Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Mylan1999

Leden
  • Aantal items

    163
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    2

Mylan1999 won laatst op 26 Januari

Mylan1999 had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

88 Super

Over Mylan1999

  • Titel
    Aardgasexpert

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Onder de vloer zou misschien beter zijn, maar dan kan je weer geen lagevloerbus behouden. Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om de tanks in de bus zelf te installeren en daar dan bovenop telkens stoelen te plaatsen (zoals met wielkasten nu ook al gebeurd). Probleem is waarschijnlijk dat een bus primair ontworpen wordt voor dieselversies, en dat de aardgasversies daar dan op gebaseerd worden.
  2. Gisteren een van de nieuwe LNG-trekkers van Ninatrans gezien in het Researchpark in Haasrode, een Scania G410, maar heb er helaas geen foto van kunnen nemen. Zullen binnenkort goed gebruik kunnen maken van de LNG-stations in Heverlee 🙂
  3. Tuurlijk is het geen reden om met CNG te stoppen, maar misschien wel zoals muscles zegt voorzorgsmaatregelen te nemen.
  4. Hier thuis zijn we ook Ecopower-coöperant sinds we zonnepanelen hebben (werd ons aangeraden vanuit de installateur). Maar de lage score voor EDF vind ik enigszins bullsh*it eerlijkgezegd. Is een wereld zonder kernenergie veiliger en beter? Jazeker. Hebben we kernenergie momenteel nodig? Ja. Is kernenergie relatief uitstoot? Ja.
  5. In Stockholm is zojuist een bus ontploft, volgens VRT NWS zou een gastank aan de basis van het incident liggen:
  6. 9 liter benzine-backup leek me al weinig om landen zonder CNG te doorkruisen, maar 7 liter lijkt me al helemaal weinig...
  7. Voor de dieselaars zal het geen oplossing zijn waarschijnlijk (hoewel ze hiermee de ontbranding misschien kunnen verbeteren?).
  8. Duits bedrijf wil alsnog de ontbrandingsmotor redden We leven in een crisis. Nee, qua geld gaat het allemaal wel oké, we hebben het over de crisis van de auto. Wij autoliefhebbers, bij wie benzine door de aderen stroomt en waar vunzige sites vervangen kunnen worden door filmpjes op YouTube, zijn viespeuken. Elektroauto’s zijn niet vies (vindt men) en dus moeten we allemaal zo snel mogelijk onze vuile stinkauto’s inruilen voor schone exemplaren. Dat terwijl elektrische auto’s momenteel nog lang niet zo praktisch en met name goedkoop zijn voor Jan Modaal. Alles wordt te duur. Wat nu? Een klein Duits bedrijf vol met enthousiaste technici heeft wellicht een oplossing. We praatten jullie laatst al bij over een alternatief, maar MWI pakt het anders aan. MWI staat voor Micro Wave Ignition en dat is eigenlijk precies wat er gebeurt. Voordat je nu moet vrezen dat we straks allemaal in een magnetron gaan rijden, legt MWI hun idee uit in een filmpje. Voor wie nu absoluut geen idee heeft wat hier net werd gezegd, nemen we het even eenvoudig nog een keer door. MWI wil zich richten op de ontbranding zelf. De ontbranding vindt plaats door de bougies, die in de cilinders door middel van een vonk de nodige explosies geven. Die explosie zorgt ervoor dat de cilinders op gang komen en de motor gaat draaien. Het resultaat is een percentage brandstof wat als effectieve energie de motor op gang laat komen en een percentage verbrande brandstof wat als uitlaatgassen de auto weer verlaat, zonder nut gehad te hebben. Daar is onbalans, want relatief gezien is het percentage nutteloze energie groter dan de bruikbare energie. Dat komt door het kleine effect wat de vonk van de bougies heeft op de ontbranding van de brandstof. Er zijn verschillende methodes om de benzine beter te laten ontbranden. Maar MWI wil, zoals de naam al zegt, microgolven gebruiken voor de opwarming van de motor. Dat zijn