Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

Ivivke

Leden
  • Content Count

    317
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Ivivke last won the day on September 6

Ivivke had the most liked content!

Community Reputation

181 Super

2 Followers

About Ivivke

  • Rank
    Aardgasgoeroe

Recent Profile Visitors

1,704 profile views
  1. Wij stappen deels mee in het E-verhaal. Weliswaar hybride en toch de milde versie. ( betaalbaar en ik wil echt niet staan aanschuiven ( ja zelfs op sommige e-palen, parkeerplaatsen is het aanschuif zelfs al op mijn werk ) om te 'tanken' na 20 minuten en terug 20 minuten wachten tot ik 80% heb ) En de diesels gaan er echt uit op termijn voor korte afstanden hoor ... ze zullen blijven voor lange ritten ( lees camions, autostrades ed ... ) of misschien in hybride vorm. ( EV in stad zoals al sommige bussen ed. ) CNG is en blijft een tussen-brandstof, dat heeft men altijd al verkondigd hoor. Ik zie daar geen verandering in komen. Men zal kleine motoren ermee uitrusten om deze snel te laten zakken in o.a. uitstoot en co2 waarden. Maar, en dat is bij alle 'sponsoring' vanuit de overheid in het begin, door de hogere prijzen blijft men dit deels negeren als fabrikant/klant. Ik kan het zelf bewijzen: prijsaanvraag om onze nieuwe auto op cng of lpg te leggen : 1950€ ( lpg ) tegen 6450€ ( cng ) en bij die laatste ben ik nog eens koffer kwijt ook. Nadien rij ik 'ongeveer' hetzelfde qua milieu-impact en echt hetzelfde in onze centen. Denk niet dat dit ze zal overhalen, de overheid is op dat vlak ook niet 'dom'. Ze weten dat dit 'misbruikt' zal worden om diesel te promoten en dan snel gewoon 'vuile' diesel rijden . ( zie maar naar het misbruik via cng bij superbakken ) Ze leeft nu eenmaal deels op de opbrengsten van verkoop olieproducten en taksen he . Een politieker denkt nu eenmaal aan zichzelf en 'diens kiezers', als hij aan anderen ( lees de maatschappij in het algemeen ) denkt kan hij bijna op pensioen.... .
  2. Tja cng is en blijft een duur nakomerke ( 6500 euro ) .. en veel plaats innemen ( we zouden onze koffer kwijt zijn .... ) Lpg kan in de oppervlakte van het reservewiel en kost slechts 1950 euro .... . Weet je hoe lang het duurt om dat prijsverschil van cng bij te benen ... langer dan de auto leven kan ... . Kostprijs vergelijk lpg cng hybride.docx
  3. Tja, tegenwoordig hangt je hulp vaak af van de garage waar je zit .. onze auto is na 4.5 jaar opgekocht door een handelaar als wrak: 104.000km en diens 3e koppelingsprobleem was er weer ( 1e keer op 30.000 km en onder garantie, nadien op 50.000 deels onder garantie en nu niets meer ) .... dus het spijt ons maar wij rijden nu geen cng meer. ( Het lag evenwel niet aan de cng hoor, eerder de keuze van de fabrikant om kleine motoren te gebruiken in hun auto's. Onze milde hybride komt er nu aan. Wij kozen een japanse auto wegens de inderdaad overwegende positieve commentaren en de lange garanties ed :). gr, Ive en Annemie ps: en wij hebben net prijs gevraagd om er lpg in te leggen ... dan hebben we onze koffer nog he ....
  4. is al oud, maar denk nog steeds relevant .... lol vooral de 'echte' verschillen in samenstelling lol ... 1 glas per camion toegevoegd lol .... lijkt wel homeopathie zelfde verhoudingen
  5. Zoals alles nu aan het lopen is zal het idd een hybride grand prius worden. ( afwachten wat er met onze huidige wagen gaat gebeuren ... ) Vandaag een ruime proefrit gaan doen en die viel in de smaak bij ons. Plaats en redelijk zuinig. ( oké niet zo goedkoop als cng maar wel 7 plaatsen en fietsendrager / wel wennen aan het rijgedrag van een milde hybride maar het is wel echt leuk en stil ) ) Die lpg tank wachten we nog effe af want er hangt/steekt geen reservewiel in volgens ons.... . Maar die lpg kan idd misschien in een later stadium ... . Wij zaten in die rit aan een gemiddelde van 4.7 a 4.8l/100km. (En dat was zowel optrekken en autostrade als fileverkeer ed ... (ruime rit .. dat lijken ons dieselcijfers bij een benzinemotor )
  6. Neen, Ive uit Schelle ... elks 50%? Kan het heden goed gebruiken ... . En langzaam gaan wij uit het CNG gegeven verdwijnen, maar ben nog altijd voorstander hoor ;). We denken er echt aan om op milde hybride - benzine over te stappen als tussenstop naar toekomstgerichte auto later ... . De onze ( fiat living 500l ) gaat ofwel naar opkoper ofwel opgemaakt en op de markt ;( ... wij kunnen echt niet verder met ons gezin in de te 'kleine' auto .... . gr, Ive ps: en hoe zit het nog met je gasgeur ? Want daar ging de topic over natuurlijk
