Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oei dat had ik niet zien aankomen.

Echter door de beperking van CO2 uitstoot die wordt opgelegd door Europa kan ik dit ook wel plaatsen.

Op CO2 uitstoot scoort een aardgaswagen niet dermate beter dan een diesel en voor een elektrische wagen wordt die als zijn 0 beschouwd...

Ik kan dit nieuws nergens anders terugvinden? Zelfs niet in Duitsland?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

ik snap echt niet dat al die stationbouwers die nu nog bezig zijn geen garantie hadden van volkswagen groep dat dit verder ging toch tenminste voor 10/15 jaar?

wat een investeringen dan allemaal...

is het geen fake news?

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:
1 uur terug, Aardgasrijder zei:

Oei dat had ik niet zien aankomen.

Echter door de beperking van CO2 uitstoot die wordt opgelegd door Europa kan ik dit ook wel plaatsen.

Op CO2 uitstoot scoort een aardgaswagen niet dermate beter dan een diesel en voor een elektrische wagen wordt die als zijn 0 beschouwd...

Ik kan dit nieuws nergens anders terugvinden? Zelfs niet in Duitsland?

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagen-vw-nimmt-abschied-vom-erdgas/25593434.html

• Bedankt 2

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:

Bedankt. Vreemd dat het artikel nog niet is opgepikt door andere autonieuwswebsites in Duitsland. 

Het is jammer dat CNG niet van de grond is gekomen. Ik ben alleszins heel tevreden van mijn Octavia geweest en nu van mijn Touran uit 2010.

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

Enkele dagen heb ik dan gelezen dat vw eind 2020 de nieuwe caddy op markt brengt waar ook de mogelijkheid is te kiezen voor een aardgasmotor met 130pk. Tegenstrijdig niet ?

• Verward 1
Geplaatst:

Ik lees in de artikels dat ze “stoppen met de ontwikkeling”. Maar ik lees nergens met onmiddellijke ingang.

Evengoed bedoelen ze daarmee dat ze nog een jaar of twee doorgaan, maar gewoon niks meer nieuw gaan ontwikkelen en de bestaande TGI’s blijven gebruiken...

Ongetwijfeld volgt verduidelijking de komende dagen.

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:

De huidige modellen worden verder gezet en de nieuwe worden niet meer ontwikkeld op CNG. Dus de huidige golf wel nog, maar het nieuwe model niet meer. De nieuwe Caddy komt ook nog op CNG. 

• Vind ik leuk 1

Geplaatst: (aangepast)

Ik voel mij ,na de sjoemeldiesels , voor de tweede keer bedrogen door het VW concern. Een jaar geleden nog zeggen dat ze ook volop inzetten op CNG als alternatief voor electriciteit en nu aankondigen dat de ontwikkeling wordt stopgezet. Wie gaat er nu nog een cng wagen kopen en investeren in cng stations ? Ik heb net een aardig bedrag in een tweedehands A4 g-tron gestoken en vrees dat die wagen binnen de kortste keren niets meer waard zal zijn en dat de cng tankstations langzaam maar zeker zullen verdwijnen. Voor mij nooit meer een wagen uit het VW concern. Had ik maar een Tesla model 3 gekocht zoals ik halvelings al van plan was..... Met de huidige Golf bedoel je waarschijnlijk de Golf 7 ? De Golf 8 TGI zal er waarschijnlijk niet meer komen net zoals ettelijke aangekondigde Skoda en Seat modellen...... Ik prijs me gelukkig dat ik nog een redelijke 25 liter benzinetank heb zodat ik na het verdwijnen van de CNG tankstations tenminste nog een tijdje verder kan rijden op benzine en misschien later op de plek waar nu de CNG tanks zitten LPG tanks kan laten monteren. Nu al veel spijt dat ik mijn oerdegelijke Golf Variant TGI heb weggedaan. Ik had die beter opgereden.....

aangepast door Brembos
aanvulling
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Daarvan ben ik niet zeker. Het kan zijn dat VW stopt met CNG, maar dat de dochterbedrijven er wel op zullen blijven inzetten.
Seat ging normaal gezien de pionier worden las ik een half jaar geleden.

Ik heb de cijfers gezien, slechts minder dan 1% van de nieuwe wagens van VW waren CNG.

