Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Man van het zuiden

Leden
  • Aantal items

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

8 Neutraal

Over Man van het zuiden

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Vandaag staat er een heel artikel in “De Tijd” over aardgas rijden dat voordeliger is dan diesel of benzine', maar dat de verkoop niet op gang komt. Volgens een studie van de energieregulator CREG is een auto op aardgas economisch én ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Maar toch komt de verkoop niet op gang. Cng (aardgas) is voor personenwagens voordeliger dan benzine en diesel. Dat besluit de federale energieregulator CREG in een studie over de concurrentiepositie van aardgas als brandstof voor voertuigen. Volgens berekeningen van de regulator is de accijnsvrije cng aan de pomp 26 procent goedkoper dan benzine en 37 procent goedkoper dan diesel. Een aardgasauto verbruikt bovendien 17 procent minder brandstof dan een dieselwagen en 28 procent minder dan een benzinewagen. Het gebruik van een aardgasauto kost zo net geen 4 euro per 100 kilometer. Dat is 40 procent minder dan een dieselwagen en zelfs 43 procent minder dan een wagen op benzine. Voor personenwagens en bestelwagens blijkt cng over het algemeen voordeliger dan fossiele brandstoffen, zowel ten opzichte van benzine als van diesel De lagere gebruikskosten compenseren de hogere aankoopprijs van een aardgasauto (gemiddeld 25.130 euro). Volgens de CREG zijn cng-auto's vanaf de eerste afgelegde kilometer financieel interessanter dan dieselwagens, die amper goedkoper zijn. In vergelijking met benzinewagens, die gemiddeld 2.300 euro minder kosten, renderen aardgaswagens vanaf 80.000 gereden kilometers. Die drempel verlaagt naar 65.000 kilometer als rekening wordt gehouden met de overheidssteun in Vlaanderen (en Wallonië). Vlaamse particulieren betalen tot eind 2020 geen belasting op inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting op hun auto met een alternatieve aandrijving, zoals aardgas Ondanks de ode van de CREG aan het aardgas heeft de alternatieve brandstof nog niet veel Belgen overtuigd. Vorig jaar werden in België bijna 4.000 nieuwe cng-auto's ingeschreven. Dat was 60 procent meer dan in 2017, maar nog altijd maar 0,7 procent van de totale Belgische autoverkoop. Bovendien verkoopt cng al maanden slecht. Volgens de Volkswagen-invoerder D'Ieteren, die 90 procent van de cng-markt bezet, waren verschillende aardgasmodellen tijdelijk niet leverbaar. De moeilijke verkoop van cng-auto's is vooral te wijten aan het gebrek aan tankstations. Er zijn amper 107 publieke cng-stations in België, en die zijn grotendeels in Vlaanderen. De meerderheid van die stations is in handen van Dats 24, de tankdochter van de supermarktgroep en aardgasbeliever Colruyt. Brussel heeft maar één aardgaspomp (in Anderlecht). Wat is cng? Cng (compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) is de brandstof waarmee ook woningen worden verwarmd. Het bestaat hoofdzakelijk uit methaan en wordt geproduceerd door aardgas te comprimeren tot een druk van ongeveer 200 bar. Auto's op cng bevatten meestal een kleine benzinetank voor als de druk in de cng-tank te laag is. Lng, de vloeibare variant van aardgas, wordt gebruikt als brandstof voor vrachtwagens. Cng en lng mogen niet verward worden met lpg (liquefied petroleum gas of vloeibaar petroleumgas). Lpg-auto's hebben in de koffer een grote tank en mogen vaak geen ondergrondse parking binnen uit veiligheidsoverwegingen. Hoewel er tegen 2020 een dertigtal extra aardgastankstations moeten bijkomen in België, schrikt het pompprobleem heel wat kopers af. 