Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

C-Sharp

Leden
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

C-Sharp last won the day on November 30 2017

C-Sharp had the most liked content!

Community Reputation

32 Super

1 Follower

About C-Sharp

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Afsluiters staan op de kop van de fles. Volgens de SSP infofiches is er een specifieke sleutel nodig om de schroef te bedienen.
  2. Daar heb ik nog mee leren rijden (1800 cc, uit 1984 denk ik - het model met 4 koplampen). De motor had inderdaad iets meer dan 110 pk ofzo maar moest daarvan niets afstaan aan een aircopomp, servostuur, ... De banden waren zelfs maar 185 mm breed. Volgens Spritmonitor verbruiken ze gemiddeld toch meer dan 9 liter/km.
  3. Voor het traag vullen is er maar een beperkt aantal betrokken componenten: de vulleiding, de vierwegkoppeling met anti-terugslagklep en de elektronische/manuele sluitkleppen. Normaal zou het elektronische deel van de sluitkleppen open gedrukt moeten worden door de vuldruk bij het tanken. Het manuele deel van de sluitkleppen ("schroefafsluiter") zou mogelijk deels toegeschroefd kunnen zijn? Deze moeten normaal gesloten worden wanneer de gasdrukregelaar wordt vervangen (en daarna terug geopend natuurlijk).
  4. Gokje: de druksensor op de hogedruk rail (tussen drukregelaar en injectoren) die defect is (of de bekabeling ervan)? De sensor (typenummer 04E906054) zit op het uiteind van de hogedrukrail. Kost nieuw € 135, dus misschien eerst testen met een stuk van een afbraak? Gezien het electronisch is (anders zou je wat horen/zien/voelen aan de motor), kan je een OBD foutlezer kopen of huren. Die zal waarschijnlijk wel een richting aangeven. Ik meen te herinneren dat bij Brezan bv. je die toestellen kan huren.
  5. Ik tank sinds een maandje zo goed als altijd in Heverlee. Gemiddeld verbruik is van 5,3 kg CNG-L/100 km gedaald tot ong. 4,3 kg CNG-H+/100 km. In Heverlee tank ik gemiddeld 11 à 12 kg waar ik bij Dats/Pitpoint vaak 14 à 15 kg kon tanken. Toch is de range van 275 - 290 km gestegen naar 315 - 340 km.
  6. Zeer waarschijnlijk gewoon een 1.5 TSI. Volkswagen Frankrijk verkoopt geen CNG modellen en volgens de configurator heeft een 1.5 TSI met 130 pk ook het Blumotion radiatorrooster.
  7. De voorgeschreven olie VW 502.00 (bv. TOTAL Quartz 9000 DID) is een ACEA C3. De benzineinjectors zijn gemonteerd in de inlaatcollector. Het rijden op benzine reinigt daarom het inlaattraject en de kleppen; de verbrandingsruimte is steeds spic-en-span. ADAC heeft in 2017 een A3 g-tron na 100.000 km uiteen geschroefd en daarvan waren de kleppen als nieuw en niet aangekoold (wat bij andere motoren met directe (benzine)injectie niet altijd het geval is). Wel te noteren dat ADAC bijna de helft van de tijd op benzine reed (100.000 km werd gereden met 3000 kg aardgas en 2500 liter benzine).
  8. Deze zomer op vakantie gegaan met Golf Variant TGI DSG; in Merl beide tanks gevuld (15 kg gas + 55 liter E5 98 octaan). Na 1015 km (met dakkoffer, airco, files, ...) pas opnieuw getankt. Had nog 10 liter over in de benzinetank. Ik tank gemiddeld elke 300 km laagcalorisch gas; dan geeft de wagen aan dat ik nog maximaal 30 à 40 km kan rijden. Zo rij ik zo veel mogelijk op CNG. Met hoogcalorisch gas, wat ik slechts zelden tank, verbruik ik waarschijnlijk ongeveer 10% à 15% minder.
  9. Volgens de boordcomputer is de gaskwaliteit 90% (dus tussen 81% en 90%).
  10. Hier vandaag proberen te tanken. Na enige tijd stond aan de pomp nog een Duitse Caddy en een Italiaanse Touran. Geen succes, steeds melding dat het tankpistool aan de zuil moest worden teruggehangen, waar ze allebei waren. Hoewel er twee pistolen zijn, is er maar een telwerk. Weggereden maar toen we er wat later weer langsreden, was de Touran blijkbaar succesvol aan het tanken, dus meteen na hem getankt. Na 6 kg stopte de pomp (hield de knop nog steeds ingedrukt). Heb het daar bij gelaten. Al bij al, met de prijzen en het netwerk zoals ze in Frankrijk zijn, doe ik geen moeite meer. Benzine is maar weinig duurder (in prijs per km) en zonder om te rijden is er geen pomp te vinden, laat staan een waar ik vol kan tanken. Op de heenreis in Merl gas en benzine volgegooid - totale range makkelijk 1250 km afgeladen, met dakkoffer en files. Op de terugweg eens de Pitpoint app gebruiken (Lyon, ...).
  11. Gisteren gaan tanken in Tielt-Winge. Op de tankzuil staat nu "H-Gas", en de auto herkent de kwaliteit als 100%.
  12. Er rijdt minstens één Golf Variant TGI in Kurkuma Yellow rond (de mijne ).
  13. Volgens de website van Infrax gaat Tielt-Winge in de loop van 2018 over naar H-gas, link hier: https://www.infrax.be/~/media/Website/Files/Meer-info/Infrax-2017-lijst-gemeenten-met-indicatie-jaar-van-ombouw.pdf
  14. Deze zondag (17/6, rond 13u) een nagelnieuwe mooi rode Skoda Octavia Combi "met maagdelijk kontje" (zonder enige sticker, enkel gtec) gezien in Sint-Joris-Winge, net na een grijze Passat met officiële (?) sticker. Op dezelfde parking trouwens nog een of twee wagens op CNG (en zelfs één op LPG) gezien. Ik kwam daarvoor van Diest, CNG getankt bij een geheel leeg Dats tankstation aan € 0,97; in Sint-Joris-Winge bij Dats was de prijs al € 1,xx.
  15. C-Sharp

