Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

G-007

Leden
  • Aantal items

    50
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    3

G-007 won laatst op 29 December 2018

G-007 had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

97 Super

Over G-007

  • Titel
    Gevorderd lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Ergens een verstrooide professor van de universiteit van Luik die dat op RTBF verklaarde. Was daar heel veel beroering over in Wallonië. Heeft zijn berekening hermaakt en komt nu op 34762 km (misschien hulp gekregen van de groene jongens). Daar is wel geen rekening gehouden met de soms dubieuze methodes van Chinese bedrijven om die batterijen te bouwen.
  2. In Nederland en Duitsland staat bio-methaan veel verder dan in België. Wil hier de evolutie in Duitsland even toelichten. In november 2018 twee dagen naar vakbeurs Eurotier in Hannover geweest. Is een beurs voor landbouwers waar bio-energie een belangrijk thema is. Duitsland is het land van de hernieuwbare energie. Biomassa is daarbij nog altijd een grotere energiebron dan wind, zon en waterkracht samen. Al bijna 20 jaar is de Duitse overheid bezig met stimuleringsprogramma voor bio-energie. Het resultaat mag er zijn: 9500 biogasinstallaties zijn er gebouwd op boerenbedrijven, goed voor ruim 9 miljoen huishoudens en een omzet van € 9 miljard. Een hele industrietak met 4700 arbeidsplaatsen kreeg de wind in de zeilen. Maar de swung is er een beetje uit. Groei is er amper meer. In 2011 kwamen er ruim 1500 nieuwe vergisters bij. In 2018 was dat nog 170. Op de beurs was er veel twijfel bij de boeren. Duitse biogas staat voor een belangrijke keuze. Stoppen of doorgaan? Willen ze doorgaan dan zijn investeringen nodig in flexibele stroomproductie. Het subsidieprogramma gaat op de schop. Geen gegarandeerde prijzen meer voor 20 jaar voor een vaste hoeveelheid stroom. Wie door wil gaan en nog eens 10 jaar aanspraak wil maken op een gesubsidieerde prijs moet flexibiliseren. Het idee is dat biogas in het pakket van hernieuwbare energie gaat dienen als buffer op dagen zonder zon en wind. Daarvoor moeten biogasboeren hun piekcapaciteit verhogen. Bezoekers vergapen zich aan een WKK-motor. Niet meer 8000u/jaar een gelijkmatige stroomproductie, maar een paar uur per dag pieken als dat nodig is. De overheid of het energiebedrijf bepaalt wanneer de piek-capaciteit ingezet moet worden. Er is dus extra opslag en vermogen nodig. De bacteriën in de biogasinstallatie kun je niet even stilleggen. De gasproductie gaat altijd door. Het gaat over grote investeringen van minimaal een half miljoen euro. De wachttijd bij aankoop van WKK-motoren was toen 10 maanden. Iemand van het Duitse bedrijf Envitec vertelde me dat stroomproductie uiteindelijk niet de toekomst is voor de biogaswereld (in die fase bevinden wij ons in België). Opwaardering van het gas tot aardgaskwaliteit en dan in het aardgasnet injecteren of het comprimeren (CNG) of zelfs vloeibaar maken (LNG) heeft betere troeven verwacht hij. Volgens velen de toekomst voor biogas: CNG geschikt voor auto's , bussen en trekkers. Er is behoefte aan groen gas. De eigenlijke vraag is dan hoeveel men er dan voor over heeft. Opwerking van biogas tot aardgaskwaliteit is alleen rendabel te maken bij grote hoeveelheden. Boeren installaties zijn daarvoor te klein. Samenwerking is nodig, bijvoorbeeld door het gas van bedrijven via pijpleidingen te verzamelen om het dan op te wekken en te injecteren op het net of er CNG pomp bij te plaatsen. De eerste projecten waren toen begonnen. Volgens de laatste cijfers gebeurt het nu op 321 boerenbiogasinstallaties en op 550 andere bedrijven. De productie van bio-methaan steeg met 14%. Daarmee groeit dit sneller dan de totale biogasproductie die 5% bedroeg. In Duitsland kunnen nog wat biogas CNG pompen bijkomen naast de injectiepunten of op bedrijventereinen.
  3. G-007

