Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be

Man van het zuiden

Leden
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Man van het zuiden last won the day on May 31

Man van het zuiden had the most liked content!

Community Reputation

14 Goed

About Man van het zuiden

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @Mylan1999 . Op het gebied van CNG motor zal de Golf 8 precies dezelfde motor hebben als de Golf 7, dus dat maakt niet uit denk ik. Het is echter wel zo dat er , als we de duitse pers mogen geloven, wel wat beginnersprobleempjes zijn met de Golf8 op gebied van software. Daardoor zou de Golf 8:in het begin met een beperktere software versie komen ( volgens de pers). Volgens wat ik hoor zou men de TGI versie pas na enkele maanden na de start gaan aanbieden, de Golf Variant zou nog iets later komen. Hopelijk, maar dus onzeker, is of de zgn software foutjes dan weggewerkt zijn. Op duitse forums lees ik dat alhoewel de Golf 8 van dezelfde band gaat rollen als de Golf 7, dat de software helemaal anders is. Met kinderziektes die wel een jaar zullen duren of zo. met de Golf 7 TGI speel je op zeker, deze is inderdaad uitgebalanceerd. Ze hebben in Belgie nog een reeks stockmodellen, dus je kan waarschijnlijk nog een mooie korting krijgen op de Golf 7 TGI ikzelf twijfel nog een beetje. Het hangt er vanaf hoelang onze twee huidige auto’s ( alletwee reeds op jaren) nog meegaan zonder grote kosten. Wij houden onze auto’s zeer lang, daarmee heb ik natuurlijk een voorliefde voor een nieuwer model. We zullen wel zien
  2. Ik las zoeven een mooie review op een duitse website over deze Golf 7 met 1,5TGI motor. Mooi geschreven https://www.auto-motor-und-sport.de/test/vw-golf-tgi-bluemotion/amp/ De review sluit mooi aan met wat ik zelf al schreef, deze Golf 7 met de nieuwe 1,5 TGI motor is een voltreffer ! Veel leesgenot
  3. Ik wil graag mijn ervaringen delen over de Golf 7 met de nieuwe 1.5 TGI motor die ik 4 dagen mocht testen. De Volkswagen garage in Arlon was zo vriendelijk me gratis deze CNG auto voor 4 dagen ter beschikking te stellen, nadat ik eerder aangaf dat ik me niet op een uurtje of twee een mening kan vormen. We rijden zo'n twee keer per dag van ons dorpje een half uurtje naar Luxemburg Stad op en af. Ik zoek daarvoor een iets kleinere en goedkopere auto, vandaar mijn interesse in deze nieuwe auto op aardgas De VW groep heeft een nieuwe motor ontwikkeld, de zgn EA211EVO die nu seriematig in de VW Golf 7 (en toekomstig ook in de Golf 8) ingebouwd wordt. Deze werkt zowel op benzine als op aardgas. Wat me opviel tijdsens het rijden is dat deze motor absoluut levendig is. Hij heeft ook 130 PS vermogen, blijkbaar 20 meer dan zijn voorganger. Dit was bijzonder aangenaam rijden. De auto trekt ook goed op. Een dikke plus Verder is dit geen hybride aardgaswagen meer. Er is nu een derde gastank onzichtbaar ingebouwd, waardoor je tot 17.3 KG aardgas kan tanken. Knap, alhoewel de koffer een beetje diepgang mist. Maar dat valt uiteindelijk toch goed mee. De VW garage in Arlon was de auto gaan voltanken in Neufchateau, omdat de nieuwe pomp die er aangaat komen in Arlon nog niet klaar is. De tank was dus niet helemaal vol. Aangezien het me erom gaat te verstaan hoevel kilometer je nu effectief met deze auto op CNG kan rijden (ter vergelijking met een elektrische wagen), ben ik eerst naar het ARAL station bij ons Luxemburg-Merl gereden