Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

paulDS

Leden
  • Content Count

    258
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

paulDS last won the day on April 2

paulDS had the most liked content!

Community Reputation

193 Super

1 Follower

About paulDS

  • Rank
    Aardgasexpert
  • Birthday 06/28/1963

Recent Profile Visitors

1,571 profile views
  1. Nauwelijks of beter gezegd helemaal niet. Daardoor ook heeft een CNG motor geen problemen met LSPI. Dit in tegenstelling tot direct ingespoten turbo benzinemotoren. Tegenwoordig moeten die (nieuw, origineel af fabriek) ook uitgerust worden met een roetfilter (vergelijkbaar met een diesel dus).
  2. Woensdagavond in Mechelen Noord kon ook geen CNG getankt worden. Het display van beide pompen was uit.
  3. als we toch over chocolade bezig zijn : Dinsdag aan DATS station Mechelen-Noord : Melkchocoladekleurige Mercedes Berline E200 Natural Gas (zonder sticker)
  4. De motor van mijn CNG Touran is daarom voorzien van 'klop'sensoren. Het motormanagement grijpt dan idd in. Kloppen is niet te verwarren met LSPI, dat grote schade aan de motor kan veroorzaken. LSPI kan voorkomen in kleine turbomotoren met directe injectie, die op lage toerentallen veel koppel moeten leveren (optrekken, zwaar bedrijf.. het moderne rijden). Regelmatig een brandstofadditief toevoegen, motor flush gebruiken bij oliewissel, as-arme (C..) motorolie gebruiken. En : door de zuivere verbranding van CNG zijn deze motoren er minder gevoelig voor !
  5. Probleem met benzinepomp in tank of de hogedrukpomp? Injecteurs kan ook; maar dan zou het probleem zich ook moeten voordoen als de benzinetank vol is. Best om te laten nakijken in garage lijkt me.
  6. Voor meer detail zie bijdrage in
  7. Hopelijk weer een ervaring rijker. Nuttig om lessen uit te leren teneinde het waterstofverhaal verder te perfectioneren voor de toekomst.
  8. 4 jaar of 60.000km : Wat eerst komt natuurlijk ! Gisteren zijn de nieuwe remschijven (312 mm) en remblokken voor de Touran thuis geleverd. Merk is Ferrodo (een merk van Federal Mogul); aangekocht bij Yakarouler.be Schijven : 71,23 € (voor de set van 2 stuks) en remblokken 1€ (Speciale aktie). Samen met een set ruitenwissers (Bosch) en een oliefilter (Mann) thuis geleverd voor een totaalprijs van 114.77€ Nu nog wachten op een beetje zonnig weer om ze er op te zetten... Eerste vervanging nu bij +/- 100.000 km. Misschien konden ze nog gerust een paar 10-duizend km verder maar deze aanbieding kon ik moeilijk laten liggen.
  9. nog foto van een ingesleten pompverstuiver : onderste O-ring weggesleten
  10. Het had te maken met de BLS motor : combinatie van pompverstuivers met een roetfilter. (Greenline uitvoering) De gewone motor had minder problemen idd. De pompverstuivers staan met één boutje van M6 vast in de cilinderkop. Door de hogere interne druk tgv van de roetfilter wordt dit boutje opgerekt en begint de verstuiver te schuren in de gaten, waardoor deze uitslaan en er dieselolie in het carter lekt. Je merkt dit doordat het oliepeil stijgt, de olie haar smerende werking verliest en de turbo(lagers) de geest geeft.
  11. Andersom kan echter ook !!! Skoda Superb gekocht in 2008. 1.9TDI met pompverstuiver. (motorcode BLS) De motor had zich al meerdere jaren bewezen in Audi's en VW's. Maar : Audi en VW schakelden 'opeens' volledig over naar commonrail. En Skoda moest dan maar verder het contract met Bosch uitdoen voor de pompverstuivermotoren. Resultaat : Na 3 1/2 jaar nieuwe motor er in laten plaatsen door D'Ieteren (gratis). 85.000 km ("nog nooit meegemaakt meneer") Op 180.000 echter vertoonde de tweede motor exact hetzelfde probleem. Skoda Superb na minder dan 8 jaar oud dan maar verkocht op 200.000 km (met verlies). CNG Touran gekocht in Jan 2016; intussen 80.000 km gereden en ik heb het me zeker nog niet beklaagd !
  12. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190223_04200622 CNG is de toekomst
  13. Waar blijft CNG in dit verhaal? Door de verlaagde CO2 uitstoot zou deze techniek juist interessanter moeten zijn voor de autobouwers.
  14. Enkele jaren geleden was Fiat nog aan het flirten met Volkswagen. en nu aan het geilen op Renault en/of Peugeot, dat nog maar pas Opel heeft binnengedaan 'T is precies echt wel n Italian Lover ?
  15. thuiskomertje = max 80 km/h, af zelfs minder indien op de aandrijvende as. (snelheidsverschil in differentieel).
×
×
  • Create New...