Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Josy

Leden
  • Items

    169
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    27

Josy won de laatste dag op 27 december 2024

Josy had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Josy's prestaties

Enthousiast lid

Enthousiast lid (4/9)

  • Populair lid Zeldzaam
  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Reageert vaak
  • 1 week lid

Recente badges

163

Reputatie

  1. Laten we zeggen dat het goed is dat je mij eraan herinnert...
  2. Om weer eens eventjes te ontsnappen aan mijn existentiële gevoel van onbehagen, mijn nijpende financiële situatie, een erg pijnlijke niet wederzijdse verliefdheid en de hoge gasprijzen zeer recent een tocht ondernomen naar Biogaz du Haut Geer in, jawel, Geer. In de meer alternatieve hoeken van therapie en coaching hoor je weleens over ‘De reis van de Held’. Over de reis die ieder mens moet maken naar volledige ontplooiing van het eigen kunnen. Zelf was ik ook klaar voor mijn eigen reis: ‘De Reis van de Gierige Gastanker – een kerstverhaal’. Of ik mijn volledige kunnen gedurende deze reis zou gaan ontplooien, viel te betwijfelen. Maar ik was alleszins een paar uurtjes van huis, Oren Ambarchi onderhield me op de achtergrond met zijn klinkende klanken en ik hield er in het beste geval nog eens een goedkope tankbeurt aan over. Iets waar ik tijdens nostalgische uren vaak naar terugverlang. Ik weet niet meer waar maar ik las ergens dat er aldaar gas wordt verkocht aan 1,25 euro per kilogram. Onvertogen toog ik dus op weg om dat moderne wonder met eigen ogen te aanschouwen. Wegens lege gasketels op dure Shell V-Power benzine binnendoor langs dorpjes als Zichem en Scherpenheuvel om uiteindelijk via Tienen en Landen bij onze Franstalige buren te belanden en uiteindelijk in Geer aan te komen. Ik was eerder al redelijk overtuigd dat het me daar niet zou tegenvallen aangezien de plaatsnaam maar een letter verschilt van mijn eigen vertrekpunt. Na een klein beetje zoeken mijn bestemming bereikt (83 km – 1 u 45 min – 10,75 euro aan benzine). Op de betaalzuil hing een wit papier met als eerste zin ‘La borne de payement est malheureusement en panne’. Ik zag de bui al hangen en dacht niet alleen van een kale reis terug te moeten keren maar dat ook nog eens deels te moeten doen op dezelfde dure benzine. Merde! De volgende zin gaf echter aan dat je het bedrag via de bankrekening kon betalen, of dat was alleszins wat ik er met mijn roestige Frans van kon maken. Eerst dacht ik dat je via Payconiq op voorhand kon betalen en vroeg me af hoe zoiets technisch in zijn werk zou gaan. Maar het bleek dat je gewoon kon tanken en achteraf via overschrijving kon betalen. Warempel had ik eventjes het gevoel in een high-trust society te leven, genre Japan. Dat ik dit in mijn oude, verzuurde dagen nog mocht meemaken. Ik moest er zelfs even van glimlachen. Het tanken verliep vlot en ik heb er een mooie vulling kunnen bekomen van 15,63 kg voor de deugddoende prijs van 19,54 euro (8° Celsius en hoogte van 135 meter TAW). Omdat ik een hekel heb aan terugrijden via dezelfde secundaire wegen waarlangs ik gekomen ben en me dat te veel tijd zou kosten, ben ik naar de E40 gereden, deze genomen richting Luik en via afrit 29 binnendoor via Tongeren naar de E313 gereden. Even overwoog ik nog om via Sint-Truiden terug te rijden om eens te kijken of er daar nog veel bars geopend zijn maar omdat mijn financiële situatie meer diepgravend onderzoek daaromtrent toch niet toestaat, ben ik maar gewoon via Tongeren gereden. Daar passeerde ik nog een Dats24 die een CNG-prijs afficheerde van 1,93 euro en daar heb ik toch om gegniffeld. Of hoe je je voor tien euro verschil op een tankbeurt even de koning te rijk kunt voelen. Zalig zijn de armen van geest! Honderd kilometer na het tanken en 3,8 kg gas later thuis aangekomen met nog driekwart gevulde tanks. Dus nog een keertje gereden aan het bodemtarief van 4,75 euro per honderd kilometer. Totaal: 191 kilometer en plus minus drie uur gereden.