inderdaad dezelfde golven die ’s ochtends jouw boterhammen ontdooien, maar ga eens na hoe snel dat eigenlijk gaat. In een motor kunnen microgolven ervoor zorgen dat een groter percentage van de motor reageert op evenveel benzine als in een ‘normale’ ontbrandingsmotor. Daardoor verminder je uitlaatgassen en kun je langer rijden op één tank benzine. Een ander voordeel van de MWI-techniek is dat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Simpel gezegd is het een vervanger voor bougies in een reguliere benzinemotor. Er hoeft geen extreem geavanceerde gloednieuwe motor voor uitgevonden te worden, wat weer in de R&D-kosten, en dus de verkoopprijs van auto’s scheelt. Nadelen? Het is geen oplossing tegen het hele concept van benzine verbranden. Al dan niet in veel kleinere kwantiteit, zorgt het idee niet dat er uitstootloze auto’s gaan rondrijden. Daarmee heb je snel een sceptische blik van GroenLinks te pakken. Maar goed, misschien is deze techniek wel heel interessant. Zo vindt ook Wendelin Wiedeking, voormalig Porsche-CEO, die aandelen van MWI heeft. Op papier is het idee niet veel interessanter dan EV’s, want uitstoot. Maar ook die zijn nog niet 100% ecologisch verantwoord en dus zijn technieken als MWI, die op korte termijn de boel kunnen beperken, best interessant. De jacht op een werkend alternatief voor vieze NOx en CO2 uitstotende auto’s gaat verder. Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/duits-bedrijf-wil-alsnog-de-ontbrandingsmotor-redden-118146 Lijkt me een mooie technologie, al vrees ik dat de kostprijs wat hoog zal worden. PS: Heb geen idee of dit topic in dit nieuwe forumdeel hoort, mag verplaatst worden uiteraard BTW, het artikel is wel behoorlijk luchtig geschreven. AutoGids had er ook over geschreven dacht ik, maar heb dat artikel niet meteen kunnen terugvinden helaas.
  9. Vandaag in Knack gelezen, de BBL lijkt geen fan van (bio-)CNG? En ook dit nog in Het Laatste Nieuws:
  10. Wat als alle auto's elektrisch worden? 2 kerncentrales, 610 windmolens of 15.200 voetbalvelden vol zonnepanelen nodig Elektrische auto’s zijn de toekomst, maar wat als iedereen zijn of haar personenauto inruilt voor een elektrisch model? Dan hebben we een pak extra stroom nodig. Goed voor 2 extra kerncentrales, 610 megagrote windmolens op zee of 15.200 voetbalvelden vol met zonnepanelen. In ons land zijn er 5,7 miljoen personenwagens, die elk jaar gemiddeld 15.000 kilometer rijden. Daarbij verbruiken ze zo'n 6 liter brandstof per 100 kilometer. In totaal tanken alle personenwagens samen per jaar 4 miljard liter diesel en 1,1 miljard liter benzine. Als je ook meetelt wat bussen, vrachtwagens, tractoren en motoren tanken, komen we aan een totaal van 8 miljard liter diesel en 2 miljard liter benzine per jaar. Maar wat als we alle personenauto’s op diesel en benzine inleveren en vervangen door elektrische auto’s? Als we willen dat alle personenwagens elektrisch rijden, dan hebben we 20 procent meer stroom nodig dan vandaag, zegt professor Joeri Van Mierlo van de VUB (Vrije Universiteit Brussel). Maar elektrische auto's kunnen ook een troef zijn om hernieuwbare energie te bufferen. Stroom moet klimaatneutraal zijn "Als het de bedoeling is om de CO2-uitstoot en het fijn stof van het verkeer te verminderen door elektrisch te rijden, dan moeten we er vooral voor zorgen dat we geen CO2 en fijn stof produceren bij het maken van de stroom voor de elektrische auto’s", zegt Van Mierlo. Centrales die gestookt worden met fossiele brandstoffen, moeten we dus vermijden. Er blijven dan 3 mogelijkheden over om stroom klimaatneutraal te produceren: kerncentrales, windmolens en zonnepanelen. 