Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

G-007

Leden
  • Aantal items

    59
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    3

G-007 won laatst op 29 December 2018

G-007 had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

113 Super

1 Volger

Over G-007

  • Titel
    Gevorderd lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Daar Volkswagen groep zwaar heeft ingezet op elektrische voertuigen was het toch een opluchting dat CEO Herbert Diess tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in Berlijn aandacht had voor CNG als alternatieve aandrijving. Hij zei " wij zijn wereldmarktleider op gebied van gasaandrijving en zullen deze technologie blijven verbeteren en uitbreiden". Er zou na de Skoda Scala en de Skoda Kamiq nog twee modellen op de markt gebracht worden. Welke modellen werden niet vernoemd en zo kan het speculeren weer beginnen (Audi A1, Volkswagen T-Cross of toch misschien de Volkswagen Passat???).
  2. G-007

    LNG in België

    Wij zijn consumenten en geen aandeelhouder van Total.
  3. G-007

    LNG in België

    Donderdag 6 Juni opening LNG - tankstation te Rekkem. Zeer spijtig dat er geen CNG pomp geplaatst werd. Ligt op een boogscheut van de E17 en op luttele kilometers van de schreve ( West-Vlaams voor de Franse grens). Iedereen die naar Frankrijk moet zou in Rekkem stoppen om H+gas te tanken. Op de terugweg hetzelfde. Dan heeft Romac Fuels in Veurne niet ver van de E40 (A16) daar beter over nagedacht.
  4. De samenstelling van biogas is afhankelijk van het materiaal en het proces dat wordt toegepast. Biogas bestaat voornamelijk uit methaan en koolstofdioxide. De opzuivering van biogas is dan ook voornamelijk gericht op het verwijderen van koolstofdioxide. Hoe meer je er verwijderd hoe hoger de energie inhoud. Dus je kan L gas, H gas en dus ook H+ gas (dus zelfs bio LNG) produceren.
  5. Inderdaad daar zit het addertje onder het gras. Ik denk niet dat men sanctioneert voor wagens die er niet in mogen. Probleem begint echter als je wagen betrokken raakt bij een ongeval of als brand ontstaat en je wagen erbij betrokken is. De kans is klein dat het gebeurt maar als het gebeurt dan telt het reglement van Parko en is je wagen daar niet welkom. Betalen voor iets waar ik niet welkom ben doe ik NOOIT. Ik ga er gewoon nooit meer in en als het toch niet anders kan heb ik nog mijn oude Golf 1.9 TDI met heel veel fijn stof uitstoot om te gaan parkeren. Mooie aprilgrap van de heren en dames gemeenteraad
  6. Eerste Seat Arona TGI gespot in Ingelmunster. Stond geparkeerd langs de Ringlaan ter hoogte van sportstadium om 11u30. Het was een licht grijze met nummerplaar WDJ .
  7. Dit staat op de site audi Duitsland. Hebben ze dan zoveel Audi A4 Avant verkocht dat hij nu niet meer configureerbaar is of is dit enkel voor Duitsland en niet voor België? Modeljaar 2020 begint najaar 2019 als ik me niet vergis dus nog even wachten. Hinweis: Im aktuellen Modelljahr (2019) ist der Audi A4 Avant g-tron bereits ausverkauft und daher ab sofort nicht mehr individuell konfigurierbar. Jedoch stehen für Sie fertige, bereits produzierte Fahrzeuge zur Verfügung. Sprechen Sie einfach mit Ihrem Audi Partner oder besuchen Sie online die Audi Neu- oder Gebrauchtwagenbörse.
  8. De omschakeling van aardgas naar biogas is in Duitsland in volle ontwikkeling. Had eerder al hierboven een verslag gemaakt hoe Duitse biogasboeren moeten omschakelen naar biomethaan. OrangeGas gaat zijn 44 Duitse CNG- tankstations bevoorraden met 100% groengas. Zal hoofdzakelijk uit de landbouw komen van biomassa, koeienmest en ook uit stro (restproduct), alsook een klein stuk power-to-gas. In totaal zijn er al 141 tankstations op 100% biomethaan.
  9. G-007