Ook komt het door het onzekere beleid in Europa. Van CNG had 10 jaar geleden in België bijna nog niemand gehoord, behalve de enkelen die een Opel Zafira kochten.
België zet een kleine 5 jaar meer in op CNG, meer bepaald Dats is ermee gestart. Toen 2.5 jaar geleden de vrijstelling van BIV en jaarlijkse wegenstaks is gekomen door Vlaanderen dacht ik dat CNG meer zichtbaar zou worden in het straatbeeld.
Helaas uit de cijfers van Febiac blijkt dat het aantal nieuwe inschrijvingen niet de vlucht genomen hebben die ik zelf wel had verwacht dat er zou komen. Eén van de oorzaken lijkt me bij de firmawagens het VAA op CO2. Het was nauwelijks interessanter om een CNG-wagen te leasen in plaats van een dieselwagen. Dan kom je bij het probleem van de tankkaarten uit... wil je als leaserijder een CNG-wagen, dan kon je bijna nergens tanken met de tankkaart die je firma had (bv. Esso of een Totalkaart).
Momenteel wordt in Europa resoluut de kaart elektrisch getrokken. Ik denk nog steeds niet dat dit het gouden ei is en de oplossing voor alle problemen omtrent uitstoot. Ik vond de file van Tesla's toonaangevend voor het probleem van een gebrek aan laadstations.

Iedereen zal de beelden wel gezien hebben afgelopen week?

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

Zpjuist werd het volgende gepubliceerd in “Die Welt” - ziet er slzcht uit voor de roekomst van CNG. .Spijtig.

MOBILITÄTSWENDE

Das Aus für das Erdgasauto ist besiegelt

Schon jetzt fristet das Erdgasauto ein Nischendasein. Fast alle Modelle auf dem Markt stammen bislang vom Volkswagen-Konzern. Doch auch damit wird in wenigen Jahren Schluss sein.

Copyright: WELT / Christoph Hipp

Es lief schon länger nicht mehr rund für das Erdgasauto. Im vergangenen Jahr waren die Verkaufszahlen laut Statistik des Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA) noch einmal um 29,4 Prozent im Vergleich zum Vorjahr eingebrochen. Dabei waren die Verkaufszahlen ohnehin schon nicht berauschend: Seit Jahren kommen die Fahrzeuge mit dem sogenannten CNG-Antrieb nicht aus der Nische heraus, 2019 wurden nur noch 7623 neue Erdgas-Pkw zugelassen. Das sind gerade einmal 0,2 Prozent aller Neuwagen.

Einer der Gründe für das Nischendasein ist, da sind sich Experten einig, dass nur sehr wenige Modelle mit Erdgasantrieb überhaupt angeboten werden. Fast alle stammen aus dem Volkswagen-Imperium, meist von den Marken VW, Skoda und Seat.

Doch ausgerechnet der Wolfsburger Konzern will den Erdgasantrieb nun endgültig beerdigen. „Diese Autos bekommen keine Nachfolger mehr“, sagte VW-Entwicklungschef Frank Welsch dem „Handelsblatt“ und begründete das mit den geringen Verkaufszahlen der Modelle.

„Die Resonanz am Markt ist nicht gewachsen“, sagte Welsch. Es sei auch nicht absehbar, dass sich die Verkaufszahlen in Zukunft deutlich steigern ließen. Bei Volkswagen will man sich voll auf Elektroautos konzentrieren können. „Wenn wir die Mobilitätswende und die Umweltziele ernst nehmen, müssen wir uns auf den batterieelektrischen Antrieb konzentrieren“, sagte Welsch.

Spätestens 2028 wäre Schluss mit Erdgas

Der Lobbyverband Zukunft Erdgas will das Aus für die Technologie noch nicht wahrhaben. „Mehrere neue CNG-Modelle der Konzernmarken befinden sich nach unserem Kenntnisstand derzeit kurz vor der Markteinführung, darunter der VW Golf, der Audi A3, der Seat Leon und der Caddy“, sagt Vorstand Timm Kehler WELT. „Nach unseren Informationen wurde intern noch nicht über die langfristige Strategie des Konzerns entschieden.“ Es handle sich bislang nur um ein „Gedankenspiel“ von VW-Chef Herbert Diess, es gehe lediglich um ein Signal in Richtung Brüssel.