2 extra kerncentrales Als we de stroom voor elektrische personenwagens met kerncentrales zouden produceren, hebben we 2 extra kerncentrales van elk 1.000 megawatt nodig die 24/7 het hele jaar door draaien. Even een berekening: Om alle personenwagens een heel jaar op stroom te laten rijden, hebben we 17,1 terawattuur (TWh) stroom nodig. We moeten dus 17,1 terawattuur stroom maken op 8.760 uren (365 dagen x 24 uur). Daarvoor heb je een installatie nodig met een vermogen van 1.952 megawatt (MW). Dat zijn twee kerncentrales van elk 1.000 MW. Ter informatie: De huidige 4 kerncentrales in Doel hebben samen een capaciteit van 3.000 megawatt als ze alle vier draaien. 610 extra windmolens op zee of 1.220 aan land Als we zouden kiezen voor windmolens, dan hebben we 1.220 windmolens op het land of 610 windmolens op zee nodig om alle personenwagens het hele jaar door van stroom te voorzien. De meeste windmolens in ons land hebben een capaciteit tussen 1 en 3 MW. De moderne megawindmolens op zee zijn veel groter en hebben een vermogen van 7 MW. Ze kunnen ook op het land gezet worden. Omdat er niet genoeg wind is om het hele jaar door op volle capaciteit te draaien, wordt aangenomen dat windmolens op het land per jaar 2.000 uur aan volle capaciteit kunnen draaien. Op zee (off shore) is dat het dubbele, aangezien daar meer wind is. Om 17,1 TWh te produceren -nodig om alle elektrische personenwagens een jaar lang te laten rijden- hebben we dus 1.220 windmolens on shore of 610 windmolens off shore nodig. 15.200 voetbalvelden vol met zonnepanelen Om 17,1 TWh per jaar met zonnepanelen te produceren, heb je 114 miljoen vierkante meter of 114 vierkante kilometer zonnepanelen nodig. Dat zijn 15.200 voetbalvelden. Een zonnepaneel heeft een piekvermogen van zowat 150 W per vierkante meter. Helaas produceert een zonnepaneel slechts in uitzonderlijke omstandigheden zijn maximale vermogen; enkel op de meest zonnige dagen en enkel op de middag lukt dat. In de praktijk zal een zonnepaneel slechts 1.000 uren per jaar op zijn maximale capaciteit kunnen werken en dus per jaar per vierkante meter slechts 150 kWh stroom leveren. De berekening om het aantal vierkante meter zonnepanelen te bepalen is dan 17.100.000 MWh/0,15MWh = 114 miljoen vierkante meter. Dat zijn 15.200 voetbalvelden. Een gemiddelde zonnepaneleninstallatie in Vlaanderen is ongeveer 26 vierkante meter groot. Zo’n installatie produceert op jaarbasis ongeveer 4.000 kWh energie. Als we ons hele wagenpark met zonnepanelen zouden willen voeden, zouden we 4,275 miljoen daken nodig hebben met daarop een standaard zonnepaneleninstallatie. Dat is bijna een installatie op ieder dak in het land. Volgens het kadaster zijn er in ons land in totaal 5,15 miljoen gebouwen, waarvan 3,7 miljoen huizen. Extra gascentrales nodig om piekvraag op te vangen Bovendien moeten we er ook rekening mee houden dat zonnepanelen in de winter veel minder stroom leveren en dat windmolens stilstaan als er geen wind is. Als we in die periodes ook willen rijden, moeten we dus een back-upsysteem hebben om stroom te maken. Dat zegt ook professor Johan Albrecht van de UGent. “In functie van het oplaadgedrag van consumenten, kunnen we verwachten dat elektrische voertuigen vooral zullen leiden tot een veel hogere piekvraag. Die zal voor een groot deel gevolgd moeten worden door gascentrales. Die gascentrales zullen flexibel moeten inspelen op de stroomvraag maar hebben dus als gevolg dat ze CO2 uitstoten. Op lange termijn kan via een smartgrid natuurlijk een ander beeld ontstaan”, zegt Albrecht. Als we klimaatneutraal willen blijven, dan moeten we zorgen dat we de CO2 van die gascentrales opvangen. Technologie kan ons redden Een smartgrid is een intelligent netwerk waar producenten, consumenten, opslag en distributie met elkaar verbonden zijn en waar de stroom optimaal gestuurd kan worden in functie van vraag