Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Josy

Leden
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Super

About Josy

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gisteren in Duitsland op de A60 van Wittlich naar Luik bergop en Duitse snelheden gaf de olietemperatuurmeter 113°C aan. Vond het toch ook aan de hoge kant en hoger dan ik ooit heb opgemerkt. Er stond wel een stevige wind in de rug, hoewel ik niet weet of dat er zoveel met te maken heeft (minder rijwindkoeling). Olie staat na laatste onderhoud nog steeds iets onder maximum. Koelvloeistof staat ergens middenin tussen minimum en maximum. Volgens info op het web zou het echter geen enkel probleem zijn. In België op de autosnelweg vaak tussen de 100 en 106°C... Ben benieuwd of de verhoogde warmteafgifte op langere termijn nadelig gaat zijn voor de motor. Las laatst dat een te snel opwarmende motor ook niet goed was i.v.m met de thermische spanning die dan in het blok ontstaat...
  2. Ik vind dat het daar juist een geanimeerde discussie van wordt met heel veel verschillende invalshoeken. Al kom ik op het einde van het verhaal altijd tot de conclusie dat ik er te weinig over weet/te weinig informatie heb om er een mening op na te houden. Wel is het 'vervelend' dat zoveel mensen zich laten leiden door emoties of vooroordelen. Als blijkt dat wanneer alle mogelijke parameters worden meegenomen in het onderzoek een elektrisch voertuig groener is, heb ik met die conclusie geen enkel probleem. Maar veel mensen hebben nu eenmaal problemen met verandering of zijn bevooroordeeld en gaan dan maar wat roepen (gebeurt langs beide zijden). Enkele interessante zaken uit de commentaren: 'Wordt het onder druk brengen van het aardgas meegenomen in het onderzoek?' 'Wordt er rekening gehouden met de oliewissels?' 'Indirecte uitstoot van energiecentrales is sowieso aangenamer dan uitstoot voor je neus als fietser.' Neem nu enkel het versneld wisselen van de motorolie. Wat is de uiteindelijke impact van een (versnelde) motoroliewissel. De olie moet gefabriceerd, in kleine hoeveelheden verpakt en vervoerd worden. Je auto moet in de garage geraken en terug thuis. De afvalolie moet opgehaald en verwerkt worden. En dat voor een eenvoudige motoroliewissel... Het houdt het alleszins wel boeiend...
  3. Zou het dan al niet lonen om in Luxemburg een tank 'goedkope' Aral Ultimate 102 'te halen' en die in de loop van het jaar op te rijden? Deze bevat geen (bio-)ethanol en kan dus ook niet tot de problemen die daarmee gepaard gaan leiden. Zelf denk ik er serieus over na om het zo te doen, omdat de brandstof zo lang in de tank blijft. Dat kost alleszins veel minder dan de injectoren te laten reinigen (of vervangen) en niet veel meer dan het periodiek gebruik van het additief. Op de website van Aral gelezen dat Ultimate 102 nu ook in het noorden van Luxemburg (Wemperhardt) te verkrijgen valt aan vandaag 1.384 EUR/l, wat maar twee cent duurder is per liter dan EURO 98 (E5) bij Dats in Geel. En je komt nog eens ergens (om bij bakkerij Fonck iets verderop gebak te eten bijvoorbeeld)...
  4. Vermoed dat dit TUNAP MF 974 is, in plaats van 794...
  5. Toevallig geen bonenschotel gegeten de avond voordien? Hoewel drie seconden dan misschien wat kort is...
  6. @Groengas Ik heb niet naar het servicenummer gebeld. Dat is niet in me opgekomen. Heb je ooit al meegemaakt dat men het probleem met te bellen kon verhelpen? Veel zin om te bellen en te wachten had ik toch niet...
  7. Blijkbaar zijn de problemen hier nog steeds niet van de baan. Daarnet vier keer de volledige tankcyclus moeten herhalen om in totaal vier kg gas te kunnen tanken. Na de vierde keer was ik het zat en ben dan maar terug naar mijn "Start" gereden (zonder een gevangenis te passeren overigens)...