    Prijs CNG aan de pomp

    Idem voor greenpoint Anzegem. Maar waren wel deze winter goedkoper dan de 1.13€ van Dats 24. Toen de anderen prijsverlagingen begonnen hebben zij de prijs verhoogd van 1.08€ naar 1.14€ ergens eind Januari.
  10. Ergens een verstrooide professor van de universiteit van Luik die dat op RTBF verklaarde. Was daar heel veel beroering over in Wallonië. Heeft zijn berekening hermaakt en komt nu op 34762 km (misschien hulp gekregen van de groene jongens). Daar is wel geen rekening gehouden met de soms dubieuze methodes van Chinese bedrijven om die batterijen te bouwen.
  11. In Nederland en Duitsland staat bio-methaan veel verder dan in België. Wil hier de evolutie in Duitsland even toelichten. In november 2018 twee dagen naar vakbeurs Eurotier in Hannover geweest. Is een beurs voor landbouwers waar bio-energie een belangrijk thema is. Duitsland is het land van de hernieuwbare energie. Biomassa is daarbij nog altijd een grotere energiebron dan wind, zon en waterkracht samen. Al bijna 20 jaar is de Duitse overheid bezig met stimuleringsprogramma voor bio-energie. Het resultaat mag er zijn: 9500 biogasinstallaties zijn er gebouwd op boerenbedrijven, goed voor ruim 9 miljoen huishoudens en een omzet van € 9 miljard. Een hele industrietak met 4700 arbeidsplaatsen kreeg de wind in de zeilen. Maar de swung is er een beetje uit. Groei is er amper meer. In 2011 kwamen er ruim 1500 nieuwe vergisters bij. In 2018 was dat nog 170. Op de beurs was er veel twijfel bij de boeren. Duitse biogas staat voor een belangrijke keuze. Stoppen of doorgaan? Willen ze doorgaan dan zijn investeringen nodig in flexibele stroomproductie. Het subsidieprogramma gaat op de schop. Geen gegarandeerde prijzen meer voor 20 jaar voor een vaste hoeveelheid stroom. Wie door wil gaan en nog eens 10 jaar aanspraak wil maken op een gesubsidieerde prijs moet flexibiliseren. Het idee is dat biogas in het pakket van hernieuwbare energie gaat dienen als buffer op dagen zonder zon en wind. Daarvoor moeten biogasboeren hun piekcapaciteit verhogen. Bezoekers vergapen zich aan een WKK-motor. Niet meer 8000u/jaar een gelijkmatige stroomproductie, maar een paar uur per dag pieken als dat nodig is. De overheid of het energiebedrijf bepaalt wanneer de piek-capaciteit ingezet moet worden. Er is dus extra opslag en vermogen nodig. De bacteriën in de biogasinstallatie kun je niet even stilleggen. De gasproductie gaat altijd door. Het gaat over grote investeringen van minimaal een half miljoen euro. De wachttijd bij aankoop van WKK-motoren was toen 10 maanden. Iemand van het Duitse bedrijf Envitec vertelde me dat stroomproductie uiteindelijk niet de toekomst is voor de biogaswereld (in die fase bevinden wij ons in België). Opwaardering van het gas tot aardgaskwaliteit en dan in het aardgasnet injecteren of het comprimeren (CNG) of zelfs vloeibaar maken (LNG) heeft betere troeven verwacht hij. Volgens velen de toekomst voor biogas: CNG geschikt voor auto's , bussen en trekkers. Er is behoefte aan groen gas. De eigenlijke vraag is dan hoeveel men er dan voor over heeft. Opwerking van biogas tot aardgaskwaliteit is alleen rendabel te maken bij grote hoeveelheden. Boeren installaties zijn daarvoor te klein. Samenwerking is nodig, bijvoorbeeld door het gas van bedrijven via pijpleidingen te verzamelen om het dan op te wekken en te injecteren op het net of er CNG pomp bij te plaatsen. De eerste projecten waren toen begonnen. Volgens de laatste cijfers gebeurt het nu op 321 boerenbiogasinstallaties en op 550 andere bedrijven. De productie van bio-methaan steeg met 14%. Daarmee groeit dit sneller dan de totale biogasproductie die 5% bedroeg. In Duitsland kunnen nog wat biogas CNG pompen bijkomen naast de injectiepunten of op bedrijventereinen.
  12. G-007