en aanbod. Professor Van Mierlo denkt dat variabele stroomtarieven zullen sturen wanneer mensen hun auto opladen of aan het net hangen om stroom te leveren. Hij verwacht ook dat er meer zelfrijdende auto's zullen komen. Ook op gebied van batterijen zitten er nog een heleboel verbeteringen aan te komen. Producenten werken aan lichtere batterijen met een langere levensduur en met minder kobalt. "Dat doen ze deels om de problemen bij de ontginning van kobalt te omzeilen", vertelt professor Joeri Van Mierlo. Haalbaar en betaalbaar Gelukkig loopt het zo’n vaart niet. In de praktijk zullen we niet van vandaag op morgen allemaal elektrisch rijden. Maar we moeten er wel voor zorgen dat er genoeg stroom geproduceerd kan worden op het moment dat we alle auto's op fossiele brandstoffen van onze wegen willen bannen. "Als we er rekening mee houden dat een auto gemiddeld 15 jaar in het verkeer blijft en als we willen dat vanaf 2050 alle niet-elektrische personenwagens van onze wegen verbannen worden, dan mogen we vanaf 2035 alleen nog nieuwe elektrische auto's toelaten", zegt professor Van Mierlo. "Dat is haalbaar en betaalbaar, op voorwaarde dat we er op tijd mee beginnen." De CREG (Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas) berekende dat als we 1 miljoen elektrische auto’s in gebruik nemen, het elektriciteitsverbruik slechts met 4 procent zal toenemen en dat dat onze bevoorrading niet in gevaar brengt. Op voorwaarde dat al die elektrische auto’s op het juiste moment opgeladen worden. In totaal rijden er om en bij de 7,5 miljoen voertuigen rond in ons land, waarvan 5,7 miljoen personenwagens. Eind 2017 waren er daarvan slechts een 7.000-tal volledig elektrisch en ruim 70.000 hybride. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/05/wat-als-we-alle-personenautos-in-belgie-vervangen-door-elektrisc/ Als we dit alles extrapoleren, en dus ook het verbruik van bussen, vrachtwagens, tractoren en moto's meerekenen hebben we dus 4 kerncentrales of 1220 windmolens op zee (of 2440 op land) of 30 400 voetbalvelden vol zonnepanelen nodig. Daarin zit het brandstofverbruik van ander transport zoals bijvoorbeeld binnenscheepvaart nog niet ingerekend...
  11. Ruitenwissers uit de fabriek en die van Bosch komen beiden van bij Bosch in Tienen, lijkt me toch sterk dat Bosch voor haar eigen merk minderwaardige producten zou gebruiken 🤔
  12. Wel triest eigenlijk dat een brandstof die schoner is dan benzine en diesel niet wat meer gepromoot wordt, en dan nog eens fiscaal afgestraft wordt door de 'aanvullende verkeersbelasting'... En die achterlijke regel van enkel LPG te mogen verkopen tijdens de openingsuren doet er ook geen goed aan. Ook de autoconstructeurs doen er geen goed aan, er worden niet al te veel wagens af-fabriek met LPG aangeboden, enkel Dacia heeft het begrepen en biedt LPG aan in Nederland, op een moment (geen idee of het nog steeds zo is) waren sommige modellen (ivm de Euro 6d-TEMP normen) zelfs enkel op LPG verkrijgbaar. Dit omdat LPG-motoren met slechts weinig aanpassingen aan Euro 6d-TEMP voldoen, in tegenstelling tot benzine en diesel. Opel biedt ook nog een aantal modellen op LPG aan dacht ik. Maar ook de typische LPG-grootverbruikers à la Dodge RAM worden gelukkig steeds zuiniger (dankzij micro-hybride systemen op de nieuwste generatie RAM als ik me niet vergis en natuurlijk ook versnellingsbakken met meer verhoudingen), wat dus ook in minder LPG-verbruik resulteert. Vermoedelijk zorgen de relatief lage olieprijs van de afgelopen paar jaar en verlaagde accijnzen op benzine in België ervoor dat het steeds minder de moeite loont voor benzinerijders om het risico te nemen hun auto naar LPG te laten ombouwen (LPG installaties zijn niet altijd probleemloos navenant ik al vernomen heb?).