  8. Pompdruk ligt er inderdaad nog steeds bizar laag. Gisterenavond 12,73 kg getankt in volledig lege tanks (15 kg). Op mijn e-mail over de pompdruk van enkele weken geleden heb ik naderhand geen reactie meer gekregen. Ik vermoed dat de pompdruk er zo laag zal blijven, al zou ik wel graag weten waarom daarvoor wordt gekozen, gezien het volk dorst naar hoge pompdrukken. Vreemd dat er zo vaak een verschil wordt aangegeven in de kwaliteit van het gas door de boordcomputer, terwijl mijn test heeft uitgewezen dat er wel degelijk H-gas wordt 'geschonken'... @pluxy Post zeker je bevindingen over deze vulling.
  9. 21 keer gaan tanken? Het moet erg frustrerend zijn om zo onderweg te zijn. En lijkt me ook niet direct bevorderlijk voor de sfeer in de auto. Daar ben ik het mee eens. Je bent goedkoper maar langer onderweg, ook in België. Wanneer je de autosnelweg moet verlaten in bijvoorbeeld Bilzen (E313), Tessenderlo (E313) of Houthalen (E314) ben je zo (meer dan) een kwartier kwijt. Maar wat mij betreft weegt dat niet echt op tegen het feit dat je goedkoper en schoner op weg bent. Nu wil de ironie wel dat voor ons de beperkte capaciteit van de benzinetank geen probleem zou vormen. Het verst dat de auto tot nu toe van de deur is geweest, is 250 kilometer. Zuid-Frankrijk zal de auto waarschijnlijk niet zien. Maar ik ben het zeker met je eens dat voor Frankrijk de auto behoorlijk onbruikbaar wordt. (En met jerrycans en trechter rondrijden lijkt me ook twee keer niks - los van het feit dat het vaak niet mag.) Alleszins bedankt voor je leerrijke reisverslag. Wanneer mensen vragen naar het rijden met een wagen op CNG - waar ik erg positief over ben - is dat zeker een kanttekening die ik ga vermelden. (21 keer gaan tanken!)
  10. Wat me achteraf ook pas opviel, is de afwijking van de boordcomputer bij het laagcalorisch gas. Bij het C-LNG van Bruno kloppen de gegevens perfect (ik heb tenslotte 100 kilometer afgelegd), terwijl het werkelijke verbruik bij het laagcalorisch gas 6,5 kg/100 km is, terwijl de BC 5,6 kg aangeeft.
  11. Klopt volledig! Gisteren bij het eerste onderhoud drie bouten bodemplaat aangerekend voor het mooie bedrag van 5,00 EUR incl btw. Er diende geen ruitensproeiervloeistof bijgevuld te worden...
  12. Gisteren eerste onderhoud 15.000 kilometer laten uitvoeren bij Verellen in Geel voor het best nog schappelijke bedrag van 138,98 EUR. De auto de avond voordien binnen gebracht wegens extra werkzaamheden wegens een terugroepactie (achterbank) en kort na de middag netjes opgebeld wanneer deze klaar was. Olieservices, oliefilter, dichting carterstop, carterstop, olie 505.01 en helaas ook drie bouten voor de bodemplaat (WHT000729A) aan 1,70 EUR per stuk, wat toch weer 5,00 euro extra maakt. (Ruitensproeiervloeistof diende niet bijgevuld te worden.)
