Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag eindelijk van plan om (na heeeeeel lang opzoeking en vergelijkingen te maken) een Skoda octavia G-tec te laten configureren. Aangekomen bij de dealer stelde deze mij onmiddellijk de vraag of ik niet goed in mijn hoofd was??? Wie was nu zo dom om boven een gasbom te willen slapen?? En bovendien was een motor op aardgas slechts een tijdelijke oplossing, volgens hem, deze zouden sowieso verdwijnen :( .

Ik werd gedurende een twintig-tal minuten gebombardeerd met allerhande negatieve uitlatingen, gaande van verkrachte motoren (sorry voor de woordspeling maar dit is letterlijk) tot valse gegevens die door fabrikanten EN ja hoor...ook door jullie hier op dit forum, in de wereld gestuurd werden. De wagen zou allesbehalve nog zijn beloofde pk's behalen en zeker niet de opgegeven actieradius. Geen wonder dat enkel "groep Colruyt" verdeler was van het cng-gas want geen enkele andere brandstofverdeler zou hiervoor dom genoeg zijn.  Hij wilde zichzelf alle last besparen om iemand zo'n wagen te verkopen want hij was er vast van overtuigd dat je dan naderhand wel zou komen klagen bij hem.

Natuurlijk zal het nu weer erg moeilijk zijn om mijn geliefde wederhelft toch nog warm te kunnen maken voor dit alternatief i.p.v. de benzinemotor waar hij ons steeds weer op aan stuurde.

B.T.W.: hij kon mij nog wel doodleuk vermelden dat nu ook de nieuwe scala met g-tec motor er zit aan te komen. Toen ik hem dus confronteerde met de vraag waarom skoda dat dan deed terwijl toch alles zogezegd zooooo slecht was kwam hij met een verklaring op de proppen dat de invoerder voor zoveel % uitstoot-arme wagens moest invoeren om zijn quote te behalen. (klonk ook wel aannemelijk toen hij het vertelde).

Dus ik sta terug bij af en weet nu niet meer wat ik moet geloven :(. maandag nog eens een andere dealer bezoeken denk ik ;) 

• Triest 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, Stef zei:

Is het per toeval een dealer in het Aarschotse. Die ging mij ook op andere gedachten brengen.

Hij heeft mij alleen naar een andere dealer gebracht, in Herent.

Na drie jaar en half wil ik die "gasbom" nooit meer ruilen voor een diesel.

Ja inderdaad, maar ikzelf wilde hier geen namen noch regio noemen ;)

Geplaatst: (aangepast)
11 uren geleden, Dekkers Michel zei:

Vandaag eindelijk van plan om (na heeeeeel lang opzoeking en vergelijkingen te maken) een Skoda octavia G-tec te laten configureren. Aangekomen bij de dealer stelde deze mij onmiddellijk de vraag of ik niet goed in mijn hoofd was??? Wie was nu zo dom om boven een gasbom te willen slapen?? En bovendien was een motor op aardgas slechts een tijdelijke oplossing, volgens hem, deze zouden sowieso verdwijnen :( .

Ik werd gedurende een twintig-tal minuten gebombardeerd met allerhande negatieve uitlatingen, gaande van verkrachte motoren (sorry voor de woordspeling maar dit is letterlijk) tot valse gegevens die door fabrikanten EN ja hoor...ook door jullie hier op dit forum, in de wereld gestuurd werden. De wagen zou allesbehalve nog zijn beloofde pk's behalen en zeker niet de opgegeven actieradius. Geen wonder dat enkel "groep Colruyt" verdeler was van het cng-gas want geen enkele andere brandstofverdeler zou hiervoor dom genoeg zijn.  Hij wilde zichzelf alle last besparen om iemand zo'n wagen te verkopen want hij was er vast van overtuigd dat je dan naderhand wel zou komen klagen bij hem.

