Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Ivivke

Leden
  • Content Count

    300
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Ivivke last won the day on June 13

Ivivke had the most liked content!

Community Reputation

170 Super

2 Followers

About Ivivke

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

1,578 profile views
  1. The conversion of (parts of) that zone to H gas is therefore effectively being prepared. In this way, the Port of Antwerp (only industrial clients) was converted for a large part, and part of West-Limburg was converted to high-calorific gas as of September 2015 (only residential clients).In September 2015, most of industrial users alongside the Albert canal were conversed to H-gas. te lezen op http://www.febeliec.be/web/febeliec_position_papers_natural_gas/1011306087/list1187970071/f1.html en als je bij fluvius gaat kijken naar Imea ( haven ) dan klopt het ook hoor ... : https://www.indexis.be/nl/cbw_waarden.html Misschien toch correct dan .... k zou het raar vinden als men mag liegen over wat men je verkoopt .... . gr, Ive
  2. Dan moet je het hele onderstel dus niet alleen die haak ) er onderuit vijzen en dat is een paar uren werk op en af ... . Dat dan nog buiten het feit dat je verzekering niet meer tussenkomt bij ongevallen met aanhangwagen ... dat is volgens mij het sop niet waard .... . Maar ieder doet wat hij/zij niet laten kan natuurlijk. gr, Ive
  3. Hoi, spijtig van jullie trekhaak, maar als antwoord op jullie vraag. Er bestaan nog altijd dergelijke systemen. Bij ons in de buurt is het een haak van Brink die men verkoopt, waar veel ( dus niet alle ! ) fietsendragers op passen. Wel is de plaatsing even duur als een reguliere trekhaak, zonder de trekcapaciteit, enkel draagkracht. Hopelijk kunnen jullie verder .... gr, Ive
  4. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190703_04492594 iemand die dit wil testen met de sticker
  5. Hey, wat een discussie lol .... zelfs het aardgas dat uit de H-leidingen komt via distribitiekanalen komt van LNG , wel is het inderdaad mogelijk om sinds 2018 groen gas op het net te plaatsen dus het komt niet meer 100% van LNG maar laat deze nog wel voor het grootste deel de start zijn ( zie fluxys ) . ( Zou het dan kunnen dat het aardgas dat in de leidingen zit door zulke vermengingen 'iets' van 'kwaliteit' vermindert t.o.v. rechtstreeks en alleen LNG ? Ik denk maar hardop he ) .... Het is wel zo dat er soms veel calorische verschillen zitten op het cng ( oorspronkelijk LNG dus ) al naargelang het aftappunt op de Belgische leidingen. En dat dit iets constanter kan genoemd worden bij de LNG stations tot ze een nieuwe tank naast hun station hebben staan. Ook in LNG zitten volgens mij calorische verschillen al naargelang het boorpunt ( of land van verkoop ) of zit ik daar fout? Bij de tankstations van Total waar men 'H+' verkoopt staat de LNG tank naast de aftapinstallatie voor CNG. Dus het gas wordt daar 'rechtstreeks' naartoe gejaagd ... . het 'juiste' verschil met wat in de leidingen zit momenteel kan je beter navragen aan @Philippe.... . Hopelijk kan hij deze discussie ontkrachten of verduidelijken. gr, Ive
  6. https://tweakers.net/reviews/7140/eerste-blik-op-nederlandse-zonneauto-lightyear-one.html?nb=2019-06-26&u=1300 Voor zij die ook eens anderen durft te volgen. ( Buiten het Duitse Sion bv. ) Een Nederlandse groep . Mvg, Ive
  7. https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1736NL.pdf Naar aanleiding van de vraag : uitdrukken prijzen in €/kWh .. kwam ik op deze studie .. gr, Ive
  8. Ivivke

    LNG in België

    Misschien minder grappig als jullie of een van de firma's zouden kiezen om een coöperatieve te worden .... als er ooit een geldomhaling nodig zou zijn of om meer te kunnen investeren ... vele kleintjes maken een groot ... . Als het met andere energiebronnen kan ( elektriciteit- en aardgasverdelers zoals er zijn ' ........ ') waarom dan niet met zulke initiatieven alternatieve brandstoffen aanbieden. Het moet niet altijd vanuit de overheid/privé-grootkapitalisten komen, soms zijn burgerinitiatieven evengoed. Allee, het is maar een idee he ... gr, Ive
  9. Hoi , de terminals voor cng in hoboken zijn even buiten dienst lijkt ... Diende voor L gas aan de overkant zelfs meer te betalen ;( gr, Ive @Philippe enig idee hoelang ? We kregen error E604 ..
  10. Hoi, Ik zou er toch niet teveel op rekenen als ik jullie was. Een trekhaak later plaatsen als je gelijkvormigheidsattest meld van niet is niet zonder gevaren. Bij ons was het ook omdat de fles cng daar voor zorgde dat de extra zetelrij niet kon en ook geen trekhaak wegens die cng tests ed. .... . Iets rond ophangpunten die ingevuld waren. Bij de maxi caddy is het ook ofwel 7e rij ofwel trekhaak, niet de beide. Succes toch met je keuze ... . gr, Ive en Annemie
  11. Hoi, kijk men kan geloven wat men wil, opwarming / afkoeling ... het gebeurt normaal alleen over langere periodes als je de tijdlijn van de aarde bekijkt. ( als je de tijdslijn naar 24u omzet zijn wij de laatste seconde ) Wat men eerder dient te doen is kijken wat wij nu doen en of wij de rekening willen doorschuiven naar de generaties na ons of we ze zelf betalen en iets duurzamer alles gaan ontwikkelen ... . Hoe zou jij het vinden mocht je nog elke week 25 euro moeten afbetalen voor een piramide waar je niets meer aan hebt dan wat toeristen ... . Als wij nu meer zouden rekening houden met wat we achterlaten, komen we al heel wat verder. Dat mag je toch verwachten van mensen die fan zijn van een alternatieve brandstof .. gr, Ive en Annemie
  12. Ivivke

    Doblo trekhaak

    Hoi, het is bijna 2 jaar geleden, maar nu is er duidelijkheid. Geen trekhaak mogelijk bij 7 plaatsen en cng. ( wel CO2 : 205/161 ! verbruik navenant ) Ondertussen is de 500L en de 500Lwagon ( onze versie ) niet meer op cng verkrijgbaar. gr, Ive
  13. Hoi Man van het zuiden, ik weet niet hoe je je SWOT hebt gedaan, maar volgens mezelf is CNG echt een 'transitie' brandstof/wagen voor de toekomst. Momenteel wordt hard gewerkt aan bio-cng. Je moet dit zien als een 'verbrandingsmotor'-auto met een (huidig) fossiele brandstof. ( die 'groener' werkt, lees als meer efficiënt ) Die toekomst van CNG ligt eerder bij bio maar kan nooit alles dekken als toekomstbrandstof op de wijze zoals de huidige fossiele brandstoffen gebruikt worden. CNG zal een plaatsje blijven houden, maar eerder zoals nu b.v. LPG. Een nicheproduct. Autofabrikanten weten dat momenteel ook. ( het is maar een kleine aanpassing en redelijk betaalbaar dus bieden we het aan ... ) Het vervolg van een verbrandingsmotor ligt onzeker, je hebt ook nog waterstofmotoren bv. Maar ze willen eerder werken met waterstof en dit met een fuel cell met elektrische motor bv. i.p.v. een verbrandingsmotor. ( https://www.egear.be/waterstofauto/ of https://www.egear.be/waterstof-china/ , https://www.egear.be/autosalon-shanghai/ ) Die zal niet helemaal verdwijnen, maar ook later een duidelijke doelgroep hebben. Dus CNG zal wel een blijvertje kunnen zijn, maar diens toekomst ( +20 jaar ) ligt nog niet vast. Men onderzoekt ook alles om b.v. waterstofgas via de huidige gasleidingen te kunnen verspreiden en dergelijke. Het is allemaal zo onzeker en je vergat misschien 1 belangrijk detail; een mens houdt niet van veranderingen, zeker niet plots en 'verplicht'. Dat merk ik duidelijk als ik mensen tracht om te praten om b.v. i.p.v. de laatste stockauto's op te kopen ( echte koopjes heden, maar .... ) en toch te kijken naar alternatieven. B.v. plug-ins, hybrides, cng etc etc ... . Een ander voorbeeld daarop is bv: men meldt dat het grondwater laag staat momenteel en een half uur later is mijn buurman zijn droge gazon aan het sproeien en kuist hij al zijn auto's ... of om terug bij auto's te komen; je weet al decennia dat een auto in het echt veel meer verbruikte dan de blaadjes je vertelden .. en toch kies je die auto op basis van het bladje reclame ... je neemt dus die leugens voor goed aan??? Of waarom ieder gezinslid echt een auto moet hebben ... . Weinigen kiezen echt voor alternatieven.... . Je zou dus kunnen stellen dat veel CNG rijders meer kunnen nadenken dan een ander ( toch qua mobiliteit ) ... al is het bij sommigen voor het geld te doen, voor velen is het ook een 'groene' gedachte en ik doel niet op een partij ;). Zonder jou swot te willen afbreken he ! Gewoon een gedachte ... ! gr, Ive
  14. Misschien even off-topic, maar heeft iemand nog een zicht door zijn/haar voorruit? Etiket CNG ( na keuring 4 jaar oud) etiket duitsland, etiket zwitersland, etiket oostenrijk, etiket frankrijk ... wat nog ? En dan nadien een herkeuring wegens tuning ( lol ) ... het is er toch over als je een beetje europees rondrijdt ... . gr, Ive
  15. Artikels worden veelal aangebracht ... zelden schrijft een journalist nog eigen stukken. het gebeurt wel, lees niet verkeerd, maar uit eigen ervaring was het aanbrengen en nalezen nadien 'verkocht' aan de andere kranten ... . gr,
×
×
  • Create New...