Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

Mel

Leden
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Mel last won the day on August 7

Mel had the most liked content!

Community Reputation

31 Super

About Mel

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ik ben er 2x gaan tanken tot nu toe en was 2x 90%. rij meestal een 380-400km met een tank, nu was het 360 dus viel nog goed mee
  2. Onze vakantie naar het Italiaanse Pesaro is helaas al weer voorbij. Voor mij was het dus de eerste keer met de CNG wagen op vakantie, bij deze een verslag: Route: Vertrokken vanuit Limburg met een volle tank via E314 richting Aachen. via Duitsland en Zwitserland naar Italië gereden (samengevat: Koblenz, Karlsruhe, Basel, Gotthardtunnel, Milaan, Bologna, Pesaro). enkel H-gas getankt Heenrit: 3x getankt - DE: Aral Alzey na 291km (kortbij Mannheim, afslag 55) ---------> redelijk klein tankstation, kort bij afrit autostrade, 24/24 open ---------> wc is proper en gratis - DE: Shell Herbolzheim na 505km (kortbij Offenburg, afslag 58) ---------> zeer groot tankstation bij Autohof kort bij afrit autostrade, 24/24 open, even zoeken naar de CNG pomp die helemaal achteraan lag bij de parking (pomp 26) ---------> propere wc's, maar kostte €1, die krijg je terug als je bv een drankje aankoopt in de shop - IT: Area servizio San Zenone Ovest aan autostrade na 955km (na Melegnano) ---------> ligt direct aan autostrade, pomp ligt helemaal achteraan al bijna terug aan oprit, dus best eerst naar wc gaan aan het restaurant ---------> 24/24 open, maar je moet een bediende halen om je te helpen (waren er rond 3u snachts) Tussen tanken in Duitsland en Italië 20km op benzine gereden (wel mijn recordlengte op CNG gereden van nu 430km) kon niet anders want wilde niet in Zwitserland tanken als dat niet nodig was owv duur, in Italië kon ik niet eerder stoppen omdat de CNG pompen daar niet allemaal 24/24 open zijn. bij aankomst getankt in Pesaro bij Oilone, Via Sandro Pertini (7u-20u). deze tank is volgebleven want in Italië zelf auto van grootouders gebruikt omdat ik anders mijn parkeerplaats zou verliezen. Terugrit: 3x getankt - IT: Area servizio San Martino Est na 238 km (kortbij Parma) ---------> CNG pomp staat aangegeven naar rechts, als je eerst naar WC wil best links nemen en eerst parkeren, dan kan je iets verder nog altijd naar rechts voor naar de pomp te rijden. ---------> vriendelijke bediende die klaarstond aan de pomp, 24/24 open ---------> redelijk propere wc's, was er zeer druk snachts - CH: BP Pratteln direct aan autostrade na 692km (bij Basel) ---------> pomp ligt rechts van de shop, 24/24 open, zeer goede vuldruk (15.46kg in mijn tank gekregen van theoretisch 14.3 kg) ---------> 1 enkele wc, was niet zo proper - DE: Aral Alzey na 1004km (idem als heenrit) Tussen tanken in Italië en Zwitserland 50km op benzine gereden, anders moest ik net iets te ver van autostrade af naar mijn goesting. kon nu niet anders dan in Zwitserland te tanken, omdat ik in Italië niet later kon stoppen omwille van openingsuren. (!!! in Italië is er soms ook maar in 1 richting een CNG pomp langs de snelweg !!!) Auto gegevens: Seat Ibiza TGI 2019 1.0 90pk Theor. tankinhoud CNG 14.3kg, Benzine 9L (gemiddeld rijbereik op CNG ongeveer 380km) gemiddeld verbruik over deze trip heen en terug 4.2kg/100km (3personen in auto en koffer vol) (Duitsland tussen 120/140 gereden dus iets hoger verbruik, Zwitserland overal aan snelheid gehouden van 80,100 en 120 dus lager verbruik, Italië 130 constant) indien nog vragen, shoot verder: Safe Travels!!!
  3. Yes, ik probeer enkel H-gas te tanken. ik ga het meeste bij de Q8 in Houthalen
  4. Ik rijd elke dag vooral autostrade naar het werk (96km enkel) met mijn Ibiza en kom aan een gemiddeld gebruik van 4.3kg (volgens boordcomputer), dit is met een snelheid van 120-125. (ik heb in optrekken misschien nog een iets zwaardere voet, gewente nog van vorige wagen) ik merk duidelijk dat ik in heenrijden precies meer verbruik 4.4kg en met terugkomen maar 4.0 ongeveer. misschien door hoogteverschil, geen idee. maar een verbruik van 3kg lijkt me dus enkel haalbaar als je maar 90-100 zou rijden op autostrade denk ik. We vertrekken morgen naar Italie met de Ibiza dus over 2 weken weet ik zeker meer te vertellen over de lange afstand
  5. Wij rijden ook via Bologna, naar Pesaro (50km ofzo boven Ancona is dat). Zeer nuttige info wel want ik dacht namelijk in Villoresi te gaan tanken, maar dan weet ik dat ik het anders moet indelen en misschien toch in Zwitserland moet gaan tanken om op CNG tot San Zenone Al Lambro te kunnen rijden. Sorry voor de vele vragen, maar volgens mijn zoektocht is er in Bellinzona in Zwitserland (net na Gotthardtunnel) aan beide kanten van autostrade ook CNG 24/24, kan jij dat bevestigen of ben je hier nog nooit gestopt? Dankjewel!!
  6. Hey Niko, waar heb je precies getankt in Milaan? Was dat in Villoresi/Lainate of in Assago? wij rijden komende woensdagnacht naar daar, en denk rond 3u snachts ongeveer in Milaan te zijn. gepland om te tanken in Villoresi, die zou 24/24 open zijn, maar kan niet vinden of dit ook voor CNG is. (Assago zou pas om 6u open zijn volgens wat ik kan vinden) Alvast bedankt om me op de hoogte te houden!
  7. Mel

