Ga naar inhoud

Ivivke

Leden
  • Aantal items

    259
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    9

Ivivke won laatst op 21 Augustus 2017

Ivivke had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

125 Super

1 Volger

Over Ivivke

  • Titel
    Aardgasgoeroe

Recente bezoekers van dit profiel

1.307 profielweergaven
  1. Ivivke

    Fiat 500l twin air Natural power Sputterende motor cng

    Hoi , In sommige verkoopsperiodes gaven ze automatisch 4 jaar garantie ... waarom niet altijd ... hopelijk valt het voor jullie mee. Bij ons heeft de kleine motor ook al zijn probleempjes gehad ... De eerste keer net in het 2e jaar (koppeling vliegwiel doorgebrand, iets met veertje dat was blijven hangen...) en dat was volledige garantie. Dank zij de relatie garage - fiat België. De laatste problemen waren van langere duur. Probleem kwam af en toe op (en verergerde keer op keer) en daarom moeilijk te vinden: ook regelmatig vermogensverlies waardoor de snelheid serieus terugliep en dat lampje 'motormanagement' brandde regelmatig . Dit meestal na een 20-25 km rijden als alles goed warm was. Men zag ook dat er waarschijnlijk ooit een bezoek van een marter was geweest en dacht eerst aan de elektrische boom. Naderhand werd de totaaloplossing gevonden: ook nog 1 turbo (misschien nevenschade??) volledig vervangen .. totale kostprijs +3000 euro. Door zulke voorvallen en gesprekken met de garagisten van diverse andere merken hebben wij besloten om nog even te wachten op de nieuwere technieken (en iets grotere motor-inhouden) om over te schakelen. Dus onze omschakeling ligt niet aan de garage met hun excellente service, garantie of niet, cng of niet ... maar aan de fabrikanten die de fiscale regels trachten te volgen om hun producten te slijten. Door 'deels verkeerde' regels zijn er nu veel zaken scheef getrokken. (mini motors met 2 turbo's e.d.) Wat is nu duurzaam rijden als je auto na x km al op is. Cradle to cradle? Hopelijk valt het voor jullie mee. We volgen je post mee op.... gr, Ive
  2. Ivivke

    Geremd sleepvermogen CNG wagens

    Hoi Kimberley, ik wil gerust mee op zoek gaan, maar in welk budget had u graag een oplossing? En moet het die 1500kg halen? Het klinkt haast verkeerd om het heden te zeggen, maar een motor die regelmatig goed moet trekken is een diesel ... . Als ik de prijzen bekijk van modellen die goed kunnen trekken ( tot 2000kg ed ) lopen die eigenlijk ook al op, of zit ik zo fout? Dat zware trekken is eveneens enkel bij cng maar mogelijk bij enkele dacht ik zo ... . Er zijn daar ook die niets of minder mogen trekken. Alles heeft te maken met wat de fabrikant heeft laten homologeren en wat de combinatie van motor en model is ... . Ik vind bv ook de kia Niro bij betaalbare hybrides ( waarbij de hybride versie 1300kg kan trekken zie : Waarom kijk je ook niet eens bij Hyundai ionique ( plug in weliswaar maar 750kg slepen volgens de aanwezige brochure ) Dat het niet onmogelijk is bewijst tesla : Als je geld/tijd hebt is een tesla x ook de moeite : 2250kg trekken ... dat kan tellen volgens ons. ( Waarom niet een occasie daarvan? Ik geef toe dat we heden net iets te vroeg zijn, wij hoopten nog 2 jaar te rijden met onze cng en dan de juiste overstap te kunnen maken ... ) De nieuwe model3 ging een trekhaak krijgen maar daar vind ik niets rond terug ... volgend jaar komen die goedkopere modellen ervan uit ... . Van de rav4 2019 van toyota weet ik het nog niet want die wordt vrijdag voorgesteld bij onze dealer ... . Laten we stellen dat binnen dit en 2 jaar er een optimalere keuze is ... . gr, Ive
  3. Ivivke