  13. Iveco Eurocargo op CNG voor bouwspecialist MDB Chauffeur Wim Verstoep is voor MDB B.V., verhuurspecialist van bouwmaterieel, graag op pad met zijn Iveco Eurocargo. De truck wordt ingezet voor intern vervoer tussen de werf van MDB en de projectlocaties van de aannemers. De lading is divers, van steigerplanken tot kabels en kasten voor de bouw of zware steigeronderdelen. Toen MDB besloot een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen, stond als een paal boven water deze duurzaam en zo groen mogelijk moest zijn. Er werd gedacht aan elektrisch rijden en zelfs rijden op waterstof werd overwogen. Jasper van Wijngaarden van Iveco-dealer Kwakernaak ging met Eric van den Berg, hoofd afdeling voorraad en logistiek van MDB B.V. om de tafel. “Al snel vielen de eerste twee opties af. Gezien de afstanden die dagelijks gereden worden, bleek elektrisch rijden niet mogelijk. Ook waterstof viel af omdat dit concept nog echt in de kinderschoenen staat.” Jasper vertelt enthousiast: “Iveco kan vanuit de fabriek CNG of LNG voertuigen leveren die voor zeer lage CO2 uitstoot zorgen.” Doordat de actieradius geen problemen gaf, MDB B.V. rijdt gemiddeld zo’n 450 kilometer per dag, werd Eric van den Berg steeds enthousiaster. Eric: “We waren blij met het advies van Kwakernaak, er werd echt meegedacht over de wensen en eisen. Er werd gerekend en getekend en een Iveco Daily Blue Power won steeds meer terrein.” Maar toen moest chauffeur Wim nog overtuigd worden. De Daily bleek hem niet echt te passen, wel blij werd hij van de Eurocargo die er naast stond. Jasper: “Zijn ogen gingen glimmen toen hij plaats nam achter het stuur.” Een heuse vrachtwagen met veel meer laadvermogen, dat was even andere koek. “Hij paste me als een handschoen”, aldus Wim. En zo werd besloten een Eurocargo op CNG aan te schaffen en werd dit gezamenlijke avontuur een succesverhaal. Veiligheid en comfort worden geboden door een 360 graden camerasysteem waarmee ook het dode hoek probleem opgelost is. “En ik wilde een passagiersstoel die ik zelf kan verstellen.” Jasper: “Met de aanschaf van deze Eurocargo is MDB B.V. een prachtige bedrijfswagen rijker. Duurzaam, efficiënt, wendbaar en veelzijdig: de Eurocargo is dankzij lage emissies de perfecte truck voor juiste stadsmissies en gemeentelijke toepassingen.” Eric is zichtbaar blij met de oplossing die Kwakernaak kon bieden. “Het duurzame aspect was enorm belangrijk bij de keuze die we moesten maken.” Met de extra CNG tanken die onder de Eurocargo gebouwd konden worden is chauffeur Wim zeker dat hij zijn kilometers kan maken. De meegespoten spiegels maken het feestje compleet. https://truckstar.nl/iveco-eurocargo-op-cng-voor-bouwspecialist-mdb/
  14. Mylan1999

    De 'vergeten' CNG-auto's

    Het lijkt me leuk om eens een soort van lijst te kunnen maken met de 'vergeten' CNG wagens; modellen die als pioniers werkten toen CNG begon op te komen. Ik zal zelf aftrappen: Het is waarschijnlijk, vooral wegens z'n ouderdom, een van de minst bekende CNG wagens: de BMW E36 compact 316g. Volgens Wiki werd hij tussen 1995 en 2000 gebouwd. Z'n 1.6 motor levert op CNG slechts 82 pk, maar op benzine stijgt dit tot 102 pk: een verschil dat we vandaag gelukkig niet meer kennen. In tegenstelling tot de reguliere diesel en benzinebroertjes beschikt de CNG versie niet over 5 maar slechts over 2 zitplaatsen. De achterbank wordt namelijk ingenomen door de CNG tanks. Ook dit kennen we gelukkig de dag van vandaag niet meer bij de huidige generatie CNG auto's. In dit topic is er nog wat meer info te vinden in een artikel dat erin gepost staat: https://e36-talk.com/forum/index.php?thread/93030-der-wohl-erste-316-g-fahrer-im-forum-hallo-zusammen/ Er zijn er niet veel van geproduceerd voor zover ik weet, maar wie goed zoekt op de Duitstalige autosites kan er wel eens eentje vinden. Het is vermoedelijk ook een van de weinige (buiten Mercedes) achterwielaangedreven CNG'ers. Jammer dat BMW er niet mee verder is gegaan in nieuwere modellen en zich enkel focust op elektriciteit tegenwoordig... Zelf hebben we hier van 2004 tot 2011 ongeveer de dieselversie van de E36 gehad, geen sprinter maar verder wel een leuke auto navenant ik me kan herinneren. Helaas nooit zelf mee kunnen rijden vermits ik nog te jong was ? Heb geen idee of ik een foto van Google mag afhalen en hier posten, kwestie van copyright etc.
