Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be

Josy

Leden
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Super

About Josy

  • Rank
    Beginnend lid
  1. @Groengas Ik heb niet naar het servicenummer gebeld. Dat is niet in me opgekomen. Heb je ooit al meegemaakt dat men het probleem met te bellen kon verhelpen? Veel zin om te bellen en te wachten had ik toch niet...
  2. Blijkbaar zijn de problemen hier nog steeds niet van de baan. Daarnet vier keer de volledige tankcyclus moeten herhalen om in totaal vier kg gas te kunnen tanken. Na de vierde keer was ik het zat en ben dan maar terug naar mijn "Start" gereden (zonder een gevangenis te passeren overigens)...
  3. Pompdruk ligt er inderdaad nog steeds bizar laag. Gisterenavond 12,73 kg getankt in volledig lege tanks (15 kg). Op mijn e-mail over de pompdruk van enkele weken geleden heb ik naderhand geen reactie meer gekregen. Ik vermoed dat de pompdruk er zo laag zal blijven, al zou ik wel graag weten waarom daarvoor wordt gekozen, gezien het volk dorst naar hoge pompdrukken. Vreemd dat er zo vaak een verschil wordt aangegeven in de kwaliteit van het gas door de boordcomputer, terwijl mijn test heeft uitgewezen dat er wel degelijk H-gas wordt 'geschonken'... @pluxy Post zeker je bevindingen over deze vulling.
  4. 21 keer gaan tanken? Het moet erg frustrerend zijn om zo onderweg te zijn. En lijkt me ook niet direct bevorderlijk voor de sfeer in de auto. Daar ben ik het mee eens. Je bent goedkoper maar langer onderweg, ook in België. Wanneer je de autosnelweg moet verlaten in bijvoorbeeld Bilzen (E313), Tessenderlo (E313) of Houthalen (E314) ben je zo (meer dan) een kwartier kwijt. Maar wat mij betreft weegt dat niet echt op tegen het feit dat je goedkoper en schoner op weg bent. Nu wil de ironie wel dat voor ons de beperkte capaciteit van de benzinetank geen probleem zou vormen. Het verst dat de auto tot nu toe van de deur is geweest, is 250 kilometer. Zuid-Frankrijk zal de auto waarschijnlijk niet zien. Maar ik ben het zeker met je eens dat voor Frankrijk de auto behoorlijk onbruikbaar wordt. (En met jerrycans en trechter rondrijden lijkt me ook twee keer niks - los van het feit dat het vaak niet mag.) Alleszins bedankt voor je leerrijke reisverslag. Wanneer mensen vragen naar het rijden met een wagen op CNG - waar ik erg positief over ben - is dat zeker een kanttekening die ik ga vermelden. (21 keer gaan tanken!)
  5. Wat me achteraf ook pas opviel, is de afwijking van de boordcomputer bij het laagcalorisch gas. Bij het C-LNG van Bruno kloppen de gegevens perfect (ik heb tenslotte 100 kilometer afgelegd), terwijl het werkelijke verbruik bij het laagcalorisch gas 6,5 kg/100 km is, terwijl de BC 5,6 kg aangeeft.
  6. Klopt volledig! Gisteren bij het eerste onderhoud drie bouten bodemplaat aangerekend voor het mooie bedrag van 5,00 EUR incl btw. Er diende geen ruitensproeiervloeistof bijgevuld te worden...
  7. Gisteren eerste onderhoud 15.000 kilometer laten uitvoeren bij Verellen in Geel voor het best nog schappelijke bedrag van 138,98 EUR. De auto de avond voordien binnen gebracht wegens extra werkzaamheden wegens een terugroepactie (achterbank) en kort na de middag netjes opgebeld wanneer deze klaar was. Olieservices, oliefilter, dichting carterstop, carterstop, olie 505.01 en helaas ook drie bouten voor de bodemplaat (WHT000729A) aan 1,70 EUR per stuk, wat toch weer 5,00 euro extra maakt. (Ruitensproeiervloeistof diende niet bijgevuld te worden.)