    TOTAL Kortrijk

    Vandaag (09-03) 1.04€/kg net dezelfde prijs als bij DATS.
  4. G-007

    Top Motors

    De veroveringstocht van Top Motors in Midden- en Zuidwest-Vlaanderen gaat onverminderd voort. De hoofdzetel gevestigd te Wevelgem heeft Seat, Skoda, Volkswagen en Audi onder haar hoede. Daarnaast hebben ze filialen van onder meer Garage Maes in Ingelmunster (Volkswagen) en Roeselare (Volkswagen en Audi) sinds 2008. In 2009 Vuylsteke (Seat) uit Izegem en in 2016 Lamaire (Skoda) uit Heule. In voorjaar (mei) 2019 komt de opening van het nieuwe gebouwencomplex langs de Rijksweg N36 in Roeselare waar alle merken onder één dak zullen vertegenwoordigd worden. Hierdoor zullen zeker filialen sluiten naar alle waarschijnlijkheid, ook garage Maes waar ik mijn wagen aangekocht heb. https://www.topmotors.be/nieuws/top-motors-roeselare-under-construction/ Hebben nu ook de overname van garage Vanderhaeghe aangekondigd op 't Hoge in Kortrijk. https://www.nieuwsblad.be/cnt/blkva_04220063 Top Motors is zeker CNG gezind. Hebben in de streek toch heel wat CNG-wagens rondrijden (blijft natuurlijk marginaal maar toch).
  5. G-007

    Stilte in de media

    Fantastische T.V.-reportage op Duitse zender over bio-methaan, Power to Gas. Het politieke gedachtengoed over E-mobiliteit. Heeft CNG nog een toekomst ?? https://www.br.de/mediathek/video/gruene-kraftstoffe-wie-die-politik-bremst-av:5c6497e771a302001845123d
  6. G-007

    Biogas of groen gas

    EEN NIEUWE VERGISTER VOOR VERKO De composteerinstallatie van Verko in Dendermonde wordt gemoderniseerd. Verko kiest voor een installatie met voorvergisting waarbij het geproduceerde biogas wordt omgezet in elektrische stroom. De productie van het biogas biedt op termijn ook mogelijkheden om de voertuigen van de intercommunale te laten rijden op eigen geproduceerd biogas. Voor het project wordt maar liefst 18 miljoen euro uitgerekend. De werken starten wellicht in het najaar van 2019. De intercommunale Verko verwerkt al bijna veertig jaar groente-, fruit- en tuinafval (GFT) tot compost. De huidige fabriek is boekhoudkundig afgeschreven en technisch aan vernieuwing toe. De jaarlijkse capaciteit van de nieuwe composteerinstallatie werd vastgelegd op 37.000 ton GFT, groenafval en bermmaaisel en 7.500 ton snoeihout. De stromen zijn afkomstig van de intercommunales Ibogem, IDM en MIWA. Hiertoe werden contracten afgesloten voor de komende 20 jaar. Rijden op eigen geproduceerd biogas Verko kiest voor een installatie met voorvergisting, waarbij het biogas wordt omgezet in elektrische stroom. Voor de realisatie van het project ontvangt Verko van OVAM een subsidie van 1.500.000 euro. De productie van het biogas biedt op termijn ook mogelijkheden om de voertuigen van de intercommunale op het eigen geproduceerde biogas te laten rijden. Bart Descamps, afdelingshoofd afvalbeheer van Verko verklaart: "Ons wagenpark telt momenteel al zes huisvuilwagens, een kraanwagen en twee lichte bestelwagens die rijden op samengeperst aardgas ofwel CNG. In 2019 komen daar nog eens vijf grote huisvuilwagens en één kleiner model bij. We zijn trots dat Verko een bijdrage levert aan gezondere lucht, maar het verhaal is nog niet ten einde. Het biogas dat we in de nieuwe composteerfabriek zullen produceren, kunnen we in de toekomst opwerken tot biomethaan dat de basis vormt voor gecomprimeerd biogas, afgekort CBG. We zouden het huidige CNG-vulstation kunnen omschakelen naar een CBG-station dat werkt op hernieuwbaar biogas. Op die manier kunnen we ook het verbruik van fossiele brandstoffen en aardgas nog meer reduceren. Zo kunnen we onze aangesloten gemeenten ondersteunen bij het behalen van de klimaatdoelstellingen." Rekening houdend met de duurtijd van de vergunningsprocedure hoopt Verko in de herfst van 2019 te kunnen starten met de werkzaamheden, zodat de nieuwe installaties operationeel zijn eind 2020.
  7. G-007