om vol te tanken. Toen ik in Merl aankwam stond er al 120 km op de teller, waarschijnlijk hadden ze deze op nul gezet in Neufchteau. De autocomputer geeft aan waar er tankstations met CNG zijn. Echter, de lijst is niet actueel. Er stonden zes stations in Luxemburg op, terwijl er in feite maar twee zijn (Aral Merl en Aral Findel Airport). Dat is een minnetje Echter, deze beide Luxemburgse pompstations zijn in mijn geval niet echt een omweg, dus dat is dan weer een plusje. Aan het ARAL tankstation in Merl staat de CNG en benzine pomp netjes langs elkaar. Heel handig je moet je auto dus niet verplaatsen als je gaat tanken. De focus van dit nieuw CNG concept is duidelijk gericht op het voluit rijden op aardgas - CNG. De benzine tank is echt wel optioneel geworden. Er gaat minder dan 10 liter benzine in (voordien zo'n 50), MIjn eerste tankervaring was positief. Met een aargas prijs van slechts 77 cent per kilo kan je in Luxemburg dus goedkoop aan CNG geraken. Ik had maar voor een paar Euros omdat de tank nog redelijk gevuld was. Dat is zeker een hele dikke plus. De eerste tankbeurt bij Aral Merl liep wel niet vlekkeloos. Ik kreeg de aardgas tank niet meer los van mijn auto. Verdorie. Nuja, het was ook mijn eerste keer. De bediende kwam me even helpen en het euvel was zo verholpen. Oef. Iets wat me opviel ina het verlaten van het tankstation van Aral Merl was dat de auto de eerste kilometers op benzine reed en daarna terug op aardgas. Dat stoorde evenwel niet. Verder viel het me op de boordccomputer van de auto op dat de auto aangaf dat de kwaliteit van het CNG maar 90% was, waar het daarvoor (met CNG van Neufchateau) op 100% stond. Interessant. Nochtans staat op de GIBGAS app dat Aral Merl het zogenaamde Russische H-gas heeft (van betere kwaliteit dan het Noordzee L-Gas). Tiens, tiens. Ik heb ARAL Luxemburg daarover een mail gemaakt en kreeg prompt een hele uitleg. Prachtig, alhoewel het mij technisch te diep gaat. Notre station-service Aral Merl met à disposition du gaz naturel de type « H ». Cependant, la différence pourrait s’expliquer par les différentes densités de ce gaz « H ». Station CNG Neufchâteau: réseau de distribution belge – par Zeebrugge - origine Norvège, Oman - densité moyenne du gaz H (0,79 kg/Nm3) – pouvoir calorifique supérieur moyen (11,60 kWh/Nm3) Station CNG Luxembourg/Merl: réseau de distribution luxembourgeois – par Mittelbrunn – origine Russie – densité moyenne du gaz H (0,75 kg/Nm3) – pouvoir calorifique supérieur moyen (11,20 kWh/Nm3) Voici les calculs des équivalences énergétiques: Neufchâteau: 1 kg CNG = (1/0,79) x 11,60 = 14,6835 kWh Luxembourg/Merl: 1 kg CNG = (1/0,75) x 11,20 = 14,9333 kWh Comme vous pouvez le constater, malgré la différence de densité du produit, pour 1 kg de CNG vous avez une valeur énergétique quasi identique et même supérieure avec le CNG provenant de Merl. Il se pourrait que les données affichées proviennent de la densité du gaz naturel mesuré avant l’injection, la mesure réelle de la qualité du gaz est quant à elle plus complexe à identifier (analyse par chromatographe). Concernant votre requête concernant nos stations proposant du CNG, comme vous énoncez nos deux stations à Merl et Findel continuent de commercialiser le produit. Il n’est pas prévu de mettre en vente du CNG dans une autre station. N’hésitez pas à revenir vers nous pour un complément d’information. En vous souhaitant une bonne