Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
cngtom

bouw van nieuwe CNG-tankstations

Recommended Posts

18 uren geleden, muscles zei:

In het Vlaams landsgedeelte zijn er toch nog CNG-stations van Enora: Brugge, en Gent (Esso, Rooigemlaan).

In kortrijk komt er ook nog een station van enora, aan de gentsesteenweg 238.

Dit station zijn ze momenteel volledig aan het verbouwen (G&V station) 

• Bedankt 1

Op 24/10/2019 om 08:52, Sertitude zei:

Enora in diegem? Hoekanda?

werkgebied van fluvius

Dat kan toch ?

Fluvius = netbeheerder in heel Vlaanderen

Woon je in Vlaanderen? Dan ben jij een van onze vele klanten. Want Fluvius is actief in alle 300 Vlaamse gemeenten.

Wat we voor jou doen?

We zijn eerst en vooral een netbedrijf: Fluvius bouwt en beheert de netten die elektriciteit, aardgas en warmte tot bij jou thuis, op kantoor of in de sportclub brengen. Zo zorgen onze 5 300 medewerkers voor een vlot verkeer van jouw energie.

Op veel plaatsen hebben we ook netten onder onze hoede voor openbare verlichting, telecommunicatie en riolering.

ENORA = een onderdeel van G&V "Energy Group"

Onder de koepel Enora baat G&V een 15 tal stations uit. Enora is het resultaat van een partnerschap tussen G&V, ENGIE en de Waalse intercommunale Ideta, Idelux en I.P.F.H. . Het doel van Enora is de ontwikkeling, de vestiging en de uitbating van tankstations voor CNG (Compressed Natural Gas) voor het grote publiek (inclusief de professionele sector).

Met de CAPS Fuelcard tankt U op het volledige Enora netwerk, dat in samenwerking met partners werd uitgebreid tot meer dan 50 CNG

G&V "Energy Group heeft ondere andere tankstations, carwashes & shops, tankopslag en dus CNG stations (die het "deelt" met bovenstaande bedrijven)

De groep exploiteert meer dan 200 tankstations onder eigen naam en de merknamen Esso, Shell, Total en Q8.

https://www.g-v.be/nl/tankstations

Dat een Waalse intercommunale, via Enora, gedeeltelijk mee CNG stations uitbaat in Vlaanderen : dat kan blijkbaar.

Net zoals G&V tankstations uitbaat die de naam Shell, Esso of Total op hun pompen hebben staan.

Ander voorbeeld : de Belgische stroomnetbeheerder (hoogspanning) ELIA, heeft ook een deel van het Duitse net gekocht (en wil nog bijkopen in Duitsland).

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191017_04668316

Tegenwoordig kan alles O.o9_9

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

7 uren geleden, PieterD zei:

In kortrijk komt er ook nog een station van enora, aan de gentsesteenweg 238.

Dit station zijn ze momenteel volledig aan het verbouwen (G&V station) 

Da's een G&V Express-tankstation. Het donkergrijze gebouw erachter was in het verleden zo te zien een garage maar sinds een tijd niet meer, en is het dat gebouw dat men al afgebroken heeft in tussentijd. Aan de rechterkant een beetje verder een grote showroom van Fiat, Abarth, Alfa Romeo en Jeep.

Links naar het kruispunt en dan links afslaan: dan moet ge 1,7 km doorrijden voordat ge aan de Total, Brugsesteenweg 228 in Kortrijk zijt (1,6 km als ge terugkomt).

Aan de linkerkant van dit tankstation: als ge het kruispunt oversteekt dan zit ge in Harelbeke, en hebt ge op 1,1 km het CNG-station van IMOG.

Conclusie: als ge vanaf de E17 komt zal dit CNG-station van G&V het kortste bij liggen.

G&V-Express-Kortrijk_juli-2018.png

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Dan komen er 3 CNG tankstations op 1 km van elkaar langs dezelfde baan.  Imog, Dats24 (voorzien 2020) en nu ook nog G&v in Kortrijk.