    Skoda Kamiq

    Komt in premiere op het autosalon van Geneve (7 tot 17 maart). Na de kodiaq en de Karoq brengt Skoda zijn kleinste SUV op de markt. Is het broertje van de Seat Ateca en de Volkswagen T-Cross. Zal ook te verkrijgen zijn met aardgasmotor.
  8. G-007

    Autosalon 2019

    Voor iedereen die nog eens alle nuttige infomatie over CNG wil lezen. Is de aardgasauto of CNG-wagen een volwaardig alternatief? Laatst bijgewerkt op 8 januari 2019 Vandaag rijden er wereldwijd meer dan twintig miljoen voertuigen rond op aardgas. Met dit gas (CNG – compressed natural gas) verwarmen we ook onze huizen. Aardgas is vrijwel overal ter wereld voorradig en is minder vervuilend dan benzine of diesel. België telt zo'n 11 000 auto’s op CNG, en verschillende constructeurs zien meer toekomst in deze technologie dan in de elektrische auto. Intussen zijn ook al meer dan 100 tankstations in het land uitgerust met een CNG-pomp. Wat is het verschil tussen CNG en LPG? CNG is niets anders dan het bekende aardgas waarmee we ook onze woning verwarmen. Dit gas wordt onder druk gebracht (tussen 200 en 300 bar) en bestaat voornamelijk uit methaan. LPG daarentegen (liquefied petroleum gas) is een mengsel van propaan en butaan dat wordt gecomprimeerd onder een druk van 5 tot 7 bar. CNG kan bij omgevingstemperatuur in gasvorm worden opgeslagen. In tegenstelling tot LPG is CNG bovendien lichter dan lucht, en bijgevolg mogen aardgasvoertuigen ookin ondergrondse garages worden geparkeerd. Installatie en kostprijs CNG wordt opgeslagen in gasflessen die in de chassis van de auto worden geïntegreerd. Tegenwoordig bieden al meerdere merken CNG-wagens aan met een steeds breder gamma aan modellen. Qua aankoop is een CNG-voertuig gemiddeld 200 € duurder dan een dieselvoertuig en 2.400 € duurder dan een benzinevoertuig. Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km. Bekijk de lijst met alle merken en type wagens die op CNG rijden. Ombouw van een traditioneel benzinevoertuig is mogelijk, maar gaat -afhankelijk van het model- al dan niet gepaard met verlies van kofferruimte. Deze vrij eenvoudige ingreep komt al gauw neer op zo’n € 4000 à € 6000 (geen rekening houdend met fiscale en andere voordelen). Een dieselwagen ombouwen is wel mogelijk, maar moeilijk en heel duur: meer dan € 10 000. Bekijk de lijst met erkende CNG-installateurs Tankstations Het aantal CNG-tankstations is de laatste jaren sterk gegroeid. De meeste daarvan (zo'n 80) zijn gelegen in Vlaanderen, terwijl Wallonië er voorlopig 19, en Brussel 1 tankstation telt. Maar door het groeiend succes van de CNG-wagen zullen er heel wat nieuwe pompstations volgen. Bekijk hier alle bestaande en geplande CNG-pompstations. Anderzijds zijn er in ons land ook twee L-CNG stations, die zowel LNG als CNG verdelen. LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Bij LNG wordt aardgas vloeibaar gemaakt door het op omgevingsdruk af te koelen tot -162 °C. Zo wordt het volume 600 keer kleiner. De actieradius van LNG is