  13. Omdat er op het forum door sommigen geopperd wordt dat er in het nieuwe C-LNG tankstation van Bruno in Tessenderlo gas van mindere kwaliteit of zelfs laagcalorisch gas wordt geleverd, was een vergelijkende test met een wetenschappelijke waarde (van lik-mijn-vestje) wenselijk (en natuurlijk ook om de tijd tussen het geboren worden en het sterven te doden). Ik heb deze test gisteren onder zo gelijk mogelijke omstandigheden uitgevoerd. Volgens de jongens/meisjes/x'en van het KMI bleven de omstandigheden qua wind en temperatuur redelijk gelijk gedurende de avond/nacht. De windmolens naast het traject zijn gedurende de test ook blijven draaien bij een matige wind uit wat ongeveer het zuiden leek. De opzet was om met dezelfde hoeveelheid gas van beide tankstations eenzelfde traject af te leggen onder gelijkwaardige omstandigheden. Voor de start waren de CNG-tanks leeg, de auto en banden warm en de instellingen van de verwarming ongewijzigd (25° C zonder airco). Ik had gedacht om in Eindhout te starten en daar genoeg laagcalorisch gas te tanken om via de E313 naar Luik te rijden, daar te keren en zo bij Bruno Tessenderlo te geraken (131 km). Echter tankte ik veel te weinig gas en viel op de terugweg richting Antwerpen al voor Tongeren zonder CNG. Om te vermijden dat er te grote verschillen zouden ontstaan in het gewicht van de wagen door benzinegebruik heb ik 2 kilogram gas getankt in Bilzen en daarmee gereden richting Bruno tot de CNG-tanks volledig leeg waren (wat best nog wel een opgave was). Daarna getankt bij Bruno. Ook deed ik daar een kleine en een grote boodschap. Dit verschil in gewicht van de bestuurder en de gebruikte benzine heb ik gecompenseerd door er een grote, veel te dure fles water te kopen (1,5 liter) waarvan ik niet heb gedronken gedurende de rit. Om 22.54 uur ben ik vertrokken bij PitPoint Eindhout. De E313 was toen al heel erg rustig. Ik heb gedurende de twee trajecten niet hard moeten vertragen of versnellen. De snelheidsregelaar heb ik beide keren ingesteld op dezelfde snelheid (145 km/uur) en op enkele kleine keren na enkel moeten beroeren om in Luik te keren (en Geel-Oost na het tanken bij Bruno). Omdat het logisch zou zijn om met het L-CNG van Bruno verder te rijden ben ik na het tanken bij Bruno eerst richting Antwerpen gereden en gaan keren te Geel-Oost, waar de pomp van PitPoint in de buurt is gevestigd. Dit omdat het stukje van Geel-Oost naar Tessenderlo al enige hoogteverschillen kent en aangezien het van Luik naar Antwerpen bergaf gaat; en dit een vertekend beeld zou kunnen geven door eventueel minderverbruik (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Zo werd er beide keren zo goed als hetzelfde traject afgelegd. PitPoint Eindhout: CNG-getankt: 5,23 kg (22:42 u, 17° C, niet gekeken naar kwaliteitsmeter boordcomputer) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 81 km afgelegde afstand; 0:39 h; 122 km/h; 5,6 kg/100 km. Bruno Tessenderlo: CNG-getankt: 5,17 kg (00:25, 16,5° C, 100% kwaliteit) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 102 km afgelegde afstand; 0:48 h; 127 km/h; 5,1 kg/100 km. Het kleine verschil in gemiddelde snelheid kan verklaard worden door het feit dat ik voor het vertrekken in Eindhout nog even met stationair lopende motor op mijn telefoon ben bezig geweest om onder andere te trachten eventuele naheffingen van een belasting op snelheid te vermijden en de korte tijd die ik voor de verkeerslichten doorbracht. Conclusie: in Eindhout en Tessenderlo wordt zeker niet uit hetzelfde vaatje getapt, de test was nog nauwkeuriger (en eenvoudiger) geweest indien ik 7 kilogram gas had getankt op beide plaatsen, volgende keer op mijn gsm klooien voor het aanvangen van de test (hoewel dat slechts weinig verandert aan de uitkomst ervan).
  14. Kun je daar nog wat meer details over geven? Je tankte toen iets meer dan 5 kg. Aantal gereden kilometers? Welk gas was er in de tank? Heb je de CNG-tanks volledig leeg gereden? Welk gemiddeld verbruik nu tegenover anders?
×
×
  • Create New...