  3. Ik vermoedde al een tijdje dat de beide pompen bij Bruno Tessenderlo niet dezelfde vuldruk haalden. De te tanken hoeveelheid aan pomp 19 is de laatste tijd echt belabberd. Vandaag vlak na het tanken aan pomp 19 nog een poging gewaagd aan pomp 20 en hierbij een extra 1,83 kg gas kunnen tanken. Omdat ik zelf niet het scherpste mes in de schuif ben, heb ik niet naar de actuele druk gekeken. Maar hoe dan ook scheelt het toch al snel zo'n veertig kilometer. Wie zijn auto dus zo vol mogelijk wil tanken neemt best pomp 20. Doe er je voordeel mee.
  4. Olie is ook wel aardig aan de prijs. Vooral de werkuren lijken erg mee te vallen, vooral met nog extra werk erbij. Personen in de garage lijken goed door te werken.
  5. @Bremel Toevallig nog iets gedetailleerdere kostenweergave? Dat interesseert me zeer...
  6. Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik zat maar wat te dollen. Maar deze poging tot humor kon ik nu toch niet laten liggen, toch? Je legde hem klaar en was enkel nog binnen te trappen. En ik stel me dan altijd maar voor dat je dan niet langer in de huifkar zit maar op het paard zelf...
  7. Een vervoermiddel met maar een versnelling, gevoerd met zonne-energie, een beperkt bereik en lange laadtijd dus? Dat je je daarin zo goed amuseert, verbaast me niks - dubbele knipoog.
  8. Zelf maak ik daar allemaal niet zo'n drama van, hoewel filerijden in de heuvels met handbak wel kak is, vooral bergop. Vandaag met de auto van mijn grootmoeder naar de keuring gereden. Die heeft nog een ouderwetse automaat met koppelomvormer en zelfs dat heeft nog zijn charme en karakteristieke manier van rijden. Beweren dat dat allemaal slecht rijdt is in mijn ogen met de haren getrokken. De indruk dat jij nooit nog iets anders wil, hadden we al een beetje op het forum - knipoog.
  9. Heel jammer dat alles in de afgelopen jaren zoveel duurder is geworden. Ik zou zelf al heel tevreden zijn met een handgeschakelde GTI 7.5 uit 2018 of 2019. Betere exemplaren te verkrijgen rond de 27.000 euro maar mag er niet aan denken wat zulke auto kost bij 30.000 kilometer per jaar. Ach, zowel een nieuwe als een tweedehandse GTI en een Tesla kan ik toch niet betalen maar dat is ook niet het einde van de wereld. Ik hoop alleen dat ik niet te vaak onverwacht moet posten in dit topic.
  10. De menselijke psyche is complex. Er wordt wel eens gezegd dat nostalgie vaak een verlangen is naar een vervlogen tijd die nooit echt heeft bestaan, buiten in het hoofd of het hart van de persoon die deze verlangens ervaart. Met het intreden van de herfst zelf laatst overvallen door een onbestemd gevoel van diepe hunkering dat ik niet direct kon thuisbrengen. Na wat te tobben en verveeld rondgelopen te hebben, diep in mijn hart gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik ten diepste hunkerde naar een betaalbare tankbeurt. Vervolgens de auto ingesprongen en een tocht gemaakt door een prachtig gekleurde Eifel. Bochtige, ruim opgezette wegen waar je nog rustig honderd kilometer per uur mag rijden zonder je een crimineel te voelen wisselden zich af met kleinere, meer technische wegen, hier en daar zelfs met de onontkoombare haarspeldbocht. Na een pitstop in Schleiden voor koffie en gebak aan het mij welbekende tankstation in Kall beland. De prijs van 1,04 euro per kg is hier ook al een ganse poos verleden tijd. Toch wist de aangepaste prijs mijn verlangen naar een betaalbare tankbeurt volledig te bevredigen. Zeggen dat ik mij de volgende 350 kilometer als een kind in een snoepwinkel voelde gaat misschien wat ver maar minstens voelde ik me toch een veertiger met overgewicht, slechte leverwaardes en prediabetes in een Duitse bakkerij (zo voelde ik me in de bakkerij in Schleiden trouwens ook.) Betaalbaar tanken kan dus nog. En als ik me niet vergis is het biogas (wat ik ook voelde na het bakkerijbezoek). Voor iedereen met hetzelfde verlangen: doe er je voordeel mee. Je kunt er sinds kort ook per kaart betalen buiten de openingsuren.
