Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Man van het zuiden

Leden
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Man van het zuiden last won the day on May 31 2019

Man van het zuiden had the most liked content!

Community Reputation

22 Super

About Man van het zuiden

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Des diesels «1.000 fois plus polluants» Écrit par Thierry Labro Publié à 06:00 • Édité à 07:23 La norme Euro 6 présente un problème: pendant la phase de régénération (de nettoyage du filtre à particules), la pollution serait 1.000 fois supérieure aux limites, explique une fédération d’ONG. (Photo: Shutterstock) La norme Euro 6 ne garantit pas totalement que les diesels sont plus propres, note l’association proche des écologistes Transports et Environnement. Elle publie une étude, appuyée par des tests sur deux des modèles les plus vendus en Europe. L’étude est un choc. Mais Transports et Environnement ne s’embarrasse pas souvent de détails. «La meilleure technologie disponible pour lutter contre ce type de pollution – les filtres à particules (FAP) – doit être nettoyée (‘régénérée’) régulièrement. Ainsi, les voitures diesel sont une source importante de pollution tous les 480km environ. Les tests démontrent que ces pics de pollution peuvent se produire dans un environnement urbain et durer pendant 15km, au cours desquels les émissions dangereuses de particules sont au moins 1.000 fois plus importantes que d’ordinaire», dit une étude que la fédération d’ONG militantes pour un transport durable publie cette semaine. Selon T&E, «plus de 45 millions de voitures sont équipées de cette technologie en Europe, générant ces pics de pollution qui se manifestent, en moyenne, une fois toutes les deux semaines». Soit 1,3 milliard de régénérations par an dans l’Union européenne, sur la base d’une moyenne kilométrique de 13.600 à 23.200km par an. Comment cette fédération en est-elle arrivée à ces conclusions? En confiant des essais en conditions réelles de deux des modèles les plus vendus en Europe, le Nissan Qashqai (deuxième SUV compact) et l’Opel Astra (quatrième des berlines compactes). « La faille créée par la réglementation concernant les régénérations implique que 60 à 99% des émissions de particules réglementées sont ignorées pour les deux voitures testées », dit l’étude. Si les deux modèles connaissaient des régénérations tous les 423km (Nissan) ou 419km (Opel), le chiffre est deux fois plus élevé pour cette dernière que ce que dit son homologation.
  2. Juist, daarom heb ik dit topic ook aangemaakt. Als men zich een beetje in de verschillende motorisaties verdiept, oa door dit forum, dan valt het aantal eenzijdige en niet doorgedachte reportages van sommige journalisten op, blijkbaar niet geplaagd van enige kennis. De story over de methaan en gaslekken is blijkbaar letterlijk een indianenverhaal. Bij mijn weten komt ons gas aan de pomp niet uit de usa. Nuja, het zal wel dat er ook lekkende installaties zijn in Rusland. Maar toch, het hele artikel van de VRT was gewoon eenzijdig. Spijtig, een gemiste kans
  3. Ik heb een aantal oudere auto's waarvan de eerste twee op termijn aan vervanging toe zijn: - een Golf IV op diesel die 20 jaar trouwe dienst heeft - een Lexus RX450h die 10 jaar dienst heeft - een Boxster met 15 jaar dienst Ons profiel: We rijden per jaar zo'n 35.000 km met de Lexus, zo'n 10.000 km met de Golf en dan nog 7000 km met mijn sportauto. We wonen een goede 20km van de stad Luxemburg en mijn vrouw en ik rijden in praktijk met de Golf en/of Lexus zo'n twee keer per dag op en af naar de stad. Een kleine 100 km per dag. In de weekends maken we langere ritten. Het