ongeveer 3,5 keer zo groot als van CNG bij een vergelijkbare tankinhoud. Dat maakt het dus zeer interessant voor vrachtwagens en langeafstandsverkeer. LNG kan bovendien terug vergast worden in het tankstation om daarna CNG-voertuigen te bevoorraden. In dat geval spreekt men over L-CNG installatie. Voordelen van CNG 77% minder fijn stof dan een dieselwagen 11% minder CO2-uitstoot* 90% minder stikstofoxiden* tot 30% goedkoper dan diesel* ongeveer 40% goedkoper dan benzine tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn een CNG-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval. Dit zorgt dus voor een extra ecologisch voordeel. Aardgas is mogelijk voor alle verkeerssegmenten: personenwagens, bestelwagens, bussen, trucks, scheepvaart Stadsbussen en taxi’s op CNG bieden een antwoord op de low emission zones in grote steden Aardgas wordt vervoerd via het ondergronds transport- en distributienet, wat het aantal vrachtwagens op de wegen sterk kan doen dalen. (*) Studie gecontroleerd door Mobi en Marc Pecqueur (Thomas More) en gevalideerd door UGent. Bereken uw jaarlijkse besparing Nadelen van CNG er is maar een beperkt aantal tankstations waar CNG wordt aangeboden. In de nabije toekomst komen er nog wel heel wat bij in België. uw huidige wagen ombouwen kan, maar is behoorlijk duur. Het wordt overigens ook niet zo vaak gedaan. Fiscale voordelen De Vlaamse overheid biedt gunstige voorwaarden voor CNG-wagens op het vlak van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Meer info over de fiscale voordelen. Premie voor de aankoop van een CNG-wagen De Waalse distributienetbeheerders Ores en Resa verlenen een premie voor elke particulier wonend in Wallonië bij aankoop van een CNG-wagen. Keuring en controle Enerzijds is er de normale keuring van de wagen (eerst na 4 jaar, en dan jaarlijks) die bij een GOCA keuringscentra moet worden uitgevoerd. Deze verloopt net hetzelfde als voor diesel- of benzinewagens. Tijdens de autokeuring zal wel een kleine CNG check (gasdichtheid) gebeuren. Daarnaast is er nog een 4-jaarlijkse controle van de CNG-tank. Hiervoor zijn momenteel maar enkele bedrijven bevoegd (meer info bij uw installateur of garage). Steeds meer installateurs/monteurs van automerken volgen evenwel de opleiding van Educam. Op termijn zullen dus de dealers van de merken zelf bevoegd zijn om deze controle uit te voeren.Alle CNG-pompstations in België op kaart CNG fuel stations Belgium weergeven op een grotere kaart Graag ook een overzicht van alle geplande CNG-tankstations? Surf dan naar ngva.be Meer info over auto’s op aardgas vindt u hier.
  9. G-007

    Stilte in de media

    Oei, dit had ik nu ook niet verwacht. Als je de totale kost van brandstof + aankoop voertuig + taksen berekent per gereden 100 km dan wordt de kloof tussen CNG-wagens en al de rest (diesel, benzine, hybride, elektrisch en waterstof) alleen maar groter van gelijkaardig voertuig. Zal mijn geel hesje voorlopig maar mooi in mijn Golf variant laten liggen. ?
  10. G-007