'Heb je een tankstation in de buurt of niet: dat is vandaag de belangrijkste vraag', zegt D'Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville. Ook het aantal beschikbare modellen op CNG blijft beperkt. Naast de Duitse groep VW (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) hebben alleen Fiat en Opel een kleine aardgasverkoop in België. Premiummerken als Mercedes en Volvo zetten de ontwikkeling van cng een tijd geleden stop. 'Aardgas heeft voor ons geen toekomst', zegt Rene Aerts Jr., de woordvoerder van Volvo België. 'Wij trekken de kaart van de hybride en de elektrische auto. We moeten onze onderzoeksinvesteringen focussen.' CO2 Door het gebrek aan tankstations en modellen en het groeiende succes van de elektrische auto is het onduidelijk welke toekomst aardgas als autobrandstof heeft. Cng legt goede resultaten voor op milieuvlak. Een auto op aardgas produceert 90 procent minder stikstofoxide (NOx), 77 procent minder fijn stof en 50 procent minder lawaai dan een recente dieselwagen. Maar van de meest cruciale parameter, CO2, stoot een auto op cng maar 7 procent minder uit dan een dieselauto. In tegenstelling tot de boomende elektrische auto draagt aardgas weinig bij tot de Europese doelstelling om tegen 2050 geen CO2 meer uit te stoten. Het hernieuwbare bio-cng, dat uit de zuivering van biogas ontstaat, stoot veel minder CO2 uit, maar zit nog in een erg pril stadium. De Belgische automobielfederatie Febiac noemt cng daarom een 'tijdelijke' oplossing in afwachting van zero-emissievoertuigen. Dat erkent ook D'Ieteren. 'De elektrische auto is duidelijk de auto van de toekomst.' tot zover het artikel in de Tijd van deze ochtend een paar kanttekeningen: - het was vorig jaar bijzonder moeilijk om aan een CNG-auto te geraken, de VW-groep had de facto een quasi leverstop in 2018 voor zover ik weet. - ondertussen is de nieuwe en krachtigere 1,5 TGI-motor op de markt en zijn de auto's van de VW-groep zoals de Audi en de Golf terug beschikbaar. - het artikel bevat geen cijfers over hoeveel elektrische auto's er precies verkocht zijn t.o.v. CNG. Ik kan me vergissen, maar met al de publiciteit die er gemaakt wordt voor elektrisch rijden en de beperkte interesse voor CNG, lijkt het mij dat CNG het zelfs zeer goed doet. - er zijn toch serieuze beperkingen aan het verhaal van het elektrisch rijden : bvb voor wie op een appartement woont, beperkte radius t.o.v. een auto op CNG, ontransparante kostprijs van de stroom aan laadpalen, ecologische kost van de stroomproductie voor elektrische auto's, issue m.b.t. batterijen en de vervangkost daarvan na een paar jaren gebruik, etc..... - het wordt anderzijds als hip aanzien om met een elektrische auto rond te rijden en men sust daarmee zijn milieu-geweten "we doen zo iets voor het milieu" terwijl men steeds meer weekends met het vliegtuig op citytrip gaat. Als je een beetje kritisch nadenkt en een SWOT-analyse maakt, dan is een auto op CNG helemaal geen “tussenpauze”, maar een volwaardig alternatief voor diesel en benzine dat best praktisch, energievriendelijk en toekomstgericht is. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/auto-op-aardgas-voordeliger-dan-diesel-of-benzine/10120469.html
  2. Sinds kort wordt de Golf geleverd met de nieuwe en krachtigere 1,5 TGI motor. Ik vind nog geen rijtest hiervan ? Kan iemand helpen ?
  3. Ik veronderstel dat die je die 25kg tanks zelf hebt laten inbouwen
  4. De Audi A5 G-tron ziet er inderdaad zeer mooi uit. Prachtige auto
  5. Sorry, maar ik bedoel niet dat ik een testrit wil maken, maar ik zou graag eens een auto op CNG huren voor een aantal weken, uiteraard tegen betaling. Op die manier hoop ik de volledige ervaring te verkrijgen alvorens ik tot aankoop overga. Wie heeft een suggestie ?