verkeer in Luxemburg wordt enkel maar drukker.. We vervoeren regelmatig iets met de Golf of soms de Lexus (koelkast, planten,veel bagage, kastje..) Ik heb te regelmatig een kleine bluts in de Lexus gehad in de kleine parkeergarage van de stad, het is een te grote auto voor mijn huidige behoefte Sinds een jaar of twee ga ikzelf indien het praktisch mogelijk is, merkelijk meer en meer met de bus naar de stad als ik er gewoon een vergadering heb. Vanaf dit jaar worden de bussen en trein trouwens gewoon gratis in Luxemburg, wat een zeer goed initiatief is. Een dagje parkeren in de stad kost 25€, dus het loont zich met de bus of trein te gaan. De Golf was nu eerst afgekeurd door de technische controle, maar we hebben na een kleine reparatie toch weer een jaar respijt gekregen. Deze gaan we op korte termijn vervangen. In ons geval is het aangewezen een auto te kopen waarmee we makkelijk en goedkoop naar de stad op en af kunnen rijden. In Luxemburg is er geen BIV, dus dat is geen overweging die we moeten maken. De BTW is 17% op een auto. Als ik bvb een Golf 7 op CNG zou kopen zit ik met een rijtaks van slechts 35€ per jaar Ik volg het CNG verhaal al een tijdje en heb het genoegen gehad vorige zomer een week met een Golf 7 te mogen rijden met de nieuwe en krachtigere CNG motor. Daarvan heb ik geleerd dat het CNG verhaal wat mij betreft volwassen is geworden. Ik kon er bijna 500 km op CNG en nog eens een 150 op benzine als ik dat zou willen. De auto was vif en levendig en gewoon aangenaam om te rijden. Aangezien ik meestal korte ritten maak, zouden we ook perfect een electrische auto kunnen kopen. Temeer omdat we op de buiten wonen en een car-port met stroom hebben. Echter denken we op het autosalon een auto op CNG te kopen omdat het de meeste plusjes voor ons heeft. Hier is Luxemburg kost de CNG zo'n 80 cent per kilo en ik moet maar 1km omrijden om te gaan tanken in Merl. Stroom is ook goedkoop, alles tesamen (taks etc..inbegrepen) kost de stroom me bij me thuis maar 17 cent per kilowatt. Luxemburg is ook niet gekend omwille van zijn dure benzine of dieselprijzen. Ik kan er ook de parkeergarages mee in als we voor CNG gaan. Mijn vrouw zou graag een trekhaak op de nieuwe auto hebben, aangezien graag gaan fietsen met z'n drieen. Dat gaat echter niet samen met alle auto's op CNG. Voor de elektrische auto's weet ik het niet. Op dit moment gaat onze voorkeur uit naar de Skoda Kamiq op CNG, de Golf 7 Variant ofwel de Audi A3 30 G-Tron, alhoewel die wat duurder is. De eerste spreekt ons sterk aan, ik wil er eerst eens mee rijden en het feit dat er geen trekhaak op past, is een duidelijke min. Voor de rest een prachtige auto en goed geprijsd. De Golf Variant is logisch gezien de beste keuze, maar die vinden we niet mooi. De Audi A3 30 G-Tron is veel mooier, maar ook duurder. Helaas is er in Luxemburg geen premie voor de aankoop van een auto op CNG. Voor een elektrische auto krijg je hier 5000€ cash subsidie. Als je een firmawagen koopt in Luxemburg, heb je -in principe - 1.5% van de nieuwwaarde per maand als taks voor het voor het zgn voordeel in natura. In praktijk is dat bvb op een auto van 29.000€ (BTW en opties erbij) dus 1.5%, ofwel 435€. Voor een electrische auto is een gunstiger regeling van toepassing, voor auto's op CNG niet dus De recente negatieve pers ivm het CNG verhaal spreekt me niet aan. Het lijkt me een fiabele technologie te zijn en redelijk geprijsd. Ons plan is dus om de Golf te vervangen door een auto op CNG. We zien wel wat het autosalon ons deze week gaat brengen. Misschien komen we met iets anders thuis...who knows Zo zie je maar dat in elk land de redenering ivm auto aankoop weer net iets anders is.
