Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Ik ken de nummers van de pompen daar niet uit het hoofd, maar vermoed dat dit pomp aan de kant van Düsseldorf is. Voor de pomp aan de kant van Oostende moet ik de auto altijd keren en er dan achteruit naartoe rijden. Maar sinds augustus geen problemen meer ondervonden aan die pomp...
  3. Heel erg offtopic, maar welk pomp had je gekozen? Die aan de kant van Düsseldorf of die aan de kant van Oostende? Ik kies meestal die aan de kant van Oostende en ervaar daar de laatste tijd geen problemen mee...
  4. Dan ga ik er van uit dat de bougiekabels zijn gecontroleerd op schade ?
  5. @Gastanker Lijkt er wel op dat de handel in groengascertificaten gereglementeerd is. In België door Groengasregister en in Nederland door Vertogas. Van de website van groengas.nl: 'Net als groene stroom wordt groen gas gecertificeerd geleverd. In Nederland geeft Vertogas de certificaten uit. Vertogas controleert of het gas voldoet aan de gestelde eisen voor zo’n certificaat. Zo weet u zeker dat het groene gas dat u afneemt ook echt groen is.' Als ik het goed begrepen heb is er contact tussen (1) een gecertificeerd bedrijf dat in opdracht van de (2) netbeheerder de geleverde hoeveelheden gas opmeet, waarna de netbeheerder aan de organisatie die de certificaten aflevert (3) doorgeeft hoeveel certificaten er kunnen afgeleverd worden. Dan koopt men waarschijnlijk gewoon meer certificaten (totdat deze op zijn of te duur worden en hangt men misschien effectief dat bordje aan de pomp - knipoog). Ook mikt men op een sterke uitbreiding van de leveranciers. Ergens las ik dat er in België in 2020 vier nieuwe productiefaciliteiten zouden worden opgestart. Volgens mij is het vooral een verhaal dat sterk wordt gepromoot door verschillende belangenorganisaties uit de landbouw. Ze zien mogelijkheden om de rol van (en misschien het overleven ervan) de boer en het boerderijbedrijf uit te breiden. Alleen zijn daar grote bedragen aan subsidies voor nodig... Zolang er geen verschil in prijs is, maakt het als consument natuurlijk ook niet zoveel uit. Maar als je zoals in Nederland en Duitsland meer betaald voor groen gas zou je er wel van mogen uitgaan dat het effectief groen gas is. Misschien gaat men ervan uit dat in de toekomst fossiel gas zo zwaar belast wordt dat groen gas hier ook rendabel verkocht kan worden?
  6. Daarstraks bij koude start de deur open gelaten en op dat geluid gelet. Zeer duidelijk hoorbaar vandaag, duurt precies langer dan 1 seconde.
  7. Op die afstand zou de olie normaal warm moeten zijn. Al eens aan de thermostaat gedacht? De temperatuur van de motor heeft een grote invloed op de compressie, en bijgevolg op de verbrandingsefficiency (en op het brandstofverbruik trouwens). Ik hoop voor u dat er geen mechanische schade aan de motor is.
  8. Dat hoop ik ook, maar hoe weet ik als Belgische consument of dat gas niet twee keer als groen gas verkocht wordt? Eén keer in Nederland en dan nog eens in België? De handel in groenestroomcertificaten is sterk gereglementeerd en toch wordt er nog mee gefraudeerd. Voor gas weet ik niet eens of er enige reglementering bestaat... En als Pitpoint de hoeveelheid gas verkocht heeft die gedekt is door de aangekochte certificaten, gaat de pomp dan dicht? "Heden geen BioCNG want de certificaten waren tijdelijk op". Ik denk het niet. 20% BioCNG in alle tankstations van Pitpoint is al iets aannemelijker, dat kan je uitmiddelen over een jaar bijvoorbeeld. Maar blijft de vraag wat er gebeurt als Pitpoint meer BioCNG verkoopt dan de installatie in Nederland kan produceren?