  6. Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om een wagen op CNG te huren voor een week of zo, kwestie van het eens uit te testen alvorens tot effectieve aankoop van een auto op CNG over te gaan ?
  7. Je mag er niet aan denken dat je kinderen in de auto zitten als er zo een ontploffing gebeurt. Hoe gaat het met het slachtoffer van deze ontplofte auto ? Enig nieuws ?
  8. Beste Josy, het is vooreerst een goed idee om de plus- en minpunten eens uit te schrijven. Ik zit ergens met dezelfde vragen. De punten die je aangeeft zijn terecht. Ivm grotere reikwijdte capaciteit is het inderdaad zo dat de totale gecombineerde reikwijdte inderdaad groter is met de 1,4 tgi, maar hoeveel keer per jaar rijd je bvb in één keer naar zuid-frankrijk om op reis te gaan ? Om maar te zeggen, het belangrijkst lijkt me toch als CNG-rijder om zo weinig mogelijk naar het tankstation te moeten rijden om CNG te tanken. De nieuwere motor heeft een tank van 19 kg en lijkt iets zuiniger ter zijn, waardoor je minder naar een tankstation gaat rijden doorheen het jaar. Aangezien CNG-stations minder dun gezaaid zijn, lijkt me dat een dikke plus. Het extra vermogen van de 1,5 TGI spreekt mij duidelijk wel aan, maar ik kan me inleven in het idee dat niet iedereen dat zo ziet. Dus voor mij zeker een dikke plus waard. Het verhaal van de BIV en verkeersbelastingen is moeilijker mijns insziens. Zelf woon ik in Luxemburg, waar geen BIV bestaat en waar de verkeersbelasting traditioneel zeer laag is. Echter, voor de Belgische staat zijn die twee belastingen echte melkkoeien. Indien er minder auto’s op diesel en benzine gaan rijden ten voordele van auto’s op elektriciteit en CNG, gaat de Belgische staat met het huidig systeem merkelijk minder inkomsten derven. Het is m.i. enkel een kwestie van tijd of men gaat de elektriciteit/CNG-chauffeur aan de kassa laten passeren, zij het direct of indirect. De IoT-technologie gaat zo snel vooruit zodat het perfect mogelijk wordt om je te laten betalen op basis van het aantal gereden km’s op een jaar. Voor mij is dat dus een min. Een belangrijke vraag is hoever je moet omrijden om een CNG-tankstion te vinden in de buurt waar jij woont. Is dat station goed bezocht ? De vraag is m.i. belangrijk omdat het in onze stressige wereld niet leuk is om ver om te moeten rijden om te gaan tanken op CNG. Daarmee dat het punt van de reikwijdte op CNG zo belangrijk is en daar kan enkel jijzelf een plus of min aan geven. Binnen een aantal maanden komt de nieuwe Golf uit met heel wat nieuwe techniek erin. Misschien loont het de moeite om daarop te wachten als dat nog mogelijk voor je is. De technologie gaat zo snel vooruit en aangezien je je auto heel lang wilt behouden, kan dat dus wel belangrijk zijn. Dus dat is maar een heel klein minnetje in je lijst. Motortechniek: belangrijk lijkt me om in te schatten of je een bekwame garagist in je streek hebt die zich met CNG uitkent - met een nieuwe motor kan je inderdaad wel eens een verrassing krijgen en een competente garage te hebben in de streek is zeker een troef. Ik denk dat ik persoonlijk geneigd zou zijn om voor de nieuwere 1,5 TGI te gaan.
  9. Je hoor, 95 E5 is gewoon overal verkrijgbaar in GHL, het prijsverschil met 98 E5 is minimaal ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Ik zou eens een auto op CNG willen huren voor een tijdje, alvorens er eentje te kopen
  10. Bedankt - dat maakt zin. Het prijsverschil tussen 95/98 is bij ons nog redelijk Prix du litre de diesel 1,184 euro Prix du litre de l'essence Sans-plomb 95: 1,292 euro Sans-plomb 98: 1,350 euro http://www.lessentiel.lu/fr/services/essence/
  11. Inderdaad, zeer interessant : 500 km op H-gas en zo’n 280 km op benzine dus , dat is heel mooi. Waarom spreek je over Super 98 ? is dat nodig ?