  15. STAD GENT ZET IN OP KLIMAATNEUTRAAL LEERLINGENVERVOER MET NIEUWE SCANIA INTERLINK BUSSEN OP CNG Neder-Over-Heembeek – In december nam de Stad Gent vier nieuwe CNG-aangedreven Scania Interlink LD schoolbussen in ontvangst. Deze vervangen vier van in totaal negen oudere dieselbussen van de stad, die op termijn allemaal vervangen zullen worden door dieselvrije, duurzame alternatieven. Hiermee zet de stad een verdere stap in het realiseren van haar doelstelling om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. De Scania Interlinks zullen vooral ingezet worden voor het vervoer van leerlingen binnen de stedelijke agglomeratie van Gent. Gent klimaatstad Gent is een stad in volle transitie. Het nieuwe Gentse stadsbestuur maakte recent onder het motto ‘Ambitie en durf voor Gent’ de kaders duidelijk voor het kersverse bestuursakkoord voor 2019-2024: Gent moet als groeiende stad de bakens blijven uitzetten en een voortrekkersrol spelen. De doelstellingen van de stad zijn ambitieus: verminder de CO2-uitstoot van de dienstverplaatsingen tegen 2030 met 40% (t.o.v. 2007). Om dit te bereiken, neem de Stad Gent haar medewerkers mee in een duurzaam verandertraject, met de focus op het vermijden, verduurzamen en vergroenen van dienstverplaatsingen. Scania als leider in duurzame transportoplossingen met een breed gamma aan alternatieve brandstoffen won eerder dit jaar de stedelijke aanbesteding en wordt daarmee de perfecte partner van de stad voor het behalen van haar ambitieuze milieudoelen: betere luchtkwaliteit, verkeersveilige woonwijken en autoluwe schoolomgevingen. Slim vooruit op aardgas Recent maakte Gent voor het eerst de keuze voor bussen op CNG (Compressed Natural Gas): vier Scania Interlink LD schoolbussen, bovenop de nog eens elf CNG-aangedreven Scania vrachtwagens die in het eerste kwartaal van 2019 geleverd zullen worden. De weg naar de vergroening van de stadsvloot werd al in 1999 ingeslagen, toen de stad de eerste elektrische stadsauto’s aankocht. Sinds 2018 koopt de stad enkel nog elektrische en hybride personenwagens aan en tegen 2030 worden alle bussen en vrachtwagens vervangen voor een dieselvrij alternatief. Een eerste vrachtwagen op CNG, een Scania P340 met hybride kraan en container, werd in 2016 reeds aangekocht. Met de aanschaf van de nieuwe Scania CNG-bussen zet de Stad Gent zich verder in voor een sociaal klimaatbeleid, waarbij de inspanningen niet alleen het klimaat ten goede komen maar ook de leefbaarheid van de stad voor alle Gentenaars. Annelies Storms, schepen van Facility Management, legt uit: “Met de aankoop van deze vier CNG-bussen starten we de nieuwe beleidsperiode met een duurzame maatregel. Al onze kinderen verdienen propere lucht en daar zet ik graag mee mijn schouders onder. In de komende jaren wil ik het wagenpark van de stad verder verduurzamen, als investering in de toekomst!”