Ga naar inhoud

CNG rijden ontmaskerd als verrassende verliezer


Recommended Posts

Zeer verrassend...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/bijna-geen-verschil-meer-tussen-de-verschillende-type-auto-s-di/

 

De bewering van fijn stof reductie door een CNG-wagen wordt hier helemaal teniet gedaan.

Dit heeft te maken met het ontbreken van een fijnstoffilter bij benzine en CNG waarschijnlijk?

Er staat niet echt een oorzaak van in het artikel, dit verrast me heel erg.

 

Wat dan met mazoutketels versus gasketels...?
De overheid wil af van mazoutketels... is daar al ooit een studie op gebeurd?

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 149
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

Helemaal akkoord.    Het is een rare conclussie om te beweren dat CNG slecht is voor het milieu, omdat in Amerika methaan weglekt (notabene bij het ontginnen van olie). Meer CNG wagens zouden n

Onderzoek - Auto op CNG blijft een verantwoorde keuze Onzeker over CNG? Da's nergens voor nodig   13 januari 2020 - Bron: Dats 24 Welke type auto is het meest milieuvriendelijk? W

Reactie op autogids door de sector: https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/cng-de-respons-van-de-sector-op-de-vrt-reportage.html   CNG: de respons van de sector op de VRT-report

Geplaatste afbeeldingen

1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

Zeer verrassend...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/bijna-geen-verschil-meer-tussen-de-verschillende-type-auto-s-di/

 

De bewering van fijn stof reductie door een CNG-wagen wordt hier helemaal teniet gedaan.

Dit heeft te maken met het ontbreken van een fijnstoffilter bij benzine en CNG waarschijnlijk?

Er staat niet echt een oorzaak van in het artikel, dit verrast me heel erg.

 

Wat dan met mazoutketels versus gasketels...?
De overheid wil af van mazoutketels... is daar al ooit een studie op gebeurd?

Wat ontbreekt is welke euronorm ieder voertuig had bij de testen... als dat er niet bijstaat kan de pers schrijven wat ze maar willen...

  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Zeer verrassend...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/bijna-geen-verschil-meer-tussen-de-verschillende-type-auto-s-di/

 

De bewering van fijn stof reductie door een CNG-wagen wordt hier helemaal teniet gedaan.

Dit heeft te maken met het ontbreken van een fijnstoffilter bij benzine en CNG waarschijnlijk?

Er staat niet echt een oorzaak van in het artikel, dit verrast me heel erg.

 

Wat dan met mazoutketels versus gasketels...?
De overheid wil af van mazoutketels... is daar al ooit een studie op gebeurd?

en wat als..... ze die filters niet onderhouden wegens te duur? Hoe zit het dan met uitstoot?

Wat als ze dezelfde filter installeren bij CNG/benzine …..?

 

daar ben ik vooral benieuwd naar

  • Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die artikels van de vrt (altijd die luk Pauwels zogezegd energiespecialist) zijn altijd met een korrel zout te nemen. Niet echt helemaal objectief.

omgevingelucht: in een garage gemeten, dat is toch geen omgevingslucht?? Moet echt buiten gemeten worden

  • Vind ik leuk 2

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is autosalon en elke "wetenschapper" heeft weer zijn oordeel en deze is telkens die van de politiek. Vorige keer den Diesel ni weer cng /benzine.

Plots is waterstof en elek. weer top.

 

Maar dat ze zelf hun Tesla wisselen voor een fossiel vergeten ze dan weer. (een tesla heeft dan nog een defitg bereik).

Het kalf is juist geboren en zal rap groot moeten zijn, want de krater in de kas moet gevuld.(en geledigd door de boer in eigen tes)


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het wordt nog veel erger:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/

 

 

de VRT heeft van de petroleumindustrie de opdracht gekregen cng te bashen. Geen woord over biogas maar wel alles met groene stroom rekenen...

  • Bedankt 1

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar bericht
Delen op andere sites

Binnenkort een extra taks op CNG wegens te veel onrechtstreeks CO2-uitstoot ? Hopelijk brengt dit onze toekomstige regering niet op een idee. Eigenaardig dat dit argument hier voor de eerste keer gebruikt wordt. Ik heb dit nog nooit ergens anders gehoord....

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Brembos toch wel.

Er werd aanvankelijk al rekening mee gehouden dat er bij oppompen van aardgas lekkages zijn. Deze werden tot voor kort onderschat staat in het artikel. Ik heb dit altijd al geweten. Studies hielden daar rekening mee, de zogehete well to wheel cijfers. 

