Bob Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Geloofsgerelateerde dingen is altijd al uitgevonden om jan met de pet dom te houden.die kattekoppen zijn nog geen haar verbeterd. Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
stefanmiler Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 Quote Een uitstap uit nucleaire energie en het overschakelen naar hernieuwbare energie zal de kost van de elektriciteit verdubbelen tegen 2030. Dat is de uitkomst van een studie van onderzoeksinstelling EnergyVille in opdracht van Febeliec, de industriële energieverbruikers. Twee kerncentrales wat langer open houden, kan die kost iets verzachten. De energietransitie heeft een kostprijs. De uitstap uit kernenergie en de overstap naar hernieuwbare energie betekent meer investeringen, meer afhankelijkheid van invoer en meer verbruik van aardgas. EnergyVille heeft nu voor het eerst een bedrag op die transitie geplakt. De conclusie is duidelijk, luidt het bij Febeliec. “Elektriciteit wordt peperduur”. Concreet betekent de energietransitie een jaarlijkse meerkost tussen nu en 2030 van 4,38 miljard euro, of omgerekend 50 euro/MWh aan extra kosten. Aan een huidige marktprijs van 40 à 50 euro/MWh gaat het om een verdubbeling van de kostprijs. In het geval twee kerncentrales in 2030 nog worden open gehouden en dus niet zoals gepland in 2025 sluiten, zakt die kostprijs met 700 miljoen euro per jaar. De extra kosten zijn het gevolg van extra investeringen in zon en windenergie, meer invoer van elektriciteit en vooral van meer aardgas. Als er geen elektriciteit kan worden gehaald uit zon en wind, moeten de gascentrales immers volop draaien om voldoende stroom te kunnen leveren. Die gascentrales zorgen er ook voor dat de uitstoot van CO2 afkomstig van de opwekking van elektriciteit fors de hoogte inschiet: van 15,4 miljoen ton per jaar vandaag naar 19,3 miljoen ton in 2030. Artikel uit GVA zal ook wel zijn invloed hebben over de toekomst van de groene wagens...
JJR Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 Eigenlijk vind ik het nogal straf dat wij reclame moeten maken voor de grote merken. Op de radio meldt Skoda dat zijn saloncondities verlengd worden. Geen enkel woord over milieuvriendelijke opties of CNG. Ook niet bij de andere merken trouwens. Het lijkt wel of ze er zelf niet achter staan. 2 VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
stefanmiler Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 CNG rijders zijn blijkbaar te duur voor de maatschappij? http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170301_02756625 Quote Van de schade die we berokkenen door ons te verplaatsen – aan het milieu, aan onze gezondheid of aan de economie, door files – betalen we soms amper de helft zelf. De rest van die kosten wordt gedragen door de maatschappij. Vooral vliegtuigpassagiers en bestuurders van bedrijfswagens op diesel dragen te weinig bij in verhouding tot hun impact. Fietsers helpen de overheid dan weer te besparen. Vlaanderen is niet op de goede weg, volgens de Leuvense mobiliteitsexperts van Transport&Mobility. Zij hebben voor de tweede keer de maatschappelijke kosten in kaart gebracht van ons verplaatsingsgedrag, en wie daarvoor opdraait. Het rapport van Transport&Mobility leert dat de maatschappij de rekening betaalt voor een almaar groter deel van de kosten voor milieuschade (zoals de uitstoot van broeikasgassen), de kosten voor de sociale zekerheid (die voortvloeien uit ongevallen) en het tijdverlies in files. Vooral de almaar toenemende filekosten zijn een probleem, en het feit dat die zo goed als niet gecompenseerd worden door hogere belastingen of heffingen. Uit het rapport blijkt dat vooral bestuurders van bedrijfswagens en wagens op aardgas veel te weinig bijdragen. De maatschappelijke kost van een bedrijfswagen op diesel bedraagt 20,49 euro per persoon per 100 kilometer. Daarvan betaalt de gebruiker maar 21 procent. Om alle kosten te dekken die zulke bedrijfswagens veroorzaken, zouden ze dus vijf keer zwaarder belast moeten worden dan vandaag.
