Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

LucG

Leden
  • Aantal items

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    3

LucG won laatst op 1 Januari 2018

LucG had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

35 Super

Over LucG

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Ik kan de stelling van Ivivke bevestigen. CNG is een overgangsbrandstof (zie ook mijn post in een andere rubriek op dit forum). Ook mijn garagist is die mening toegedaan en heeft reeds meerdere signalen gekregen van de hoofdzetel en vanuit Italië dat bijvoorbeeld FIAT bezig is met serieuze investeringen in elektrische en waterstofauto's. Doch voegde hij hij er ook direct aan toe dat wij (=België) op dit moment helemaal niet klaar zijn met onze infrastructuur om dit te ondersteunen en we nog een tijdje andere technologieën nodig hebben. Natuurlijk gaan de constructeurs daarbij kijken naar de toekomst en hun hybride wagens zullen dan meer neigen naar elektrische of waterstofversies. En mijn bescheiden mening is dat waterstof meer kans maakt dan elektriciteit. Ik heb reeds 83000 km op de teller van mijn 500L en geen problemen met de twinair motor. Enig moment dat ik de garage zie is voor het periodiek onderhoud.
  2. Ik denk dat men alles deftig dient te kaderen en alle zaken in overweging dient te nemen en dan pas een deftige analyse dient te maken. Ik herinner mij toen ik pas begon te "dieselen" een gelijkaardig fenomeen. Eerst goedkoop om dan op korte tijd sterk te stijgen om dan een zeer lange tijd te stagneren of te schommelen rond dezelfde prijs. Met CNG zal het dezelfde weg opgaan. Er is ook de vraag van de markt die speelt. En eerlijk gezegd ik zie meer en meer auto's rond rijden met de CNG-sticker. Bovendien dien je ook de wegentaks die we nu niet betalen ook in het globale plaatje op te nemen wanneer je je rekening maakt. En misschien is het ook kort door de bocht om te beweren dat DATS nu "slecht" is. Vroeger waren we blij dat zij investeerden in deze nieuwe technologie en anderen nog (niet) volgden. Ook hier speelt de markt. Misschien gaan er sommigen niet akkoord gaan met mijn volgende stelling maar mijn vermoeden is dat CNG een overgang is naar nog meer ecologische oplossingen voor ons mobiliteits- en milieuprobleem. Technologie heeft de laatste jaren en maanden reuze stappen gezet in de ontwikkeling van elektrische wagens en de batterijen waarbij de actieradius aanzienlijk wordt verhoogd. We dienen juist nog af te wachten hoe onze politici "fiscaal" gaan reageren op dit plaatje. En misschien het belangrijkste: een totale mentaliteitswijziging qua mobiliteit is nodig. Nu al slibben onze wegen dicht en daar gaat geen enkele technologie (CNG, Elektrisch of waterstof) iets aan veranderen. Maar dat zal inspanning vragen van burger en politiek.
  3. LucG

    Fiat druipt af

    Indien dit waar is zou dat zeer spijtig zijn! ? Ik ben zeer tevreden over mijn 500L en dacht er serieus over na om hem binnen een tweetal jaar te vervangen door een nieuwe. Dit bewijst nogmaals dat in zoveel zaken de winst primeert en in vele (auto)bedrijven ook geen lange termijn visie is of niet tijdig wordt geanticipeerd op beslissingen. Waarschijnlijk omdat ze hopen dat lobbywerk nog opbrengt en ze de dans kunnen ontspringen.
  4. DATS volgt volgens mij enkel de markt. Ik ga nu ook regelmatig tanken bij PitPoint in Kessel-Lo en ook daar is de prijs de laatste weken verhoogd. Stond tot gisteren 0.96. Het heeft volgens mij helemaal niets te maken met een maatregel van de regering maar enkel een gevolg van de stijgende olieprijzen naar aanleiding van de spanningen in het Midden-Oosten. Gas volgt in zekere mate die koerswijzigingen (is door een ingewikkelde formule gekoppeld) en daar zien wij nu de gevolgen van.
  5. Een weekendje Duitsland achter de rug. CNG tanken geen enkel probleem. Eindbestemming was Adenau dus meest voor de hand liggende tankstation CNG was in Eschweiler West. Al verschillende malen geweest en altijd dik in orde. Is gelegen juist achter de rustplaats Aachener Land (komende vanuit België) en direct aan afrit 5a.
  6. LucG

    Stilte in de media

    Toch een artikel in de standaard gevonden over CNG. Goede vergelijking vind ik persoonlijk http://www.standaard.be/cnt/dmf20180328_03435827
  7. LucG