Natuurlijk zal het nu weer erg moeilijk zijn om mijn geliefde wederhelft toch nog warm te kunnen maken voor dit alternatief i.p.v. de benzinemotor waar hij ons steeds weer op aan stuurde.

B.T.W.: hij kon mij nog wel doodleuk vermelden dat nu ook de nieuwe scala met g-tec motor er zit aan te komen. Toen ik hem dus confronteerde met de vraag waarom skoda dat dan deed terwijl toch alles zogezegd zooooo slecht was kwam hij met een verklaring op de proppen dat de invoerder voor zoveel % uitstoot-arme wagens moest invoeren om zijn quote te behalen. (klonk ook wel aannemelijk toen hij het vertelde).

Dus ik sta terug bij af en weet nu niet meer wat ik moet geloven :(. maandag nog eens een andere dealer bezoeken denk ik ;) 

Ik denk dat hij nog nooit een aardgasmotor heeft gehad want als je denkt dat je op een bom slaapt dan denk je onmiddelijk aan LPG.

De aardgasmotor gaat de markt stilaan overnemen, een alternatief op elektriciteit komt er niet direct aan, ze hebben nog veel meer ontwikkeling nodig qua aandrijving met dit ding ( batterij ).

Ik zie een comeback van dieselvoertuigen ( EURO6 geen EURO6 TEMP ) TOT 2040.

Tegen 2050 - 2060 denk ik wel dat de elektrische wagen op punt gaat staan maar dan ga ik op pensioen, en de aardgasmotor zal heus niet van de markt verdwijnen tegen die datum.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Jan Robert, sowieso ben ik van plan een andere dealer aan te spreken om een second opinion te verkrijgen. Maar tavenier zal wel een beetje ver zijn (+/- 150km ;) ). Niet tegenstaande denk ik dat er hier in de buurt nog wel andere dealers zijn dewelke hier een andere visie over hebben. Al moet ik wel een beetje op mijn hoede zijn nu want als ik nu nogmaals een negatieve reactie krijg , zal het einde verhaal zijn bij de wederhelft :( .

En wat de tankstations betreft was ik er zelf ook al achter gekomen dat hij helemaal fout zat want ook Texaco (Heverlee E40) is mee op de boot gesprongen.

Maar het doet wel deugd deze reactie kunnen voor te leggen aan moeder de vrouw :) :) :)  (laat ze maar komen)

Geplaatst:
1 uur terug, Dekkers Michel zei:

Al moet ik wel een beetje op mijn hoede zijn nu want als ik nu nogmaals een negatieve reactie krijg , zal het einde verhaal zijn bij de wederhelft :( .

Die negatieve reactie komt er vermoedelijk omdat ze geen geschoolde mecaniekers hebben om aan CNG te werken.

En voor die enkele auto's op CNG zullen ze vermoedelijk denken dat dat de moeite (lees kosten) niet loont.

Ik rij er nu 3,5 jaar mee, nog geen seconde spijt gehad.

Geplaatst:

@Dekkers Michel eerst en vooral welkom op het forum ;)