  4. Bij het begin van het autosalon hoor ik op het VRT nieuws deze ochtend dat CNG helemaal niet zo goed voor het milieu is als gedacht. Gewoon slecht zelfs. De verrassende verliezer ! We zijn gewaarschuwd. Hoofdpunt in het nieuws van 9 uur, nog voor het topic over de Iraniers die toegeven een vliegtuig te hebben afgeschoten, kwestie van de onverlaten die eraan dachten om dit weekend een CNG te kopen alsnog op andere gedachten te brengen. iedereen moet en zal electrisch gaan rijden, is het motto Ik ben geen expert en heb geen specifieke kennis over de grond van de zaak, maar het feit dat de VRT deze ochtend auto’s op CNG ontmaskerde als hoofdpunt van het nieuws, roept zeer veel vragen op. de timing is allesbehalve toevallig te noemen. Ik weet niet of de zware beschuldigingen juist zijn of niet, ik koester een gezond wantrouwen tegen deze onheils boodschapper, die anderzijds al vele jaren het hele CNG verhaal onder de mat heeft gestoken. Ik ben soms wat tegendraads ( triaars zoals ze in Hasselt zeggen) en ga me toch niet laten afleiden van mijn plan om een CNG auto te kopen. Voor zover ik kan beoordelen en nadat ik me degelijk geïnformeerd heb via oa dit forum, heb ik al een tijdje geleden voor mezelf de m.i. juiste conclusie getrokken om mee te stappen in het CNG verhaal. Ik zie het als volgt. Na jaren van een kip-ei verhaal hebben we nu eindelijk auto’s met grotere CNG tanks en kleine benzine tanks, waardoor je bijna 500 km op aardgas kan rijden en nog een 150 km op benzine. Ten tweede, zie ik dat de nieuwe motors duidelijk meer kracht hebben en best pittig rijden. Ten derde is het goedkoop rijden ( hier in Luxemburg maar 80 cent per kilo). Ten vierde zijn de milieurwaarden al jaren volgens verschillende studies merkelijk beter dan de andere brandstoffen. Ik leg dit VRT verhaal - met dubieuse timing - over de verrassende verliezer dan ook met veel plezier naast me neer. Te doorzichtig. Ter info boor diegenen die het nieuws op de radio deze ochten niet hoorden, hier is het volledig verhaal Van website van de VRT Elektrische wagen op batterijen is beste voor het klimaat, veel vragen bij aardgas Gisteren zochten we de beste auto voor de luchtkwaliteit.Maar wat is nu de beste koop voor het klimaat? Een elektrische op batterijen of waterstof? Eentje op aardgas (CNG), die als de groenste fossiele brandstof wordt beschouwd? Of toch maar een diesel of een benzine? Onze zoektocht leidde tot een duidelijke winnaar en een verrassende verliezer. Luc Pauwels, William Laenen 06:10 Eerst nog even duidelijk maken wat een klimaatvriendelijke auto is. De auto die het best is voor het klimaat, is de auto die het minste broeikasgassen uitstoot. Het meest gekende broeikasgas is CO2. CO2 is een afvalproduct bij de verbranding van fossiele brandstoffen zoals diesel, benzine en gas. Hoe meer CO2 je auto in de lucht pompt, hoe slechter voor het klimaat. Het komt er dus op aan de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen zoveel mogelijk te beperken. EXPERT Stijn Vercruysse Het verschil tussen klimaat en milieu? Stijn Vercruysse legt het uit in 145 seconden do 21 feb 2019 11:29 We nemen vijf autotypes onder de loep: een elektrische auto op batterijen, een andere op waterstof, eentje met aardgas (CNG) en tot slot een benzine- en een dieselauto. De basis van ons onderzoek is een Europese studie uit 2018, aangevuld met recente wetenschappelijke onderzoeken en de bemerkingen van drie academici: Sebastian Verhelst (UGent), Marc Pecqueur (Thomas More, KU Leuven) en Maarten Messagie (VUB). Bouw: elektrische auto's lopen achter We volgen de hele levenscyclus van de auto's en kijken telkens hoeveel CO2 daarbij vrijkomt. Te beginnen bij hun bouw, over de aanmaak van hun brandstof en het verbruik tijdens het rijden. Tot slot ook de CO2 die ontsnapt bij het onderhoud, het afbreken en het recycleren van de auto's. We gaan er in deze vergelijking van uit dat alle auto's op hun hele leven 200.000 kilometer zullen rijden. (lees verder onder de grafiek) Bovenstaande grafiek toont de