Ga naar inhoud

Mylan1999

Leden
  • Aantal items

    134
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    1

Mylan1999 won laatst op 21 Juni 2018

Mylan1999 had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

70 Super

Over Mylan1999

  • Titel
    Aardgasexpert

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Mylan1999

    Probleemwagen: VW Touran '14

    Nog eentje met een oliedrinkende TSI misschien?
  2. Mylan1999

    Elektriciteit thuis, elektrische auto en zonnepanelen

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hooguit-20-procent-evs-in-2050/
  3. Mylan1999

    Skoda Octavia 1.5 G-TEC

    Ja inderdaad, 'oliewisselvrij' is bullsh*t. Olie veroudert nu eenmaal en er geraakt uiteindelijk waarschijnlijk ook wel wat vocht mee in omloop, dat er anders bij een oliewissel er mee uit komt. Er zijn ook constructeurs die op hun passen terugkomen en uiteindelijk wel een interval voorschrijven.
  4. Mylan1999

    Skoda Octavia 1.5 G-TEC

    Volgens wat ik zo meteen kon vinden elke 60 000 km olie + oliefilter. Dat is frequenter dan een gewone 'klassieke' automaat met koppelomvormer denk ik.
  5. Mylan1999

    Waarom koos jij voor CNG?

    De Kona zit inderdaad aan de top qua range in het segment van de betaalbare EV's (482 km WLTP), maar heeft wel een beperktere koffer (voor een gezinswagen dan toch), zo'n 350 liter dacht ik? Zal wel mee te leven zijn waarschijnlijk. De Partner/Berlingo daarentegen is op beide vlakken een tegenpool: range van maximaal 170 km (opgegeven door Citroën, misschien nog NEDC cijfers) maar wel een behoorlijk ruime koffer van 675 liter .
  6. Dat klopt inderdaad. Maar overbevolking kent zeker nog andere nadelen dan CO2 uitstoot alleen.
  7. Tuurlijk is het behoorlijk moeilijk op te leggen, ik zeg alleen maar dat het erg effectief zou zijn áls het zou werken
  8. Een drastische maar zeer effectieve maatregel zou (indirecte, dmv trapsgewijs dalend kindergeld onder andere) geboortebeperking zijn, overbevolking heeft niet enkel nadelen op het vlak van uitstoot. Alleen ligt dit nogal behoorlijk gevoelig.
  9. Mylan1999

    Er zit een limiet op het trekgewicht van een wagen !

    Hebben veel geluk gehad dat het een spanriem was, en geen staalkabel of ketting...
  10. Mylan1999

    nieuwe firmawagen keuze

    Wanneer heb jij nog een moderne diesel (Euro 6 dus) gezien met een zwarte pluim achter? Ik heb het alleszins nog niet gezien, of het is me gewoon niet opgevallen. Bosch blijft alvast investeren in technologieën om NOx en roet verder te elimineren. Qua filters; bij correct gebruik van een diesel (lees: voldoende lange afstand, geen ritjes rond de kerktoren met koude motor) lopen de filters niet dicht. Het probleem is dat er wel mensen zijn die een diesel kopen om vervolgens enkel korte ritten te doen. Bij vrachtwagens weet ik alleszins dat er maar weinig problemen zijn, net omdat ze wel langere ritten rijden. Enkel bij distributievrachtwagens (formaat Scania P, DAF LF, MB Atego, Volvo FL,...) kan het wel al eens voorkomen dat de filters verzadigd raken van continu korte ritjes te doen en nooit volledig op bedrijfstemperatuur te komen, in dat geval moet er manueel geregenereerd worden. Ik nodig je alvast uit om eens random op straat een uitlaat van een moderne TDI te bekijken, je ziet gewoonweg het ijzer nog aan de binnenkant, en zo goed als geen aangekoekte roet. Bij een oudere TDI, en vermoedelijk zeker die met 'pümpedüse' of lijnpomp/pompverstuivers zoals de 1.9 TDI zal je uiteraard wél roet zien. Versta me niet verkeerd: uiteraard aardgas > diesel qua luchtkwaliteit en klimaat, maar ik vind dat diesel overdreven gedemoniseerd wordt. Ja er is gesjoemeld en uiteraard is dat niet goed te keuren, maar die problemen raken stilaan van de baan. Als ik het geld had zou ikzelf waarschijnlijk ook een CNG-wagen kopen Wat betreft blauwe diesel: Het voordeel van die blauwe diesel is vooral dat je de uitstoot van bestaande wagens kan verminderen (oa NOx, CO, HC en roet vermindert); wagens die bijlange nog niet versleten zijn vervangen door een CNG-wagen of een elektrische wagen is niet slim aangezien een groot deel van de uitstoot van een wagen reeds bij de productie ervan vrij is gekomen. Als je dan goede wagens toch gaat verschroten dan is die uitstoot tijdens de productie helemaal voor niks geweest. Uiteraard moet blauwe diesel van duurzame afkomst zijn, binnen een aantal jaren zou dat wel eens van zeewier en/of algen kunnen zijn: Wordt op zee gekweekt --> geen landbouwgrond voor voedselproductie ingenomen Hernieuwbaar en zo goed als CO2 neutraal Kan wie weet wel voor onze Belgische kust gekweekt worden, waardoor we minder afhankelijk worden van andere landen (wat wel zo is bij aardgas, tenzij het biogas is maar dat is helaas erg beperkt in België heb ik begrepen) en we ook een (beperkt) aantal nieuwe jobs kunnen creëren. In Nederland hebben ze in het binnenland zelfs ook nog heel wat meer wateroppervlakte dan in België die benut kan worden. Nu terug naar de essentie: wordt het een CNG-wagen voor Frank_s of niet
  11. Mylan1999

