Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Koen C

Leden
  • Content Count

    1,877
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    71

Koen C last won the day on November 29

Koen C had the most liked content!

Community Reputation

1,142 Super

1 Follower

About Koen C

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

3,793 profile views
  1. @Renaat Spijtig dat je dit hebt moeten ondervinden met (waarschijnlijk ?) wat Euro's achterlatend bij de garage. Zoals pluxy al schreef : regelmatig al besproken op dit forum. Zelf rij ik iedere 10.000 km de benzinetank leeg (zo'n 40 liter inhoud). Met de huidige kleinere benzinetanks, is het misschien raadzaam om dit 2 of 3 maal vlak achter elkaar te herhalen. Tank beter ook Ron 98 E5 ipv Ron 95 E10. In de E5 zit minder "bio"component ( die component is helemaal niet bio). De E5 blijft zo'n jaar "goed", de E10 maar een half jaar. De goedkopere prijs van de E10 wordt teniet gedaan door het meerverbruik (volgens sommigen tot 10 %, anderen hebben geen meerverbruik geconstateerd) en door de mogelijke problemen die je krijgt met de "vervlokking" van de benzine. Zoals jij hebt ervaren... Goed dat je het nog eens aanhaalt !
  2. Misschien niet in het goede topic ... L-gas bij Pitpoint Zoersel is ook gestegen naar 0.91 € (06/12). Het was 0.89 € op 25/11.
  3. Dàt heb ik niet gezegd / geschreven... Maar de "over"fixatie op elektrische wagens (in Europa en China) heeft wel enkele neveneffecten die (nog) niet helemaal gekend zijn (of bewust verzwegen ?) door de "beleidsmakers" (lees : o.a. politici, autofabrikanten). Hier op het aardgasrijdersforum zijn velen bewust dat elektrische wagens niet alleen de oplossing bieden. De "mobiliteit" zal verscheiden zijn : elektrisch, fossiel (aardgas, oliederivaten), synthetisch / groen (groengas, synthetisch gas, etc) maar ook openbaar vervoer (O.V.) dat gesteund wordt door de overheid (en niet gewurgd en afgebouwd). Te voet en met de fiets mag ook . Zolang 'groei' (ook in bevolking) zalig makend is. Zolang 2 wereldgodsdiensten "kindjes maken" als (bijna) hoogste doel zien. Zolang sommigen verstoken blijven van deftige sociale voorzieningen (pensioen, gezondheidszorg), zijn "veel" kinderen hun sociale verzekering. Dat klopt dat het niet gemakkelijk is. Maar daar zou een overheid "sturend" kunnen optreden. Grote en zware wagens (+ 2 ton met bijhorende verbruik) om dagelijks naar Brussel in de file te rijden ? Afbouw O.V. , stokken in de wielen steken ivm de uitbouw en vlotte doorstroming (GEN rond Brussel, verkeerslicht beïnvloeding door tram en bus), betalende parkings rond de steden en stations (recent nog het ballonnetje om een fietsparking betalend te maken in Antwerpen) : het nodigt niet uit om het O.V te gebruiken. Mensen worden daarvan "kwaad" en verliezen hun "geloof" in de politiek. Vliegtuigen die halfvol vertrekken ? Vrije markt zeker ? Reclame ten overvloede voor vlees, verre (vliegtuig)reizen (gekoppeld aan een TV programma op de openbare omroep...). De quasi onmogelijkheid om oudere auto's milieuvriendelijker te maken in Vlaanderen / België. Liever een LEugenZone dan de mogelijkheid om de oudere diesel uit te rusten met de nodige technologie (en bijhorende nieuwe Euronorm). Nee, de schroothoop op (akkoord, deels gerecycleerd, maar dat kost ook energie en water) of naar (West-)Afrika of Oost-Europa (die mensen hebben blijkbaar geen recht op zuivere lucht ?). Ik kan nog lappen tekst schrijven... De 4 E's in verband met duurzaamheid (wat wordt dat woord veel misbruikt) en ecologie : Enable, Encourage, Engage, Exemplify -> -> faciliteren / mogelijk maken -> bevorderen / stimuleren -> engageren -> het stellen