    [TIJDELIJK] Geen CNG wagens meer bij Audi

    Hoi, ja onze ervaring is die twin air motor ... superklein dus fiscaal enorm aantrekkelijk maar met die turbo's dus een beetje krachtiger maar we hebben levensgevaarlijke situaties meegemaakt die ons angst geeft voor die kleine motoren. Als ik de forums van andere merken erop nalees is dat bij nog kleine motoren in hun gamma ook het geval, we zijn dus niet alleen en ik doel daarop dat het niet onze rijstijl is/was. Ik doel evengoed niet op de dikke 3 liters van vroeger he .. maar een deftige 1600 a 1800 of zelfs 2 liter motor kan op zichzelf krachtig zijn en toch nog zuinig in gebruik. ( zeker als die ondersteund word door een elektro motor ) het zijn zulke combo's die heden bij sommigen hun cijfers omlaag houden ... . ( Met uitzondering van mazda die een andere motor tracht te ontwikkelen op benzine .. ) De cijfers van die kleine motoren waren duidelijk gemanipuleerd, de werkelijke verbruikscijfers (en bijhorende vervuilingsgraad ) lagen dikwijls in het echt hoger en benaderden zelfs onze vroegere 'grotere' motor. Rond after market kan ik niet meespreken, alleen lezen ... . met mijn eerste reactie wilde ik duidelijk maken dat de toekomst 'anders' zal zijn en dat de fabrikanten deels de politiek volgen qua fiscaliteit. We hebben de afgelopen maanden niets anders gedaan dan garages afgelopen op zoek naar een oplossing voor ons ... spijtig genoeg zal dat niet direct in de cng lijn liggen. Fabrikanten willen blijkbaar geen cng in hun top segment.. . Daar komen die hybrides op termijn aan. ( Ook diesels in hybride ) Tja, dus vergeef me als ik hun woorden iets minder flauwe kul vond. gr, Ive
  4. Ivivke

    [TIJDELIJK] Geen CNG wagens meer bij Audi

    Volgens de garagisten die ik sprak geen flauwe kul ... deze zinnen waren een korte samenvatting. En voor zolang ik mee bij de politiek zat: CNG is en blijft een overgangsbrandstof ... de toekomst is een mengelmoes al naargelang de verplaatsing en waar. De voorbeelden van upsizing die wij tegenkwamen op het laatste half jaar bij voertuigen die wij wilden kopen/overwogen : Kodiaq van 1400 naar 1500 ... Outlander van 2.0 naar 2.4 ... ( Wij mogen zelf als ervaringsdeskundigen vertellen dat die kleine motoren met turbo's bij de vleet echt niet goed bezig zijn ... zie maar onze eerdere ervaringen de afgelopen 4 jaar ... . ) Die ontwikkeling kwam er door de fiscale regels die ondertussen vervangen zijn door iets complexere berekeningen. ( van cc gehalte naar 'vervuiling' al geef ik grif toe dat het ook niet helemaal klopt .. ) De fiscaliteit van landen bepaald veel rond een ontwikkeling, tot vrij recent was de diesel voordelig he .... . De garages waar wij kwamen waren duidelijk ... : een hybride (of een EV) is zwaarder dan een traditionele auto en dient voorzien te worden van deftigere motoren ... de 'cijfers' die men omlaag moet krijgen kan men ook bekomen door een iets grotere motor gecombineerd met elektro motor verkrijgen ... . De kleinste motoren gingen langzaam minderen. Ook zijn er de diverse 'wetenschappelijke' en 'glamour' artikels die duidelijk stellen dat die kleinere motoren meer vervuilen/minder goed zijn dan een deftige 'grotere' ... tja. Ik doelde daar ook niet op 4000cc he zoals in de VS ed. .... ( effe duidelijk zijn ) https://www.autointernationaal.nl/2016/10/de-dood-van-downsizing/ ( en wij zijn een van die klanten met klachten over die twin air motor in een grotere auto sorry als ik daarmee op je voeten trap maar voor ons waren die woorden geen flauwe kul. Er zijn mensen die ook duurzaamheid in hun vaandel hebben en ik mag duidelijk zijn: de vorige auto was een atmosferische diesel van 1900cc ... meer dan 300.000kmp gereden zonder noemenswaardige problemen en.. nu .. van garage moment naar garage moment ... en als ik dit forum zo wat lees zijn we echt niet alleen ) lange kilometers http://www.dochyizegem.be/skyactiv-technologie.html https://www.autobahn.eu/9773/video-efficientie-kleine-turbomotor-grote-leugen/ https://www.carblogger.nl/downsizing-is-grotere-motoren/ https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/ https://autofans.be/nieuws/overheid/39572-nieuwe-studie-maakt-brandhout-van-euro-6-diesels https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/01/18/vijf_vragen_overuitstootenautostestenopeenrij-1-2549610/ https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/einde-downsizing-bij-vw.html http://aig.ugent.be/wp-content/uploads/2018/09/Artikel_Verdere-ontwikkelingen-in-benzine_NVDB.pdf Mocht je het nog steeds kwats vinden .. laten we binnen een paar jaar effe terugkijken op deze post ... .
  5. Ivivke

