meer kosten dragen voor vervoer en gaat de mobiscore naar beneden (en dat gaat ons dus ook bijkomende belastingen opleveren). Straks komt ook weer de km-heffing op tafel (na vormen regering). Plus te weten dat CO2-uistoot auto's op max 15% komt van de totale CO2-uitstoot, gaat de km-heffing op auto's ook enkel over een extra belasting (want met CO2-uitstoot auto's reduceren gaan we de gestelde CO2-normen niet halen).
  9. Lange_666

    Mobiscore

    Daar heb ik dus al een groot probleem mee, nl hoe je "persoonlijk" vervoer plots de mobiscore van je woning bepaalt. Het moet gaan over het aanbod in de buurt van de woning, niet over hoe je jezelf verplaatst (want dat kan morgen, gezien de omstandigheden, totaal anders zijn).
  10. stefanmiler

    Mobiscore

    9,1 hier, na persoonlijk aanvullen (met fiets naar werk) 10/10. 😄
  11. Gisteren
  12. Ik heb de keuring trekhaak (dwz. even over het bolleke wrijven en daar geld voor incasseren) tegelijk laten doen met de eerste keuring na 4 jaar. Ze vertelden me wel dat ik dat in het begin al had moeten laten doen (wat ik uiteraard niet wist 🙂 ) maar deden er voor de rest niet moeilijk over aangezien het belangrijkste punt van de CNG keuring , de afmetingen en kleur van de cng plakaat, in orde was 🙂
  13. Bij het tanken van CNG in Lommel bij Total wordt het tanken vrijwel elke keer beeïndigd met een foutcode op de pomp. Deze geeft dan 5809 aan en stopt. Wanneer ik deze dan ophang en opnieuw via de bankkaart een beurt opstart kan ik weer verder tanken, tot weer de volgende 5809 code. Uiteindelijk raakt mijn tank wel vol, maar dat is nogal omslachtig. Ik heb dit naar Pitpoint doorgebeld en ook aangegeven in het tankstation zelf.
  14. Ik ben de nieuwe recordhouder met de Caddy maxi. Ik heb de 900km geklopt met regulier H-gas dan nog wel ( geen H+ gas van total waar mijn record 820 km bedroeg ). Na een tijd te hebben gereden was mijn boordcomputer iets te optimistisch: https://ibb.co/cbRVTVK ( 558km gereden en 430km resterend ) Omdat het groen lampje links nog oplicht heb ik nog steeds aardgas aan boord: Nieuw record! Geheim? Drafting... 15m achter vrachtwagen blijven gedurende minstens 40% van mijn totale gastankinhoud; gespreid over enkele dagen/weken. Doe dit nooit ( drafting ) als je passagiers in de wagen hebt die je kunnen afleiden!!! En doe mij zeker niet na omdat er anders ongevallen met dodelijke afloop kunnen gebeuren, deze stunt is enkel voor zeer ervaren bestuurders die in volle concentratie verkeren en niet vermoeid achter het stuur zitten.
  15. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skoda-scala-aan-het-aardgas/
  16. @Mel de camera's zijn inderdaad op de autosnelweg en de afrit naar de parking en de oprit van E314 --> E40 richting Luik 'gericht'.
  17. Gasspooky

    CNG onderdeel

    Ik heb hier een zakje van 50 ringen op stock liggen...
  18. Klopt niet, vrees ik, keuring voor trekhaak is ook nodig bij een sleepgewicht van max 750kg. Maar idd niet de jaarlijkse, idd. https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/personenwagens/personenwagen-keuring-trekhaak
  19. Afgelopen week
  20. Ik ga binnen twee weken voor de derde zomer met caddy maxi CNG dsg6 en caravan op vakantie. Mag inderdaad 1350kg trekken op papier maar hij voelt sterker aan zeker met de dsg automaat. Onze caravan weegt 1300kg. Koffer steekt vol en kajaks op het dak. Ok , bergop tegen 70 maar voor de rest rijdt het lekker.
  21. Indien ge minder dan 750 kg trekt, is een keuring van de trekhaak niet nodig. Indien ge meer wilt trekken dus wel. Dan moet ge ook (zelfs met een nieuwe wagen) jaarlijks naar de keuring. Die keuring stelt trouwens niet veel voor. Bij mijn vorige auto ging de mecanieker even aan de trekhaak hangen, en zei: OK. De huidige auto werd met een hydraulische zuiger getest. De caddy mag dus 1350 kg trekken indien de trekhaak hiervoor gekeurd is. Ik heb een caravan van max 1200 kg en trek deze met een zafira CNG (1600, 150 pk). Deze mag 1650 kg trekken en dit lukt behoorlijk (we reizen met 2 volwassenen). Met minder zal wel gaan, maar dan moet ge rekening houden met beperkte snelheden in de hellingen, erg traag optrekken en bovenal opletten met de verhouding auto-caravan. Als deze te nipt is, is de kans op slingeren groot. Zoek maar eens naar filmpjes over slingerende caravans.
  22. Tweedehands Caddy Maxi 05/2017 met af fabriek trekhaak. Op het gelijkvormigheidsattest: ongeremd 750, geremd 1350. Op keuringsbewijs : 750/750, dus ik ga volgende keuring eens een klapke doen. [emoji849]
  23. Hebben ze bij ons dus niet gezegd, zolang het bij ritjes rond de kerk blijft met de remork of fietsendrager ga ik er ook niet speciaal voor rijden (of eerder aanschuiven), moest een caravan te doen zijn met gas caddy ga ik het risico niet meer nemen om er ongekeurd mee rond te rijden.
  24. Ik had ook gedacht dat dat niet moest aangezien die er af fabriek op stond bij mij maar bij afhalen van de wagen zeiden ze in de garage: je moet eerst naar de keuring met die trekhaak.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...