Lange_666 Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 1 uur geleden, stefanmiler zei: Van de schade die we berokkenen door ons te verplaatsen – aan het milieu, aan onze gezondheid of aan de economie, door files – betalen we soms amper de helft zelf. De rest van die kosten wordt gedragen door de maatschappij. En waar haalt de maatschappij haar geld? Juist ja...
JJR Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 Ik had begrepen dat er op CNG geen BTW geheven wordt. (Klopt dit?) en dat zal die kost bepalen zeker. Weer niets over elektrisch rijden. Geen uitstoot van de auto betekent niet dat alle stroom groen is en er elders geen milieulast is. (Voor zover dat ze elektrisch rijden en niet hoofdzakelijk toch op benzine) VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
muscles Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 1 uur terug, JJR zei: Ik had begrepen dat er op CNG geen BTW geheven wordt. (Klopt dit?) en dat zal die kost bepalen zeker. Jawel, want op de maandelijkse factuur van dats24 staat er wel degelijk een gedeelte BTW dat dats24 moet afdragen aan de staat. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 @JJR er worden geen accijnzen geheven op aardgas als brandstof. BTW wel 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
paulDS Geplaatst: 1 maart 2017 Auteur Geplaatst: 1 maart 2017 13 uren geleden, stefanmiler zei: CNG rijders zijn blijkbaar te duur voor de maatschappij? http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170301_02756625 Ik begrijp niet waarom aardgaswagens een hogere kost voor de maatschappij zouden betekenen dan benzine of zelfs dieselwagens. Zeer slecht artikel, want niet onderbouwd met gegevens en feiten ! 2
Lange_666 Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Reden: Geen accijns op de brandstof, geen inschrijvingstaks en voorlopig ook geen wegenbelasting. Dat daar dan een verminderde CO2 uitstoot (en vooral veel minder fijn stof tov een diesel) tegenover staat wordt in het artikel niet genoemd en dat laat nog maar eens zien hoe journalistiek werkt om bepaalde ideën door te duwen. 2
stefanmiler Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Of waar ze niets van kennen te verzwijgen. 1
Steven Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Gasten, jullie begrijpen het blijkbaar zelf niet zo goed. Het artikel is gebaseerd op een wetenschappelijke studie die de kost van zaken zoals CO2-uitstoot, fijn stof, enzoverder berekend heeft. De wetenschappers hebben verder ook gekeken hoeveel belastingen een autorijder betaalt. Voor auto's op gas geldt dat de eigenaar 17% van de kosten betalen die veroorzaakt worden. Dat is minder dan dieselrijders omdat gasrijders minder belastingen betalen terwijl een groot deel van de kosten hetzelfde zijn (CO2 is niet spectaculair lager, ongevallen hetzelfde, file hetzelfde, ...). Je kan het volledige rapport hier vinden: http://www.milieurapport.be/nl/nieuws/archiefnieuwsberichten/2017/28-februari-2017-nieuw-mira-onderzoeksrapport-internalisering-externe-kosten-transport-in-vlaanderen
JoBé Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Beste Steven, is het dan niet meer dan normaal dat degene die het minst bijdraagt aan de vervuiling, ook het minst bijdraagt aan de kosten? ??? 1 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Steven Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Het is normaal dat je minder betaalt dan een diesel of benzine. Alleen is de korting die je krijgt te groot in vergelijking met de milieuwinst die je boekt door met een aardgasauto te rijden.