route. Sincères salutations, Veronica Alves Aral Luxembourg S.A. Toen ik twee dagen later opnieuw ging tankel bij het andere ARAL station aan de luchthaven in Luxemburg Findel had ik wel 100% kwaliteit. Het was dus een tijdelijk issue. Ik Luxemburg leveren ze dus het zogenaamde H-gas dat van Rusland komt. Leuk om weten. Voltanken voor maar 13€. Grandioos en prijzen van weleer. Zalig. Iets over de reikwijdte: Ik kwam makkelijk aan 400 km op CNG met mijn eerste tank en had nog een goede 120-150km op benzine als reserve. Meer dan 500 km. Echter, de teller stond niet op nul toen ik de auto kreeg, hij stond op 120 km toen ik ging tanken Deze prestatie komt er op neer dat mijn verbruik rond de 4.3 kg / per 100 km lag, dat is behoorlijk. Ik vind het echter ongelooflijk te zien dat ik zo goedkoop kan voltanken, wat een besparing. Ik rijd zo'n 35000 km per jaar en mijn huidige - grotere- auto verbruikt een behoorlijke 9.5 liter benzine per jaar. Dat komt neer op een netto bespraking van 3.500 €per jaar als ik op deze Golf met CNG zou overschakelen. Na mijn tweede tankbeurt (wat kalmer gereden) en met terug 100% kwam ik zelfs nog op betere cijfers uit: 480 km op CNG en 120 op benzine...totaal lijkt het dus dat men een reikwijdte van zo'n 600 km (480 CNG en 120km benzine) zou kunnen hebben. Ik heb echter de wagen teruggebracht naar de VW garage alvorens ik die 480 km CNG van de tweede tankbeurt opgereden had. Maar of het nou 500 of 600 km is, het is merkelijk beter dan de elektrische auto's Wat me opviel aan de Golf 7 is dat jer er goed in zit, degelijke zetels met het nodige comfort. Mooi. Iets anders wat me ook aangenaam verraste is de Apple Play in deze auto. Hierdoor heb ik mijn favoriete apps (waze, whatsapp) allemaal op het middenconsole scherm, ik kon zelfs moeiteloos berichten inspreken etc...Mooie moderne technologie. In feite heb je nu dus geen autonavigatie meer nodig, dacht ik zo Samengewat ben ik overtuigd van deze mooie, snelle en super goedkoop in verbruik auto. VW heeft er blijkbaar een aantal op stock gaf de verkoper aan. Ik twijfel nog maar een klein beetje. Nuja, als mijn huidige auto (10 jaar) het nog even uithoudt, kan ik me volgend jaar de nieuwe Golf 8 aanschaffen met precies dezelfde motor maar met de nieuwste snufjes. Laten we hopen. Ik denk wel dat ik er voor ga. Deze VW Golf 7 TGI 1.5 op CNG heeft me echter zondermeer overtuigd. Ik heb een kort filmpje over mijn ervaring gepost https://youtu.be/OhTfZKbEjNg
  4. Eerste bevindingen met de nieuwe 1,5 TGI motor van de Golf. Bij het afhalen stond de CNG kwaliteit op 100% maar ik merkte dat de wagen niet helemaal volgetankt was. Ik heb later netjes volgetankt bij Aral in Merl, Luxemburg. ik merkte op: - kwaliteit stond nu op 90% - eerste kms reed de auto op benzine - de lijst met aardgas stations is outdated, verschillende Luxemburgse stations bieden geen CNG meer aan
  5. Ik heb nog nooit met een CNG gereden ( wel LPG vroeger) - de nieuwe 1,5 TGI motor van de Golf spreekt me aan, ik kan er een kleine week mee rondrijden om het eens goed te testen. Het thema interesseert me al een tijdje Ik wil weten of deze nieuwe motor een beetje “vif” is en hoeveel km we er effectief mee kunnen gaan rijden. Bij ons in Luxemburg is er H-gas en die kost rond de 0,8 € de kilo, lijkt me interessant omdat de twee maal per dag op en af naar de stad te rijden