Ik vind het jammer te lezen dat de verkoper je een aardgaswagen compleet afraadt. Dat hij kritisch is of tracht te achterhalen als dit wel de beste wagen voor je is, daar kan ik echter begrip voor opbrengen. 
Toen ik zelf 4 jaar geleden voor een nieuwe wagen ging kijken bij Seat bij Willems te Genk, ging ik resoluut voor een benzinewagen. Ik geloofde niet meer in een dieselwagen, aangezien ik vooral korte afstanden zou gaan rijden.
De verkoper bij Seat Willems was een adviseur. Hij praatte lang met mij en hij gaf me plots mee dat Seat ook wagens op aardgas had. Milieuvriendelijk en zuinig in verbruik. Het enige negatieve aspect dat we toen (4 jaar geleden) besproken was het gebrek aan tankstations in de regio. Ik was geïnformeerd over rijden op aardgas en ben toen meer informatie gaan opzoeken, vooral op Duitse websites. In België bestond hooguit een artikel over rijden op aardgas op een autowebsite. Stilaan was mijn interesse gewekt en toen Dats in Bree een tankstation opende, dit was slechts 1 week na mijn gesprek bij Seat Willems, ben ik gaan proefrijden in Kortenberg. De proefrit was tevens op aanraden van de verkoper bij Seat Willems. Hij had voor mij 2 wagens gereserveerd, de Seat Leon op CNG en de Seat Leon ST op benzine. Na de proefrit was ik er zeker van, CNG is een goeie keuze voor mij. Ik berekende ook de verbruikskosten van de wagens in combinatie met de hogere aankoopprijs van de CNG-versie en ik kwam ook budgettair goedkoper uit.
4 jaar geleden kreeg je nog een premie van 1000 euro van de aardgasfederatie omdat CNG toen nog niet bekend was, deze is ondertussen wel verdwenen. Intussen is er wel geen wegentaks en geen BIV tot en met 2020 voor aardgaswagens.

Michel, ik raad je aan het forum en de blog te doorlezen en voor jezelf uit te maken welke wagen je prefereert.

Ik ben de adviseur bij Willems heel dankbaar dat hij mij vertelde over CNG, anders reed ik nu vermoedelijk rond met een benzinewagen die mij jaarlijks een pak meer kost.
De techniek van CNG is betrouwbaar. Je kan je vragen best hier op het forum stellen, we zullen je eerlijke antwoorden geven.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Michel, ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad met een opel-dealer regio Tienen:

Enkel maar negatieve uitlatingen over CNG. Hij was overtuigd dat een CNG wagen (van welk merk dan ook) sowieso problemen zou ondervinden en ik snel terug bij hem zou staan. Veel meer wou/kon hij er niet over kwijt en mij eentje verkopen ging hij al zeker niet doen. Ben toen naar een aantal andere dealers geweest en nergens deze negatieve reacties ontvangen. Ondertussen heb ik er een eerste 10 000 km opzitten met mijn gaswagen en rijd ik nog altijd met een glimlach rond! Zeker na het tanken -_-

Geplaatst:

ik rij ondertussen 3.5 jaar en 80000km op aardgas, nog nooit een wagen gehad die tot dan geen enkel probleem heeft gehad. Dus voor mij is hij zelfs beter dan andere wagens (alhoewel de problemen bij de andere wagens niet persé brandstof gerelateerd waren)

Andere dealer opzoeken en er vol voor gaan. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

@Dekkers Michel

Ik zou heden ook kritisch staan tegen elke auto als ik heden een nieuwe moet halen, alles hangt af van je 'gemiddelde gebruik' van je auto e, je persoonlijke wensen.

Daar laat je niet veel van los op deze site, en dat mag natuurlijk! je moet het gesprek met de dealer niet uittypen ;).  Ik weet niet wat je 'gebruik' van de auto is? Veel kilometers of net weinig op jaarbasis, korte ritten rond de kerktoren of lange op autosnelwegen, trekhaak of niet, caravan bv. of alleen fietsen ed.   of hoeveel personen/bagage mee moeten kunnen ed ...  dus een cng auto is niet voor iedereen 'DE' oplossing. Het is er eentje uit de vele momenteel. Dus zomaar zeggen een cng is de oplossing voor elke gebruiker, tja dat lukt me niet .... . 