    nieuwe firmawagen keuze

    Op wat baseert ecoscore zich?
  12. Mylan1999

    nieuwe firmawagen keuze

    Als CNG geen optie is, maar klimaat in het vaandel draagt moet je net wel voor diesel gaan ipv benzine, vanwege de lagere CO2-uitstoot t.o.v benzine. Mits je voldoende lange afstand doet ook (doe je vooral langere ritten --> diesel of vooral allemaal korte ritjes --> benzine). Maar CNG is uiteraard de beste optie, vooral in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Italië en zelfs sommige ex-Oostbloklanden qua tanken. NOx- en roet-uitstoot van diesels lijkt me geen issue meer met Euro 6d-TEMP(orary), de aankomende Euro 6d normen, en de praktijktesten waardoor sjoemelen zoals op de rollenbank gebeurde niet meer mogelijk is. PS: wanneer je voor diesel zou gaan, overtuig je werkgever dan om je de zogenaamde 'blauwe diesel' te laten tanken, welke hernieuwbaar is, van duurzame bronnen komt, en tot 90 % CO2-reductie oplevert. Is iets duurder dan fossiele diesel, maar je kan natuurlijk ook wat positieve reclame maken (wat bij CNG ook kan ) voor het bedrijf m.b.t ecologie etc. PS2: als je nog interesse hebt in LPG: Dacia levert de Lodgy (MPV) met LPG-installatie af-fabriek als ik het me goed herinner.
  13. Mylan1999

    Opnieuw een aardgasauto ontploft in Duitsland

    Het Nederlandse autotax (BPM) systeem is er zo op gebouwd dat diesels een stuk zwaarder belast worden dan benzine (waar echter een redelijk hoge literprijs voor benzine tegenover staat), waardoor er in Nederland toch een stuk minder diesels rijden dan in ons diesellandje hier. Aangezien auto's in NL kapotbelast worden, mede doordat rijklaar gewicht ook een rol speelt in de belastingsberekening, rijden er veel kleine auto's. En die worden tegenwoordig steeds vaker enkel nog met benzinemotor verkocht (VW Polo TDI begint een uitzondering te worden in z'n klasse denk ik). @Lage Emissie Zone je hebt natuurlijk nog steeds minder kg's CNG nodig dan liters diesel voor dezelfde hoeveelheid energie, dus de prijs van CNG zal uiteindelijk even hoog zijn puur qua energiehoeveelheid bekeken. Ik denk dat er op CNG in NL, in tegenstelling tot België, wel accijnzen worden geheven of ben ik daar fout in?
  14. Mylan1999

    Geremd sleepvermogen CNG wagens

    Waarom ga je niet gewoon voor je rijbewijs BE? Als je nu al heel vlot met een caravan kan rijden en manoeuvreren is het toch maar een formaliteit?
  15. Mylan1999

    Seat Leon ST 1.4 TGI

    Op de ferry is CNG toch wel toegelaten dacht ik? Of ben ik verkeerd?
×