Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

paulDS

Leden
  • Aantal items

    355
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    33

paulDS won de laatste dag op 13 mei

paulDS had de meest gelikete inhoud!

Over paulDS

  • Verjaardag 28-06-1963

Recente bezoekers van dit profiel

2.706 profielweergaven

paulDS's prestaties

Bekwame aardgasrijder

Bekwame aardgasrijder (6/9)

  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 week lid

Recente badges

248

Reputatie

  1. NB : ik had het over de onderhouds én gebruikskosten samen. Naarmate de EV technologie meer standaard wordt, lijkt het aannemelijk dat de kwaliteit van de onderdelen verbeterd en de failure rate (verder) zal dalen. En DAN rolt de bal verder door naar het kamp van de EV's. Maar dit zal alleen gebeuren als de kwaliteit verbeterd en niet als er geen verdere kwalitatieve progressie wordt gemaakt door de moordende concurrentie en bijhorende besparingen. Binnen 3 à 4 jaar weten we misschien meer....
  2. Aub : Mark Pecqueur, docent autotechnologie van de Thomas More Hogeschool in België wil toch ook nuanceren, als het gaat om reparaties: ,,Elektrische motoren hebben soms ook defecten. Veel minder dan verbrandingsmotoren weliswaar, maar dat cijfer is zeker niet nul. Er zitten nog altijd onderdelen in die stuk kunnen gaan. En wanneer dat gebeurt, zijn de herstelkosten vaak veel hoger. Soms moeten de magneten er dan uit en moeten wikkelingen vervangen worden. Dat kost allemaal veel geld. Hetzelfde geldt voor de accu's. Die worden niet volledig vervangen als ze defect zijn, daarvoor zijn ze veel te duur. Dat betekent uit elkaar halen en bepaalde cellen repareren of vervangen. De technologie van elektrische voertuigen is inderdaad minder slijtagegevoelig, maar niet feilloos.”
  3. E3 ranst vandaag 2,7 €/kg H-gas.
  4. Dezelfde oliefilter gaat in de longlife service 30.000 km mee. Geen haan die daar naar kraait. Indien je oliefilter na 15000 km al zo vol troep zou zitten dat de bypassklep opent, dan ga je niet ver meer rijden met die auto. De reden om voor CNG wagens op 15.000 km de olie te verversen heeft te maken met de veel hogere thermische belasting van de olie (dat is ook de reden dat er bij CNG wagens af fabriek er een grotere oliekoeler wordt ingebouwd) Door deze hogere thermische belasting verouderd de olie sneller, oxideert meer en gaat in kwaliteit achteruit. Daarom word de olie vroeger vervangen, maar in principe KAN het filter nog een tweede beurt mee. Bij de 1.4 TSI ecofuel motor kan je makkelijk de oliefilter even losdraaien en leeg laten lopen in het carter, waardoor er niet zoveel oude olie in achterblijft. Zelf vervang ik uit principe wel altijd de oliefilter bij een oliewissel.
  5. Geloof het of niet, mijn onderhoud op 60.000 km heeft me welgeteld 122€ gekost (aan onderdelen) Olie 505.01 + oliefilter, luchtfilter, pollenfilter, 4 bougies, ruitenwisser achter. Werk was 0 € . (DIY) Ik heb ook het bakje van de ruitenwisservloeistof zelf gevuld. Voor het verschil van de prijs met de dealer (hoewel Tavernier nog best schappelijk is), kan ik nog een paar keer de CNG tank vullen
  6. Het CNG station van Bouwel staat al aangegeven op de site van DATS24 en ook op Google maps
  7. Zonder woorden, toch goed verstaan...
  8. Jazeker, eerst de Betaalterminal natuurlijk
  9. Niet zozeer met uw auto, maar wel met Uw ZIJN bankrekening
  10. Veel te veel voor een auto met zo weinig kilometers ! is idd een bekend euvel, maar ik dacht dat het met rijden op aardgas beter zou zijn dan op naft. (Omwille van de meer zuivere verbranding op gas).
  11. Inderdaad, zelf bij identiek motortype betaal je voor een standaard onderhoudje veel meer. Trouwens ook bij VW, maar Audi doet er nog een ferme schep bovenop
  12. Bij Enora in diegem gisteren nog getankt aan 1.899 €/kg H gas..... Hallo DATS ????? (Vandaag is het weliswaar aangepast naar 2.27 €/kg maar dat is nu dus juist de helft van de "marktleider")
×
×
  • Nieuwe aanmaken...