  12. Ter info Er zijn dus 6 CNG stations in Luxemburg. Deze worden tot 2 herleid Schifflange wordt gesloten, Bascharage werd in Juni 2018 gesloten en Remerschen en Lintgen worden in de lente van 2019 gesloten. De volgende twee ARAL CNG stations blijven nog 5 jaar open en worden vernieuwd: Merl ( vlakbij autostrade in Luxemburg stad) en het station in Findel nabij de luchthaven Dat is de situatie anno oktober 2018
  13. In Luxemburg zijn slechts 350 auto’s met CNG ingeschreven, niet veel dus. Het feit dat de benzine en diesel goedkoop zijn, is daar inderdaad niet vreemd aan zoals je aangeeft. Ik heb zelf momenteel ook een hybryde Lexus RX450h, waarop de jaarlijkse wegenbelasting maar zeer laag is, 50 of 60 euro als ik me goed herinner. Ik rijd een paar keer per dag van het platteland van Luxemburg naar de stad en we gebruiken daarvoor een oude diesel Golf of onze Lexus of mijn sportauto. De Golf is versleten en de 9 jaar oude LEXUS is veel te groot voor de parkeergarages, ik heb veel te vaak blutsen in de Lexus en die auto verbruikt toch bijna 11 liter effektief.. En de sportauto is daar niet voor geschikt, daar rijd ik liever op mooiere momenten mee rond. Ben dus op zoek om ofwel de Lexus of de Golf te vervangen. Dus voornamelijk voor ritten binnen Luxemburg, maar ook voor langere ritten naar Belgie en Frankrijk. In Frankrijk is er vooralsnog weinig CNG aanbod dezer dagen, reden temeer om een grote actieradius te hebben We hebben helemaal geen inschrijvingstaks in Luxemburg en de rijbelasting is echt wel laag, daarom zie je ook veel meer auto’s in Luxemburg per hoofd. Er is in Luxemburg dus enkel een rijtaks. Voor een auto let minder van 100 g/km co2 uitstoot is dat slechts 36 euro, echt wel interessant dus. Daarnaast is elektrisch rijden volop “in de mode” in Luxemburg en is de focus van de regering m.i. hierop gericht. CNG (H-gas) kost zo’n 80 cent bij ARAL en dat is inderdaad maar zo’n plus minus 40 cent goedkoper dan benzine en diesel. Stroom voor een particulier kost zo,n 17 cent per kw, wat ook relatief goedkoop is, maar waarbij ik me vragen stel over de batterijen etc.. Wat me opvalt bij het CNG verhaal is dat men gaat richting iets krachtigere CNG motoren ( bij VW group van 1,4 naar 1,5) met meer vermogen, wat positief is. Verder wordt de tankinhoud verhoogd, wat zeker ook positief is. Echter, de benzine tank wordt tot complementair gedegredeerd (van zo’n 50 naar 15l), wat spijtig is, omdat het voor een Luxemburger zoals mij juist interessant is omwille van de goedkope energieprijzen om een zo grote actieradius te hebben, omdat ik af en toe naar de familie in Vlaanderen rijd. ik had ergens gehoopt dat de nieuwe SEAT SUV op CNG die uitkwam soelaas zou brengen ( grote CNG tank), maar het is onbegrijpelijk dat ze daar zo een kleine 1.0 motor in geplaatst hebben. Spijtig voor SEAT, gemiste kans. ik zou zeer graag op CNG overschakelen, met wat ik ondertussen aan informatie verzameld heb lijken de Audi A3 of A5 of de VW Golf of Audi A4 het best geschikt, maar bij navraag blijken....deze momenteel niet leverbaar als nieuwe auto. Het is echt niet evident. ik ben er nog niet uit....
×
×
  • Nieuwe aanmaken...