  9. De auto heeft nu 163.300 km gereden. De bougies zijn vervangen. Zo ook 2 bobines.
  10. Vergeleken met de groenestroomcertificaten wordt dit gas waarschijnlijk echt geproduceerd en in het gasnetwerk geïnjecteerd in Nederland; terwijl men met de groenestroomcertificaten eerst op groene wijze stroom opwekt (en verbruikt) en men met het certificaat van deze productie een tweede keer grijs geproduceerde stroom groen kan maken, zonder dat er effectief iets is gebeurd (anders dan het verhandelen van certificaten). Dat lijkt me toch wel een verschil. Het in Nederland geproduceerde groene gas neemt effectief de plaats in van fossiel gas. Dat dan met een ietwat vreemde en ingewikkelde (marketing)constructie een tankstation in Brussel opeens bio-CNG gaat verkopen is in principe niet onjuist, maar mag wel gekaderd worden. Over de constructie achter dit verhaal zullen de directeuren en marketingpersonen waarschijnlijk niet spontaan beginnen, neem ik aan. (Om het voor de consument niet te ingewikkeld te maken - knipoog). Wel is het spijtig dat geen enkele van de journalisten het de moeite vindt om deze constructie te duiden. Aan het artikel op Autogids.be is wat mij betreft kop noch staart te krijgen. (Als je in verwarring wil geraken, zeker lezen.) Mij lijkt het ook dat Sibelga nood had aan goed, groen verhaal. Want wat heeft Sibelga er mee te maken dat Total groengascertificaten koopt in Nederland? Maar in het artikel valt wel te lezen dat Sibelga het (overigens fossiel) gas levert. Groen gas zelf lijkt me zeker wel oké. Al valt dan nog wel te bekijken wat men gaat doen indien de vraag naar dit gas in de toekomst toeneemt. Op de website van Gas.be heeft men het o.a. over het vergisten van gras en andere tussengewassen, het vergassen van houtstromen en met behulp van overtollige groene stroom, gas te produceren. Maar om daar een mening over te hebben, ken ik er te weinig van. Wel is het interessante materie. Zo kan je in de toekomst misschien rondbollen met gas dat zijn oorsprong kent uit verschillende bronnen. 'Welk gas heb jij momenteel in de tank?' 'Gewoon, vloeibaar vervoerd gas uit Qatar. En jij?' '7% uit aardappelschillen, 1% van menselijk resten gevonden in septische putten, 18% gas uit grassen, 5% uit gekapt tropisch regenwoud, 1% uit maïs, 9% van houtafvalstromen, 6% van gas uit windenergie, 2% van gas uit zonne-energie, 20% uit uitwerpselen van Hollanders (met excrementcertificaten), en 30% van een in de haven van Antwerpen in beslag genomen lading cocaïne.' 'En, merk je daar iets van?' 'Otto trekt gelak zot natuurlijk met dieje coke...' (Bedenkingen over de geur van uitwerpselen van Hollanders hier zelf te maken.)
  11. Last week
  12. De laatste weken spot ik buiten de onze geen enkele meer . En zelfs die is tegenwoordig meer weg dan thuis (zoonlief is er mee aan het rondhossen door heel Vlaanderen voor zijn werk....) Ik merk het aan het gasverbruik in mijn Excel-blaadje.... (gelukkig betaalt hij zelf de CNG )
  13. De auto is van 2003. Ik verdenk de : - bougiekabels - kabel(s) van ontsteking naar bobine(s) - bobine(s) zelf Je kan eens proberen alle kabels (bougie- en die vanuit de ontsteking) heel goed in te spuiten met haarlak. Dat legt een film over de kabel en bedekt dus de eventuele scheurtjes. Een busje met injectorcleaner in en volle benzinetank en dan (bijna) helemaal leegrijden, zou ook kunnen helpen.