    Stilte in de media

    Budget / Elektrisch ‘tanken’: zowel het duurst als het goedkoopst De VAB heeft de kostprijs berekend van een ‘tank’ om 100 km af te leggen. Elektriciteit is thuis de beste oplossing, maar aan snellaadpalen net de duurste. CNG doet het beter dan benzine en diesel. De autoclub VAB heeft zijn berekening vrijgegeven om de brandstof- of oplaadkosten te vergelijken om 100 km mee af te leggen volgens het gemiddelde verbruik van de markt (reële rijomstandigheden). De goedkoopste oplossing om deze afstand af te leggen is met elektriciteit. Maar enkel als u de auto op het werk kunt opladen, of thuis aan een wallbox. Men komt aan een respectievelijk gemiddelde van €2 en €3,40. Vervolgens vinden we CNG met €4,70. Hier gaat het om tanken aan de pomp (en niet via een compressor) en op voorwaarde dat de benzinetank niet wordt gebruikt*. Aardgas lijkt zelfs nog interessanter te zijn dan elektriciteit als we rekening houden met de gemiddelde kost van een automobilist die van tijd tot tijd ook een openbare laadpaal moet gebruiken. In dat geval stijgt de kost naar €5/100 km. Extreem dure snellaadpalen In werkelijkheid kan het opladen van een elektrische auto aan een openbare laadpaal erg kostelijk worden. Wat bewijst dat dit type auto alleen de moeite is als het mogelijk is om thuis te laden of op een privéparking met een niet-publieke laadpaal. Het kost namelijk minimum €6,3 per 100 km om op te laden aan een klassieke publieke laadpaal (en dus geen snellaadpaal). Dat kan naar €8/100 km stijgen en zelfs tot €11,70/100 km voor de snelste laadbeurten! Deze situatie moet worden genuanceerd voor Tesla-gebruikers die genieten van de mogelijkheid om het netwerk van de fabrikant te gebruiken tegen veel lagere tarieven. Diesel minder interessant Elektriciteit van de snellaadpalen (vaak langs de snelwegen) is de duurste oplossing, terwijl benzine zich tussen de gemiddelde prijs van elektriciteit en dit extreme geval nestelt. En diesel, volgens de prijzen die op 10 januari 2019 door de VAB zijn vastgesteld, is zelfs duurder (nog steeds op basis van het gemiddelde reële verbruik van de Belgische markt, berekend door de automobielvereniging). Zo kost 100 km op diesel tussen €6,9 en €7,7/100 km. Moraal van het verhaal: tenzij uw baas gul is met elektriciteit, of u thuis een laadpaal ter beschikking heeft, is de goedkoopste oplossing CNG volgens de cijfers gepubliceerd door de VAB. *Het wordt aangeraden om de benzine minstens eenmaal per 6 maanden te gebruiken in een auto die op CNG rijdt. Iemand enig idee wat de kostprijs is per 100 km voor waterstof?
  11. G-007

    Stilte in de media

    Binnen 20 jaar misschien? In de nabije toekomst niet. Zolang die kerncentrales als knipperlichten aan en uit gaan. De overheid maakt zich compleet belachelijk door elektrische auto's te promoten. Maar ons wel te vragen geen frieten te bakken als de temperatuur straks in februari naar -10° duikt. Omdat de elektriciteit anders uitvalt...
  12. G-007

