Ga naar inhoud

Bremel

Leden
  • Aantal items

    28
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

Bremel won de laatste dag op 19 oktober

Bremel had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Bremel's prestaties

Aardgas ontdekkingsreiziger

Aardgas ontdekkingsreiziger (3/9)

  • Maakt vaak berichten aan
  • 1 maand lid
  • 1 week lid
  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst

Recente badges

11

Reputatie

  1. De internationale gasprijzen zijn de voorbije dagen weer flink gedaald... benieuwd of pakweg een Dats nu even gretig z'n prijs zal laten zakken als hij hem onlangs heeft laten stijgen.
  2. Idem voor de vaak genoemde Q8 in Zaventem met 0,77 euro per kilo (L-)gas. Al vraag ik me af of dat niet een soort buitenbeentje in het netwerk is, want ik ben erachter gekomen dat de HybridCard daar blijkbaar niet geaccepteerd wordt.
  3. Met 0,77 euro per kg is Q8 Zaventem verhoudingsgewijs nog een tikkeltje goedkoper, ook al is het L-gas. Maar je moet die uitschieters natuurlijk wat wegfilteren als je een representatief beeld wilt geven, je moet immers al net in de buurt wonen of er regelmatig passeren. Neemt natuurlijk niet weg dat CNG ondanks alles duidelijk goedkoper blijft (en hopelijk is het ergste voorbij nu de gasprijs eindelijk wat stabiliseert), in nagenoeg alle regio's kun je voor een bedrag tussen 1 en 1,30 euro per tg tanken en daar kunnen benzine en diesel gewoon niet tegenop. Zeker als je dan ook nog eens het duidelijk lagere verbruik meetelt.
  4. Net ook gepasseerd en alles in orde. Druk zeker in orde, ik kreeg zelfs meer dan 18 kg in m'n tanks die er officieel maar 15 slikken. Al vraag ik me af of de meting helemaal klopt - indien de pomp het overschat, doet dat de lage prijs natuurlijk voor een stukje teniet.
  5. Volgens Gibgas opnieuw in dienst én nog steeds 0,77 per kg, komt dat zien...
  6. Op Gibgas is deze pomp als defect gemeld gisterochtend 03/10, wat extra sneu is gezien de erg interessante prijs. Straks beseffen ze bij de reparatie dat ze de prijs waren vergeten aan te passen of zo. Iemand er sindsdien nog gepasseerd?
  7. Lap, in één klap nagenoeg dezelfde (hoge) prijs als de DATS. Al is het natuurlijk niet uit te sluiten dat die z'n prijzen binnenkort opnieuw laat stijgen.
  8. Sowieso al zeldzaam om in Nederland H(+)-gas te vinden, het normale gasnet is daar exclusief L-gas dus je moet het hebben van een handvol LNG-stations. Maar zelfs voor dat L-gas lijk je er tegenwoordig tegen de € 1,55-1,6 te betalen, een goede maand geleden lag dat nog rond de € 1,4. De benzineprijzen lijken vreemd genoeg wel gedaald, een maand geleden gingen die makkelijk naar € 2 maar nu lijkt die rond de € 1,75-1,85 te draaien. Daar zitten ze dus echt wel dicht bij het punt dat je voor bijna evenveel betaalt voor CNG als voor benzine...
  9. In de FB-groep in kwestie meldt iemand dat het € 1,199 zou zijn voor H-gas. Al beter dan DATS, maar als je daar dan toch bent rij je best een 3-tal km verder naar Q8 Zaventem, dat blijkbaar nog steeds amper € 0,77 vraagt (ook al is het L-gas).
  10. Het zou me sterk lijken dat Colruyt z'n netwerk plots zou gaan verwaarlozen als de eigen CNG-bedrijfswagens verdwenen zijn, het staat ook haaks staan op hun recente engagementen in die zin. De vraag is natuurlijk hoe lang ze dan wel figuurlijke stekker erin zullen laten. Fundamenteler ben ik benieuwd hoe duurzaam een CNG-tankinstallatie is. Het lijkt me allemaal vrij robuust (geen materiaal dat na een paar jaar al vervangen moet worden) en er is in de meeste gevallen geen externe bevoorrading nodig (vaste aansluiting op het gasnetwerk). Het lijkt dan logisch dat je je investering wat laat renderen, ook al loopt het aantal transacties terug. Maar sommige meldingen op dit forum doen vermoeden dat het misschien toch wat fragieler is dan je zou denken (en herstelling lang niet altijd een prioriteit?) en misschien zijn de uitbaters toch het nodige geld kwijt aan onderhoud en keuringen.
  11. Zouden ze die vergeten zijn bij Q8 of wat? Ik heb de prijs op Gibgas in ieder geval al bevestigd op basis van je bericht.
  12. Als Q8 Zaventem nog altijd 0,77 is (op 02/09 in ieder geval nog), blijft dat wellicht met voorsprong de goedkoopste, ook al is het L-gas.
  13. Het blijft bijzonder veel geld voor een klein onderhoud. Bij andere officiële dealers zou ik verwachten dat er enkele tientallen euro's af kunnen en bij een degelijke merkloze garage kan het zelfs makkelijk voor de helft van die prijs. In het bestek staat trouwens ook longlife-olie, maar dat is voor CNG-auto's uit de VAG-groep normaal niet eens nodig noch nuttig.
  14. We kunnen het collectief betreuren, maar het lijkt me duidelijk dat CNG nu toch ongeveer over z'n hoogtepunt is (zeg maar in de plateaufase aanbeland) en helaas ook niet de echt hoge vlucht gekend heeft die het verdiend had. Productie en verkoop van nieuwe wagens begint duidelijk terug te lopen en de opening van een nieuwe CNG-pomp ergens is intussen al een evenement. Niettemin blijven er vele duizenden CNG-wagens rondrijden - uiteindelijk wellicht meer dan 20.000 en dat is al duidelijk meer dan LPG-wagens, waarvoor je heel wat (historische) voorzieningen hebt. Rekening houdend met de gemiddelde levensduur van de auto's (of toch zeker de gastanks) en de aangekondigde verstrengde milieuzones zal het merendeel daarvan toch wel tot pakweg 2035 rondrijden, links en rechts 2040. Hoe zien we de toekomst van de voorzieningen en in het bijzonder de tankstations in? Grote aanbieders als DATS hebben eerder al laten weten dat ze hun netwerk in stand houden en (beperkt) blijven investeren, maar wat zal dat over 5, 10, 15 jaar nog waard zijn? Iemand een zicht op de gemiddelde levensduur van een CNG-tankinstallatie en of er grote kosten zijn om zo'n installatie te onderhouden? De afzetmarkt lijkt me groot genoeg om altijd wel een minimumaantal aanbieders te hebben, maar een gebrek aan concurrentie zal de prijzen natuurlijk ook geen goed doen. Bij uitbreiding kun je dezelfde vraag stellen voor de vierjaarlijkse keuring van de gasinstallatie, al maak ik me daar iets minder zorgen aangezien die bedrijven dat meestal combineren met keuring van zwaar vervoer en daar is CNG/LNG nog een stuk belangrijker. Wegvallende concurrentie kan ook hier de prijzen natuurlijk opdrijven. Benieuwd naar jullie inzichten!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...