  14. Wat ik vind van certificatenhandel : volksverlakkerij . Vergelijk het met de certificatnhandel van groen electriciteit ("Alpen-energie", "Noorse waterval-energie" enz). Maar een investering in België zelf door de aanbieders van deze "Alpen-energie" enzomeer ? Ho maar. Misschien mondjesmaat, maar helemaal niet voldoende.
  15. Bwa, Heverlee was daarnet 0,99€ voor H(+) gas
  16. Vanavond proberen tanken bij dit station. Kon pistool niet vastklikken en startknop lichtte ook niet groen op. Jammer, want de prijs is er nog 0,998€/kg. Dat moet één van de laatste stations zijn waar het H-gas nog onder de 1€ staat.
  17. Je kan de wagen zelf uitlezen met een goedkope universele OBD scanner. Er blijven altijd foutmeldingen in het geheugen hangen. Ik denk aan een pompverstuiver die wel eens versleten zou kunnen zijn. Het is natuurlijk gokken zonder een foutmelding. Is er iets te zien van storingen op je dashboard?
  18. Vrijdag: 1. Vw caddy bestel in de buurt van Geraardsbergen ( foto ) 2. Fiat ducato op de snelweg E19 Antwerp 3. Opel Zafira op zelfde snelweg kort daarachter 4. Vw Golf variant TGI ook de E19 Antwerpen 5. En dan den onze , maar je gaat jezelf toch niet spotten hé, was wel de enige van den hoop met ne deftige plakker.😛
  19. vandaag 14.30u, een bruine caddy 1.4 tgi, officiële sticker, industriepark waggelwater brugge
  20. @Pitpoint_BE Dat is perfect duidelijk zo. Bedankt voor de spoedige reactie. Dat dat specifieke station in Brussel dan wordt gepromoot als het eerste bio-CNG-tankstation in België vind ik dan maar een marketingverhaal (waar verschillende partijen waarschijnlijk nood aan hadden). Dat valt Total, Sibelga en Gas.be niet echt aan te rekenen, maar de verschillende journalisten hadden de constructie erachter toch beter mogen duiden. Nu lijkt het alsof je daar een ander gas gaat tanken dan aan andere CNG-tankstations. Dat blijkt ook uit de vragen hier op het forum naar de calorische waarde van het bio-CNG. Terwijl met certificatenhandel in dit geval niet echt iets mis is en ik het veel indrukwekkender vind dat 20 procent van het verkochte gas van de andere stations wordt gecompenseerd aan een veel lager bedrag dan in de buurlanden. Aangezien ik zelf vaak in Lommel tank dus vanaf nu vaak 20 procent biogas in de tank - knipoog.
  21. Het is toch WEL mogelijk om een CNG-installatie te installeren op een personenwagen met een dieselmotor, volgens Vanmeenen in Eeklo: Wij bouwen ook dieselmotoren om naar CNG. Dit kan zowel voor gewone personenwagens, lichte vrachtauto’s als voor grote vrachtwagens. Bij een motor met benzine kan je 100% op CNG rijden (alleen het starten is op benzine). Bij een dieselmotor verbruik je minimaal 30% diesel en dus maximaal 70% CNG. Er wordt dus gewerkt met een mix. De verhouding diesel/CNG hangt af van waar en hoe u rijdt. Het meeste rendement haalt u bij een deelbelasting van de motor. In de praktijk zal je dus niet aan 70% komen, veel hangt af van de chauffeur. Het percentage dat verbruikt wordt aan gas hangt sterk af van de belasting van de motor. Bij een zeer lichte belasting of een zeer zware belasting zal u weinig gas verbruiken en vooral diesel. Bij een gemiddelde belasting haal je het meeste rendement. Bij een diesel-mix tank je dus zowel gas (CNG of LPG, afhankelijk van het systeem die we monteren) als diesel. Het onderhoud kan u laten uitvoeren bij uw normale garage. Alleen voor het onderhoud van de gasinstallatie (elke 20.000 km) kom je langs bij ons. Fiscaal voordeel: het systeem met dieselmix geniet helaas geen fiscale voordelen, er is dus geen vrijstelling van de BIV of van de verkeersbelasting. Voor de lage emissiezone wordt een voertuig met een dieselmix aanzien als een voertuig op diesel, hier maakt dit dus ook geen verschil. Belangrijk voordeel voor vrachtwagens: met diesel-CNG-mix betaal je in Duitland geen maut tot einde 2020.