  6. Het is me gelukt. Kortlings heb ik een nieuwe Golf met 1,5 CNG motor om meerdaags te testen ....ben benieuwd
  7. Vandaag staat er een heel artikel in “De Tijd” over aardgas rijden dat voordeliger is dan diesel of benzine', maar dat de verkoop niet op gang komt. Volgens een studie van de energieregulator CREG is een auto op aardgas economisch én ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Maar toch komt de verkoop niet op gang. Cng (aardgas) is voor personenwagens voordeliger dan benzine en diesel. Dat besluit de federale energieregulator CREG in een studie over de concurrentiepositie van aardgas als brandstof voor voertuigen. Volgens berekeningen van de regulator is de accijnsvrije cng aan de pomp 26 procent goedkoper dan benzine en 37 procent goedkoper dan diesel. Een aardgasauto verbruikt bovendien 17 procent minder brandstof dan een dieselwagen en 28 procent minder dan een benzinewagen. Het gebruik van een aardgasauto kost zo net geen 4 euro per 100 kilometer. Dat is 40 procent minder dan een dieselwagen en zelfs 43 procent minder dan een wagen op benzine. Voor personenwagens en bestelwagens blijkt cng over het algemeen voordeliger dan fossiele brandstoffen, zowel ten opzichte van benzine als van diesel De lagere gebruikskosten compenseren de hogere aankoopprijs van een aardgasauto (gemiddeld 25.130 euro). Volgens de CREG zijn cng-auto's vanaf de eerste afgelegde kilometer financieel interessanter dan dieselwagens, die amper goedkoper zijn. In vergelijking met benzinewagens, die gemiddeld 2.300 euro minder kosten, renderen aardgaswagens vanaf 80.000 gereden kilometers. Die drempel verlaagt naar 65.000 kilometer als rekening wordt gehouden met de overheidssteun in Vlaanderen (en Wallonië). Vlaamse particulieren betalen tot eind 2020 geen belasting op inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting op hun auto met een alternatieve aandrijving, zoals aardgas Ondanks de ode van de CREG aan het aardgas heeft de alternatieve brandstof nog niet veel Belgen overtuigd. Vorig jaar werden in België bijna 4.000 nieuwe cng-auto's ingeschreven. Dat was 60 procent meer dan in 2017, maar nog altijd maar 0,7 procent van de totale Belgische autoverkoop. Bovendien verkoopt cng al maanden slecht. Volgens de Volkswagen-invoerder D'Ieteren, die 90 procent van de cng-markt bezet, waren verschillende aardgasmodellen tijdelijk niet leverbaar. De moeilijke verkoop van cng-auto's is vooral te wijten aan het gebrek aan tankstations. Er zijn amper 107 publieke cng-stations in België, en die zijn grotendeels in Vlaanderen. De meerderheid van die stations is in handen van Dats 24, de tankdochter van de supermarktgroep en aardgasbeliever Colruyt. Brussel heeft maar één aardgaspomp (in Anderlecht). Wat is cng? Cng (compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) is de brandstof waarmee ook woningen worden verwarmd. Het bestaat hoofdzakelijk uit methaan en wordt geproduceerd door aardgas te comprimeren tot een druk van ongeveer 200 bar. Auto's op cng bevatten meestal een kleine benzinetank voor als de druk in de cng-tank te laag is. Lng, de vloeibare variant van aardgas, wordt gebruikt als brandstof voor vrachtwagens. Cng en lng mogen niet verward worden met lpg (liquefied petroleum gas of vloeibaar petroleumgas). Lpg-auto's hebben in de koffer een grote tank en mogen vaak geen ondergrondse parking binnen uit veiligheidsoverwegingen. Hoewel er tegen 2020 een dertigtal extra aardgastankstations moeten bijkomen in België, schrikt het pompprobleem heel wat kopers af. 