van voorbeeldgedrag De vier bovenstaande E's : zie jij veel toegepast worden bij "onze" overheid / politieke beslissingen ? Nee, 100 € boete voor een sigarettenpeuk, 150 € boete voor de LEugenZone binnen te rijden. Dat is morrelen aan de zijkant. Het is al zover gekomen dat een gerespecteerd klimatoloog (van Ypersele) pleit voor de levensduurverlenging van 2 oldtimer-kerncentrales . Ik stop nu met schrijven en ga een koffie drinken... (Voor een standaard kopje koffie van 125 ml, gezet met zeven gram koffie, is 140 liter water nodig geweest) https://edepot.wur.nl/88715
  4. 08.15 uur, E19 richting Brx ter hoogte van parking Peutie : donkergrijze VW Golf Variant. 10.35 uur, E19 richting A'pen, ter hoogte van de Craeybeckxtunnel : donkergrijze VW Golf met reclame "Groen op weg", maar zonder CNG sticker. Was het wel een CNG'er ??? Ook nog het opschrift "De Spiegelaere". Als je daar wat op googelt, kom je o.a. uit bij : - een houtzagerij uit Aalter - een bosontginningsbedrijf uit Maldegem - een bedrijf dat lingerie, badmode en modeaccesoires aanbiedt / produceert uit Roeselare
  5. Dan is jouw informatie ondertussen achterhaald. Tegenwoordig is de grootste verbruiker / toepassing : batterijen. Cobalt (Co) is a metal used in numerous diverse commercial, industrial, and military applications, many of which are strategic and critical. On a global basis, the leading use of cobalt is in rechargeable battery electrodes. Superalloys, which are used to make parts for gas turbine engines, are another major use for cobalt. Cobalt is also used to make airbags in automobiles; catalysts for the petroleum and chemical industries; cemented carbides (also called hardmetals) and diamond tools; corrosion- and wear-resistant alloys; drying agents for paints, varnishes, and inks; dyes and pigments; ground coats for porcelain enamels; high-speed steels; magnetic recording media; magnets; and steel-belted radial tires. https://www.usgs.gov/centers/nmic/cobalt-statistics-and-information 3/5 van de wereldproductie gebeurt in Congo. Het land met de beste sociale voorzieningen van de wereld ? Artikel uit 2016 (!), dus niet zo recent en niet uit de "algemene media" (die het eindelijk oppikken) : https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/01/19/kobalt-batterijen-apple-microsoft-samsung-sony-uit-kinderarbeid/
  6. +/- 07.30, E19 richting Brx, ter hoogte van parking Peutie : donkere (zwarte ?) SsangYong XLV met bestickering aan de zijkant (Ssang Yong XLV stond erop) en de CNG plakker bovenaan de achterruit. "Reklamewagen" ?
  7. Maandag 02/12, op de parking van mijn werk in 1140 Evere : blauw-grijze Seat Leon. Ook gisteren om +/- 16.25 uur, op de E19 richting A'pen, ter hoogte van afrit Mechelen-Noord : bruine VW Caddy.
  8. @Gerard : maar de weerleggingen in beide artikels zijn ook niet echt overtuigend. 1. Chargedevs.com : Soms zelfs lachwekkend, zoals : Lithium-ion batterijen worden in de VS niet als gevaarlijk afval beschouwd... Tja, de VS met hun afvalstorten, schalie-gas en vervuiling grondwater : niet echt een goed voorbeeld. De vergelijking met de loodbatterij "van de Mercedes" is dan toch lachwekkend ? 5 kilo loodbatterij tegenover 500 kg Li-ion.... Waarom is het appelen met peren vergelijken tussen een Tesla 3 en een Mercedes C ? Omdat de ene veel meer power heeft dan de andere ? Ik vergelijk de grootte van de wagen (A, B, C, D, SUV, Pick-up, Ludo-Space, etc). Een elektrische wagen heeft tot hiertoe bijna altijd meer "PK's" dan een diesel / benzine. Voor wanneer minder krachtige elektrische wagens ? Die "zuipen" elektriciteit waar er ook niet genoeg van is (afschaklelplan) of dat met fossiel of kernenergie wordt gemaakt. Ook al laadt je de EV op met eigen zonnepanelen of met een contract bij een groene stroom leverancier : het is de energiemix van je land dat telt. De groene stroom die "jouw" EV gebruikt, kan niet meer gebruikt worden voor iemand anders zijn koelkast, wasmachine, etc te laten werken. Drogreden dus van het artikel. 