Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Bremel

Leden
  • Aantal items

    144
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    11

Bremel won de laatste dag op 12 mei

Bremel had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Bremel's prestaties

Enthousiast lid

Enthousiast lid (4/9)

  • Maakt vaak berichten aan
  • 1 maand lid
  • 1 week lid
  • Reageert vaak
  • Eerste bericht geplaatst

Recente badges

70

Reputatie

  1. Je zult er vooral problemen mee hebben bij de keuring, grote kans dat ze hem niet aanvaarden en dan verlies je heel wat tijd en geld om de auto enkel daarvoor te laten herkeuren. Magnetische stickers naar de Belgische normen (dus met witte achtergrond) bestaan bij mijn weten niet kant en klaar en je zult er wellicht evenmin door de keuring mee raken. Er is eerder al kort over gesproken hier:
  2. Bovenstaande informatie is gebaseerd op wat mijn garage had als officieel onderhoudsschema, dus ik neem aan dat ze bij D'Ieteren niet iets heel anders zullen hebben. 90.000 is in principe ook geen echt groot onderhoud, extra elementen in vergelijking met een klein onderhoud zijn de iets grondigere inspectie (die natuurlijk wel wat aan het licht kan brengen) en vervanging luchtfilter.
  3. Intussen is de benzineprijs verder gestegen en is 1,90 het nieuwe "normaal", rond de 1,85 als je veel geluk hebt. Voor de meeste auto's betekent dat dat je voor CNG nog altijd voordeliger uit bent tot 2,5 à 3 euro en dat is gelukkig nog vlot te vinden. Al was een prijsdaling van CNG natuurlijk beter geweest dan een indirecte winst doordat benzine duurder wordt...
  4. In Frankrijk is de Romac-tankkaart bijna een must, gratis aan te vragen via hun website. In pakweg een derde tot de helft van de stations kun je met een gewone bankkaart betalen, een even groot deel is enkel mogelijk met Romac en andere (eerder professionele) tankkaarten en dan heb je nog een kleiner deel stations zoals die van AS24 waar je het als particulier kunt vergeten. In andere landen is dat veel minder een probleem en kun je bijna altijd met je bankkaart betalen. Best de apps Carburogaz en Gibgas gebruiken, daarmee zie je meteen welke betaalmiddelen aanvaard worden.
  5. En daarbij sluit niets uit dat ook de LPG-prijs verder stijgt, wat de winst nog verder zou doen verdampen. Ook een sterke daling van de gasprijs is goed mogelijk als de oorlog eindelijk voorbij is, waardoor je potentieel zelfs zwaar verlies doet - de prijs hoeft daarom zelfs niet terug naar minder dan 1 euro want zelfs bij 1,5 à 2 euro krijg je al een heel ander plaatje. Daarnaast zit je met een totaalverbod op ondergrondse parkeergarages, je hebt geen idee of de auto op lange termijn goed zal blijven reageren op die wijziging (aangezien dat soort ombouw bij mijn weten uiterst zeldzaam is/was) en CNG is nog steeds iets milieuvriendelijker dan LPG. Ik zou die euro's lekker in m'n zak houden.
  6. In de media verschijnen intussen weer allerlei berichten dat de energiefactuur op het hoogste punt ooit staat; dat is nog iets anders dan de prijs voor ruw gas en dus ook voor CNG, maar ik vrees dat grote aanbieders als een Dats die context zullen (blijven) gebruiken om hun prijzen nodeloos hoog te houden. Bij Enora en andere (veelal lokale) aanbieders was er tot nu toe wel een vrij directe link te zien met de prijs voor ruw gas, dus hopelijk blijven zij een interessant alternatief.
  7. Ik zie eigenlijk geen enkel voordeel van Carbu tegenover de bestaands apps Carburogaz en Gibgas. Carbu bestaat enkel als website (geen app) met dan ook nog verouderd design en moeilijke navigatie, en je ziet er veel minder nuttige details dan in de beide apps (waar je vlot diverse soorten problemen kunt melden, aangeven welk soort pistool er is, welke betaalmogelijkheden er zijn, welk soort gas er is, welke pompnummers je moet hebben enzovoort).
  8. Ik zie dat de discussie in onderstaand topic al gevoerd is en dat Lage Emissie Zone er z'n zegje heeft kunnen doen over H+, laten we het daarbij houden zou ik zeggen. Conclusie: H+ bestaat als concept wel degelijk en duidt er inderdaad op dat het gas ter plaatse uit LNG gewonnen wordt; je zult er niet per se véél meer uit kunnen halen dan uit gewoon H-gas uit de vaste gasleiding (niemand beweert dat ook dacht ik...), veel hangt af van de omstandigheden van het moment (de calorische waarde schommelt immers) en het verschil is sowieso te klein om niet uitgevlakt te worden door allerlei andere factoren. In ieder geval heb je wel H-gas van de beste kwaliteit.
  9. Dat is nogal een boude stelling, er zijn anders bronnen genoeg die aantonen dat H+ (iets) meer methaan bevat en dus ook calorische waarde. De verklaring lijkt me eerder dat het verschil met normaal H-gas relatief klein is en ruim overschaduwd kan worden door allerlei andere parameters: de druk (hoeveel kg krijg je erin), je rijstijl, de omstandigheden waarin je rijdt, eventuele aanwezigheid van ander gas op het moment van tanken, enzovoort. De laatste paar keer dat ik H+ tankte in Londerzeel had ik ook de indruk dat ik er niet noemenswaardig verder mee raakte dan met normaal H-gas, maar laat de druk daar juist niet fantastisch zijn - en die 1 à 2 kg minder in de tank maakt een groter verschil dan de iets hogere calorische waarde.
  10. Je hebt ze allebei in Arques, de biovariant stond op 1,349. Zoals wel meer in (vooral) Frankrijk is het bio-aspect vrij virtueel, je tankt steeds hetzelfde gas uit de leiding en je keuze bio of niet (die trouwens NA de pompkeuze komt...) bepaalt of de exploitant extra moet betalen om elders meer biogas in het algemene gasnet te pompen. De keuze aan de betaalterminal zou dus ook kunnen heten "wil je 10 cent per kilo storten ten voordele van de productie van biogas?".
  11. Voor wie in het westen van het land is of moet passeren: over de grens in Arques, vlakbij Saint-Omer, vragen ze nog steeds maar 1,266 euro per kg voor heel goed gas (ik vraag me zelfs af of het geen H+ is). Voor die prijs loont zelfs een omweg van 100 km de moeite, en al zeker als je het combineert met een supermarktbezoek om water, wijn, kaas en andere Franse producten veel goedkoper in te slaan - er ligt bv. een grote Auchan op 5 minuten.
  12. Bij de H-stations is het nu 2,62. Voor auto's die vrij veel benzine gebruiken kan het zijn dat die prijs nipt weer interessanter is dan benzine.
  13. H+ om precies te zijn. Voor 2,35 een goede deal dus.
  14. Die calorische waarde zal toch het grootste verschil maken, en achterliggend vooral het methaangehalte. Het percentage van de boordcomputer is vrij arbitrair, bij H-gas verschijnt daar al snel 100% maar zelfs dan zit nog altijd "maar" met een kleine 90% methaan.
  15. Niet helemaal, het verschil in calorische waarde tussen L en H is in België ongeveer 10-15%. In Kallo is het wel H+, dus dat maakt de kloof ietsje kleiner.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...