  22. @Christiaan Welkom op het forum. Afhankelijk van waar je woont, raad ik je aan om eens langs te gaan bij een CNG-specialist. Als je van West- of Oost-Vlaanderen bent, kan je het beste es passeren bij VW Tavernier in Zedelgem, Torhoutsesteenweg, gelegen vlak naast het Q8 Easy-tankstation, waar je CNG kan tanken. Of je kan je VW Passat laten controleren bij één van de volgende, erkende CNG-installateurs (zie link hier onderaan). Let wel op dat je de adressen eerst checkt want Drive Systems is sinds twee jaar nu al gevestigd in de gemeente Halen, Stadsbeemd 1420C. Ik kan jou eveneens Vanmeenen in Eeklo aanraden omdat dit echt een vakman (vakteam) is die weet wat hij doet en meer dan twintig jaar ervaring heeft (met LPG, maar ook ervaring heeft met CNG). Lijst van erkende CNG-installateurs op de site Aardgasrijder.be
  23. @muscles en @Pitpoint_BE Bedankt voor jullie antwoorden! Dan is het inderdaad hetzelfde als Nederlands groengas. Dan vind ik het nog zeer netjes dat het aan €0,93 per kg wordt aangeboden! In Nederland waar ik altijd tank schommelt de prijs voor ditzelfde gas tussen de €1,14 en €1,20 per kg! Vind ik vrij duur voor L-gas die de auto meestal aangeeft als maar 80%. In België stukken beter in prijs!
  24. Beste forum leden, Ik heb sinds april een Volkswagen Passat 1.4 ecofuel 2003. Daarvoor 7 jaar gereden met een Opel Zafira ook op CNG. Ik meen mij te herinneren in de eerste weken dat de wagen altijd startte op benzine en na een paar minuten overschakelde op CNG. Dan komt de vakantie in juli. Wij naar Frankrijk. Wat ik al wist van de vorige vakantie is dat Frankrijk geen CNG-vriendelijk land is. (alle pompen die ik vorig jaar geprobeerd heb kon ik geen gas tanken.) Na de laatste pomp in België kon ik nog 450 Km rijden tot dat de gastank leeg was en de auto overschakelde naar benzine. En zo een groot stuk op benzine gereden. In Lyon overnacht. 's Morgens startte ik de auto, hij startte slecht en het motorlampje begon te branden. Toch liep de auto redelijk goed. (achteraf liep hij op 3 cilinders) Bij aankomst in Argules sur Mer naar de VW-garage gegaan. Serienummer van de auto gegeven en in mijn steenkolen Frans gevraagd of ze de auto wilden uitlezen... Nee, dat kon niet. Het was een gasauto en daar mochten ze niets aan doen. Zucht. VW global assist heeft me toen geholpen op de camping. Ze hebben niets gedaan, maar ik kon er wel mee rijden. Kortom, het probleem is er nog. En mijn huidige garage weet er ook geen antwoord op. (behoudens het vervangen van onderdelen waar ik niet van weet of het het probleem gaat oplossen.) Probleem: Auto start moeilijk, start 90% op CNG, vaak loopt hij op 3 cilinders, dan gaat hij stoten en de auto schakelt over naar benzine. Soms schakelt hij binnen een minuut terug naar CNG. Vaak niet. Dan moet ik hem handmatig terug zetten op CNG (tijdens het rijden de auto uit en aan zetten). Het vreemde is dat na zo rond de 30 km de auto veel beter gaat rijden. Het lampje van de benzine gaat niet aan. (kan kapot zijn) Wat is er mis met de auto?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...