Doch auf Nachfrage von WELT klingt das in Wolfsburg durchaus endgültig. Das Unternehmen bestätigt zwar, dass der neue Golf 8, der in Kürze auf den Markt kommen wird, noch mit einem Erdgasantrieb bestellt werden kann. Doch die Entscheidung, dass nach dieser Generation Schluss mit den CNG-Varianten ist, steht dem Konzern zufolge fest. Damit wird man zwar in den nächsten Jahren noch Erdgasautos bei Volkswagen-Marken bestellen können, doch spätestens nach dem Auslaufen dieser Modellgeneration ist Schluss.

In der Regel sind Pkw-Modelle etwa sieben Jahre auf dem Markt, bevor sie durch einen Nachfolger ersetzt werden. Spätestens 2028 wäre damit Schluss mit Erdgas. Allerdings kann es auch schneller gehen, sollte die EU vorher ihre Abgasvorschriften verändern.

Noch steht nicht fest, wann die Abgasnorm Euro 7 eingeführt wird, sollte sie vor dem Auslaufen der eigentlich geplanten Lebenszeit der Modelle in Kraft treten, könne es gut sein, dass die Erdgasfahrzeuge aufgrund der geringen Stückzahlen früher aus dem Programm genommen werden, heißt es in Konzernkreisen. Da Seat und Skoda die Motoren von der Schwestermarke VW übernehmen, bedeutet das Ende des Erdgasantriebs in Wolfsburg auch automatisch das Aus bei der tschechischen und spanischen Marke. Damit würde das Angebot an Erdgasfahrzeugen nahezu auf null sinken.

Beim Erdgasverband verweist man dennoch auf die positive Klimabilanz der CNG-Fahrzeuge – insbesondere, wenn man sie mit sogenanntem Biogas betreibt. Würde man die Energieerzeugung in die Bilanz miteinbeziehen, seien die Gasfahrzeuge sogar klimafreundlicher als Batterieautos. Allerdings werden Elektrofahrzeuge von der EU mit null Gramm CO2-Ausstoß für die Flottenbilanz der Hersteller angerechnet, während die Gasautos mit ihren tatsächlichen Emissionen einfließen. Solange sich daran nichts ändert, dürfte auch VW seine Entscheidung nicht überdenken.

Geplaatst:
28 minuten geleden, Man van het zuiden zei:

Es handle sich bislang nur um ein „Gedankenspiel“ von VW-Chef Herbert Diess, es gehe lediglich um ein Signal in Richtung Brüssel.

Eigenlijk is het nog niet echt 100 % beslist dat VW stopt met de verdere ontwikkeling van (nieuwe) aardgasmotoren.

Het is een "schot voor de boeg" naar Europa toe. 

Het is toch zo dat Europa graag veel aardgasstations heeft Europa-wijd ?  (de naam van die "weg" schiet me niet te binnen)

De aardgaswagens tellen mee in de CO2 uitstoot voor de "volle pot", terwijl de elektrische wagens "0" uitstoot hebben.

Ook in Polen... ?  Nee, dus. 

Maar het "bio"-gas wordt niet meegenomen in de berekening aan minder CO2 uitstoot.

Akkoord, dat is ook maar mondjesmaat verkrijgbaar. 

Maar "groene" elektriciteit vind je ook niet in Polen.

Ook de Belgische elektriciteit draait op 35 % aardgas (hoe ironisch) en 55 % kernenergie (dat NIET CO2 neutraal is).

Toch krijgen elektrische wagens een "nul" uitstoot voor de berekening van die 95 gram CO2 over het geheel van verkochte wagens per fabrikant.

40 minuten geleden, Man van het zuiden zei:

Allerdings werden Elektrofahrzeuge von der EU mit null Gramm CO2-Ausstoß für die Flottenbilanz der Hersteller angerechnet, während die Gasautos mit ihren tatsächlichen Emissionen einfließen.

2 maten en gewichten dus.

2 uren geleden, Brembos zei:

De Golf 8 TGI zal er waarschijnlijk niet meer komen net zoals ettelijke aangekondigde Skoda en Seat modellen..

Toch wel :

29 minuten geleden, Man van het zuiden zei:

Das Unternehmen bestätigt zwar, dass der neue Golf 8, der in Kürze auf den Markt kommen wird, noch mit einem Erdgasantrieb bestellt werden kann.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst: (aangepast)

@Brembos Ik heb ook net een a4 gekocht met 25 liter tank.

