Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Bremel

Leden
  • Aantal items

    176
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    16

Bremel won de laatste dag op 22 september

Bremel had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Bremel's prestaties

Enthousiast lid

Enthousiast lid (4/9)

  • Populair lid Zeldzaam
  • 1 jaar lid
  • Maakt vaak berichten aan
  • 1 maand lid
  • 1 week lid

Recente badges

91

Reputatie

  1. Voor Frankrijk is Carburogaz in het bijzonder het betrouwbaarst en best up-to-date. Maar best aan te vullen met Gibgas inderdaad, zeker in dunner bevolkte regio's.
  2. Ik zeg niet dat het een goed idee is, maar bij gebrek aan kritieke massa is dat altijd een risico. Ik veronderstel dat er heel wat in stand moet worden gehouden (onderhoud, leveringscontracten, verzekeringen, vergunningen, knowhow?) voor ocharme twee stations, zonder dat je dat dus kunt spreiden over vele tientallen stations zoals in België het geval is. Als ze echt zo succesvol waren door alle Belgen op weg naar het zuiden, zegt m'n boerenverstand dat ze ze wel in stand hadden gehouden.
  3. Het probleem in Luxemburg, en dat blijkt ook uit het artikel, is het veel te lage aantal CNG-auto's. Er wordt gewag gemaakt van "minder dan 400" auto's in heel het land en dat is gewoon erg weinig voor een sterk ontwikkeld en rijk land als Luxemburg. Als je het zou extrapoleren naar België, zou je ergens tussen de 5000 en 7000 auto's hebben en dat is dus maar een deeltje van de ongeveer 20.000 die wij er hebben rondrijden - en dat aantal wordt zelf ook al als relatief laag ingeschat.
  4. Hier wat meer achtergrond, uit betrouwbare bron, over de nakende sluiting van de Luxemburgse CNG-stations: https://www.wort.lu/fr/luxembourg/le-cng-au-luxembourg-ce-sera-fini-en-mars-2023-632b10b5de135b92362f9c8c
  5. Ja, de beide Aral-stations in Luxemburg (en de enige in heel het land) zullen binnenkort sluiten. Findel al in oktober en Merl in maart 2023. Officiële info lijkt er niet te zijn bij Aral, maar ik heb foto's zien passeren van affiches in de stations en er is ook al een petitie opgedoken (https://www.petitions.lu/petition/2394).
  6. Niet helemaal, want de affiche over de nakende sluiting staat er niet op...
  7. Op een Facebook-groep zag ik het volgende passeren daarover (in het Frans): Het beantwoordt niettemin niet alle vragen... wat als je de CNG-installatie volledig verwijdert (een scenario dat sowieso voorzien is, want na 20 jaar moet ze verplicht vervangen of verwijderd worden!) en LPG in de plaats zet? Na verwijdering van de CNG hou je principe een "gewone" benzinewagen over en daar voeg je LPG aan toe, iets wat uiteraard toegelaten is en courant gedaan wordt. De slotsom is eigenlijk dat het scenario niet voorzien is door de wetgever en dat de betrokken FOD zich ietwat indekt en dan maar aangeeft dat het niet kan/mag. Installateurs kunnen het technisch gezien prima doen, maar de homologatie lijkt een heel ander paar mouwen te worden.
  8. Inderdaad, want volgens mij is er altijd benzine nodig om te kunnen starten. Als je om een of andere reden stil zou vallen, dreigt het dus helemaal einde verhaal te zijn. Heb je iets meer details? Vind je eerdere post niet meteen terug.
  9. Je kunt het eventueel ook combineren met een bezoek aan een grote supermarkt en grotere hoeveelheid producten kopen die veel goedkoper zijn in Frankrijk (water, wijn en andere dranken, kaas enzovoort).
  10. Arques is inderdaad de beste deal, 1,599 voor H-gas van echt goede kwaliteit. In Nederland staan alle OrangeGas-stations momenteel op de genoemde 1,849, maar dat is wel L-gas. Nog verder heb je natuurlijk de boer in Taverneux. Maar heb je dan zo'n grote tank dat die enorme omwegen de moeite waard zijn? De meeste CNG-auto's hebben "maar" 300 à 450 km bereik en dan besteed je dus bijna heel je tank aan de rit.
  11. Intussen al een paar keer getankt bij Maes Londerzeel en volgens de intussen ontvangen factuur heb ik er zo'n 8,5 cent per kg korting gekregen, dus nog iets meer dan de hierboven aangekondigde 7. Bij een station van Enora (zoals verwacht) geen korting.
  12. Londerzeel is inderdaad (nog steeds of opnieuw) 2,50 euro, heb de prijs bevestigd op Gibgas en aangepast op Carburogaz. Druk zoals vaker wel niet de allerbeste en de eerste pomp die ik probeerde (3) ging na driekwart vulling bovendien in storing. De immer behulpzame man achter het telefoonnummer wist me te zeggen dat dat nog voorkomt bij die pomp en dat de andere (2) betrouwbaarder is.
  13. In mijn Golf uit 2014 is het verschil met euro 95 toch vrij groot, ongeveer 4 kg/km tegenover 7 l/km op de snelweg (en nog groter verschil in stadsverkeer). Dan moet de CNG-prijs toch al een stuk boven de 3 euro staan voor die 1,77 voor euro 95 echt voordeliger is. In recentere auto's is het verschil iets kleiner en kan het wel net break-even zijn.
  14. Waar zie je dat dan? Volgens hun eigen website (https://www.maesmobility.be/nl/tankstation/londerzeel-maes-truck/) is het nog steeds 4,22 euro, maar ik heb al gemerkt dat die niet altijd up-to-date is.
  15. Zie bestaand topic daarover:
×
×
  • Nieuwe aanmaken...