. Scania Interlink LD op CNG, flexibel in uitvoering, modulair in aandrijflijn Met zijn slim ontwerp, modern design en aantrekkelijke uitstraling heeft Gent gekozen voor de meest veelzijdige en groene Scania bus uit het gamma, de Interlink LD op CNG. Deze ‘Low Decker’ met lage, ruime instap en dito bagageruimte heeft een totale lengte van 12 meter en biedt naast 51 zitplaatsen ook nog 15 mogelijke staanplaatsen. De twee-assige Scania Interlinks met 1-1-0 deurconfiguratie zijn verder voorzien van comfortabele stoelen met veiligheidsgordels, airconditioning, ca. 5,5 m² ondervloerse kofferruimte en een trekhaak voor het occasioneel meenemen van extra uitrusting op de wat langere afstanden. Lagere emissies, minder lawaai De Scania Interlink LD schoolbussen zijn uitgerust met een 5 cilinder 320 pk gasmotor die voldoet aan de strikte Euro 6 emissie-eisen, en kunnen rijden op zowel gecomprimeerd aardgas (CNG) als op 100% biogas (Bio-CNG). Dit resulteert in een betere luchtkwaliteit (een aanzienlijke reductie van fijn stof en van CO2 in de atmosfeer, tot wel 20%) en minder geluidsoverlast. De Interlinks zijn voorzien van vier in de dakunit gemonteerde composieten gastanks met een totale tankinhoud van 1.260 liter, wat overeenkomt met een actieradius van ca. 350km in het stedelijke scholierenvervoer. Omdat deze Otto-motor met een koppel van 1.500 Nm geen roetfilter en geen AdBlue-injectiesysteem heeft, zijn de Interlinks uitzonderlijk schoon, rijden ze zeer stil en hebben ze minder onderhoud nodig. De onafhankelijke voorwielophanging zorgt in de soms hobbelige straten van de binnenstad voor een optimale wegligging en een uitzonderlijk rijcomfort. Voor het tanken zal de stad gebruik maken van het CNG-vulstation bij de ‘buren’ van IVAGO. Daarmee is de groene cirkel voor de Stad Gent rond. Veiligheid in de binnenstad Dat Gent ook de lat qua veiligheid hoog legt, blijkt uit het uitgekiende camerasysteem waarmee de Scania Interlinks uitgerust zijn. Verschillende dodehoekcamera’s bewaken de zone voor en aan weerszijden van de bus en waarschuwen de chauffeur wanneer voetgangers en fietsers te dicht in de buurt komen, zodat deze op tijd kan anticiperen. Een achterzichtcamera brengt dan weer de zone achter de bus in beeld. Door middel van geluidssignalen en displays in het dashboard en op de beide A-stijlen heeft de chauffeur dus steeds de volledige controle over de omliggende omgeving en de zwakke weggebruikers. Hiermee geeft de stad actief het goede voorbeeld inzake ongevallenpreventie en maakt het de Gentse binnenstad veiliger voor alle verkeersdeelnemers. Raamakkoord De aanbesteding van de Stad Gent voor de Scania Interlink LD schoolbussen op CNG kadert in een globaal raamakkoord, waardoor het voor andere gemeentes aantrekkelijk wordt ook hierop in te schrijven en het Gentse voorbeeld te volgen inzake duurzaam, stil en veilig scholierenvervoer. Voor onderhoudsbeurten zullen de Scania Interlinks de werkplaats van Scania in Drongen bezoeken. In het eerste kwartaal van 2019 zullen nog eens elf Scania CNG-vrachtwagens aan de Stad Gent geleverd worden. https://www.scania.com/be/nl/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2019/01/stad-gent-zet-in-op-klimaatneutraal-leerlingevervoer-met-nieuwe-.html
×
×
  • Nieuwe aanmaken...