Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Bremel

Leden
  • Items

    282
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    30

Bremel won de laatste dag op 3 december

Bremel had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Bremel's prestaties

Rijzende ster

Rijzende ster (5/9)

  • Populair lid Zeldzaam
  • 1 jaar lid
  • Maakt vaak berichten aan
  • 1 maand lid
  • 1 week lid

Recente badges

140

Reputatie

  1. Bremel

    Toekomst cng

    Bij het starten van de auto kun je normaal ook het geschatte rijbereik zien. Vergelijk dat met het metertje van de benzinetank en je weet grofweg hoe laat het is.
  2. Niks van, Londerzeel is integendeel H+ (net als Kallo, Veurne, Heverlee, Ranst...) en levert in principe dus nog meer energie dan de gewone H waarvoor Dats 1,935 vraagt.
  3. Zijn de prijzen van Drive Systems inderdaad gelijk gebleven deze maand? Ik zie dat iemand op Gibgas vandaag Londerzeel bevestigd heeft op 1,25 euro (meteen een flinke middelvinger naar Dats z'n 1,935...), voor de andere stations lijkt er vandaag nog niets doorgegeven te zijn.
  4. Bremel

    Toekomst cng

    Ik ben zo vrij nog eens te verwijzen naar m'n eerdere post in dit topic. Samengevat: zeker overwegen, je hebt eigenlijk het beste van twee werelden en zélfs die 1,935 van Dats blijft nog altijd een stuk voordeliger dan benzine - verschil dat tot het dubbele oploopt met de prijzen in Heverlee of beter nog Londerzeel. Enkel mocht je een heel kleine benzinetank hebben (9 L) en je van plan bent de auto nog (veel) langer dan pakweg 7 jaar te gebruiken, zou je kunnen twijfelen. Zelfs een tank van 25 L zou ik goed te doen vinden, kun je vlot 400 km mee doen en dat is een pak meer dan de 300-350 km die ik met een gemiddelde CNG-tankbeurt (15 kg) doe en waarvoor ik desondanks niet het minste probleem ondervind om te tanken. En voor benzine heb je dan ook nog een pak meer mogelijkheden.
  5. Bremel

    Toekomst cng

    Daar vergelijk je toch wel appelen met peren, want een gemiddelde auto verbruikt een pak minder kg CNG dan l diesel of zeker benzine per 100 km. En met een benzinetank van een zekere grootte hoef je je ook niet speciaal zorgen te maken rond tankstations.
  6. Bremel

    Toekomst cng

    Je kunt er inderdaad moeilijk om heen dat het een langzaam uitdovend verhaal is als je weet dat er al een hele tijd weinig tot geen nieuwe CNG-auto's uitgebracht worden, en dat de auto's van de generatie waarin er relatief veel verkocht werd (pakweg 2014 tot 2020) nu ook al een zekere leeftijd beginnen te bereiken. Het neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog jarenlang een heel netwerk zal blijven bestaan om CNG te tanken (temeer daar er voor zwaarder vervoer wel nog de nodige toekomst in zit, en er op dit eigenste moment nog nieuwe stations geopend worden...) en dat je gerust dus nog een auto kunt opgebruiken tot het einde van z'n levensduur. Een voldoende grote benzinetank is dan ook nog eens een extra verzekering. Bij het tweedehands verkopen blijft de geringe bekendheid natuurlijk het grootste probleem (het enige wat het grote publiek nog al eens weet is dat de prijzen op een gegeven moment 4 euro per kg waren...) en verbaast het me niet dat handelaars terughoudend zijn. Ik zou eerder kijken in landen waar CNG wel nog vrij populair is (Duitsland zal wellicht het makkelijkste zijn) of als particulier proberen te verkopen en hopen dat je op een geïnformeerde koper valt.
  7. De laatste tijd valt het gelukkig mee met de druk in Londerzeel, als je tenminste het geduld hebt om nog een tweede ronde te doen. In lege tanks waar op papier 15 kg in past (in de praktijk 16 à 17 kg) stopt hij de eerste keer rond 14,5 kg, maar bij de tweede poging krijg ik er nog zo'n 2 kg bij. Vergeet bij de vergelijking met andere stations (in het bijzonder non-Drive Systems) trouwens ook de aardige Romac-korting van een kleine 10 cent per kg niet.
  8. Het is wel degelijk nog L-gas... om de bestaande leveringscontracten te honoreren wordt er handmatig stikstof bij het H-gas gemengd dat nu elders gehaald wordt. Nogal omslachtig, maar (voor België) natuurlijk ook heel tijdelijk aangezien de paar resterende regio's uiterlijk in de loop van 2024 omgeschakeld zullen zijn.
  9. Is het kleinere rubber ringetje binnen de vulnippel nog aanwezig en in goede staat, i.e. niet beschadigd of uitgedroogd?
  10. Ik weet niet welke info je precies zoekt; het gaat vooral om een herhaling van wat al bekend was (boetes voor laattijdige keuring schrappen, bepaalde gebreken geven niet meer automatisch aanleiding tot een afkeuring...) en daarnaast de aankondiging dat ze het speelveld wil herverdelen door de huidige groepen (KM, AIBV enzovoort) niet langer het monopolie te geven binnen "hun" grondgebied. "Eender welk bedrijf dat zich aan de voorschriften houdt en op dezelfde manier een objectieve en kwalitatieve keuring garandeert, zou een alternatief keuringsstation mogen openen" en "Uiteindelijk zou het voorstel van de minister ertoe moeten leiden dat de Vlaming kan kiezen waar hij naar de keuring gaat. Een systeem dat wat nauwer aanleunt bij het Nederlandse model dus. Daar kan je bij talloze garages terecht." Verder moeten alle details nog uitgewerkt worden.
  11. Stopt inderdaad bij ongeveer 200 bar. Bij de weinige andere stations met manometer heb ik al zo'n 220 bar gezien, dus dat maakt wellicht het verschil tussen bijna vol en echt goed vol.
  12. Zo moeilijk is het nu ook niet als je weet dat hij er is, hierbij een voorbeeld van hoe het er ongeveer uitziet aan de pomp.
  13. Lijkt me inderdaad totaal niet inherent gelinkt aan CNG, nog nooit iets over gelezen en mijn Golf TGI heeft zelfs nagenoeg geen olieverbruik (mijn vorige TDI op diesel had er zelfs meer). Zonder expert te zijn lijkt het me echt een specifiek probleem met de G-tron van Audi, want daar lees je (hier en elders) wél veel van die verhalen over.
  14. Londerzeel is wel een van de weinige stations waar je de druk kunt zien op een manometer, in het grote merendeel (en zeker de Datsen en Enora's) zie je het niet. Maar daar heb je meestal wel een goede druk, dus veel maakt het dan niet uit.
  15. Laatste keer proefondervindelijk gemerkt dat het helpt om de eerste tankbeurt al iets vroeger zelf te stoppen en dan een tweede keer te tanken. Als je hem laat doen tot hij zelf stopt, is de druk vaak te hoog opgelopen en krijgt hij er zelfs bij een nieuwe poging niets meer bij. Concreet gestopt net iets boven de 13 kg (ongeveer 170 bar toen) en de tweede keer er nog een goede 2 kg ingekregen, waardoor ik in totaal aan zo'n 15,5 kg kwam. Een stukje beter dan de 14,5 kg die ik meestal krijg in één keer, maar natuurlijk nog niet de 16-17 kg die pompen met echt goede druk erin krijgen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...