Daar zou de dealer je wel moeten kunnen in helpen, die keuze uit alle oplossingen. Een tevreden klant komt terug he ;). En ze verdienen echt niet veel meer met hun nieuwe auto's. Ze hebben het nu nodig van na service, dus moeten ze ook eerlijk daarin tegen je zijn.  ( qua percent van 'uitlaatnormen en CO2' zit ie wel al zeker juist .... tja dat is nu een zwarte vlek op die 'verplichting' vanuit Europa )

Spijtig dat men bv diesel nu nog steeds zo terroriseert financieel en de Ev's zo bevoordeeld, terwijl het voor sommige gebruikers net de ideale oplossing is. ( de nieuwste versies diesel dan toch !! ). Een cng auto is ook net iets duurder in aanschaf dan een benzine versie ( buiten sommige reclame periodes ) en heeft enkele nadelen die je ook moet meenemen. ( dit al naargelang het merk en of versie)  Maar uiteraard ook enkele voordelen! ( lees maar rustig na op deze site ;) ) Alleen als je het totaalplaatje hebt over het gebruik en wensen van je auto kan je een gedegen beslissing nemen. Hopelijk kan een volgende dealer je een eerlijkere keuze voorstellen, zonder de ene zomaar af te breken. Als iemand dat doet is hij/zij die naam van autodealer niet waard.

Kiezen is ook deels verliezen he , je kan niet altijd 'alles' hebben natuurlijk. 

Succes alvast met je mogelijkheden ...

Geplaatst:

En nog wat... waarom laten mensen zich "adviseren" door een verkoper?

Ik heb nog nooit naar die gasten geluisterd, nog nooit. The're full of shit... Als ze wat teveel pushen dan ben ik al op weg naar buiten.

Ik vergaar mijn eigen data als ik iets wil kopen, een verkoper verkoopt dat waar hij het meeste winst op maakt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Er worden hier erg veel waarheden verteld en na elke post ben ik zekerder van mijn stuk.

Echter vind ik het jammer dat ik nergens geen echte nadelen kan vinden bij het rijden op aardgas. 

Buiten het beperkte aanbod van tankstations natuurlijk maar laat dat nu net iets zijn waar ik absoluut niet aan til. 

Ik kan haast niet geloven dat er geen verdere nadelen zijn aan het rijden op  aardgas??

Verder kan ik wel meegeven (en ja...ik had dit eigenlijk meteen moeten doen) dat ik een normaal wagengebruiker ben. Niet alleen rond de kerk, en zeker niet uitsluitend autostrade. +/-20.000 km/jaar en ja ik heb steeds een trekhaak aan mijn wagen gehad omdat ik het wel gemakkelijk vind om er af en toe eens een aanhangwagen aan te kunnen hangen (1000 kg) momenteel rijd ik een Opel insignia 160 pk en heb ook geen probleem met inboeten op motorvermogen. Maar ben nog niet echt te vinden voor een 90 pk motor'tje ;). Ik ben via deze forum al wel te weten gekomen dat er een verlies van 10à15% op het motorvermogen is, maar bij een motor van 150 pk hou je dan volgens mij nog ruim voldoende over om lekker vlot (niet zot) te rijden. 

@Lange_666 Ik heb natuurlijk wel een eigen mening maar je verwacht toch een deskundig advies wanneer je hierom vraagt bij een dealer met zogenaamde jaaaaaaaaaaaaaaaaren ervaring? Of ben ik dan mis?? 

Ook nog even meegeven @Ivivke dat ik ook eerst eens langsgegaan was bij Nissan om de Leaf (ev) te testen. Ik was meteen overtuigd en kreeg hem een weekend mee op proef. Gelukkig maar, want na dit weekendje was er niets meer over van mijn oorspronkelijke tevredenheid :(. De actieradius bij zulke wagens is nog TE beperkt voor mijn gebruik. Maar ik begrijp dus wel je opmerking dat de ene wagen voor iemand perfect is maar voor iemand anders niet.