  8. Omdat er op het forum door sommigen geopperd wordt dat er in het nieuwe C-LNG tankstation van Bruno in Tessenderlo gas van mindere kwaliteit of zelfs laagcalorisch gas wordt geleverd, was een vergelijkende test met een wetenschappelijke waarde (van lik-mijn-vestje) wenselijk (en natuurlijk ook om de tijd tussen het geboren worden en het sterven te doden). Ik heb deze test gisteren onder zo gelijk mogelijke omstandigheden uitgevoerd. Volgens de jongens/meisjes/x'en van het KMI bleven de omstandigheden qua wind en temperatuur redelijk gelijk gedurende de avond/nacht. De windmolens naast het traject zijn gedurende de test ook blijven draaien bij een matige wind uit wat ongeveer het zuiden leek. De opzet was om met dezelfde hoeveelheid gas van beide tankstations eenzelfde traject af te leggen onder gelijkwaardige omstandigheden. Voor de start waren de CNG-tanks leeg, de auto en banden warm en de instellingen van de verwarming ongewijzigd (25° C zonder airco). Ik had gedacht om in Eindhout te starten en daar genoeg laagcalorisch gas te tanken om via de E313 naar Luik te rijden, daar te keren en zo bij Bruno Tessenderlo te geraken (131 km). Echter tankte ik veel te weinig gas en viel op de terugweg richting Antwerpen al voor Tongeren zonder CNG. Om te vermijden dat er te grote verschillen zouden ontstaan in het gewicht van de wagen door benzinegebruik heb ik 2 kilogram gas getankt in Bilzen en daarmee gereden richting Bruno tot de CNG-tanks volledig leeg waren (wat best nog wel een opgave was). Daarna getankt bij Bruno. Ook deed ik daar een kleine en een grote boodschap. Dit verschil in gewicht van de bestuurder en de gebruikte benzine heb ik gecompenseerd door er een grote, veel te dure fles water te kopen (1,5 liter) waarvan ik niet heb gedronken gedurende de rit. Om 22.54 uur ben ik vertrokken bij PitPoint Eindhout. De E313 was toen al heel erg rustig. Ik heb gedurende de twee trajecten niet hard moeten vertragen of versnellen. De snelheidsregelaar heb ik beide keren ingesteld op dezelfde snelheid (145 km/uur) en op enkele kleine keren na enkel moeten beroeren om in Luik te keren (en Geel-Oost na het tanken bij Bruno). Omdat het logisch zou zijn om met het L-CNG van Bruno verder te rijden ben ik na het tanken bij Bruno eerst richting Antwerpen gereden en gaan keren te Geel-Oost, waar de pomp van PitPoint in de buurt is gevestigd. Dit omdat het stukje van Geel-Oost naar Tessenderlo al enige hoogteverschillen kent en aangezien het van Luik naar Antwerpen bergaf gaat; en dit een vertekend beeld zou kunnen geven door eventueel minderverbruik (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Zo werd er beide keren zo goed als hetzelfde traject afgelegd. PitPoint Eindhout: CNG-getankt: 5,23 kg (22:42 u, 17° C, niet gekeken naar kwaliteitsmeter boordcomputer) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 81 km afgelegde afstand; 0:39 h; 122 km/h; 5,6 kg/100 km. Bruno Tessenderlo: CNG-getankt: 5,17 kg (00:25, 16,5° C, 100% kwaliteit) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 102 km afgelegde afstand; 0:48 h; 127 km/h; 5,1 kg/100 km. Het kleine verschil in gemiddelde snelheid kan verklaard worden door het feit dat ik voor het vertrekken in Eindhout nog even met stationair lopende motor op mijn telefoon ben bezig geweest om onder andere te trachten eventuele naheffingen van een belasting op snelheid te vermijden en de korte tijd die ik voor de verkeerslichten doorbracht. Conclusie: in Eindhout en Tessenderlo wordt zeker niet uit hetzelfde vaatje getapt, de test was nog nauwkeuriger (en eenvoudiger) geweest indien ik 7 kilogram gas had getankt op beide plaatsen, volgende keer op mijn gsm klooien voor het aanvangen van de test (hoewel dat slechts weinig verandert aan de uitkomst ervan).
  9. Kun je daar nog wat meer details over geven? Je tankte toen iets meer dan 5 kg. Aantal gereden kilometers? Welk gas was er in de tank? Heb je de CNG-tanks volledig leeg gereden? Welk gemiddeld verbruik nu tegenover anders?
  10. Idem hier. De opmaak van de thuispagina verschijnt, maar op de voorgrond blijven de drie bolletjes hun repetitief ritueel uitvoeren op zowel smartphone, tablet als desktop pc.