    FIAT 500 L Lounge 0.9 80 PK

    Ondertussen telt mijn 500L al meer dan 50000 Km. Mijn vrouwtje en ik zijn nog altijd zeer tevreden over onze overstap van diesel naar CNG. Het scheelt niet alleen in de portemonnee maar we hebben ook iets van dat we toch bijdragen tot een milieuvriendelijkere wereld. Het grote nadeel aan deze wagen is zijn beperkte gastankinhoud ( ongeveer 14 kg) maar dit is misschien te wijten aan het feit dat het land van oorsprong van deze wagen vele CNG-stations telt en tanken alsdusdanig minder een probleem stelt. Ik vermoed dat mijn volgende aankoop terug een aardgaswagen zal zijn daar ik vermoed dat binnen dit en zes à zeven jaar onze infrastructuur nog niet volledig zal klaar zijn om elektrisch te rijden. Bottomline: ik heb me de aankoop van deze wagen nog niet beklaagd.
  8. Zaventem is mijn “normaal” tankstation en is inderdaad dichterbij. Toch een of meerdere bijkomende CNG vulpunten op deze druk bereden verbindingsweg tussen Leuven en Brussel lijkt mij economisch verantwoord. Als inderdaad er bij de Total in Winksele een vulpunt zou komen is dat reeds een goede zaak. Zeker met de reclame die nu over aardgaswagens gemaakt wordt op verschillende radiostations naar aanleiding van het nakende autosalon. Nog wat informatie over tanken bij DATS: met de nieuwe Extra kaart wordt de afrekening gedaan twee dagen na de tankbeurt, dus geen maandelijkse afrekening meer zoals met de oude groene kaart. Meer info vindt men op deze link.
  9. Ondertussen gaan tanken in Kessel-Lo. Gaat vlotjes en prijs is hetzelfde als bij DATS L-gas (0,920 Euro). Als er nu nog een CNG station zou komen tussen Kortenberg en Leuven zou het prachtig zijn. Ik heb al heel wat CNG rijders opgemerkt bij ons in de gemeente (Kortenberg) en er zou zeker een cliënteel voor zijn.
  10. Blijkbaar zal CNG pas beschikbaar zijn in de zomer van 2018 te Heverlee. Info op de site van DATS CNG in Heverlee
  11. Daarnet ook ontdekt! Eindelijk na Zaventem ook een station aan de westkant van Leuven ?
  12. LucG

    500L vraagje

    Als een trekhaak voor fietsen al zou kunnen dan ben ik zeer tevreden! Dit is ook iets wat ik mis. iemand ervaring met dragers type "Thule" voor Fiat 500L?
  13. LucG

    CNG aan het boomen?

    Het autosalon 2017 loopt op zijn laatste benen. Eerste vaststelling is dat de mensen zoeken naar alternatieve brandstoffen. En wat blijkt? De interesse naar aardgas is enorm. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2872236 Dit is volgens mijn bescheiden mening vooral te wijten aan de nog beperkte actieradius van de elektrische wagens, de redelijk dure aanschafprijs ondanks de vele premies en het nog niet voorhanden zijn van vele oplaadpunten. Een ook niet te onderschatten punt: in deze koude periode blijken we een (mogelijk) tekort te vrezen van electriciteit. Wat als iedereen elektrisch wil rijden? Dan dient men vanuit de overheid wel een duurzaam energiebeleid te gaan ontwikkelen.
  14. LucG

    FIAT 500 L Lounge 0.9 80 PK

    We hebben ondertussen 22000 km op de teller en tot op heden nog geen enkel probleem gekend met de wagen. Ik sta dan ook versteld van de vele problemen die ik lees met Fiat CNG wagens, vooral met het tanken. Maar zoals met zovele zaken is de ene wagen de andere niet. Misschien heb ik gewoon geluk ? Eerste onderhoud is ook gebeurd en ook geen verrassingen hier.
  15. LucG

    FIAT 500 L Lounge 0.9 80 PK

    Terug van Nederland. Zoals verwacht geen probleem om CNG te tanken. Wat ik goed vond is dat men de druk kon aflezen waarmee het gas in de tank werd gepusht. Dat heb ik persoonlijk nog niet gezien bij DATS (ik kan me natuurlijk vergissen). De auto heeft ondertussen 16500 op de teller, heeft zijn eerste onderhoud gehad en draait nog steeds soepel als de eerste dag. Verbruik is wel wat gestegen, ligt nu tussen de 4,5 en 5 Kg per 100 Km.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...