2. eufactcheck.eu : Blijft nog altijd het feit dat kobalt voor een deel wordt ontgonnen door middel van kinderarbeid. Akkoord : olieboringen gebeuren ook niet overal volgens de beste sociale normen. Lithium : Bolivia wou niet alleen de ruwe grondstof leveren, maar ook het afgewerkt product. De legitieme president (Evo Morales) heeft het moeten bekopen met een staatsgreep door een presidentskandidate die geen 5 % van de stemmen had. Is kernenergie in België als voorbeeld te nemen ? Stokoude centrales, scheurtjes waar geen antwoord op komt, pannes (wanneer is de volgende ?). Nee, beide artikels schoppen er ook maar op los.
  9. Het resultaat : Minder dan 25.000 € : Renault Clio Tussen de 25.000 en 40.000 € : Citroën C5 Aircross Elektrische auto : Kia e-Niro Rest van elke top drie + punten : https://www.autointernationaal.nl/2019/11/de-vab-gezinswagens-van-het-jaar-zijn-bekend/
  10. Ik beweer niet dat er geen SUV's meer mogen gemaakt worden... Maar zelf wil ik er geen. Mijn vrouw haar Ypsilon is al een crossover als ik die vergelijk met de voorgaande Ypsilon modellen : een beetje hoger en een hogere zitpositie. 't Zal moeilijk worden om nog zo'n "laag ding" te vinden zoals mijn blauwe Y. Dat merk je echt dat die heel wat lager zit dan de beige. Zoals je waarschijnlijk weet, ben ik een tegenstander van de LEugenZones. De vervuiling die optreedt bij het produceren van een SUV (en elke nieuwe auto) : pech voor de Tsjechen, Mexicanen en Roemenen. Maar "wij" ademen wel propere lucht in door oudere voertuigen te verbieden in zo'n LEugenZone, maar een V8 SUV mag rustig rond kachelen in "'t stad". Denk je echt dat die "proper" is als zijn motor nog koud is ? (en de oude worden geëxporteerd naar Afrika of Oost-Europa : die mogen geen "propere" lucht inademen ?) Reken daar nog bij de materialen die ontgonnen worden / gerecycleerd (kost ook energie en water) en vergelijk dat met een oudere auto die enkel enkele vervangonderdelen nodig heeft. Tja, sommigen zeggen dat de "change" van onder uit moet komen. Dat "de gewone man / vrouw" voor de verandering moet zorgen. Zodat de 1% (superrijken) wel moeten veranderen ? Van scha en schaamte ? Of van revolutie / plunderingen ? Geen idee wanneer dat die "sommigen" dat voorzien in de tijd.... Net gelezen : een fotomodel gaat wat bomen (600) laten aanplanten ter compensatie van al haar vliegtuigreizen (gemiddeld 10 (tien) vliegtuigreizen per maand). Tja, moeten we dan echt "proficiat" zeggen ?
  11. En toch is het zo. Steek de 2.0 liter motor en gelijkaardig afgeregelde versnellingsbak in een break (de grootte van een Superb bijvoorbeeld). Die Superb 2.0 liter zal minder verbruiken doordat die : - lager en smaller is -> betere stroomlijn - minder weegt De ruimte in die Superb break is gelijkaardig als in je nieuwe SUV : 5 personen vervoeren met de nodige bagage. Hoeveel minder ? Misschien een 1/2 liter of misschien 1 liter. Reken dat uit op 100.000 verkochte SUV's en je komt aan een aardig aantal liter brandstof dat meer verbruikt wordt t.o.v. sedan's of break's. Ook bij de productie van SUV's wordt meer energie en materiaal gebruikt dan bij een gelijkaardige sedan / break / hatchbak.
  12. 't Zijn bijna allemaal SUV's / Crossover's.... Is er ergens al een "uitslag" ?
  13. Vandaag, op de parking van mijn werk te 1140 Evere : bordeaux-rode VW Caddy 7-zits.
×
×
  • Create New...