Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

paulDS

Leden
  • Content Count

    266
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

paulDS last won the day on November 11

paulDS had the most liked content!

Community Reputation

201 Super

1 Follower

About paulDS

  • Rank
    Aardgasexpert
  • Birthday 06/28/1963

Recent Profile Visitors

1,678 profile views
  1. Citroen Grand C4 Picasso was een interessant koopje. Tot mijn verbazing zit er flink wat Duitse technologie in, eerst en vooral de motor die samen met BMW is ontwikkeld en waarvan derivaten ook in de Mini en de 1-reeks zijn terug te vinden. Verder veel Bosch componenten, maar hier en daar ook de fameuze Citroen technologie, hoewel dit best meevalt. Er stonden Michelins onder ja, maar die heb er vanonder gehaald vorig jaar en vervangen door Hankook.
  2. Bashen op het gebruik van aardgas als motorbrandstof (wegens fossiele brandstof !) En tegelijkertijd elektrische auto's promoten want die rijden voor 65% op energie van niet-fossiele oorsprong, die buiten een scheetje groene hernieuwbare energie dus kernenergie is. Uiteindelijk wil men (terecht) ook van kernenergie af. Hoe dan? Met extra te bouwen gascentrales dus... Kortom de cirkel is rond. De lobbyisten zijn zeer goed bezig precies
  3. Bij https://www.banden-pneus-online.be/ staat de Continental All Season COntact als TOP aanbevolen merk in de serie all-season banden (in maat 205/55 R16 94 H) Voor de prijs van 76.52€ ! De michelin CrossClimate Plus is nog enkele centjes minder duur, maar heeft een lagere draagindex en een slechtere brandstofefficientie ( C voor de mich en B voor de Conti) De CONTI is aan deze prijs toch wel zeer interessant te noemen (gratis levering ook vanaf 2 banden)
  4. Koop uw banden dan maar in China als het u niets uitmaakt
  5. Dat is heel goed mogelijk, we leven nu eenmaal in een mondiale maatschappij. De manier waarop dat gebeurd maakt wel een verschil uit; Niet voor niets is er in België de 'wet Renault' ingevoerd voor sluiting van bedrijfseenheden, net om mistoestanden - zoals toen ook bij michelin - onmogelijk te maken.
  6. Ik ook. 4 op de Citroën Grand C4 Picasso 1.6 VTi en 4 op de Touran CNG
  7. Nooit heb ik op mijn privéwagens Michelin-banden laten monteren. Dat had ik me voorgenomen toen deze Franse Multi zijn bandenfabriek in België in 1986 op een bruuske en onacceptabele manier heeft gesloten. Ik moet banden van dat merk nooit of nooit hebben, zelfs al kreeg ik ze gratis !!
  8. paulDS

    CNG iets voor u?

    https://www.autoscout24.be/nl/informeren/advies/autokoop/een-auto-op-cng-iets-voor-u/?utm_medium=email&utm_source=BENL-Magazine&utm_campaign=201944A_BENL_MarCom_Magazine&utm_term=CNG
  9. Nauwelijks of beter gezegd helemaal niet. Daardoor ook heeft een CNG motor geen problemen met LSPI. Dit in tegenstelling tot direct ingespoten turbo benzinemotoren. Tegenwoordig moeten die (nieuw, origineel af fabriek) ook uitgerust worden met een roetfilter (vergelijkbaar met een diesel dus).
  10. Woensdagavond in Mechelen Noord kon ook geen CNG getankt worden. Het display van beide pompen was uit.
  11. als we toch over chocolade bezig zijn : Dinsdag aan DATS station Mechelen-Noord : Melkchocoladekleurige Mercedes Berline E200 Natural Gas (zonder sticker)
  12. De motor van mijn CNG Touran is daarom voorzien van 'klop'sensoren. Het motormanagement grijpt dan idd in. Kloppen is niet te verwarren met LSPI, dat grote schade aan de motor kan veroorzaken. LSPI kan voorkomen in kleine turbomotoren met directe injectie, die op lage toerentallen veel koppel moeten leveren (optrekken, zwaar bedrijf.. het moderne rijden). Regelmatig een brandstofadditief toevoegen, motor flush gebruiken bij oliewissel, as-arme (C..) motorolie gebruiken. En : door de zuivere verbranding van CNG zijn deze motoren er minder gevoelig voor !
  13. Probleem met benzinepomp in tank of de hogedrukpomp? Injecteurs kan ook; maar dan zou het probleem zich ook moeten voordoen als de benzinetank vol is. Best om te laten nakijken in garage lijkt me.
  14. Voor meer detail zie bijdrage in
  15. Hopelijk weer een ervaring rijker. Nuttig om lessen uit te leren teneinde het waterstofverhaal verder te perfectioneren voor de toekomst.
×
×
  • Create New...