Geplaatst:

Inderdaad buiten het meer gaan tanken en het beperkt netwerk ( in bepaalde delen en landen)

Kortere onderhoudsintervallen (maar dat is voor alle soorten wagens beter)

Zijn er met mijn ervaring geen nadelen

• Vind ik leuk 1

nadelen: beperkt aanbod van cng merken/modellen; wil je een trekhaak,opletten: vooraf informeren bij dealer (op gelijkvormigheidsattest moet de te trekken massa ingevuld zijn); geen station om de 5 km (is ook niet nodig);

een beetje rekenen mbt actieradius als je verdere reizen maakt (maar dit geeft als voordeel dat je bewuster omgaat met je verbruik = dubbel plus); dealers niet altijd voldoende op de hoogte over de cng wagen (best ga je naar een dealer die ook erkend cng keurder is); bij de eerste keer tanken vragen of de dealer wil meegaan (houdt eigenlijk niets in, maar voor de zekerheid...); maar dit zijn (althans voor mij) geen serieuze problemen of "stoppers"

voordelen: plenty, maar dat heb je al gelezen. surf maar verder....waarschuwing: 9_9 als je éénmaal aan cng verslingerd raakt, geraak je er niet meer vanaf.

aangepast door Jan Robert
  • Vind ik leuk 1
1 uur geleden, Dekkers Michel zei:

@Lange_666 Ik heb natuurlijk wel een eigen mening maar je verwacht toch een deskundig advies wanneer je hierom vraagt bij een dealer met zogenaamde jaaaaaaaaaaaaaaaaren ervaring? Of ben ik dan mis??

Maar zijn die zogenaamde jaaaaaaaaaaaaaaren ervaring ook ervaring op CNG? Duidelijk niet.

Op "elentriek" zal de ervaring zeker niet beter zijn.

1 uur geleden, Dekkers Michel zei:

Echter vind ik het jammer dat ik nergens geen echte nadelen kan vinden bij het rijden op aardgas.

Dit is misschien een vrij goed bewijs dat er niet zoveel problemen zijn. De meeste mensen zoeken een technisch forum op voor info over iets waarbij ze vragen hebben (en posten dan dikwijls niks) en om een probleem aan te kaarten en er een oplossing voor te zoeken. Dat je van dit laatste niet veel vind kan enkel maar een geruststelling zijn. Mochten er meer problemen zijn zou je dat hier zeker lezen.

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

We hebben op aanraden van de verkoper 2 proefritten gedaan in Kortenberg. Is daar eigenlijk te kort (30 min all in).

Maar we hadden wel de cng- en dsg-ervaring gehad. 

Een lange proefrit hebben we gedaan bij de dealer zelf (hadden we dat geweten ervoor), maar kon toen niet (verkoper buiten gegooid, oef).

• Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Geplaatst:

CNG-auto sinds 2 september 2015. Op dit ogenblik (zaterdag, 27 juli 2019) staat er net iets meer dan 250.000 km op de teller. Nadelen:

• Als je dagelijks veel kilometers aflegt, moet je vaak gaan tanken. In mijn geval om de twee dagen. Nu, sedert ik eindelijk CNG kan tanken op slechts 4 km van bij mij thuis, vind ik dat geen nadeel meer, dat tanken.
  • De vuldruk is niet overal even goed. Normaal gezien kan ik bij een buitentemperatuur van 20°C gemakkelijk iets meer dan 17 kg CNG tanken (bij een tankinhoud van 15 kg). De vuldruk is ook afhankelijk van: aan hoeveel bar je tankt en eveneens van het aantal aardgaswagens inclusief camionetten en camions dat vlak voor jou daar getankt hebben. Dan kan je minder CNG tanken, en eventueel elders moet gaan bijtanken.
  • Af en toe gebeurt het dat een CNG-installatie defect is of dat je maar een paar gram tot 1 of 2 kg hebt kunnen tanken (en er een foutcode op het display verschijnt).
  • Als je regelmatig verplaatsingen zal doen met een caravan of een grote, ongeremde aanhangwagen waarin je meubels of andere zware toestellen e.d. vervoert, dan heb je slechts 1 CNG-voertuig die dat kan, en dat is de VW Caddy Maxi TGI. Ik weet niet of de gewone VW Caddy dit kan, of de Skoda Octavia 1.5 G-Tec / VW Golf Variant 1.5 TGI want ik ken het koppel in Nm niet van die voertuigen.
  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...