    [TIJDELIJK] Geen CNG wagens meer bij Audi

    Hoi iedereen, wees gerust er komen nog auto's op cng .. het gamma zal eerder bestaan uit kleine modellen en een paar slechts per merk ( en nog maar paar merken ) ... weet uit gesprekken met diverse garages dat men echt aan het inzetten is op de hybride markt ... zolang er genoeg batterijcellen blijven komen uiteraard ... dus opnieuw grotere cc inhoud ( propere verbranding ) gecombineerd met deel EV rijden ... . gr, Ive
  6. Ivivke

    Geremd sleepvermogen CNG wagens

    Misschien moet je eens kijken naar een hybride model met elektriciteit ? Ik weet dat het een cng forum is maar er zijn er die genoeg mogen trekken in hybride modus ... die worden ook meer gehomologeerd dan de cng versies want die gaan langzaamaan verdwijnen ... . (bv bij 'outlander phev', kia en of hyundai ) Ik geef het maar mee omdat we er een lange zoektocht op hebben zitten en met cng niet meer verder kunnen. Daarbij is momenteel de hybride markt aan het uitbreiden en binnen dit en max 2 jaar zou daar voor ons ook een oplossing voorzien zijn ... . We zochten ook tussen de 2de hands cng voertuigen maar weinig te vinden .. ik denk dat iedereen die bijna op rijd .. als ik zie wat ze ons willen geven voor een verkoop ervan ... snap ik dat ook ... . gr, Ive
  7. Ivivke

    "Iedere dieselwagen kost de samenleving 14.700 euro"

    Het punt dat men hier aanhaalt is eigenlijk al lang achterhaald ... met oude diesels klopt dit grotendeels ( maar evengoed met slecht afgestelde benzinewagens) .. maar wat onze buur in de lucht duwt met zijn houtkachel ( moderne iets minder maar toch nog ... ) en of zijn 2 reisjes naar Turkije met het vliegtuig en wat wij dus ook moeten ondergaan ( zonder dat zij er taksen op betalen ). En zij die er enkel het 'bedrag' op willen kleven... je moet maar eens slachtoffer zijn .. nooit gerookt, goed gesport en toch bv longkanker krijgen ed ... . Ik vind al die media-aandacht toch een beetje eenzijdig aan het worden. De toekomst is aan alle huidige brandstoffen en men moet alleen er voor zorgen dat die optimaal gebruikt worden in de juiste omstandigheden .. dan is al die vervuiling minimaal. Waarom bv niet verplichten om een autofabrikant bomen aan te planten ergens ter compensatie van die 'overbelaste' CO2. ( CO is op zich niet gevaarlijk of schadelijk .. en kan eigenlijk zo gecompenseerd worden ... die andere 'vervuilende' stoffen iets minder ... ) Einde taksverhaal CO2. Welkom rekeningrijden ... dat is belasten van gebruik weg ... . Allee het zijn maar gedachten natuurlijk ...
  8. Ivivke

    Toyota Auris Hybrid op CNG?

    Hoi, ik wilde dit nog eens even opentrekken. @MaxAGS hebben jullie al eens een cng of lpg installatie in een prius + ( of grand prius ook soms genoemd ) gestoken of over nagedacht? In onze zoektocht naar een degelijke 7 zitter, vrij milieuvriendelijk, kwamen we ook op deze prius + uit en we gaan er volgende week mee proefrijden. Deze mag ook niets trekken, maar mag wel een fietsendrager gebruiken . Als we deze in de toekomst kunnen voorzien van lpg of cng kunnen we van een mooie combo spreken ... . Het autosalon komt dichterbij en we willen zo goed mogelijk onze opties weten ... . gr, Ive
  9. Ivivke

    Onze toekomst volgens Elon Musk

    Als je in de tunnel komt en je voertuig wordt aan 240km/u getrokken dan ben je op 12 minuten ( 45km ) aan het einde .. vind dat meevallen gezien een metroritje in 'onze ' stad langer duren kan lol en dan verplaats ik me wel iets minder ver ... gr, Ive
  10. Ivivke