    aankoop Cng wagen

    @Devos Dag Sonja, ik heb mijn eerste wagen op CNG (Seat ibiza) vorige maand ontvangen en heb nog altijd geen volledig streepje benzine verbruikt volgens de wagen (bijna 4000 km gedaan). Voor mij is het doel om met een auto op CNG ook zoveel mogelijk op CNG te rijden, dus als je, zoals je zegt, een tankstation in de buurt hebt hoef je je over die 9L geen zorgen te maken. Ik rijd van Opglabbeek elke dag naar Zaventem voor het werk en tank onderweg in Houthalen. Het is wel vervelend natuurlijk om vaker te moeten gaan tanken, maar het went wel!
  8. Hier ben ik het 100% mee eens. heb mijn Seat Ibiza in juni gaan mogen halen bij Ceulemans en ben met alle zaken zeer goed geholpen. Wij overwegen nu zelfs om voor mijn man daar ook een wagen te kopen op CNG. Verder ben ik ook zeer tevreden dat ik ben overgeschakeld van Diesel naar CNG. grootste nadelen zijn natuurlijk het beperkt bereik (moet om de dag tanken), en de weinige tankstations. maar dit went wel, en je kan uiteindelijk ook niet anders dan te gaan tanken als je verder wil rijden. grootste voordeel is natuurlijk het verschil aan de pomp in prijs (het tanken zelf is ook helemaal niet moeilijk) en qua rijcomfort verlies je inderdaad wel wat pk's op CNG maar dit is niet storend. ik kwam van 130 pk diesel naar 90pk CNG en heb me toch al goed aangepast de afgelopen maand. ik heb ook lang getwijfeld op voorhand maar heb nu dus na 1 maand al bijna 4000km op de teller staan en heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop!
  9. goed om te weten! want op terugweg zou ik daar misschien moeten tanken, maar dan tank ik wel ergens benzine als het niet anders kan (we rijden 's nachts op en af)
  10. Dankjewel voor de tips. wij rijden via Duitsland naar beneden via Karlsruhe, dus dacht daar nog ergens te tanken net voor de Zwitserse grens. in geval van had ik die BP al opgeschreven net voorbij Basel Wij gaan trouwens naar Pesaro, ligt langs je route naar Ancona ^
  11. bedankt voor de tips! Zwitserland sticker is wel al gekocht en is de snelste route..
  12. Seat Ibiza tgi 2019. maximum dat ik er tot nu toe heb ingekregen was 14.78kg volgens mij, CNGtank was toen volledig leeg gereden. Volgens het boekje van mijn auto zouden de gastanks een capaciteit van 14.6 kg hebben als ik me niet vergis. ik tank meestal smiddags, vooral in Houthalen getankt, een keer in Heverlee en een keer in Maasmechelen.
  13. ik ben recent overgeschakeld van een Opel astra 1.7 met 130 pk naar de Seat Ibiza Move 1.0 90pk. De Seat rijdt heel goed, maar ik moet wel zeggen dat ik het verschil in pk's duidelijk merk. dus zoals anderen al aanhalen, misschien eens bij d'ieteren een testrit maken ja. Verder kom ik nu met de Seat op een verbruik van ongeveer 4.2 kg/100 km vooral snelweg (de auto is het zuinigste bij rijden op gewestwegen aan 70 of 90km/u). CNG tanks kan net geen 15kg in, waarmee ik een bereik haal tussen 350 en 400km. heb enkel H- gas getankt momenteel, maar was natuurlijk ook warm de afgelopen 2 weken dus niet altijd volledig vol kunnen tanken. Ik heb naar verschillende modellen gekeken toen ik een CNG ging kopen en de Seat Ibiza kwam het 'goedkoopste' uit. denk dat er bijna 5000 euro verschil was met VW Polo met dezelfde motor. Heb ook gekeken naar Seat Leon st en die kwam zeker 6000 duurder uit dan de Ibiza als ik me niet vergis, maar dan zou je wel een groter vermogen van 130pk hebben. Succes met de zoektocht in ieder geval!
  14. Dag allemaal, even rondgekeken maar hier niets recent over Italië teruggevonden, daar gaan we in augustus de eerste keer op CNG naartoe. We rijden via Duitsland en Zwitserland. ik heb zelf al wat 'onderzoek' gedaan en gezien dat in Duitsland niet veel problemen zijn om te tanken, autostrade af en aan een autohof tanken (heb al een lijstje gemaakt) en een tankpistool waarvan je de zwarte hendel moet draaien. in Zwitserland minder mogelijkheden om te tanken en ook duur, dus zorgen dat we net voor grens in Duitsland nog tanken. (wel 2 mogelijke stations gevonden mocht het nodig zijn) Maar dan over Italië een paar vraagjes: - ik heb ergens gelezen dat ze daar soms een andere nippel hebben dan hier, en dat er een koppelstuk nodig zou zijn, klopt dit nog of is het tegenwoordig al moderner en kan ik zonder problemen tanken daar? - in Italië wordt er vaak een onderscheid gemaakt in prijs tussen selfservice en service, nu las ik dat men CNG of 'metano' enkel kan tanken als de shop open is en iemand service verleent, klopt dit? - iemand al in Milano Assago aan de autosnelweg getankt? er lijkt hier maar aan 1 kant van de weg een tankstation te zijn met een brug om van de andere rijrichting erheen te gaan?? - andere dingen die ik vergeet? Alvast bedankt voor de hulp!
×
×
  • Create New...