Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Herbie

Leden
  • Aantal items

    237
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    17

Herbie won de laatste dag op 4 december 2022

Herbie had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Herbie's prestaties

Enthousiast lid

Enthousiast lid (4/9)

  • Populair lid Zeldzaam
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 jaar lid
  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan

Recente badges

91

Reputatie

  1. Is niet omdat Colruyt het wat minder doet, dat wij daar voor moeten boeten.
  2. Herbie

    CarburOgaz stopt

    Heb je geen tel. Ik zend elke een maand een WhatsApp naar Kallo voor de prijs en verschillende malen per maand naar Brugge voor de prijs. Kallo +32 494 89 69 96 Brugge +32 56 73 30 00 op dat nummer word je soms door verbonden, Misschien kan je info vragen over andere pompen. Zelf vraag ik alleen voor ENoRa brugge
  3. 1 euro te duur, maar ja de elektriciteit is ook duurder, om de compressor op 240 bar te krijgen. Maar toch zeker nog veel te duur. Het eerlijkste zou zijn prijs gelijk aan de goedkoopste aan de pomp, of iets lager
  4. Herbie

    App cng stations

    Is volledig niet aangepast
  5. Kan goed zijn, maar elektrische auto's is zeker de toekomst niet.
  6. Ben benieuwd of dinsdag de prijzen van Enora en in Kallo onder de 2 € zullen zakken
  7. Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek. Brecht Vanhaelewyn 28-12-22, 08:00 Laatste update: 28-12-22, 08:23 Twee opgemerkte deelnemers op de 100 Miles of Ypres, half december. Tijdens de oldtimerrally die zich uitsluitend richt op vooroorlogse klassiekers, treden twee auto’s aan die rijden op hoogtechnologische benzine. Synthetische brandstof van fabrikant P1 Fuels. Helemaal CO2-neutraal, zo wordt beloofd. Benzine die de oldtimerliefhebber hier een hart onder de riem moet steken. “We zijn ervan overtuigd dat de oldtimer een toekomst heeft. Dat oldtimers vervuilend zouden zijn is een vooroordeel - dat blijkt nergens uit de statistieken. Daarvoor rijden ze eenvoudigweg te weinig kilometers”, weet organisator Lawrence Bossaert. “Maar het is ongetwijfeld voor veel liefhebbers een geruststelling dat zelfs genieten van het erfgoed kan met perfecte CO2-neutraliteit. Het is een sterk argument voor het voortbestaan van deze mooie hobby. We zijn als organisator dan ook fier dat we dit perfecte huwelijk kunnen aanbieden: traditionele mechaniek met hoogtechnologische brandstof. En dit is slechts de tip van de ijsberg - alle auto’s kunnen profiteren van de ervaring die we hier opdoen.” Benjamin Cuyt van P1 Fuels, is ook naar Ieper afgezakt om tekst en uitleg te geven bij die nog jonge brandstof. Synthetische brandstof, wat is dat precies? “Dat is brandstof die gemaakt is van ‘niet fossiele componenten’. Dat wil zeggen dat er geen aardolie bij wordt gebruikt. Wij starten eigenlijk bij biomassa. Afval uit de voedingsindustrie, bijvoorbeeld. Daarin verwerken we CO2 die uit de lucht wordt gehaald. We maken dat gewoon in een fabriek.” Elke auto met een verbran­dings­mo­tor kan rijden op syntheti­sche brandstof. Benjamin Cuyt van P1 Fuels CO2-neutraal, wat betekent dat eigenlijk? “Dat wil zeggen dat er bij de verbranding van de benzine alleen CO2 vrijkomt die we eerst uit de lucht hebben gehaald. Dat is een cruciaal verschil met gewone benzine - die voegt CO2 toe die daarvoor nog niet in de atmosfeer zat. Dat heb je hier niet: alle CO2 die vrijkomt, hebben we er eerst uitgehaald. Er komt dus geen CO2 bij. De CO2-balans blijft dus gelijk. Of