    Strenge CO2-normen maken wagens onbetaalbaar

    ik vind het spijtig dat ik niet meer kan meespelen in de discussies, maar weet wel dat men echt 'verkeerd' aankijkt naar de huidige mobiliteit. ( Naar mijn idee dan toch. ) Enkel op CO2 uitstoot, van een auto, zich concentreren is verkeerd. Er komen dankzij die visie heel veel 'andere' vervuilende stoffen vrij die maken dat je 'groene' auto eigenlijk in het echt vervuilender is dan je eigenlijk denkt. Als men dan eerlijk is, voeg de CO2 taks ook toe aan de luchtvaart en scheepvaart. Dus iedereen gelijk voor de wet . Of beter, schaf die CO2 taks af en belast het gebruik van een auto/vliegtuig/boot/trein ed. en hou rekening met de 'vervuiling' van het voertuig in kwestie en de omstandigheden ( file, tijdstip, plaats ed ) ed ... . Dat het anders gaat moeten lijkt iedereen duidelijk, ook voor die 'gele hesjes' beweging. Maar het is inderdaad de oneerlijkheid die parten speelt in dit protest .... . De auto-industrie is, naar mijn bescheiden mening, ook deels mede verantwoordelijk en moet nu ook mee op de blaren zitten ... men had al veel langer 'iets minder winsten' kunnen hebben en investeren in omschakelingen zoals meer voertuigen op CNG of LPG/ hybride etc etc ... . Of meer echte hybride modellen ( nee niet pure elektriciteit, daar gebruiken we de auto verkeerd voor wel bv cng/elektriciteit of elektriciteit/zonnepanelen zoals SONOS )... neen we teren zo lang als mogelijk op 'oudere' technologie, prutsen hier en daar iets bij of bouwen het wat om ... lang leve de dividenden. Dus eigenlijk had de auto-industrie/politiek 'ons' een beetje sturing moeten/kunnen geven i.p.v. andersom. ik vind dat de bal iets te veel is doorgeslagen naar het gelijk van de 'kleine man' i.p.v. wat goed is voor de maatschappij. Dus het individu boven de massa ... . gr, Ive
  11. Ivivke

    Waterstoftankstations en waterstofvoertuigen

    https://www.electriq.com/press-release-cars-will-run-on-water/ https://newatlas.com/electriq-global-hydrogen-liquid-wonder-fuel/57488/ Volg al eventjes deze firma en ben benieuwd naar hun uitrol ... het zou al een deel oplossen qua zware accu's en een redelijk "rijbereik" . Ik merk een redelijk zelfde 'bevoorradingsmanier' als heden ... . Als de kostprijs nog gaat meevallen is het misschien nog extra mogelijkheid om die als mededinger naar een 'groene brandstof' ... gr, Ive
  12. Ivivke

    Prijzen van benzine, diesel en LPG

    Hoi , toen we een oplossing vroegen rond ons probleem bij de 500L living cng : dus geen 7 plaatsen, geen trekhaak ed .. werd met duidelijk vermeld dat zij alle voertuigen ook op lpg leverden zonder een echte toegift te doen op comfort, buiten het reservewiel dat dan verdween : dus wel 7 plaatsen, trekhaak en 2000 euro goedkoper ( toen toch ) dan cng! Dus lees het eerder als OP VRAAG bij sommige merken. Sommige merken raden het af anderen is het enkel op vraag. gr, Ive
  13. Ivivke

    Help! CNG of bij mijn diesel blijven

    Met promoperiodes zijn sommigen van deze 'contracten' aan halve prijs of deftige mindering. Om eerlijk te zijn hadden we dit ook kunnen gebruiken bij onze auto .... als we alles al optellen .... gr, Ive
  14. Ivivke

    cng op ferry?

    Voor zover ik weet mag dit alleen niet op de tunnel ( treinverbinding ) "daar mag niets van op druk gevulde zaken door" ( ook geen camions met bv drukvaten op hun opleggers ed .. ) . Meer info : http://www.poferries.com/bn/algemene-voorwaarden veel plezier
  15. Ivivke

    Taks shift van elektriciteit naar gas

    Dat zit er echt niet in gezien de 'kas' gevuld moet worden ... en als ik eerlijk mag zijn kost elektriciteit van 'cradle to wheel' veel meer dan ieder van ons betaald hoor .... al die jaren het nucleair afval bewaren wordt niet mee betaald in je rekening ( heden 8 a 10 miljard per jaar !! ) en je 'verliest' tot 30% onderweg tot bij je thuis ... . Dus van mij mag het 6% worden als al de kosten betaald en verdeeld worden . ( Ik zal een ander voorbeeld erbij nemen om het tastbaar te maken: neem nu dat we maandelijks elk nog 20 euro zouden moeten betalen omdat we op die manier de piramiden van Egypte verder afbetalen .. hoe zou je je voelen ... dat is nucleair afval dus voor onze kids ) Dus als ik een ethische kwestie mag oproepen: als we eens deze producten laten 'belasten' of 'kosten' wat ze werkelijk zijn ... denk niet dat iemand zomaar een lampje te lang zal laten branden en de elektrische auto zal veel stil staan ... dan komt aardgas er 'properder' uit .. zeker als het uit biogas gemaakt kan worden ... . Dan mag de taks op onze zonnepanelen en windmolens eruit gezien die 'minder' verlies opleveren bij opwekking van stroom ... lokaal verbruikt en worden pellet/hout cv kachels terug interessant ... . ( en voor dat laatste wel met 'roetfilter' uiteraard .. dus terug in de tijd qua energie ... .
×