    Stilte in de media

    Belgische automarkt 2018: dit waren de trends Door: BV18-01-2019 2018 was voor de Belgische automarkt het op één na beste jaar ooit. Er werden bijna 550.000 nieuwe auto’s ingeschreven. Het was voor de sector echter niet louter een jaar met een gezond verkoopsvolume. Het was ook een jaar van aanpassingen. In september werd de nieuwe meet- en homologatiemethode WLTP van kracht. Die stelt de verbruikscijfers minder gunstig voor. Ze moet de koper een meer realistisch beeld van het verbruik van een auto opleveren. En die koopt maar beter een zuinig model, want hoewel auto’s op papier nu plots meer verbruiken en uitstoten, bleven de belastingenschalen hetzelfde. Het is met andere woorden de overheid die er met zekerheid voordeel uit haalt. Dieselverkettering is goed voor benzine Grof geschut werd er bovengehaald om op de dieselmotor te schieten. En dat mist z’n effect niet. Nieuwe dieselmodellen worden almaar minder vaak gekocht. Vooral particulieren laten ze links liggen. Nog slechts 17% van de particulier ingeschreven voertuigen drinkt diesel. In 2011 zat een diesel nog in de neus van ruim 75% van de modellen. Maar toen werden die nog door de overheid gepromoot omwille van hun lage CO2-uitstoot. Het is hoofdzakelijk de benzinemotor die profiteert van het antidieselsentiment. Alternatieve aandrijfvormen gaan er wel op vooruit, maar de opmars is traag. Eén en ander heeft wellicht te maken met de hoge kostprijs van elektrische- en hybridevoertuigen. Al eens aan aardgas gedacht? Opvallend cijfer: in België werden afgelopen jaar net geen 4.000 aardgasauto’s ingeschreven. Op één jaar tijd steeg het marktaandeel van die alternatieve (en milieuvriendelijke) brandstof van 0,46 naar 0,73%. Het blijft natuurlijk een voetnoot, maar ze staat wel in vettere print dan de elektrische auto. Elektriciteit, afgeschilderd als dé aandrijfvorm van de toekomst, blijft steken op slechts 0,66%. In Vlaanderen is het verschil het grootst. Daar werden in 2018 2.620 elektrische en 3.242 aardgasauto’s in het verkeer gebracht.
  13. G-007

    Stilte in de media

    Mobiliteit in 2019: dit mag je verwachten Gepubliceerd op vrijdag 4 januari 2019 - 14:35 De Inspecteur Is het nog een goed idee om een dieselwagen te kopen in 2019? Wordt 2019 hét jaar van de elektrische auto? En wordt het openbaar vervoer goedkoper? VRT- Verkeersexpert Hajo Beeckman blikt vooruit bij De Inspecteur! Diesel, benzine of elektrisch? Vroeger was het relatief eenvoudig: reed je veel kilometers, dan kocht je een diesel, en anders een benzine. Maar diesel is snel duurder geworden en er komen allerlei overheidsmaatregelen op ons af, zoals de lage emissie zones. Daardoor mogen sommige dieselwagen bepaalde steden niet meer in. Er is vandaag ook meer keuze: diesel, benzine, hybride, elektrisch, enzovoort. Als je een wagen koopt, moet je vooral nagaan wat je precies met die wagen gaat doen. En hou rekening met de plannen die de overheid in de nabije toekomst in petto heeft. Mensen die veel rijden, meer dan 30.000 kilometer per jaar, kunnen nog steeds voor diesel kiezen. Dieselmotoren rijden zuiniger en ze stoten minder CO2 uit. Dieselauto’s zijn vooral interessant voor langere dagelijkse trajecten, minder voor korte verplaatsingen of alleen in de stad. Rij je vooral in de stad of maak je vooral kleinere verplaatsingen, dan kan je beter voor een (kleinere) benzinewagen gaan. Een benzinemotor veroorzaakt minder lokale vervuiling en je betaalt minder wegenbelasting en BIV. CNG-wagens lijken in België nog niet aan te slaan maar zijn voor veel automobilisten toch erg interessant. Een CNG-wagen rijdt op aardgas. Je betaalt er geen wegenbelasting of BIV voor. En in vergelijking met een benzinewagen, bespaar je tot 45 procent op je brandstofkosten. Het enige grote nadeel is dat er momenteel niet zo veel tankstations voor CNG zijn. Maar dat zou snel kunnen veranderen. Hybride wagens werken met een gewone verbrandingsmotor en een kleine elektromotor die oplaadt wanneer de auto remt. Bij lage snelheid rij je op elektriciteit, bij hoge snelheid rij je op benzine. Deze wagen is dus geschikt voor wie vaak korte afstanden doet, in de stad bijvoorbeeld. Plugin hybrides hebben een sterkere elektromotor die je met een kabel oplaadt via het gewone stopcontact. De motor houdt het ongeveer 50 km vol en dan schakelt de auto over op benzine. Vooral interessant voor wie in de stad emissievrij wil rijden én regelmatig snelwegtrajecten doet. Het nadeel is dat ze vrij duur zijn maar ze zijn fiscaal wel aantrekkelijk. De fiscale voordelen nemen in de volgende jaren wel af. Elektrische wagens zijn bijzonder zuinig want ze werken exclusief op een elektromotor. Maar je kan er niet zo ver mee rijden: de actieradius van de huidige modellen is beperkt tot 150 à 400 kilometer. Ze zijn doorgaans erg duur maar de overheid biedt wel aantrekkelijke premies. In België zijn er nog niet zoveel publieke laadpunten: een eigen laadpunt is momenteel een must.
  14. G-007

