Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

paulDS

Leden
  • Items

    367
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    33

paulDS won de laatste dag op 13 mei 2022

paulDS had de meest gelikete inhoud!

Over paulDS

  • Verjaardag 28-06-1963

Recente bezoekers van dit profiel

2.872 profielweergaven

paulDS's prestaties

Bekwame aardgasrijder

Bekwame aardgasrijder (6/9)

  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 week lid

Recente badges

254

Reputatie

  1. Hoe lang is eigenlijk de garantie op dergelijke herstellingen?
  2. Dat is helemaal niet waar! Wel integendeel : door de zuivere en volledige verbranding zijn er minder roetresten in de verbrandingskamer, die op termijn de olieschraapringen kunnen verstoppen. Bij onze VW Touran 1.4 Ecofuel uit 2012, met 170.000 km op de teller, is er op de oliepeilstok niet de minste geringste daling van het oliepeil waarneembaar na 10.000 km.
  3. Olie op tijd verversen is inderdaad essentieel om de levensduur van de motor te optimaliseren. Bij 10.000 km gaat de olie er uit, en wordt ook de oliefilter vervangen. En nee, dit is geen weggegooid geld, ik doe mijn basisonderhoud (Olie, filters, bougies, remblokken en -schijven) zelf. Dat kost me nog veel minder dan te wachten tot 15000km of meer en naar een garage te gaan. ( en zeker t.o.v. een VAG dealer garage, godbetert)
  4. alternatief voor de originele VW bougies zijn bougies SIZFR6A6D van NGK. zij zijn zelfs speciaal hiervoor gemaakt. Zie bijlage. Bougies moeten inderdaad altijd gemonteerd worden op het voorgeschreven aandraaimoment. 25Nm in dit geval. Van de verbranding van aardgas zal er geen roet op de inlaatkleppen komen. De vraag is echter welke olie er gebruikt is. Voor CNG altijd olie met ACEA C3 vrijgave gebruiken (midsaps olie). Beter geen fullsaps A3/B3 of B4 gebruiken (alhoewel niet verboden door VAG, maarja...) Verder : het probleem van vermogenverlies / misfires kan ook aan een foutieve synchronisatie van de distributie kunnen liggen. Maar dat is nog nooit beter geworden door alleen de bougies te vervangen. dus volgens mij hebben ze nog andere foutboodschappen gereset, die dan even tijd nodig hebben om opnieuw herkend te worden (vandaar die 30min goed gereden...?) Bougies NGK 2009_02_03_TSI_Eco_Fuel.pdf
  5. en dit voor het toale wagenpark : vergelijk aantan wagens op LPG en CNG
  6. Wat de prijzen bij DAT24 betreft : Zij zien de bui al hangen en laten de wet van vraag en aanbod spelen. Bij dalend aantal CNG wagens, uiteraard ook dalende vraag naar CNG. Ze kunnen volgens mij niet meer dezelfde marge nemen op de gasprijs zoals voorheen, want dan worden de vaste kosten niet meer gedekt. En worden nu zelfs al meer voertuigen ingeschreven op LPG dan op CNG. Helaas gaat de grafiek maar tot 2021. Het zijn cijfers van de Vlaamse overheid, en die hun molens draaien zeer langzaam blijkbaar. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel CNG voertuigen er nog nieuw ingeschreven zijn in 2022....
  7. Gisteravond getankt in Ranst omstreeks 22h. (Richting Turnhout). Pomp 24 was NIET defect (ondanks vermelding code E616 & E620). Ik heb gewoon kunnen tanken, goede druk en prijs 1,4 €/kg
  8. Het uurloon van BTWi 60.5 euro (50 euro zonder BTW) is inderdaad zeer schappelijk. in vergelijking met de prijs van het oliefilter is de prijs voor de bougies aan de hoge kant. Maar al bij al een eerlijke totaalprijs.
  9. Vandaag in Lier getankt bij Dats 24. Voor mij was er een blauwe stationwagen met een sticker van Colruyt. Toen ik aan de beurt was (met volledig lege tank) merkte ik meteen dat de flow wel heel erg laag was, en na exact 8.00 kg getankt te hebben viel de pomp automatisch uit. De compressor die even verder in een hok staat sprong niet aan (anders hoor je die duidelijk). Nu stelen ze zelfs het gas voor onze neus weg !
  10. Tavernier is een voorbeeldige garage.
  11. NB : ik had het over de onderhouds én gebruikskosten samen. Naarmate de EV technologie meer standaard wordt, lijkt het aannemelijk dat de kwaliteit van de onderdelen verbeterd en de failure rate (verder) zal dalen. En DAN rolt de bal verder door naar het kamp van de EV's. Maar dit zal alleen gebeuren als de kwaliteit verbeterd en niet als er geen verdere kwalitatieve progressie wordt gemaakt door de moordende concurrentie en bijhorende besparingen. Binnen 3 à 4 jaar weten we misschien meer....
  12. Aub : Mark Pecqueur, docent autotechnologie van de Thomas More Hogeschool in België wil toch ook nuanceren, als het gaat om reparaties: ,,Elektrische motoren hebben soms ook defecten. Veel minder dan verbrandingsmotoren weliswaar, maar dat cijfer is zeker niet nul. Er zitten nog altijd onderdelen in die stuk kunnen gaan. En wanneer dat gebeurt, zijn de herstelkosten vaak veel hoger. Soms moeten de magneten er dan uit en moeten wikkelingen vervangen worden. Dat kost allemaal veel geld. Hetzelfde geldt voor de accu's. Die worden niet volledig vervangen als ze defect zijn, daarvoor zijn ze veel te duur. Dat betekent uit elkaar halen en bepaalde cellen repareren of vervangen. De technologie van elektrische voertuigen is inderdaad minder slijtagegevoelig, maar niet feilloos.”
  13. E3 ranst vandaag 2,7 €/kg H-gas.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...