CO2-uitstoot bij de bouw van de auto en - in het geval van de elektrische en waterstofauto - hun batterij en brandstofcel. Hoe langer de wolk, hoe slechter voor het klimaat. MAATSCHAPPIJ Welke auto is de properste voor het milieu? De verschillen zijn klein en diesel is zeker niet de slechtste vr 10 jan 06:00 We starten met de bouw van de auto. In het algemeen geldt: hoe ingewikkelder de auto, hoe meer energie nodig is om hem te bouwen en hoe meer CO2 daarbij vrijkomt. Het klinkt tegenstrijdig maar bij het maken van een elektrische en een waterstofauto, komt er meer CO2 vrij dan bij het maken van een diesel, benzine of CNG. Auto’s op benzine, diesel en gas zijn het makkelijkst te maken. Daarbij komt dus minder CO2 vrij dan bijvoorbeeld bij de bouw van een elektrische auto waarvoor je nog een batterij moet maken. Voor een auto op waterstof moet je een batterij en een brandstofcel bouwen. In die brandstofcel wordt waterstof terug omgezet in stroom om de motor aan te drijven. "Elektrische voertuigen bouwen is veel complexer en duurder en vraagt ook meer energie. Hoe meer energie je nodig hebt, hoe meer CO2 daarbij in de lucht komt. Batterijen vragen enorm veel energie om te maken. In dit geval moet je toch rekenen dat er ongeveer 60% CO2-uitstoot bijkomt. Een waterstofauto heeft zowel een batterij -zij het een kleinere- als een waterstoftank en een brandstofcel die energie vraagt om te maken en dus ook CO2 uitstoot bij de productie," zegt Marc Pecqueur. (lees verder onder de video Brandstoffen aanmaken: aardgas (CNG) is de grote verliezer Als onze auto klaar is, moeten we ook "brandstof" hebben om er mee te rijden. De brandstof moet aangemaakt worden. Naar olie en gas moet je boren, het oppompen transporteren en/of raffineren. Aardgas (CNG) is best een klimaatvriendelijke brandstof als je ermee rijdt. Maar het probleem zit bij de ontginning. Aardgas bestaat namelijk voor 80 tot 90% uit methaan en dat is een broeikasgas dat 28 keer agressiever is dan CO2. Nu is het zo dat bij het boren, transporteren en verwerken van aardgas altijd een deel weglekt. Die lekken werden wel in rekening gebracht, maar zijn blijkbaar ernstig onderschat. Nieuwe studies en beelden van de Copernicus Sentinel 2 Satelliet (die methaan kan meten en in kaart brengen) tonen aan dat er veel meer aardgas/methaan weglekt dan tot hiertoe gedacht. Professor Maarten Messagie waarschuwt dat volgens een recente studie in de VS ruim 2 procent van de totale Amerikaanse aardgasontginning weglekt. Dat is een drastische bijstelling naar boven. Maarten Messagie over methaan: "Een lek van 1 gram methaan komt overeen met de uitstoot van 25 tot 28 gram CO2. (lees verder onder de video Het Amerikaanse onderzoek kwam tot de conclusie dat er ruim 60% meer methaan ontsnapt dan de overheden tot nog toe aannamen. Ook op Britse boorplatforms in de Noordzee blijken de lekken ruim 100% groter dan verwacht. Amerikaanse onderzoeksjournalisten van de New York Times trokken naar meerdere gasvelden en konden het onzichtbaar weglekkende methaan filmen met een speciale camera. Dat leverde spectaculaire, maar vooral ook verontrustende beelden op. (lees verder onder de illustratie) Opname met infraroodcamera door de journalisten van The New York Times: het onzichtbare ontsnappende methaan wordt plots wel heel erg zichtbaar. Het weglekkende methaan gooit de klimaatvriendelijkheid van CNG-auto's op aardgas helemaal om. De voorsprong die ze hadden op diesels en benzines door de lagere CO2-uitstoot tijdens het rijden, smelt volledig weg. Er groeit hoe langer, hoe meer twijfel of CNG-voertuigen wel zoveel beter zijn voor het klimaat dan diesels of benzines. Mogelijk zijn ze zelfs slechter. Elektriciteit aanmaken: zeker niet met steenkoolcentrales Maar ook voor de elektrische auto's is het oppassen. Veel hangt af van de technologie waarmee de elektriciteit is gemaakt. Stroom uit windmolens, kerncentrales, waterkracht of zonnepanelen zorgt amper voor C02-uitstoot. Een heel verschil met stroom uit gas- of... uit steenkoolcentrales. Die is enorm belastend en kan de elektrische auto tot de ergste vijand maken van het klimaat. De ene stroom is echt de andere niet, zoals blijkt uit de Europese studie van 2018, die de basis vormde voor ons onderzoek. Meer details vindt u in bijgevoegde tekst. In onze vergelijking hebben we het over louter “groene stroom”. Dat is stroom uit windmolens en zonnepanelen. We kozen hiervoor omdat iedereen 100% groene stroom kan laden (via een groen energiecontract, of via eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld). 