    Onervaren zoeker

    Een wagen op CNG rijdt als een wagen op benzine (en als de CNG-tank leeg is, rijdt hij ook op benzine). In vergelijking met een dieselwagen is er een verschil (iets minder koppel bij laag toerental, hoger maximum nuttig toerental). Veel mensen houden van het rijden op benzine (geluid, gevoel, ...), alleen is het niet echt betaalbaar voor veelrijders gezien de kostprijs van benzine. Aardgas is dus een ideaal alternatief: het "gevoel" van benzine aan een prijs per kilometer die lager is dan diesel. Voor veelrijders zijn de zinnige opties: diesel of CNG. Ik heb vroeger dieselwagens gehad. De nieuwe dieselwagens hebben roetfilters (welke regelmatig regenereren en dan stinken), EGR-kleppen (welke verstoppen), nu ook AdBlue katalysatoren (welke bijgevuld moeten worden). Met mijn vorige wagen (nieuw gekocht, 180.000 km mee gereden) heb ik twee maal de EGR-klep moeten laten vervangen, wat volgens de garage betrekkelijk normaal was want bij andere klanten ook vastgesteld. Kostprijs telkens ong. 900 à 1100 euro. De nieuwe dieselwagens zijn niet gemaakt om korte ritten te maken (roetfilter en EGR-klep verstoppen). En met korte ritten wil ik zeggen: water en olie op temperatuur laten komen, wat minstens een rit van 30 km is. Met start/stop systemen duurt het opwarmen van de motor nog langer. In mijn geval (rit Leuven-Brussel) in de ochtend- en avondspits was de motor soms nog niet op temperatuur als ik op bestemming was. Een CNG- of benzinewagen heeft geen roetfilter en EGR-klep, enkel een "klassieke" katalysator (geen AdBlue of SCR) welke snel na het starten operationeel is. Motor en tank zijn duurzaam (kunststoftank en roestvrij stalen gasleidingen). In de niet-CNG uitvoering heeft dezelfde motor meer vermogen, dus de duurzaamheid van de CNG-versie zal beter zijn dan de niet-CNG. In vergelijking met een diesel zijn de te verwachten kosten gelijkaardig. Distributierieem bij VW is te vervangen na 210.000 km. Bijna alle onderdelen welke ooit verslijten of stuk gaan zijn dezelfde (remschijven, remblokjes, lampjes, ...) dus gelijke kost. CNG moet op onderhoud om de 15.000 km maar doordat de olie veel goedkoper is, is de kost dezelfde als een diesel die om de 30.000 km op onderhoud moet.
×
×
  • Create New...