'Heb je een tankstation in de buurt of niet: dat is vandaag de belangrijkste vraag', zegt D'Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville. Ook het aantal beschikbare modellen op CNG blijft beperkt. Naast de Duitse groep VW (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) hebben alleen Fiat en Opel een kleine aardgasverkoop in België. Premiummerken als Mercedes en Volvo zetten de ontwikkeling van cng een tijd geleden stop. 'Aardgas heeft voor ons geen toekomst', zegt Rene Aerts Jr., de woordvoerder van Volvo België. 'Wij trekken de kaart van de hybride en de elektrische auto. We moeten onze onderzoeksinvesteringen focussen.' CO2 Door het gebrek aan tankstations en modellen en het groeiende succes van de elektrische auto is het onduidelijk welke toekomst aardgas als autobrandstof heeft. Cng legt goede resultaten voor op milieuvlak. Een auto op aardgas produceert 90 procent minder stikstofoxide (NOx), 77 procent minder fijn stof en 50 procent minder lawaai dan een recente dieselwagen. Maar van de meest cruciale parameter, CO2, stoot een auto op cng maar 7 procent minder uit dan een dieselauto. In tegenstelling tot de boomende elektrische auto draagt aardgas weinig bij tot de Europese doelstelling om tegen 2050 geen CO2 meer uit te stoten. Het hernieuwbare bio-cng, dat uit de zuivering van biogas ontstaat, stoot veel minder CO2 uit, maar zit nog in een erg pril stadium. De Belgische automobielfederatie Febiac noemt cng daarom een 'tijdelijke' oplossing in afwachting van zero-emissievoertuigen. Dat erkent ook D'Ieteren. 'De elektrische auto is duidelijk de auto van de toekomst.' tot zover het artikel in de Tijd van deze ochtend een paar kanttekeningen: - het was vorig jaar bijzonder moeilijk om aan een CNG-auto te geraken, de VW-groep had de facto een quasi leverstop in 2018 voor zover ik weet. - ondertussen is de nieuwe en krachtigere 1,5 TGI-motor op de markt en zijn de auto's van de VW-groep zoals de Audi en de Golf terug beschikbaar. - het artikel bevat geen cijfers over hoeveel elektrische auto's er precies verkocht zijn t.o.v. CNG. Ik kan me vergissen, maar met al de publiciteit die er gemaakt wordt voor elektrisch rijden en de beperkte interesse voor CNG, lijkt het mij dat CNG het zelfs zeer goed doet. - er zijn toch serieuze beperkingen aan het verhaal van het elektrisch rijden : bvb voor wie op een appartement woont, beperkte radius t.o.v. een auto op CNG, ontransparante kostprijs van de stroom aan laadpalen, ecologische kost van de stroomproductie voor elektrische auto's, issue m.b.t. batterijen en de vervangkost daarvan na een paar jaren gebruik, etc..... - het wordt anderzijds als hip aanzien om met een elektrische auto rond te rijden en men sust daarmee zijn milieu-geweten "we doen zo iets voor het milieu" terwijl men steeds meer weekends met het vliegtuig op citytrip gaat. Als je een beetje kritisch nadenkt en een SWOT-analyse maakt, dan is een auto op CNG helemaal geen “tussenpauze”, maar een volwaardig alternatief voor diesel en benzine dat best praktisch, energievriendelijk en toekomstgericht is. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/auto-op-aardgas-voordeliger-dan-diesel-of-benzine/10120469.html
  8. Sinds kort wordt de Golf geleverd met de nieuwe en krachtigere 1,5 TGI motor. Ik vind nog geen rijtest hiervan ? Kan iemand helpen ?