  11. @dirk Eigenlijk wil ik dat wel weten. Zijn er tegenwoordig dan zoveel problemen met de moderne vrachtwagenmotoren? Dan zal ik maar met het Golfje blijven rijden in plaats van met een vrachtwagen... @Brembos Onafhankelijke garage kan natuurlijk geen tegemoetkoming doen. De laatste keer dat de auto bij de dealer is geweest, is bij de vervanging van de eerste lambdasondes alweer 100.000 km geleden. In een Duitse Facebookgroep gelezen dat het een vaak voorkomende kwaal is. Niettemin een erg zure onverwachte uitgave. Ondanks dat rijd ik nog steeds graag met de auto. Qua onderhoud, complexiteit en comfort kan geen enkele verbrandingsmotor het halen van een elektrische aandrijving. Moest ik het geld hebben om te kunnen kiezen tussen het kopen van een elektrische auto en een auto met verbrandingsmotor zou ik voorlopig toch nog steeds kiezen voor een mooie Golf 7.5 GTI maar begrijp dat je zeer tevreden bent met de voordelen van elektrisch rijden.
  12. Zowat twee maanden geleden te maken gekregen met een motor die bij koud starten niet echt in zijn element leek. Later is dit veranderd in een motor die helemaal uit zijn doen was (niet mooi rond draaien, inhouden, trillen). Na enkele weken verergering van de symptomen motorstoringslampje gekregen. Hoewel ik eerst dacht aan psychologische oorzaken (uitputting, burn-out, stress, ptss van de Duitse autosnelwegen) bleek dit na diagnose te wijten zijn aan een slechte lambdasonde. Beide sondes dus laten vervangen. Daarmee ben ik ondertussen toe aan lambdasonde vijf en zes. De eerste twee hebben het opgegeven bij 55.000 kilometer, deze bij 155.000 kilometer. Het is blijkbaar een veelvoorkomende kwaal bij de aardgasmotoren. De kostprijs voor twee originele lambdasondes en arbeid bedroeg 719,00 euro, wat toch wel een serieuze onverwachte uitgave is wanneer je arm bent. Al helemaal als dit midden september is. Nu ja, blijkbaar begeven de lambdasondes het na 100.000 kilometer dus wordt dit in de toekomst een verwachte uitgave. Bij het arbeidsloon zat ook nog wel een testrit op benzine omdat ik al langer het idee had dat de motor niet mooi draaide op benzine maar hier is niets uit de bus gekomen.
  13. Ook in Tessenderlo de laatste tijd een probleem. Vaak is de vuldruk echt belabberd. Vaak minder dan 12 kg kunnen tanken in de 15 kg tanks van de Golf...
  14. Omwille van privacyredenen vertel ik op een openbaar forum niet graag mijn geboortejaar maar ik ben geboren ergens tussen 1943 en 2019 en het is volgens mij voor het eerst dat Bruno Tessenderlo de prijs van de andere Drive Systems stations niet heeft gevolgd. Het gevolg daarvan is dat de prijs er nog steeds 1,45 euro per kilogram bedraagt... En je wilt dit met de wereld en dit forum delen omdat?
  15. Nog maar weinig beweging in dit topic maar ik blijf hardnekkig mijn onderhoudskosten delen. Na alweer 15.000 kilometer over deze aardbolkloot te hebben gezworven, was het weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Zoals altijd bij garage Patrick Dierckx bv in Olen en dit voor de som van 346.98 euro. Interieurfilter en remolie gingen ondertussen 60.000 kilometer mee en deze zijn ook vervangen. Voor de rest de gebruikelijke zaken. Het leven is duur geworden maar vergeleken met officiële merkengarages nog steeds zeer acceptabel. (Laatst gehoord van iemand die 350 euro moest betalen voor een klein onderhoud - Citroën C3.)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...