 

Ik heb een 2-tal jaren geleden een artikel gelezen over een regio in Amerika waar mensen kloegen over veelvuldige hoofdpijn en soms geuroverlast. Na jaren is daar gebleken dat er een groot lek in de pijpleiding zat en er jaren gas lekte. 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij het begin van het autosalon hoor ik op het VRT nieuws deze ochtend dat CNG helemaal niet zo goed voor het milieu is als gedacht. Gewoon slecht zelfs. De verrassende verliezer ! 

We zijn gewaarschuwd. Hoofdpunt in het nieuws van 9 uur, nog voor het topic over de Iraniers die toegeven een vliegtuig te hebben afgeschoten, kwestie van de onverlaten die eraan dachten om dit weekend een CNG te kopen alsnog op andere gedachten te brengen.

 

iedereen moet en zal electrisch gaan rijden, is het motto

 

Ik ben geen expert en heb geen specifieke kennis over de grond van de zaak, maar het feit dat de VRT deze ochtend auto’s op CNG ontmaskerde als hoofdpunt van het nieuws, roept zeer veel vragen op. de timing is allesbehalve toevallig te noemen. Ik weet niet of de zware beschuldigingen juist zijn of niet, ik koester een gezond wantrouwen tegen deze onheils boodschapper, die anderzijds al vele jaren het hele CNG verhaal onder de mat heeft gestoken. Ik ben soms wat tegendraads ( triaars zoals ze in Hasselt zeggen) en ga me toch niet laten afleiden van mijn plan om een CNG auto te kopen. Voor zover ik kan beoordelen en nadat ik me degelijk geïnformeerd heb via oa dit forum, heb ik al een tijdje geleden voor mezelf de m.i. juiste conclusie getrokken om mee te stappen in het CNG verhaal.

 

Ik zie het als volgt. Na jaren van een kip-ei verhaal hebben we nu eindelijk auto’s met grotere CNG tanks en kleine benzine tanks, waardoor je bijna 500 km op aardgas kan rijden en nog een 150 km op benzine. Ten tweede, zie ik dat de nieuwe motors duidelijk meer kracht hebben en best pittig rijden. Ten derde is het goedkoop rijden ( hier in Luxemburg maar 80 cent per kilo). Ten vierde zijn de milieurwaarden al jaren volgens verschillende studies merkelijk beter dan de andere brandstoffen. 
 

Ik leg dit VRT verhaal - met dubieuse timing - over de verrassende verliezer dan ook met veel plezier naast me neer. Te doorzichtig.

 

Ter info boor diegenen die het nieuws op de radio deze ochten niet hoorden, hier is het volledig verhaal Van website van de VRT
 

Elektrische wagen op batterijen is beste voor het klimaat, veel vragen bij aardgas

Gisteren zochten we de beste auto voor de luchtkwaliteit.Maar wat is nu de beste koop voor het klimaat? Een elektrische op batterijen of waterstof? Eentje op aardgas (CNG), die als de groenste fossiele brandstof wordt beschouwd? Of toch maar een diesel of een benzine? Onze zoektocht leidde tot een duidelijke winnaar en een verrassende verliezer.

 
Luc Pauwels, William Laenen
 
 06:10

Eerst nog even duidelijk maken wat een klimaatvriendelijke auto is. De auto die het best is voor het klimaat, is de auto die het minste broeikasgassen uitstoot. Het meest gekende broeikasgas is CO2.  CO2 is een afvalproduct bij de verbranding van fossiele brandstoffen zoals diesel, benzine en gas. Hoe meer CO2 je auto in de lucht pompt, hoe slechter voor het klimaat. Het komt er dus op aan de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen zoveel mogelijk te beperken.  

We nemen vijf autotypes onder de loep: een elektrische auto op batterijen, een andere op waterstof, eentje met aardgas (CNG) en tot slot een benzine- en een dieselauto. De basis van ons onderzoek is een Europese studie uit 2018, aangevuld met recente wetenschappelijke onderzoeken en de bemerkingen van drie academici: Sebastian Verhelst (UGent), Marc Pecqueur (Thomas More, KU Leuven) en Maarten Messagie (VUB).

Bouw: elektrische auto's lopen achter

We volgen de hele levenscyclus van de auto's en kijken telkens hoeveel CO2 daarbij vrijkomt. Te beginnen bij hun bouw, over de aanmaak van hun brandstof en het verbruik tijdens het rijden.  Tot slot ook de CO2 die ontsnapt bij het onderhoud, het afbreken en het recycleren van de auto's. We gaan er in deze vergelijking van uit dat alle auto's op hun hele leven 200.000 kilometer zullen rijden. (lees verder onder de grafiek)

 

Bovenstaande grafiek toont de CO2-uitstoot bij de bouw van de auto en - in het geval van de elektrische en waterstofauto - hun batterij en brandstofcel. Hoe langer de wolk, hoe slechter voor het klimaat.