muscles Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Dan moet men in de plaats van aardgas groengas door de aardgasleidingen laten lopen. Maar wat ik vooral niet begrijp, is dat men nu nog altijd nieuwe auto's fabriceert met dieselmotor! Wanneer wordt deze productie stopgezet? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
JoBé Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Vandaar dat de korting ook maar tijdelijk is (2020), als stimulans. Maar ook daarna blijft het beter voor milieu, èn nog goedkoper. M.a.w.: allen daarheen. 1 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Koen C Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Welkom @Steven Verrassend dat je deze site hebt gevonden. Naar aanleiding van de link naar het artikel ? Werk je bij de VMM ? Lees je al een tijdje mee, maar werd het nu teveel en "moest" je reageren ? Je kan misschien vinden dat de CNG rijders op deze site "onzin" schreven en "aan het morren" waren. Maar weerspiegelt het persartikel de conclusies van het onderzoek ? Ik twijfel soms ook aan de kennis / onderzoek / correcte weergave door sommige journalisten. Door tijdsdruk ? Te weinig kennis van een bepaalde materie ? Niet "checken en dubbelchecken" ? Spijtig, zij zijn en kunnen onze enigste correcte bron zijn in deze stomme tijd van "alternatieve feiten" en "leugens en halve waarheden". Bedankt voor de link. 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Bij Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Als ik da hier goe lees dan draag ik te weinig bij met mijn CNG voertuig.... awel ik compenseer dat ruimschoots door 3/4 van mijn WW verkeer met de elektrische fiets te doen (8200 km vorig jaar) besluit... ik ben toch nog goe bezig BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015)
Populair bericht Bossie Geplaatst: 2 maart 2017 Populair bericht Geplaatst: 2 maart 2017 (aangepast) 5 uren geleden, Steven zei: Het is normaal dat je minder betaalt dan een diesel of benzine. Alleen is de korting die je krijgt te groot in vergelijking met de milieuwinst die je boekt door met een aardgasauto te rijden. Tja, om mensen aan te sporen om nieuwe, groenere techolgie te gebruiken, is altijd een financieel duwtje nodig om mensen die stap te laten zetten, zeker als dat nog gepaard gaat met een aantal praktische nadelen, zoals veel minder tankmogelijkheden. Dat houdt veel mensen tegen om voor cng te gaan, terwijl tankhouders pas in cng willen investeren als er genoeg cngwagens op de baan komen.... dus zonder financieel duwtje geraakt zo'n soort technologie gewoon niet goed uit zijn startblokken. daarom dat de vrijstelling op verkeersbelasting in 2020 wegvalt, dan zijn die "babykwaaltjes" de deur uit, en wordt cng dus wel stilletjes aan belast ik ben trouwens van mening dat cng beter is voor het milieu dan elektrische auto, tenzij je je wagen oplaadt dmv je eigen zonnepanelen... maar op dit moment is er maar +-10% van de stroom op het Belgische net groene stroom. De wagen zelf zal idd niets uitstoten, maar de vervuiling voor die electriciteit op te wekken, is dan wel al reeds gemaakt, jij slaat die dan maar gewoon in je batterijen... en dan is er nog het probleem van de productie, levensduur en recyclage van de batterijen, wat zeer belastend is voor het milieu.... maar dit laatste is dus vooral mijn gevoel. Ik weet niet of dit echt zo is, maar de elektrische wagens zijn toch niet zo groen als dat men ze nu voorstelt overal. Ik ben benieuwd als de elektrische wagen echt gaat boomen, wat ze dan 8-10 jaar later gaan aanvangen met die berg versleten batterijen.... 2 maart 2017 aangepast door Bossie 3
Stef Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 2 uren geleden, Bossie zei: ik ben trouwens van mening dat cng beter is voor het milieu dan elektrische auto, tenzij je je wagen oplaadt dmv je eigen zonnepanelen... maar op dit moment is er maar +-10% van de stroom op het Belgische net groene stroom. Groot gelijk, en de stroom van de zonnepanelen die je in de wagen stopt, kan je niet meer in huis gebruiken en zal dus van een centrale komen... Een bijkomend voordeel van CNG is dat dit via leidingen naar de tankstations gaat en niet via wegtransport, weer een voordeel, op milieuvlak, files, minder kans op ongevallen. Nog een paar bedenkingen bij de studie : geen investeringswerken voor fietsen, wat dan met de fietspaden, fietssnelwegen? Wat met de honderden laadpalen die de overheid gaat plaatsen voor elektrische wagens op te laden? zijn die mee in rekening gebracht? Maar ja, ik ben geen wetenschapper, ik heb niet geleerd om met cijfertjes te goochelen 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen