Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen

Ivivke

Leden
  • Aantal items

    237
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    9

Ivivke won laatst op 21 Augustus 2017

Ivivke had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

100 Super

1 Volger

Over Ivivke

Recente bezoekers van dit profiel

1.121 profielweergaven
  1. Ivivke

    Accessoires

    Hebben wij genomen ( met open dak er mee bij ) en al veel mee genoten. Maar het zijn wel enkele cm minder hoofdruimte in de zijplaatsen achteraan .. voor sommige automodellen is dat nefast voor volwassenen blijkt. Soms is de lichtinval ( al eens tegen 120 onder snelweglampen gezeten en geteld ) ook storend maar dan moet je het doek sluiten en is dat minder. De volgende gaat dit waarschijnlijk niet hebben gezien de enorme kostprijs waar je veel andere leuke opties mee kan vullen ;). ( bij ons toen 1500 euro )
  2. Ivivke

    Skoda Kodiaq

    Alvast dank voor je uitleg, ondertussen zien we de bomen in het bos niet meer door de diverse modellen die nauw aansluiten bij elkaar en elk hun voor- en nadelen hebben. Ook zien we ondertussen de kostprijs voor cng installaties stijgen en het feit dat je dan tanks moet leggen in de koffer en dit echt een nadeel vomt voor zulke hoge ombouwprijzen. Dan is lpg idd veel voordeliger maar dat heeft dan ook weer andere nadelen ... we hebben de indruk te snel te moeten omschakelen en er nog niet veel echt afgewerkt is qua alternatieve brandstof ... Dus voor een groot gezin dat maar 1 auto wil om milieuvriendelijk te zijn, moet men zich wenden tot een minder milieuvriendelijke oplossing .... Belgische kafka ... op europees niveau . gr, Ive ps: dank voor jullie mails in de zoektocht naar een installatie voor de opties die wij hebben op dit moment. Het autosalon nadert en we wilden goed geïnformeerd zijn . Kiezen is verliezen he ... .
  3. Ivivke

    Gevaar voor verstorven benzine

    Ik weet dat de eigenschappen de fossiele cng benaderen maar weet ook uit bedrijfsbezoeken dat de samenstelling van 'andere aanwezige stoffen' / 'reststoffen' anders is en men dit tracht tot een minimum te beperken ... dus wel degelijk 'anders' van totale samenstelling. ( methaan is methaan, maar er zitten nog andere stoffen bij in 'aardgas' ) Ook wordt het bio-gas meerdere malen 'opgewaardeerd' en 'gekuist' tot 'bruikbaar methaangas'. ( dus de hoeveelheid methaan wordt verhoogd door andere stoffen te minderen en dergelijke .... en die stoffen zijn ook op een bepaalde manier schadelijk (corrosief) voor je motoronderdelen maar men houdt deze zo laag mogelijk, dus het omgekeerde van de andere bio-brandstoffen waar men net meer 'andere' stoffen toevoegt om te besparen op fossiele brandstof ) Dus bio-gas is wel degelijk iets ( klein beetje ) van andere samenstelling. Nu wel kwalitatief al veel beter dan enkele jaren geleden! De wetenschap staat niet stil daarin. Er staan strenge controles/eisen op, dit is ook een van de redenen waarom tot op heden in het Belgische net er minder tot geen bio gas zit dan bv in Nederland .... . Een omschakeling is wel nakend omdat men daar echt wel al ver staat in dit segment van groene energie. Ergens staat nog een powerpoint van die voorstelling die ik gepost had ( bedrijfsbezoek vergistingsinstallatie ) ... . Is al enkele jaren oud en ondertussen staat men daar niet stil ook niet natuurlijk. Extra leesvoer voor geïnteresseerden, een mening is maar zo sterk als zijn zwakste schakel: https://www.biogas-e.be/vergistingsforum2017 https://www.eandis.be/nl/pers/persberichten/gft-wordt-groen-gas…-en-meer http://febiga.be/wp-content/uploads/2015/09/milieu-direct.pdf https://www.brightbiomethane.com/nl/?gclid=Cj0KCQjw6fvdBRCbARIsABGZ-vQ6q7tCOjTW1Yti9XvKI9haEfM1-ZH7XgEV9MNrUtTRCCvo4nWwGTkaAqD3EALw_wcB https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/19/eerste-gft-biogas-op-belgisch-aardgasnetwerk/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Biogas Dan is er ook nog de aanwezigheid van het waterstofgas dat men nu al, weliswaar minimaal, mengt in de leidingen en dat een toekomst zou betekenen als vervanger voor huis keuken en tuin gebruik . In auto's met ontploffingsmotoren zou het ook lukken, maar dan op een andere manier (. de opslag is nogal duur ... 700 bar vaten ed. om enig rijbereik te hebben ... ) In sommige deelstaten van duitsland zit men aan https://nos.nl/artikel/2241034-wordt-waterstof-de-vervanger-van-aardgas.html. https://sites.google.com/a/dbz.be/auto-op-waterstof/home/nadelen https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie Wel is het woord biogas een 'echt' BIOgas omdat er alleen wordt gewerkt met 'afval' en na de productie er oa bruikbaar compost en biogas overblijft. Dus van cradle to cradle is het een ideaal toekomstproduct. En dan kan ik het woord 'bio' in de andere brandstoffen inderdaad anders beter benoemen zoals @Koen C doet, dat begrijp ik ook. En momenteel is men niet van plan om dit via plantages te doen, men rekent in Nederland dat ongeveer men een 10% biogas kan produceren met al het afval op jaarbasis van het huidige verbruik in aardgas. het wordt dus wel een nicheproduct, maar dat zijn plaats zal hebben in de toekomst. Een energie-omschakeling dringt zich op ... . gr, Ive ps: ik moet stoppen want daar kan ik echt in blijven doorgaan .... lol
  4. Ivivke

    Gevaar voor verstorven benzine

    Effe, meegeven dat in sommige van onze aardgasleidingen ook al bio-gas mee tussen gemengd zit evenals waterstof in een paar procenten .... kwestie je zicht op 'bio' brandstof te verbreden ... Cng heeft op zich alleen nog toekomst met bio cng hoor ... ... . Waterstof is de andere variant die eruit verder zal gaan ... . gr, Ive
  5. Ivivke

    Suzuki Vitara (2019) CNG

    De prijs is echt naar omhoog aan het gaan, lijkt me normaal in een markt die populair begint te worden en er 'slechts' een handvol inbouwers zijn .... . CNG het zal een niche produkt worden en blijven. Wat me vooral stoort is dat bv er geen echte grotere auto's zijn met cng. Lpg lijkt het beter te doen ... . gr, Ive
  6. Ivivke

    Naamsverandering op de etiketten benzine, diesel, etc

    Waarom diesel voortaan B7 gaat heten? De “B” verwijst naar biodiesel, het cijfer slaat hier eveneens op het percentage biodiesel dat de motor accepteert. B7 is dus diesel voor een wagen die 7 procent biodiesel ondersteunt gr, Ive
  7. Ivivke

    Curieuze Neuzen

    Hoi , die test werd ui!tgevoerd zo praktisch als mogelijk. De resultaten voor deze maand werd dan geëxtrapolleerd naar een jaarlijks gemiddelde. Je kan nooit een totaal berekenen per plaats voor een heel jaar want dat is verschillend op een paar meter soms. ( vervliegen van de stoffen ed. ) Je kan evengoed eens in een stad rondwandelen en een oude diesel of slecht afgestelde benzine wagen passeert en je hebt al meer binnen ;). In deze link vind je ons resultaat voor onze straat. Het geeft een gemiddelde weer, nooit een exact gegeven ... het is een hulpmiddel om 'bepaalde' hot spots op te sporen en dat lijkt me gelukt ;). https://forms.curieuzeneuzen.be/result/7A6DE9B7EAE743D4BD6DAD842804FD6E/9906DE8B-8E0B-43B4-AEE5-1AD263DD0580/251160 daar lees je ook in dat we onze straat minder hadden ingeschat qua gezondheid. Dat kwam door de buurt die nogal graag 'houtkachels' aansteekt ( onze ventilatie moet dan thuis uit ! ) en de bus door de straat, maar blijkbaar werkt die roetfilter op de bus wel ;). gr, Ive
  8. Ivivke

    Curieuze Neuzen

    Hey, men wil de belastingen omvormen naar het gebruik van de weg, dus meer"kilometer-rijden", tolwegen en bedragen aangepast aan de tijdstippen/voertuigen ed ... . Op die manier zal dat 'gratis' rijden van alternatieve brandstoffen gecompenseerd worden. Je moet weten dat de overheid altijd 'nieuwe' technologie mee dient te ondersteunen of de bevolking in een richting tracht te duwen. Naderhand dient dit op zichzelf verder te moeten kunnen. Dat neemt nu eenmaal altijd een generatie en soms zelfs 2 generaties tijd in beslag. Uit dergelijke ondersteuningen zijn al veel zaken uit gekomen die nu voor de gehele bevolking voordelen bieden he: uit autosport; onze technologische auto's met veel veiligheidssnufjes, uit ruimtevaart: je microgolf, uit de computerwereld:betaalbare computers/smartphones .. en je kan het blijven opnoemen ... ) Eerst voor een kleine elite en later meer en meer betaalbaar voor iedereen ... . Weet gewoon dat we bij dezelfde bevolkingsuitbreiding en bijkomend uitbreiding van het aantal voertuigen gewoon niet meer met zijn allen op de baan gaan raken. Toch niet meer 'alleen' in een auto ... . Ook het 'bezit' van een voertuig zal veranderen en meer op delen gebaseerd raken. ( zie het succes van bv Poppy, Velo etc etc ... ) Zelf zie ik er sommige sociale voordelen in ... men zal terug rekening moeten houden met 'anderen' ( samen-rij projecten ). Want geef eerlijk toe, al eens gezien hoeveel 'egoïsten' ook 'alleen' in hun auto zitten en denken dat ze ook alleen op de baan rijden ;). Op bovenstaande problemen tracht men nu een oplossing te vinden en dit idd zonder het 'inkomen' daaruit kwijt te spelen ... . gr, Ive
  9. Ivivke

    Curieuze Neuzen

    Hoi, momenteel ligt het 'project' cng iets op de achtergrond, er werd op ingezet als "tussenstation" naar oa waterstof en wagens met brandstofcellen etc etc ... Dit komt deels door de 'nieuwe' toekomstvisie die eerder het huidige 'fossiele' aardgas meer op de achtergrond zal plaatsen als uiteindelijk eindig. Men wil wel het netwerk dat er ligt wel gebruiken om eventueel op termijn alternatieve brandstof door te sturen zo dit haalbaar zou zijn. CNG/LNG heeft een toekomst maar dan eerder als niche voor particulieren. men denkt er wel aan om dit meer te implementeren in oa boten en vrachtwagens .. daar is meer te winnen qua 'milieu'effecten dan bij personenvoertuigen ... elke brandstof zal in de toekomst zijn/haar plaats houden waar het optimaal gebruikt kan worden... . Het zijn moeilijke evenwichten hier en daar ... ( en grote lobby's ) gr, Ive
  10. Ivivke

    Skoda Vision X

    Hey, ik lees enkel cng en elektriciteit .... of zit ik zo fout ? ( heeft wel een minitank, maar men meldt uitdrukkelijk cng ... ) Maar wederom een kleine auto ... . men laat de grote of grote tussenmodellen volledig uit de milieuvriendelijke mogelijkheden ... . gr, Ive
  11. Ivivke

    Help - grote gezinswagen voor de toekomst...

    Een auto van 10, bijna 11 jaar oud voor 17.000 euro ... lijkt wel van goud .... zelfs al is het cng : wil die zijn co2( en andere stoffen ) uitstoot eens naast een moderne motor plaatsen .... .
  12. Ivivke

    Help - grote gezinswagen voor de toekomst...

    Persoonlijk zie ik heil in een mix van alle brandstoffen als die zo goed als mogelijk 'gebruikt' worden in hun waarde en kracht. Wij hadden vroeger een 'oude' diesel 1.9 en reden 12 jaar rond tot bijna 300.000km en met 1 grote interventie ( distributieriem ) .... de motor deed het nog prima maar de rest daarrond was versleten tot op de draad ... . Daarom begrijp ik waarom men diesel blijft steken in 'zwaardere' automodellen. We ervaren nu al een hele poos hoe zo'n 'opgeblazen kleine' benzinemotor 'opraakt' in de zwaardere carrosserie die we zoeken ... vind het persoonlijk ook een overdreven heksenjacht op dieselmotoren terwijl die ook zijn plaats kan en mag hebben. ( evenwel zo zuinig als mogelijk en met alle technologie als kan ) .... . Als we terug naar 2 auto's gaan kunnen we kleine benzinemotoren nemen maar zie daar ook niet de zin van in ..... . En als we 'vals' spelen met een lichte vracht betaal ik niets aan taks voor diezelfde motor .. terwijl ik dan niet de gebruiksvoordelen van deze auto heb die we nodig hebben ... . De wereld op zijn kop ... .
  13. Ivivke

    Help - grote gezinswagen voor de toekomst...

    Hey, wij kijken mee maar vinden nergens een benzineversie als configurator meer op de vw-site ??? Daar kan je enkel nog kiezen voor diesels .... in hun reclame staat de 2.0 tsi nog maar je kan hem niet kiezen .. ( alhoewel de motor in die versie van 2014 of 2016 was , ben het effe kwijt ... ) gr, Ive
  14. Ivivke

    Help - grote gezinswagen voor de toekomst...

    Bij ons stelden ze nog een prijs van 3000 euro voor als overname voor een auto van 3.5 jaar oud met toen 65.000 70.000km op ( nieuw 21.500 incl kortingen 25.000 zonder kortingen) .... tegenwoordig normaal te noemen. Volgens hun moet je je auto particulier verkopen want niemand wil je auto buiten opkopers .... . De automarkt is heel zenuwachtig omdat ze onvoorspelbaar aan het worden is, de regels veranderen teveel volgens hun ... . Tja wie er nu gelijk heeft: het beleid, de sjoemelaars of de 'goede' constructeurs .. ik heb het raden ernaar ... . Toch nog succes gewenst en laat je eens weten wat het voor jou geworden is ??? Wij zoeken ook nog steeds .... gr, Ive
  15. Ivivke

    Help - grote gezinswagen voor de toekomst...

    Ik weet dat het ooit gaat veranderen, maar ze 'vliegen' op .. 'onbelaste zware diesel/kerosine etc etc .. alle benamingen bij elkaar' ... als men deze zou belasten naar waarde en vervuiling zou het snel andersom worden. Waarom een auto-melkkoe en geen vliegtuig-melkkoe ... . http://www.emissieberekenen.nl/filelib/file/Overzicht-emissiefactoren-v3.pdf ( extra info rond gehele CO2% en wie/wat deze 'produceert' .... en niet elke gr. CO2 wordt gelijk belast https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine ) gr, Ive
×