  7. Hoi , in onze zoektocht naar een oplossing voor onze auto kwamen we terug bij Toyota terecht en daar een rustig gesprek gehad. zij zien geen echt heil in hybride - cng ( ook al bieden ze het aan op expliciete vraag! ) maar zij zijn in hun hoofdcentrum en alle centra volop bezig met de ontwikkeling van rijden op waterstof ... daar gaan ze, volgens het gesprek, naartoe als ze op termijn hun diesels gaan bannen. ( tot nu toe nog niet het geval! ) gr, Ive
  8. Welke cijfers heb je zal ik die spelen als jij het niet doet lol ...
  9. Hey, is het opgelost geraakt ondertussen ... ?? Nu zitten wij weeral met wss grote kosten ... we kunnen niet meer schakelen ... de 2e en 4e lukken ons niet meer .... niet normaal meer te noemen ... . We durven zelfs nog niet naar de garage te gaan, al gaan we moeten, omdat we weten dat ze weer goed gaan doorrekenen... . gr, Ive
  10. Hey, als het niet lukt: hebben jullie touring of vab assistance ? Reisverzekering? Misschien kunnen die ook helpen .... . Ze sturen bv camions door europa om auto's op te halen en 'thuis' te brengen hoor .... . ( deed vroeger gerepatrieerden ) Alvast succes ... gr, ive
  11. Hoi, bij de laatste navraag ( kan je bij drive systems doen ) zat de prijs rond de 5.000 euro.... gr, Ive
  12. Hey, wij hebben een 500L living cng ( met tal van opties ) en mogen zeggen dat die prijs goed gerekend leek ... wij kregen een aanbod van 3500 euro voor onze auto( zelfs meer dan jaar geleden dus nu nog minder !! ) bij inlevering en aankoop nieuwe auto .. dus qua winst mag dit tellen. En idd zij dienen garantie te geven. Enkel als dit echt op de aankoopbon staat en je de auto 'supergoedkoop' neemt is dit wettelijk. Zij mogen er zich niet aan onttrekken en zijn als professioneel verplicht 1 jaar te geven . Verder zijn die 100.000km niet zoveel, wij hebben dit ook ondertussen gepasseerd ... . Hopelijk vind je nog een degelijke want meestal worden deze auto's met 'gas' ( jawel zowel lpg als cng ) 'op'gereden gezien de niche markt .... gr,
  13. Tja, 1 ding staat vast : mobiliteit, lees "eigen" mobiliteit, zal duur worden ... de "gedeelde" mobiliteit zal dan langzaam zijn intrede doen ... het zal in de toekomst niet meer zo zijn dat elke woning nog 2 of 3 wagens voor de deur zal hebben staan ... of jemoet elke dag boterhammen gaan eten met choco ( welke ook weer heel duur kan worden gezien het probleem met cacao bonen ) dus .. lees vooral: alles zal duurder worden en we moeten meer nadenken over wat en hoe we alles nog kunnen doen. Sommig dingen vooral met mate ... . gr, Ive ( ps dit een gevoelsmatige uitdrukking .... dus nog zonder echte bewijzen gezien de toekomst nog moet komen )
  14. https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1919NL.pdf er staat nog niets vast, maar alle aanbevelingen zijn er wel om een tandje bij te steken ... alleen : alles kost geld !!! En laat dat er nu niet nog niet zijn he .... gr, Ive
  15. Hoi @pluxy, als je maar 5 plaatsen nam wel dacht ik hoor. En vrij krachtig idd .... . Dat is nu net ons eigen persoonlijke probleem he ... de enige wagen die alles had maken ze niet meer: zafira .. . tja .. . Heb nog 3 nadelen, maar alleen nadeel als je dat van plan bent: 1e de doorverkoop-waarde ligt laag want het is en blijft een niche markt ... er moet iemand net naar jou model en type/kleur/afwerking op zoek zijn .... . Dat hebben we zelf moeten ondervinden omdat we zelf moeten over stappen voor het einde van de wagen .... . Als 2e moet je proberen een fabriek af model te bekomen, die zijn properder afgewerkt en ' echt ' voorzien voor gebruik cng. ( lees maar op het forum ) Als je een auto neemt en wil die cng ombouwen is er het risico met garantie en is het soms kofferverlies ed; En nog niet te spreken over de prijzen die heden echt uit de band springen tov 5 jaar geleden ... . Tja een gesponsorde markt hé ... was met zonnepanelen ook zo . Als 3e: het is en blijft een transitiebrandstof, geen nood je kan voorlopig echt nog lang rijden daarop, maar ik doelde daar op het feit dat alle positieve maatregelen langzaam gaan uitdoven. ( wegentaks/biv/voordelen LEZ/ondergrondse garages waar je niet in gaat mogen zullen toenemen ( hoe spijtig ik dat ook vind ) etc ....). Het is voorlopig nog steeds een fossiele brandstof en diens toekomst ligt nog steeds onzeker. Succes met je zoektocht ...
×
×
  • Create New...