Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

De elektriciteitslobby schiet in gang

GiovanniB
 Delen

Aanbevolen berichten

Het kon niet uitblijven met deze prijshausse. Het lobbyen van de elektriciteitsector draait momenteel op overtoeren. Alles wat niet elektrisch is, is per definitie slecht, niet duurzaam, moet verbannen worden...

Nu CNG momenteel op zijn rug ligt, het ideale moment om wat na te trappen...

Ik dacht, ik smijt er wat beeldspraak bij...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

• Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Op 30/12/2021 om 15:05, GiovanniB zei:

Het kon niet uitblijven met deze prijshausse. Het lobbyen van de elektriciteitsector draait momenteel op overtoeren. Alles wat niet elektrisch is, is per definitie slecht, niet duurzaam, moet verbannen worden...

Nu CNG momenteel op zijn rug ligt, het ideale moment om wat na te trappen...

Ik dacht, ik smijt er wat beeldspraak bij...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

En die gast geloofd alles wat er op het internet staat goed bezig 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/1/2022 om 13:13, dirk zei:

En die gast geloofd alles wat er op het internet staat goed bezig 

Dat 'm eerst maar een keer tegoei Nederlands leert, of eerst naleest wat hij getypt vooraleer hij op Enter drukt. Invedteren moet investeren zijn. Dat is weer zo een gehersenspoelde kerel die waarschijnlijk ook nog eens dik betaald wordt.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getuigenis van een voormalig manager van een toonaangevend (ex- BELgisch) (ELEKtrisch energiebedrijf

"Rij sinds februari ook elektrisch. Spijtig genoeg een totaal verkeerde keuze. Elektrisch rijden is niet alleen duurder, zowel wat betreft initiële investering, maar evengoed voor de kost in het gebruik en het probleem van planning gebruik/laden. Het verhaal is misschien verschillend (beter) voor hen die hun EV gratis ter beschikking krijgen vanwege hun werkgever en/of de belastingbetaler (dus politieke mandatarissen), inclusief het laden.
Mijn vorige dieselwagen was niet alleen zuiniger in energiegebruik, had probleemloos een voldoende actieradius en de aankoopkost bedroeg slechts de helft van een EV.
Een Amerikaanse studie (op basis van ruim 3 miljoen facturen)bracht ook aan het licht dat de onderhouds- en herstellingskosten tot 3 x zo duur zijn als bij een klassieke verbrandingsmotor.
Het verhaal wordt misschien beter met het inzetten van de "groene fuels" waaronder waterstof."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Brembos zei:

-Over welke Amerikaanse studie heeft u het ? Ik kan deze nergens terug vinden op het net. Qua energieverbruik is een electromotor met een werkingsgraad van 80-85% nochtans veel beter dan een verbrandingsmotor (40%)

Dat is een redelijk kromme redenering Al eens nagedacht dat er voor de opwekking van die elektriciteit er ook meer primaire energie verbruikt wordt?

De beste STEG gascentrales halen een rendement van 50 à (max) 55%.

Tel daarbij de distributieverliezen 2à3 %  en de rendementsverliezen bij het opladen van uw batterij (koeling vd batterij, rendement is tevens alleen optimaal bij 25°C en daalt merkelijk bij hogere of lagere temp), en bij gebruik het 80-85% rendement van uw elektromotor en dan wil ik het totaalplaatje nog wel eens zien.... onder de streep.

Er is ook pas een studie gepubliceerd hierover : het effectieve elektriciteitsverbruik (kWh dat je betaald aan de elektr. maatschappij) ligt 20% hoger dan het verbruik dat de autofabrikant doorgeeft volgens de WLTP norm ! (studie ook gepubliceerd door Gocar). https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/hoeveel-verbruikt-een-elektrische-wagen-echt ; dit geeft een idee van het verschil tussen bruto en netto verbruik. En helaas zal je het bruto verbruik betalen.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Brembos zei:

-Over welke Amerikaanse studie heeft u het ? Ik kan deze nergens terug vinden op het net. Qua energieverbruik is een electromotor met een werkingsgraad van 80-85% nochtans veel beter dan een verbrandingsmotor (40%)

Lees dit dan ook maar eens : https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/elektrische-autos-dan-toch-duurder-in-onderhoud

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedere studie vind je natuurlijk een andere die het tegendeel beweert https://www.rv24.de/magazin/rund-ums-auto/wie-hoch-sind-die-unterhaltskosten-eines-elektroautos

Die hogere onderhoudskost tijdens het eerste jaar is volgens We Predict te wijten aan het feit de technici gemiddeld twee keer zoveel tijd nodig hebben om de problemen op te sporen. Verder kost het hen 1,5 keer meer tijd om de herstelling uit te voeren en bovendien rekenen ze de werkuren 1,3 maal duurder aan.

Volgens Renée Stephens, vice-president van We Predict, zijn de hogere onderhoudskosten ook te wijten aan het feit “dat het hier om een ontluikende industrietak gaat, waar de herstellers nog vaak weinig ervaring hebben met de specifieke elektrische systemen en ze regelmatig met nieuwe problemen krijgen af te rekenen. Eens die fase achter de rug is, zullen de technici erin slagen de pannes sneller op te lossen en zullen de klanten minder moeten uitgeven.”  

