Ga naar inhoud

paulDS

Leden
  • Aantal items

    314
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    24

paulDS won laatst op April 10

paulDS had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

223 Super

Over paulDS

  • Titel
    Aardgas Expert
  • Verjaardag 28-06-1963

Recente bezoekers van dit profiel

2.338 profielweergaven
  1. Best blijf je bij de viscositeitsklasse waar de auto voor ontworpen is. Voor CNG is het belangrijk om een olie te nemen met laag asgehalte, verlaagde waarden voor zink, fosfor en zwavel. (dus uit de ACEA 'C' reeks (C1,C2, C3 of C4, volgens voorschrift vd constructeur) Dit zijn courant verkrijgbare olieën voor Diesels met roetfilter. Het artikel in bijlage is al enkele jaren oud. Tegenwoordig is een olie met viscositeit 5W of 0W heen courant en 10W of 15W is echt wel passé. Oel für CNG motoren.pdf
  2. Zie ook op het forum : Zelf onderhoud uitvoeren op wagen (Touran CNG) (26/12/2019)
  3. Het is idd best goed mogelijk om dit zelf te doen. Bij VW met standaard gereedschap en gezond verstand. (En niet omgekeerd ) Voor de Touran kostten de onderdelen (Remblokken en schijven Ferrodo; Vooras) 73€. Citroen C4 Picasso (Remblokken en schijven vooraan) 55€. Wel meer speciaal gereedschap nodig, zeker voor de achteras)
  4. VW Touran 1.4TSI 150pk : 60.000km interval voor bougies. Idem in de elektronische onderhoudsmanual (ElsaWin) vermeld : TOURAN Spark plug change intervals Engine type Engine code Change intervals Description of work Petrol/natural gas engine AXW, BAG, BGU, BLF, BLG, BLP, BLR, BLX, BLY, BMY, BSE, BSF, BSX, BVY, BVZ, CAVB, CAVC, CBZB, CDGA, CTHB, CTHC Change interval : EVERY 60,000 kml (Mileage more than 60,000 km in 4 years) OR EVERY 4 years (Mileage less than 60,000 km in 4 years)
  5. Het reguliere onderhoud kan je laten doen in elke VAG garage, maar dat kan ook in een onafhankelijke garage gebeuren. Voor zaken die specifiek gerelateerd zijn aan de CNG installatie, evenals voor inspecties, kan je terecht bij AGS in Olen. Mijn Touran komt ook van Tavernier.
  6. Ik wel. Ons vader had een kever 1300 (bj 1968) toen die uitgerangeerd was heb ik daar mee rond het huis gecrost en zo mijn eerste selfmade rijcursus en -ervaring opgedaan. Was vooral nuttig om te leren remmen en rijden in een slijkveld zonder beschikking over ABS, ASR of ESP Mijn broer had een witte kever (bj 1966) als eerste auto, waarmee hij door de slechte wegligging mee uit de bocht is gevlogen en op een appelboom is geknald. Die kever had geen veiligheidsgordels noch airbags... stuur afgebroken en hij n groot litteken en hersenschudding. Dat was dan mijn tweede crossauto. M
  7. de simulatie is idd zeer verwarrend. Wat moet er ingevuld worden in het veld "inschrijvingsdatum" ? Als ik de datum van eerste ingebruikname invul (jul 2012 in Zweden) dan zou ik de volle pot verkeersbelasting moeten betalen. (245€). Als ik de datum van inverkeerstelling invul (jan 2016) dan moet ik 0€ verkeersbelasting betalen.
  8. De eerste 2 regels die er te lezen zijn op die site, waar het over CNG gaat, is het volgende : De tijdelijke vrijstelling van jaarlijkse verkeersbelasting voor bepaalde aardgas- en plug-in hybride voertuigen loopt af op 31 december 2020 en wordt niet verlengd. Volgens mij dat zéér duidelijke taal, nietwaar? De daarna volgende alinea ; "Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven". Dit heeft m.i. alléén betrekking op de verkeersbelasting van
  9. Ik denk dat de verkeersbelasting die je betaald hebt betrekking heeft op 2021, en dan heeft in beroep gaan totaal geen zin. Kijk eerst eens het jaarbedrag na op de site van de vlaamse verkeersbelasting en vergelijk met hoeveel je effectief betaald hebt. Indien dit klopt in een verhouding 12/11 dan is de aanslag die je kreeg helemaal correct.
  10. Heb je dan (pro-rata) verkeersbelasting betaald in 2020? (vrijstelling was tot en met 2020). Ik neem aan dat je geen BIV hebt betaald voor de wagen? Intussen zijn we wel al in 2021, en vadertje staat weet dat blijkbaar ook...
  11. paulDS

    Synthetisch gas

    Is het niet een klein beetje raar om groene elektriciteit te verkwisten om iets te maken dat in de natuur in grote voorraden al aanwezig is ?? Eigenlijk zouden wij als CNG rijders moeten betaald worden om met onze auto methaan om te zetten in CO2. Beide zijn idd broeikasgassen, maar methaan is het ergste.
  12. 211 € voor bougies is er dik over idd. Maar nog erger is de 76€ voor de luchtfilter te vervangen. Dat is echt een klusje van niks.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...