100% groene diesel, benzine of gas zijn in ons land niet verkrijgbaar (op één biogastankstation in het Brusselse gewest na). Krachtbronnen verbruiken: benzine raakt in de problemen Als we puur en alleen naar het verbruik van onze "krachtbronnen" kijken (benzine, diesel, aardgas of elektriciteit) dan is de elektrische auto zonder twijfel de beste omdat hij gewoon niets van CO2 uitstoot tijdens het rijden. Ook de waterstofauto stoot geen CO2 uit. Bij de klassieke verbrandingsmotoren is dat helemaal anders. Door de verbranding van hun fossiele brandstoffen komt er heel wat CO2 vrij. Maar als je ze onder mekaar vergelijkt, scoort CNG (samengedrukt aardgas) het beste. Een auto op aardgas zou tot 20% minder CO2 uitstoten dan een benzinewagen. Diesel komt op de tweede plaats en benzine op de derde. Diesel is beter voor het klimaat dan benzine omdat er in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine. Je hebt dus minder liter diesel nodig om even ver te rijden als met een benzine. En CO2-uitstoot is recht evenredig met het verbruik. Door dat hoge verbruik strandt benzine vlak naast de aardgasauto's, die door de lekkages al een zware belasting legden op het klimaat. (lees verder onder de grafiek) Deze grafiek toont de CO2-uitstoot bij de bouw van de auto, bij de aanmaak van de brandstof en bij het verbruik. Onderhoud en afbraak maken het verschil niet: benzine, gas en diesel blijven achterop. Ten slotte moeten we nog rekening houden met het onderhoud, de afbraak en recyclage van de auto’s. Ook hier geldt: hoe ingewikkelder het werk, hoe meer CO2-uittstoot daarbij vrijkomt. Op gebied van onderhoud wordt de kloof tussen de auto's op fossiele brandstoffen en de elektrische auto's (op batterijen en op waterstof) alleen maar groter: elektrische auto's hebben bijna geen onderhoud nodig. (lees verder onder de grafiek) "Op gebied van afbraak zijn er geen grote verschillen tussen de auto's,” zegt Sebastian Verhelst. "Als we kijken naar het onderhoud van de voertuigen en de afbraak, dan is dat eigenlijk maar een relatief kleine fractie van de CO2-emissie over de hele levensduur. Dus dat gaat uiteindelijk het verschil niet maken." En de winnaar is: de elektrische auto op groene stroom Dat maakt dat de uitstag bekend is: Als we het totaalplaatje bekijken dan zijn elektrische auto’s op groene stroom het beste,” zegt Marc Pecqueur. “Ze stoten het minste CO2 uit. Dan komen de waterstofauto’s en raar maar waar op het einde zit CNG. Diesel en benzine zitten tussen de elektrische, de waterstof en de auto op CNG. Die volgorde wijzigt amper als we ook de luchtkwaliteit mee in rekening nemen. Voor het milieu en het klimaat halen elektrische auto's op groene stroom met gemak de eerste plaats, gevolgd door waterstofauto's met groene waterstof. De wagens op fossiele brandstoffen liggen mijlenver achterop. Met een opvallende verrassing: de zwakke prestatie van de auto's op aardgas, die zich niet beduidend onderscheiden van de diesels en de benzines. De "groene" fossiele brandstof blijkt dus heel wat minder groen dan gedacht
  5. Bedankt voor de uitleg @muscles Ik merk evenwel dat de Steengoede Gibgas app hiervan nergens melding maakt, ze kennen enkel H en L gas. weet je ook wat het verschil in energiewaarde is dat deze 3 types CNG opleveren ? Ik las op dit forum dat er reeds een enorm verschil is als je H of L gas tankt. Kan je op deze 3 types een % plakken in energiewaarde zodat we het aantal km kunnen berekenen dat je per soort met een bepaald type auto kan rijden ?