 

cc51d441-3301-11ea-aae0-02b7b76bf47f.jpg

 

We starten met de bouw van de auto.  In het algemeen geldt: hoe ingewikkelder de auto, hoe meer energie nodig is om hem te bouwen en hoe meer CO2 daarbij vrijkomt. Het klinkt tegenstrijdig maar bij het maken van een elektrische en een waterstofauto, komt er meer CO2 vrij dan bij het maken van een diesel, benzine of CNG.

Auto’s op benzine, diesel en gas zijn het makkelijkst te maken. Daarbij komt dus minder CO2 vrij dan bijvoorbeeld bij de bouw van een elektrische auto waarvoor je nog een batterij moet maken. Voor een auto op waterstof moet je een batterij en een brandstofcel bouwen. In die brandstofcel wordt waterstof terug omgezet in stroom om de motor aan te drijven.

 

Bij de bouw van een elektrische auto komt er 60% meer CO2 vrij dan bij de bouw van een diesel of benzine

Marc Pequeur, Thomas More, KU Leuven

"Elektrische voertuigen bouwen is veel complexer en duurder en vraagt ook meer energie. Hoe meer energie je nodig hebt, hoe meer CO2 daarbij in de lucht komt. Batterijen vragen enorm veel energie om te maken. In dit geval moet je toch rekenen dat er ongeveer 60% CO2-uitstoot bijkomt. Een waterstofauto heeft zowel een batterij -zij het een kleinere- als een waterstoftank en een brandstofcel die energie vraagt om te maken en dus ook CO2 uitstoot bij de productie," zegt Marc Pecqueur.  

(lees verder onder de video

Brandstoffen aanmaken: aardgas (CNG) is de grote verliezer

Als onze auto klaar is, moeten we ook "brandstof" hebben om er mee te rijden.  De brandstof moet aangemaakt worden. Naar olie en gas moet je boren, het oppompen transporteren en/of raffineren.

Aardgas (CNG) is best een klimaatvriendelijke brandstof als je ermee rijdt. Maar het probleem zit bij de ontginning. Aardgas bestaat namelijk voor 80 tot 90% uit methaan en dat is een broeikasgas dat  28 keer agressiever is dan CO2.  Nu is het zo dat bij het boren, transporteren en verwerken van aardgas altijd een deel weglekt.

 

Aardgas dat lekt, heeft een broeikaseffect dat 28 keer sterker is dan CO2

Marc Pecqueur, Thomas More, KU Leuven

Die lekken werden wel in rekening gebracht, maar zijn blijkbaar ernstig onderschat. Nieuwe studies en beelden van de Copernicus Sentinel 2 Satelliet (die methaan kan meten en in kaart brengen)  tonen aan dat er veel meer aardgas/methaan weglekt dan tot hiertoe gedacht.  Professor Maarten Messagie waarschuwt dat volgens een recente studie in de VS ruim 2 procent van de totale Amerikaanse aardgasontginning weglekt. Dat is een drastische bijstelling naar boven.

Maarten Messagie over methaan: "Een lek van 1 gram methaan komt overeen met de uitstoot van 25 tot 28 gram CO2.

(lees verder onder de video

Het Amerikaanse onderzoek kwam tot de conclusie dat er ruim 60% meer methaan ontsnapt dan de overheden tot nog toe aannamen. Ook op Britse boorplatforms in de Noordzee blijken de lekken ruim 100% groter dan verwacht. Amerikaanse onderzoeksjournalisten van de New York Times trokken naar meerdere gasvelden en konden het onzichtbaar weglekkende methaan filmen met een speciale camera. Dat leverde spectaculaire, maar vooral ook verontrustende beelden op. 

(lees verder onder de illustratie) 

20106_methaangif2.gif

Opname met infraroodcamera door de journalisten van The New York Times: het onzichtbare ontsnappende methaan wordt plots wel heel erg zichtbaar.

Het weglekkende methaan gooit de klimaatvriendelijkheid van CNG-auto's op aardgas helemaal om. De voorsprong die ze hadden op diesels en benzines door de lagere CO2-uitstoot tijdens het rijden, smelt volledig weg. Er groeit hoe langer, hoe meer twijfel of CNG-voertuigen wel zoveel beter zijn voor het klimaat dan diesels of benzines. Mogelijk zijn ze zelfs slechter. 

