Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Onderhoudsschema VW TGI

Bremel
 Delen

Aanbevolen berichten

Wie weet wat het gebruikelijke onderhoudsschema op langere termijn is voor de TGI's van Volkswagen, in mijn geval een Golf 7 Variant maar ongetwijfeld loopt dit grotendeels gelijk voor de andere modellen?

Oliewissel / klein onderhoud om de 15.000 km (of 1 jaar als je heel strikt wilt zijn) en zeker geen LongLife, dat is duidelijk; vooral over de grotere beurten vind ik tegenstrijdige informatie (zelfs als je uitgaat van een TSI) en het serviceboekje vermeldt er eigenlijk niets meer over. De eerste echt grote beurt is in ieder geval op 60.000 km, maar ook 30.000 km zie je vaak terugkomen als norm.

Is 60.000 km goed om aan te houden voor de echt meer uitzonderlijke dingen (bogies, luchtfilter, brandstoffilter, remvloeistof...) waarbij je dan eventueel om de 30.000 km iets grondiger kunt kijken (ook bv. de remmen, ophanging...) tijdens het kleine onderhoud? En hoe zit het met de getande riem, mogen we er echt van uitgaan dat die in principe de hele levensduur van de auto meegaat en dat enkel controle nodig is op gezette tijden (bv. groot onderhoud)?

Bedankt voor jullie ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bremel de getande riem volgt hetzelfde interval als voor een TSI-motor.

Op 30 en 60.000  km zijn er inderdaad specifiekere aandachtspunten. Die bougies worden op advies inderdaad om de 60.000 km vervangen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor TSI's vind ik dat de getande riem in principe de levensduur van de auto moet volgen en enkel op gezette tijden gecontroleerd moet worden op onvoorziene schade of slijtage. Ik weet niet of hier mensen zijn die al wat kilometers op hun TGI-teller hebben staan en hun ervaring kunnen delen.

@Aardgasrijder een idee hoe het dan zit met de andere elementen die meestal meegenomen worden in een groot onderhoud? Ik zie geen noodzaak om dingen als luchtfilter, remvloeistof of brandstoffilter (waar in de meeste TGI's dan ook nog amper benzine door stroomt...) veel vaker dan 60.000 km te vervangen in normale omstandigheden. Ik interpreteer de 30.000 km dan ook vooral als een klein onderhoud waar je de algemene staat van de auto iets grondiger nakijkt dan gewoonlijk, maar kan me natuurlijk vergissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bremel zei:

remvloeistof.

Voor remvloeistof wordt aangeraden om die iedere 2 jaar te verversen.

Bij eender welk automerk is dit het advies omdat remvloeistof "hygroscopisch" of wateraantrekkend is.

Bij niet-vervanging (of zeer laattijdige) kan het risico zijn dat de remleidingen binnenin worden aangetast door roest.

Indien er water aanwezig zou zijn in de remvloeistof, wordt ook het kookpunt lager. 

Indien er remvloeistof met een DOT 5 kwalificatie is gebruikt : deze is niet wateraantrekkend.

Wanneer die moet vervangen worden : geen idee.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer even @Herbie uit het andere topic:

46 minuten geleden, Herbie zei:

Kijk anders eens naar deze is van mij Golf; redelijk van prijs

Bedankt! Tegelijkertijd beantwoordt het ook grotendeels de vraag uit dit topic en concreet wat ze op 30.000 km doen: het is een "inspectieservice", daar waar de andere die je post op 45.000 enkel een "olieservice" is. Dus de conclusie lijkt inderdaad te zijn dat er op 30.000 km een grondigere controle gebeurt van de staat van de auto en dat het echte grote onderhoud pas om de 60.000 km gebeurt.

Samengevat zou dat dus zijn:

- Elke 15.000 km: klein onderhoud met hoofdzakelijk oliewissel

- Elke 30.000 km: klein onderhoud oliewissel en grondigere controle, misschien ook interieurfilter?

- Elke 60.000 km: groot onderhoud waarbij buiten de nog grondigere controle ook de belangrijkste andere elementen en filters (luchtfilter, brandstoffilter, bougies, remvloeistof...) standaard vervangen worden indien nog niet eerder gebeurd

Anders gezegd: klein - klein met inspectie - klein - groot.

@Koen C bedankt, goed punt over de remvloeistof, een van de weinige dingen waar tijd inderdaad doorslaggevender is dan de afgelegde afstand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het best om ze toch maar na 4 jaar te laten vervangen, ook al hebben ze er maar 20.000 km op zitten.

De bougies hebben een cilindrisch deel dat 4 mm in de verbrandingskamer zit.

Na 4 jaar kan dat beginnen roesten en dan zijn ze moeilijk te verwijderen zonder de schroefdraad te beschadigen

• Vind ik leuk 1

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...