• Vind ik leuk 1

En geen enkele nieuwe voor Limburg zie ik :/ 

20 uren geleden, Mel zei:

En geen enkele nieuwe voor Limburg zie ik :/ 

Ja, geen enkele nieuwe voor Limburg: onbegrijpelijk.

Ik heb gisteren mijn oorspronkelijk bericht aangepast en gerangschikt per provincie en per gewest in het geval van Brussel. Met dank aan de Waalse collega-CNG-rijders:

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

1 uur geleden, muscles zei:

Ja, geen enkele nieuwe voor Limburg: onbegrijpelijk.

Ik heb gisteren mijn oorspronkelijk bericht aangepast en gerangschikt per provincie en per gewest

Provincie Antwerpen ook maar 2 erbij.

Waarvan blijkbaar 1 twijfelachtig (Deurne) en 1 waar er ook al 1 is (Wommelgem).

Kempen en Noorderkempen : niks.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

2 uren geleden, Koen C zei:

Kempen en Noorderkempen : niks.

Tja toch.

Edited by pluxy

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Het station in Haasrode is niet alleen van CNG voorzien, maar ook van een snellader zag ik vanochtend.

• Vind ik leuk 1

Op mijn PitPoint app is er onlangs een nieuwe bij verschenen: Vilvoorde op de Schaarbeeklei. Een PitPoint langs een Total waar ook een kleine carwash is/was.

• Bedankt 1

1095188_5.png

@Sejatlejoneffeir Ja, dat klopt inderdaad. Da's op de Schaarbeeklei 199. Zowel terug te vinden op de kaart van de tanklocaties (op Pitpoint Clean Fuels site) alsook op de Total-pagina van dat tankstation.

Wat betreft de prijzen van benzine, diesel, LPG en CNG: het is toch zeer opvallend dat bijna alle multinationals (Total, Shell, ARAL, enz.) al de prijzen op hun website plaatsen in Duitsland. Waarom dan ook niet in België? Het is zo precies alsof de prijzen hier geheim moeten blijven.

Hoeveel punten geef je dan voor transparantie?

Of is men hier in België zo bang dat veel klanten naar de concurrent zouden gaan moesten die prijzen op hun website staan?

Bij Total moet je zelfs op de pomp zelf gaan kijken wat de kostprijs is (toch al zeker bij de Totals waar ik regematig passeer). Meestal is dat dan gewoon de maximumprijs.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

@Lange_666 Ja, dat is de enige wettelijke verplichting die tankstations in België hebben voor wat betreft de prijzen.

Zij zijn namelijk bij wet helemaal niet verplicht om dit op totems of andere manieren in het groot kenbaar te maken aan weggebruikers. Want ongeveer tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat dit wel moest, maar het ministerie van economische zaken antwoordde mij toen dat de prijs enkel op de pomp moet vermeld staan.

Ze zijn begonnen aan Dats Wommelgem. Dat is een oud tankstation dat nu plat ligt. Waarschijnlijk moet dat eerst nog gesaneerd worden, dus het zal niet voor direct zijn.

• Bedankt 1

Op 27/11/2019 om 10:07, Lange_666 zei:

Het zou handig zijn moest de PitPoint-app ook weergeven wat voor soort gas je er kan tanken en aan welke prijs.

Veel firma's hebben een app om maar te kunnen zeggen dat ze een app hebben. Dit is er zo eentje.

Ik vind die app toch wel handig, volgens mij de meest actuele situatie van CNG-stations.

Soort gas kan je grotendeels weten door de locatie (alhoewel er nu ook de CNG H+ en biogas stations bijkomen).

Ontbreken van de prijs vond ik initieel ook jammer, maar eigenlijk zijn de prijzen niet zo verschillend dat ik er veel voor zou omrijden (maar ik doe ook niet zoveel kilometers).

• Vind ik leuk 1