Aangezien deze defecten binnen de garantieperiode (5 jaar als je in het buitenland koopt) vallen zijn deze toch ten laste van de producent.  De electro auto is de toekomst , daar kan niemand om heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Brembos zei:

De electro auto is de toekomst , daar kan niemand om heen.

Helaas gebeurd dit niet met objectieve feiten.

En de vraag is : wie gaat dat (kunnen) betalen. (Audi rijd'ers?)

Het artikel dat jij aanhaalt baseert zich ook op niet-realistische verbruikscijfers, duidelijk nogal simplistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Contino heeft ook een zeer interessante mening over de elektrische auto. Zonder het belang van het elektrische voertuig in twijfel te trekken, hekelt hij de aanpak van een gedwongen overgang naar een volledig elektrische samenleving op vlak van mobiliteit. Voor de hoogleraar zit Europa ernaast, want het vergeet dat huizen ook meer elektriciteit nodig zullen hebben, vooral met warmtepompen in plaats van stookolie en gas voor de verwarming. Als we het transport toevoegen aan deze nieuwe vraag, stevenen we af op een black-out.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/elektrische-auto-een-luchtkasteel-zoals-zonnepanelen

• Bedankt 1

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/1/2022 om 19:40, paulDS zei:

Dat is een redelijk kromme redenering Al eens nagedacht dat er voor de opwekking van die elektriciteit er ook meer primaire energie verbruikt wordt?

Tel daarbij de distributieverliezen 2à3 %  en de rendementsverliezen bij het opladen van uw batterij (koeling vd batterij, rendement is tevens alleen optimaal bij 25°C en daalt merkelijk bij hogere of lagere temp), en bij gebruik het 80-85% rendement van uw elektromotor en dan wil ik het totaalplaatje nog wel eens zien.... onder de streep.

Er is ook pas een studie gepubliceerd hierover : het effectieve elektriciteitsverbruik (kWh dat je betaald aan de elektr. maatschappij) ligt 20% hoger dan het verbruik dat de autofabrikant doorgeeft volgens de WLTP norm ! (studie ook gepubliceerd door Gocar). https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/hoeveel-verbruikt-een-elektrische-wagen-echt ; dit geeft een idee van het verschil tussen bruto en netto verbruik. En helaas zal je het bruto verbruik betalen.

Volg je volledig, wel halen de beste Steg installaties in België en 58%. Maar dat zal het verschil niet maken. En ook voor hun is gas duur momenteel, dus de optimistische elektrische oplaad prijzen, zijn ondertussen al een stuk duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Ik weet niet hoe de Belgen gaan reageren op de hoge benzineprijzen maar het zou kunnen dat twijfelaars die nu een nieuwe wagen gaan kopen eventueel sneller voor een elektrische gaan kiezen.

Het was vanavond trouwens aanschuiven aan verschillende tankstations (alles gaat morgen immers omhoog met gemiddeld 6,5 eurocent per liter). Bij het oprijden stond er bij Gabriëls in Houthalen een heel pak auto's aan te schuiven tot op straat (zijkant van de weg), bij terugkomst trouwens ook. Ik had geluk bij VdB Energie in Hechtel. Daar waren er maar 4 voor mij en binnen een minuut reden er al twee weg.

Bij de TotalEnergies in Helchteren stond geen enkel voertuig. Bij de Gulf in Helchteren een paar. Bij de Q8 in Houthalen stond er ook niet veel, de tankwagen was daar. Bij Lukoil stond er meer aan te schuiven. Toevallig was de tankwagen (van Schenk) daar ook. Bij Bruno in Houthalen en Zonhoven stond niet overdreven veel. Bij de Shell Express dichtbij de Bruno in Zonhoven stonden ze dan weer wel tot op de straat (naast de busbaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem hier aan de Maaskant.

Molenbeersel bij de grens gisteren 40-tal NL-wagens...

Maaseik en Maasmechelen benzine tijdelijk uitverkocht..  rond 17u00 Opoeteren 14 auto's bij Lukoil, daarnet Esso Express Neeroeteren 12 auto's om 22u00... Meestal staat er dan niemand 🙂

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als er maar voor 20 liter plaats is in je benzinetank (is dus nog halfvol) ? 

Dan sta je aan te schuiven (en kilometers te rijden) voor ..... 1,5 € (anderhalve neuro)....  O.o

(20 x 0.08 = 1.6 € "winst")

Stel dat de benzinetank volledig leeg is (45 liter bij mijn benzine-Y).

Dan doe ik 45 x 0.08 = 3.6 € "winst".

Maar als ik vertrek met koude motor (voor een afstand van 7,5 kilometer enkel -> 15 H-T met een zo goed als koude motor), verbruik ik 1.2 liter = 1.8 €.

Rest me dus nog een "winst" van .... 1.8 €....   Waaaauw O.o

(normaal zo'n 6.0 à 6.5 liter gemiddeld, met koude motor schat ik zo'n 8 liter.  En dat is misschien nog aan de lage kant)

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
Op 11/1/2022 om 19:40, paulDS zei:

Zo nauwkeurig hebben ze dan blijkbaar toch niet getest. Ik ben lid van verschillende groepen van specifieke automodellen op fb, en het aantal km dat de gebruikers halen ligt toch veel dichter bij de aangegeven WLTP dan dat VAB concludeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...