  11. Inderdaad, het naar Houthalen rijden was maar eens een test omdat de druk bij Bruno zo laag was (is nog 30 kilometer verder van de deur). Nog beter zou natuurlijk zijn dat Bruno gaat concurreren op kwaliteit van het gas én vuldruk. Wat dat betreft heb ik ook al reactie gehad van Bruno op mijn e-mail. Zij gaan mijn opmerking doorgeven aan Drive Systems omdat Drive Systems verantwoordelijk is voor de installatie en dus ook de vuldruk. Ze hopen dat ze tegemoet kunnen komen aan mijn opmerkingen. Dus hoop ik met hen mee en zit er binnenkort wat meer druk in de ketels.
  12. Ik geef inderdaad beide vullingen apart in. In dit geval tankte ik in Houthalen 2,57 kg na een volledige betanking slechts 30 kilometer eerder. Spritmonitor rekent deze 2,57 kg als verbruikt in deze 30 kilometer wat een verbruik geeft van 8,57 kg/100 km. Voor vloeistoffen zou deze rekensom natuurlijk kloppen maar gezien de drukverschillen klopt deze niet. Ik maak daar geen gecombineerde vulling van omdat ik zo ver nooit had nagedacht. Het is dus wel een goede tip. Jouw methode is wel een pak nauwkeuriger. Zeker wanneer je de kilometers op benzine van voor de inschakeling ook registreert. Vraagt wel wat meer inspanning. Dat er theoretische uitschieters tussen het verbruik zitten, deert me eigenlijk niet echt. Het gemiddeld verbruik over lange tijd blijft immers ook altijd min of meer correct - afgezien van de benzinekilometers bij niet volledig lege CNG-tanks.
  13. Dat begrijp ik niet helemaal op de manier waarop je het uitlegt. Ik dacht altijd dat het aanwezige gas dat al in de tanks aanwezig is gewoon nog wat extra gecomprimeerd wordt door een bijkomende vulling met goede compressie, en dat de auto op zich daar niks mee te maken heeft. Wanneer je erg snel opnieuw tankt wordt de tweede tankbeurt zelfs niet door de boordcomputer opgepikt. In dit geval heeft de boordcomputer de gegevens genomen vanaf het tanken in Tessenderlo. De BC gaf dus 384 gereden kilometers aan. Ik heb de 30 kilometer van Tessenderlo - Ham - Houthalen daar vanaf getrokken. Tanken en 'aftoppen' is iets wat ik wel vaker doe om een zo vol mogelijke tank hoogcalorisch CNG mee naar huis te nemen (dichtstbijzijnde plek waar ik hoogcalorisch gas kan tanken is op 20 kilometer van de deur). Zo kan ik na het vol tanken bij Dats24 in Eupen in Bilzen al terug 3,74 kg en 3,71 kg tanken, de afstand Eupen - Bilzen bedraagt echter maar 50 kilometer (en is bergaf - ook de vulling in Bilzen wordt dan door de BC niet opgepikt). Maar voor Bruno Tessenderlo bestond was Bilzen de handigste plek om nog vlug te tanken naast de E313 alvorens naar huis te kachelen. Spritmonitor geraakt er echter wel een beetje van streek van. Qua nutteloze feiten kan dat alvast weer tellen😎. Maar ach, een mens moet wat, toch?
  14. Afgelopen woensdag tankte ik bij Bruno Tessenderlo met lege tanks 12,30 kg aardgas alvorens de pomp afsloeg. Uit nieuwsgierigheid reed ik toen verder naar Q8 Houthalen om te zien hoeveel kg daar nog bij zou kunnen, dit was 2,57 kg. Met deze gecombineerde vulling heb ik 354 km kunnen afleggen (vanaf Houthalen). Dit ligt volledig in lijn met de afstanden die ik normaal behaal met hoogcalorisch gas en was slechts negen kilometer minder ver dan met mijn vorige vulling in Kallo. Dus al zeker geen laagcalorisch gas. BC gaf gemiddeld verbruik aan van 3,8 kg/100 km (52 km/h). Dit is minder dan gemiddeld (4,32 kg/100 km). Dat het rustiger op de weg is zal daar ook wel iets mee te maken hebben. Vandaag overigens getankt bij Total/PitPoint Lommel en kreeg daar een mooie 15,80 kg in de lege tanks (22°C). Daar rijd ik dus verder mee dan een vulling uit Tessenderlo (en het kost nog minder ook).
×
×
  • Create New...