Bedoeling was om die op te rijden om tegen dan groter aanbod alternatieve energie te hebben.

Met dit nieuws verandert er niets voor mij.  Dats 24 zal wel zijn cng-stations houden en zelfs verder uitbreiden.

Cng is daarom niet afgeschreven.

Vergeet ook niet dat onderhuids je ëen degelijke 2.0 tfsi hebt met versterkte zuigers en kleppen.

In ergste geval kan de cng-installatie eruit en andere tank erin.

aangepast door muscles
  • Vind ik leuk 2

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Geplaatst:

Ik ga met mijn Caddy rijden tot hij op is , en dan zien we wel weer.
Zal het dan een betaalbare full electric worden? Waterstof? Hybride? Toch CNG, ...

Geplaatst:

Ik was van plan mijn huidige Caddy CNG te vervangen voor een nieuwe eens deze beschikbaar was ...

Maar indien de nieuwe er niet meer op CNG komt rijd ik deze op ...

of kijk ik uit naar een heel ander voertuig ... dat wordt wel een zoektocht want ik heb enkele vereisten waardoor er niet heel veel mogelijkheden zijn:

- automaat

- bij voorkeur schuifdeuren en liefst electrisch

- dubbele cabine 

- Laadlengte van 2m25

- geen "hoge" camionnette

Dan blijft er denk ik enkel een Vito/Viano L3 over ...

Geplaatst:
17 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik vond de file van Tesla's toonaangevend voor het probleem van een gebrek aan laadstations.

Om niet te spreken over het nu al gebrek aan batterijen voor het beetje elektrische auto's dat men bouwt.

Geplaatst:
4 minuten geleden, MaXX99 zei:

Maar indien de nieuwe er niet meer op CNG komt rijd ik deze op ...

Jawel, de net gepresenteerde wordt nog met CNG geleverd.

52 minuten geleden, wannes zei:

Ik ga met mijn Caddy rijden tot hij op is , en dan zien we wel weer.

Na 20 jaar moeten de CNG tanks vervangen worden.

Wie zal dat ooit doen (kostprijs) ?

5 minuten geleden, MaXX99 zei:

Dan blijft er denk ik enkel een Vito/Viano L3 over …

Die "nieuwe" vierling van Peugeot Traveller (Expert) / Citroen Jumpy / Opel Zafira Life / Toyota Proace Verso : voldoen die niet ?

Het zijn wel enkel diesels.

(pff, dat was even opzoeken op de respectievelijke sites van de importeurs...)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Volkswagen verbreekt hun relatie met aardgas

Auteur: Loek, gepost 2 maart 2020 om 23:02  12 Reacties

Volkswagen Golf TGI

Na nog een tijdje proberen is het dan toch tijd voor Volkswagen om hun avontuur met aardgas op te geven.

De onthulling van de nieuwe drie-eiige drieling van de Volkswagen-groep gaat gepaard met een hoop dingen die je verwacht. De Volkswagen Golf, SEAT Leon en Skoda Octavia zitten vol met versies die je, kijkend naar de vorige generatie, verwacht. TSI-motoren, TDI-motoren, sportversies, noem het maar op. Eén versie die je dan weer niet verwacht is de TGI. Deze reguliere TSI in alle drie de Volkswagenproducten wordt bijgestaan door aardgas.

In deze wereld van (half-)elektrische aandrijflijnen ligt daar de focus niet echt meer. Het feit dat Volkswagen deze versie nog blijft leveren is daarom opmerkelijk. CEO Herbert Diess gaf afgelopen week een persconferentie en daar ging het voornamelijk om het grote elektrificatie-project. Oh ja, en we stoppen met aardgas. 

Nee, serieus. Diess heeft kennelijk gezegd dat ze gaan ‘stoppen met aardgas zodat ze zich konden richten op elektrificatie’. Oftewel: iemand is wakker. Het idee achter zo veel mogelijk alternatieve aandrijflijnen is natuurlijk goed, maar de TGI-versies van de Volkswagen-groep zijn het niet helemaal meer. Plug-in hybride, of elektrisch, is het nieuwe aardgas.

Begrijpelijk, want dat deze modellen voor deze generatie nog meegenomen worden is juist minder begrijpelijk. Voor de volgende generatie hoef je dus geen CNG-motoren meer te verwachten. Indien ze er niet eerder uitgehaald worden. (via Handelsblatt)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...