    TOTAL Kortrijk

    Vandaag (09-03) 1.04€/kg net dezelfde prijs als bij DATS.
  13. G-007

    Top Motors

    De veroveringstocht van Top Motors in Midden- en Zuidwest-Vlaanderen gaat onverminderd voort. De hoofdzetel gevestigd te Wevelgem heeft Seat, Skoda, Volkswagen en Audi onder haar hoede. Daarnaast hebben ze filialen van onder meer Garage Maes in Ingelmunster (Volkswagen) en Roeselare (Volkswagen en Audi) sinds 2008. In 2009 Vuylsteke (Seat) uit Izegem en in 2016 Lamaire (Skoda) uit Heule. In voorjaar (mei) 2019 komt de opening van het nieuwe gebouwencomplex langs de Rijksweg N36 in Roeselare waar alle merken onder één dak zullen vertegenwoordigd worden. Hierdoor zullen zeker filialen sluiten naar alle waarschijnlijkheid, ook garage Maes waar ik mijn wagen aangekocht heb. https://www.topmotors.be/nieuws/top-motors-roeselare-under-construction/ Hebben nu ook de overname van garage Vanderhaeghe aangekondigd op 't Hoge in Kortrijk. https://www.nieuwsblad.be/cnt/blkva_04220063 Top Motors is zeker CNG gezind. Hebben in de streek toch heel wat CNG-wagens rondrijden (blijft natuurlijk marginaal maar toch).
  14. G-007

    Stilte in de media

    Fantastische T.V.-reportage op Duitse zender over bio-methaan, Power to Gas. Het politieke gedachtengoed over E-mobiliteit. Heeft CNG nog een toekomst ?? https://www.br.de/mediathek/video/gruene-kraftstoffe-wie-die-politik-bremst-av:5c6497e771a302001845123d
  15. G-007

    Biogas of groen gas

    EEN NIEUWE VERGISTER VOOR VERKO De composteerinstallatie van Verko in Dendermonde wordt gemoderniseerd. Verko kiest voor een installatie met voorvergisting waarbij het geproduceerde biogas wordt omgezet in elektrische stroom. De productie van het biogas biedt op termijn ook mogelijkheden om de voertuigen van de intercommunale te laten rijden op eigen geproduceerd biogas. Voor het project wordt maar liefst 18 miljoen euro uitgerekend. De werken starten wellicht in het najaar van 2019. De intercommunale Verko verwerkt al bijna veertig jaar groente-, fruit- en tuinafval (GFT) tot compost. De huidige fabriek is boekhoudkundig afgeschreven en technisch aan vernieuwing toe. De jaarlijkse capaciteit van de nieuwe composteerinstallatie werd vastgelegd op 37.000 ton GFT, groenafval en bermmaaisel en 7.500 ton snoeihout. De stromen zijn afkomstig van de intercommunales Ibogem, IDM en MIWA. Hiertoe werden contracten afgesloten voor de komende 20 jaar. Rijden op eigen geproduceerd biogas Verko kiest voor een installatie met voorvergisting, waarbij het biogas wordt omgezet in elektrische stroom. Voor de realisatie van het project ontvangt Verko van OVAM een subsidie van 1.500.000 euro. De productie van het biogas biedt op termijn ook mogelijkheden om de voertuigen van de intercommunale op het eigen geproduceerde biogas te laten rijden. Bart Descamps, afdelingshoofd afvalbeheer van Verko verklaart: "Ons wagenpark telt momenteel al zes huisvuilwagens, een kraanwagen en twee lichte bestelwagens die rijden op samengeperst aardgas ofwel CNG. In 2019 komen daar nog eens vijf grote huisvuilwagens en één kleiner model bij. We zijn trots dat Verko een bijdrage levert aan gezondere lucht, maar het verhaal is nog niet ten einde. Het biogas dat we in de nieuwe composteerfabriek zullen produceren, kunnen we in de toekomst opwerken tot biomethaan dat de basis vormt voor gecomprimeerd biogas, afgekort CBG. We zouden het huidige CNG-vulstation kunnen omschakelen naar een CBG-station dat werkt op hernieuwbaar biogas. Op die manier kunnen we ook het verbruik van fossiele brandstoffen en aardgas nog meer reduceren. Zo kunnen we onze aangesloten gemeenten ondersteunen bij het behalen van de klimaatdoelstellingen." Rekening houdend met de duurtijd van de vergunningsprocedure hoopt Verko in de herfst van 2019 te kunnen starten met de werkzaamheden, zodat de nieuwe installaties operationeel zijn eind 2020.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...