Elektriciteit aanmaken: zeker niet met steenkoolcentrales

Maar ook voor de elektrische auto's is het oppassen. Veel hangt af van de technologie waarmee de elektriciteit is gemaakt.  Stroom uit windmolens, kerncentrales, waterkracht of zonnepanelen zorgt amper voor C02-uitstoot. Een heel verschil met stroom uit gas- of... uit steenkoolcentrales. Die is enorm belastend en kan de elektrische auto tot de ergste vijand maken van het klimaat.   De ene stroom is echt de andere niet, zoals blijkt uit de Europese studie van 2018, die de basis vormde voor ons onderzoek. Meer details vindt u in bijgevoegde tekst.

 

In onze vergelijking hebben we het over louter “groene stroom”. Dat is stroom uit windmolens en zonnepanelen. We kozen hiervoor omdat iedereen 100% groene stroom kan laden (via een groen energiecontract, of via eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld). 100% groene diesel, benzine of gas zijn in ons land niet verkrijgbaar (op één biogastankstation in het Brusselse gewest na). 

 

Een elektrische auto die rijdt op stroom uit steenkoolcentrales is de ergste vijand van het klimaat

Krachtbronnen verbruiken: benzine raakt in de problemen

Als we puur en alleen naar het verbruik van onze "krachtbronnen" kijken  (benzine, diesel, aardgas of elektriciteit) dan is de elektrische auto zonder twijfel de beste omdat hij gewoon niets van CO2 uitstoot tijdens het rijden. Ook de waterstofauto stoot geen CO2 uit.

Bij de klassieke verbrandingsmotoren is dat helemaal anders. Door de verbranding van hun fossiele brandstoffen komt er heel wat CO2 vrij. Maar als je ze onder mekaar vergelijkt, scoort CNG (samengedrukt aardgas) het beste. Een auto op aardgas zou tot 20% minder CO2 uitstoten dan een benzinewagen. Diesel komt op de tweede plaats en benzine op de derde. Diesel is beter voor het klimaat dan benzine omdat er in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine. Je hebt dus minder liter diesel nodig om even ver te rijden als met een benzine. En CO2-uitstoot is recht evenredig met het verbruik.  Door dat hoge verbruik strandt benzine vlak naast de aardgasauto's, die door de lekkages al een zware belasting legden op het klimaat.

(lees verder onder de grafiek)

 

Deze grafiek toont de CO2-uitstoot bij de bouw van de auto, bij de aanmaak van de brandstof en bij het verbruik. 

Onderhoud en afbraak maken het verschil niet: benzine, gas en diesel blijven achterop.

Ten slotte moeten we nog rekening houden met het onderhoud, de afbraak en recyclage van de auto’s. Ook hier geldt: hoe ingewikkelder het werk, hoe meer CO2-uittstoot daarbij vrijkomt. 

Op gebied van onderhoud wordt de kloof tussen de auto's op fossiele brandstoffen en de elektrische auto's (op batterijen en op waterstof) alleen maar groter: elektrische auto's hebben bijna geen onderhoud nodig.  

(lees verder onder de grafiek)

 

"Op gebied van afbraak zijn er geen grote verschillen tussen de auto's,” zegt Sebastian Verhelst. "Als we kijken naar het onderhoud van de voertuigen en de afbraak, dan is dat eigenlijk maar een relatief kleine fractie van de CO2-emissie over de hele levensduur. Dus dat gaat uiteindelijk het verschil niet maken."    

En de winnaar is: de elektrische auto op groene stroom

Dat maakt dat de uitstag bekend is: Als we het totaalplaatje bekijken dan zijn elektrische auto’s op groene stroom het beste,” zegt Marc Pecqueur. “Ze stoten het minste CO2 uit. Dan komen de waterstofauto’s en raar maar waar op het einde zit CNG. Diesel en benzine zitten tussen de elektrische, de waterstof en de auto op CNG.

 

Voor het milieu én het klimaat zijn elektrische auto's op groene stroom absoluut de beste keuze

Die volgorde wijzigt amper als we ook de luchtkwaliteit mee in rekening nemen. Voor het milieu en het klimaat halen elektrische auto's op groene stroom met gemak de eerste plaats, gevolgd door waterstofauto's met groene waterstof. De wagens op fossiele brandstoffen liggen mijlenver achterop. Met een opvallende verrassing: de zwakke prestatie van de auto's op aardgas, die zich niet beduidend onderscheiden van de diesels en de benzines. De "groene" fossiele brandstof blijkt dus heel wat minder groen dan gedacht

  • Bedankt 1
  • Verward 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Om het nadeel van de gaslekken weg te werken zou je de hele aardgasinfrastructuur moeten ontmantelen. Dus ook geen verwarming en koken meer op aardgas dan.