  6. Wow ! Ik ben onder de indruk van het aantal kilometers dat je kan rijden met je Leon. Een vraagje: ik ken L -gas ( Noordzee) en H-gas (Rusland), maar wat is CNG+. ??? Wat zie je als minpuntjes ?
  7. Ja hoor, ik sta op het punt van te kopen, dis ben geinteresseerd. Zeker op gebied van reikwijdte etc
  8. Heeft iemand zo'n nieuwe Audi A3 ? Wat is je ervaring ? Er is nog maar weinig over te vinden
  9. Heel concreet : Kan er een trekhaak geplaatst worden op de Golf 7 TGI en de Skoda Kamiq GTEC ? In Welke mate beïnvloedt dat dan de reikwijdte ?
  10. Bij een Seat Arona op TGI is er.... geen trekhaak voorhanden. Is het juist om te stellen dat aardgasrijden en trekhaken niet samen gaan ofwel ten koste van zwaar inleveren op reikwijdte ? Iemand enige ervaringen over het rijden met een trekhaak ?
  11. @muscles : het is veelbelovend en ziet er mooi uit.. knap. We hebben zojuist een oude Golf die deze week niet meer door de keuring geraakt is. Het is tijd om iets nieuws te kopen. Ikzelf had gehoopt nog te kunnen wachten tot de nieuwe Golf 8 op CNG beschikbaar is, maar dat duurt nog bijna een jaar. Spijtig, is een levendige motor die alles meeheeft op gebied van CNG. Raar dat we nog geen specs hebben over deze Skoda Kamiq. Het is een hele andere motor dan in de Golf op CNG. Een rijtest zal het duidelijk maken, maar ik vraag me af of deze motor wel genoeg kracht heeft om deze stads-SUV te trekken. 90 PS versus de 150PS in de Golf 7/8 op CNG. Is dat overigens dezelfde motor als in de Seat Arona ? De andere vraag die me bezig houdt is het volume van de CNG-tanks en het verbruik van deze Skoda Kamiq ? Als deze een reikwijdte heeft die een beetje vergelijkbaar is met de Golf op CNG (480 km) plus reservetank , dan wordt het misschien wel een voltreffer. ik ben benieuwd.
  12. Ik hoor van Skoda in Arlon dat de Skoda Kamiq op CNG vanaf ..... volgende week kan besteld worden. Levering einde februari. Echter kunnen ze me vandaag nog geen prijzen of specs sturen. ik vraag me af wat de tankinhoud gaat zijn ?
  13. Interessant artikel in de Tijd https://www.tijd.be/connect/auto-van-morgen/gasbe/rijden-op-gas-verkleint-uw-ecologische-voetafdruk-en-die-van-uw-klanten/10164418.html
  14. fiche demande.pdfWel, ik heb de uitbaters, zijnde SEVEN (MINE AZUR, Boulevard du Mercantour, Nice) hierover gecontacteerd. Het station is voor professionals en privé-personen toegankelijk, maar onbegrijpelijk genoeg moet je vooralsnog een badge hebben. Ik heb hun Stephanie Gino, die hierover gaat, duidelijk gemaakt dat men hierdoor veel mensen afschrikt. Ik kan dat echt niet begrijpen, hierdoor loop je toch veel toeristen mis. Ze gaf aan dat het invullen van dit formulier op dit moment nog gevraagd wordt. ("pour le moment") Het station is dan wel weer perfect gelegen, vlakbij de luchthaven van Nice en zeer nabij de autostrade. Het heeft dus wel veel potentieel. In bijlage vind je de link naar mijn dropbox met het aanvraagformulier voor een SEVEN badge https://www.dropbox.com/s/0epswoly6975cnx/Fiche demande.pdf?dl=0 Dit dien je te mailen naar stephanie.gino@seven-france.net
  15. Deze zomer werd een BIO CNG station geopend door Seven, nabij de luchthaven van Nice Details https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/nice-06000-248/ https://www.gaz-mobilite.fr/actus/seven-inaugure-premiere-station-gnv-nice-2331.html https://www.azur-tv.fr/nice-une-station-bio-gnv-pour-rouler-plus-vert/ Het is het eerste CNG station direct aan de kust en super goed gelegen.
×
×
  • Create New...