anders gezegd: de brandstof is CO2-neutraal.” Is CO2 het enige voordeel? “Neen, omdat we de brandstof eigenlijk op moleculair vlak samenstellen, vermijden we wat ongewenste stoffen die in aardolieproducten zitten. De verbranding die plaatsvindt, is dan ook zuiverder dan bij conventionele brandstoffen. Zo elimineren we bijvoorbeeld volledig de uitstoot van zwavel, en komen er veel minder van de gehate partikels -fijnstof- vrij. En nog een leuk extraatje: dat is niet alleen goed voor milieu en klimaat, maar ook voor de mechaniek.” Kan elke auto rijden op synthetische brandstof en bestaat die dan ook als diesel? “Ja, elke auto met een verbrandingsmotor kan rijden op synthetische brandstof. Zowel een benzine- als een dieselequivalent bestaan nu reeds.” Dus ze is niet alleen bestemd voor oldtimers? “Precies, het gebruik is helemaal niet beperkt tot oldtimers. Die zijn voor ons een mooie springplank, maar zowel de oudste als de nieuwste auto’s kunnen er zonder problemen op rijden. Alle auto’s van het World Rally Championship rijden nu op onze brandstof en we hebben ook al een auto uit 1904 op onze benzine laten rijden. Dat verliep zonder het minste probleem.” Kan ik ze al ergens tanken? “Jazeker. In België is onze verdeler Historic Competition Services (een oldtimerbedrijf uit Wommelgem, red.). Nu mikken we nog op nichegebruik, maar naarmate de productie vergroot, moeten meer toepassingen mogelijk worden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je ze gewoon in het tankstation kan tappen.” Met syntheti­sche brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutralise­ren zonder dat je in nieuwe technolo­gie - bijvoor­beeld de aankoop van een dure elektri­sche auto - moet investeren. Benjamin Cuyt van P1 Fuels Wat gaat dat allemaal kosten? “Dat is een goede vraag. Momenteel is de literprijs zo’n vijf euro. Dat is duur, maar die prijs kan nog naar omlaag. Als de productie toeneemt, zakt die automatisch. Bovendien wordt er nu nog een taks op geheven die geldt voor aardolieproducten - een technische eigenaardigheid die de overheden moeten oplossen. Maar we schatten hoe dan ook dat we over een jaar of twee te koop zijn voor dezelfde prijs als de bestaande aardolieproducten.” Waarom zou ik synthetische brandstof tanken? “Met synthetische brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutraliseren zonder dat je in nieuwe technologie - bijvoorbeeld de aankoop van een dure elektrische auto - moet investeren. We zien voor onze brandstof in de toekomst dan ook een rol naast alle andere technologie (EV, waterstof,...). We kunnen autorijden zowel CO2-neutraal als betaalbaar houden en dat kunnen we op korte termijn. Tenminste - wanneer de politiek zich bewust wordt van deze piste. Maar we merken uit die hoek ook steeds meer interesse.”
  8. Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek. https://www.hln.be/mobiliteit/is-de-elektrische-auto-nu-al-overbodig-deze-synthetische-brandstof-heeft-het-potentieel-om-elke-wagen-co2-neutraal-te-maken~a5867197/
  9. Taaner die Gibgas app is dat ongeveer het zelfde, bedoel prrijzen zijn up to date
  10. Bougies vervangen 22.85€ Bougies Longlife 122.28€ das het gene dat ik betaald heb. Bij Tavernier
  11. Zie er de laatste maanden genoeg op autostrade, aan 89 km/h achter een vrachtwagen rijden op 5 a 10 meter, zotten heb je overal.
  12. Dat is op en baan van 50 km/h zekers
  13. Zou mooi, moest dat terug komen. Als het zo blijft zou het in Kallo waar ze per maand nemen toch goed moeten zakken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...