Zouden onze gasmaatschappijen gegevens hebben over verlies ? Hoeveel ze het net in pompen en hoeveel er langs de tellers weer uitkomt ?

aangepast door Gerard
  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Sertitude Ok.... maar... fijnstof scoort bij diesel plots immens goed, terwijl CNG er niet goed uitkomt...

Ik ben ooit eens gaan horen bij de overheid en de testen die ze op vrt laten zien zijn ongeldig.

Als de VRT waarheidsgetrouw de voertuigen wilt testen dan moet dit via homologatie gebeuren op de zogenaamde rollenbank.

 

De VRT testen gebeurden stationair en niet met draaiende wielen dus is compleet waardeloos.

( HIER EEN TEST MET EEN MOTORVOERTUIG: )

 

Bij een echte test gaat aardgas beter scoren..

 

Ze schrijven het zelf:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/

 

Aardgas (CNG) is best een klimaatvriendelijke brandstof als je ermee rijdt. 

Ze hebben de boel stationair getest en we worden hiermee belazerd...

 

Over SNG hoor je niemand praten op de VRT.

https://www.pitpointcleanfuels.com/be/nieuws/ngva-rapport/

 

SNG is geen ontginde fossiele brandstof.

 

En dit plaatje klopt niet:

 

827954a8-3230-11ea-aae0-02b7b76bf47f.png

Wat gebruikt men voor de productie van waterstof? JUIST: aardgas.

Je ziet dus dat er op los gelogen wordt in de media.

Het wolkje aanmaak brandstof is beduidend kleiner bij waterstof terwijl deze waterstof wel voor 95 percent is aangemaakt uit CNG.

aangepast door Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad @Lage Emissie Zone : dat viel me ook op dat ze stationair het fijnstof aan het meten waren.

Maar al rijdend tegen verschillende snelheden (50 -70 -90 -120) en optrekken en vertragen ?  Ho maar ...

 

Ivm de electrische wagen gaan ze uit van de aanname "dat iedereen een groene stroomcontract" kan hebben.

Of eigen zonnepanelen. (zelf heb ik een contract bij Ecopower, zonnepanelen voor 1800 kWh per jaar en een zonneboiler.  Ik ben dus niet "tegen" :))

Maar de echte energoe-mix ?  Daar zwijgen ze over.

In België is dat nog altijd meer dan 50 % kernenergie, meer dan 35 % aardgas en minder dan 10% wind/water/zon.

 

Dus de CO2 uitstoot van de kerncentrale rekenen ze niet (ontginning uranium, opwerking, transport), maar ze rekenen wel de methaanuitstoot van de installatie in de VS ?

De VS met zijn vervallende infrastructuur (dixit Bjorn Soenens, hun eigen reporter) terwijl ik vooral aardgas uit Groningen gebruik.

Durven zij Nederland met de VS vergelijken qua milieuvereisten ?

 

CO 2 uitstoot kernenergie bedraagt 1/3 tot 2/3 van een aardgascentrale (gewone tot WKK).

Op het ogenblik worden uraniumertsen gewonnen met gemiddeld zo’n 0,1 procent uranium; in 1000 kilo gesteente zit dan een kilo uranium. In deze situatie is de indirecte CO2 uitstoot van een kerncentrale 10 tot 50 % van de totale CO2-uitstoot een gas-gestookte centrale (15% tot 85% van een warmtekracht-installatie op aardgas)

 

http://www.co2ntramine.nl/informatie/informatie-over-kernenergie/ook-daarom-geen-kernenergie-in-17-argumenten/broeikaseffect-en-uranium/

 

Omgerekend : 66 gr CO2/kWh !

https://wisenederland.nl/kernenergie/kernenergie-duurzaam

 

Een artikel hierover van de VRT :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2009/10/28/is_kernenergie_co2-neutraal-1-624882/

Ze weten het dus wel, maar nemen het niet mee bij de berekening van hun "klimaat" studie.

 

Dan zwijgen we nog over de ontginning van kobalt en lithium waarvoor bossen en velden moeten wijken.

Dat zijn de natuurlijke CO2 opvangers die verdwijnen.  Niet meegerekend dus.

In Groningen en Rusland ploegt de boer gewoon verder naast de gasinstallatie....

 

Maar wel cijfers in hun "studie" meenemen van fracking-USA.  Faut le faire.

Ineos ?  Iemand ?  Daar verzaakt de VRT dan weer aan zijn informatieplicht.

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...