  9. Ik veronderstel dat die je die 25kg tanks zelf hebt laten inbouwen
  10. De Audi A5 G-tron ziet er inderdaad zeer mooi uit. Prachtige auto
  11. Sorry, maar ik bedoel niet dat ik een testrit wil maken, maar ik zou graag eens een auto op CNG huren voor een aantal weken, uiteraard tegen betaling. Op die manier hoop ik de volledige ervaring te verkrijgen alvorens ik tot aankoop overga. Wie heeft een suggestie ?
  12. Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om een wagen op CNG te huren voor een week of zo, kwestie van het eens uit te testen alvorens tot effectieve aankoop van een auto op CNG over te gaan ?
  13. Je mag er niet aan denken dat je kinderen in de auto zitten als er zo een ontploffing gebeurt. Hoe gaat het met het slachtoffer van deze ontplofte auto ? Enig nieuws ?
  14. Beste Josy, het is vooreerst een goed idee om de plus- en minpunten eens uit te schrijven. Ik zit ergens met dezelfde vragen. De punten die je aangeeft zijn terecht. Ivm grotere reikwijdte capaciteit is het inderdaad zo dat de totale gecombineerde reikwijdte inderdaad groter is met de 1,4 tgi, maar hoeveel keer per jaar rijd je bvb in één keer naar zuid-frankrijk om op reis te gaan ? Om maar te zeggen, het belangrijkst lijkt me toch als CNG-rijder om zo weinig mogelijk naar het tankstation te moeten rijden om CNG te tanken. De nieuwere motor heeft een tank van 19 kg en lijkt iets zuiniger ter zijn, waardoor je minder naar een tankstation gaat rijden doorheen het jaar. Aangezien CNG-stations minder dun gezaaid zijn, lijkt me dat een dikke plus. Het extra vermogen van de 1,5 TGI spreekt mij duidelijk wel aan, maar ik kan me inleven in het idee dat niet iedereen dat zo ziet. Dus voor mij zeker een dikke plus waard. Het verhaal van de BIV en verkeersbelastingen is moeilijker mijns insziens. Zelf woon ik in Luxemburg, waar geen BIV bestaat en waar de verkeersbelasting traditioneel zeer laag is. Echter, voor de Belgische staat zijn die twee belastingen echte melkkoeien. Indien er minder auto’s op diesel en benzine gaan rijden ten voordele van auto’s op elektriciteit en CNG, gaat de Belgische staat met het huidig systeem merkelijk minder inkomsten derven. Het is m.i. enkel een kwestie van tijd of men gaat de elektriciteit/CNG-chauffeur aan de kassa laten passeren, zij het direct of indirect. De IoT-technologie gaat zo snel vooruit zodat het perfect mogelijk wordt om je te laten betalen op basis van het aantal gereden km’s op een jaar. Voor mij is dat dus een min. Een belangrijke vraag is hoever je moet omrijden om een CNG-tankstion te vinden in de buurt waar jij woont. Is dat station goed bezocht ? De vraag is m.i. belangrijk omdat het in onze stressige wereld niet leuk is om ver om te moeten rijden om te gaan tanken op CNG. Daarmee dat het punt van de reikwijdte op CNG zo belangrijk is en daar kan enkel jijzelf een plus of min aan geven. Binnen een aantal maanden komt de nieuwe Golf uit met heel wat nieuwe techniek erin. Misschien loont het de moeite om daarop te wachten als dat nog mogelijk voor je is. De technologie gaat zo snel vooruit en aangezien je je auto heel lang wilt behouden, kan dat dus wel belangrijk zijn. Dus dat is maar een heel klein minnetje in je lijst. Motortechniek: belangrijk lijkt me om in te schatten of je een bekwame garagist in je streek hebt die zich met CNG uitkent - met een nieuwe motor kan je inderdaad wel eens een verrassing krijgen en een competente garage te hebben in de streek is zeker een troef. Ik denk dat ik persoonlijk geneigd zou zijn om voor de nieuwere 1,5 TGI te gaan.
×
×
  • Create New...