    Ontplofte aardgasvoertuigen

    Laat ons beginnen met het goede nieuws dat die man sinds gisteren het ziekenhuis heeft mogen verlaten. Hopelijk brengt het onderzoek naar de oorzaak snel meer duidelijkheid. Ik volg het op.
  15. G-007

    Biogas of groen gas

    Biogas ontstaat door vergisting van organisch materiaal. Biogas wordt door een WKK-installatie opgewekt tot elektriciteit of wordt het biogas opgezuiverd tot biomethaan of groengas genoemd. Voorlopig is er één bedrijf in Vlaanderen dat biogas omzet tot groengas, al de rest zet biogas om tot elektriciteit. Het organisch materiaal kan zeer divers zijn: - De intercommunale IOK te Beerse gebruikt gft-afval (groenten,fruit en tuinafval). Dit is het enige bedrijf in Vlaanderen dat biogas omzet naar biomethaan en injecteert op het aardgasnet. - Afvalverwerker Group Op de Beeck uit Kallo haalt organisch afval op bij bedrijven om deze om te zetten in elektriciteit. Weet dat ze in de toekomst aan het overwegen zijn om hun biogas op te zuiveren tot groengas onder de vorm van LNG. Om zo hun vrachtwagens (60) te laten rijden op LNG. - Talrijke bedrijven uit de agro-industrie die hun eigen afvalstromen omzetten tot biogas. Diepvriesgroenten bedrijf Ardo gebruikt de schillen van wortelen, uien en steeltjes van sperziebonen enz. om biogas te produceren. Aardappelverwerkend bedrijf Remo-Frit uit Verrebroek gebruikt aardappelschillen om biogas op te wekken. Over die biogasfabrieken die uitsluitend draaien op maïs zijn er in België misschien een paar. Ik weet dat er in W.-Vlaanderen één gebouwd geweest is. Was helemaal afgewerkt en heeft nooit opgestart door faillissement. Dit is 4 jaar geleden en de curatoren hebben nog altijd geen overnemer gevonden. moest het zo goed gesubsidieerd zijn was dit bedrijf al lang terug draaiende. Koolzaadolie is groene brandstof. Koolzaad die geteeld wordt neemt CO2 uit de lucht op. Het koolzaad gaat naar verwerkingsinstallatie. De olie kan direct bij gemengd worden of zelfs 100 procent zuiver mee gereden worden. Dit alles binnen onze landsgrenzen. Daar kan olie die uit de grond komt ergens uit het Midden-Oosten niets tegen in brengen. p.s. morgenavond op kanaal Z tijdens het programma Z-energy zijn Group Op de Beeck alsook Remo-Frit te zien rond thema Biomethaanproductie in Vlaanderen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...