Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Philippe

Leden
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

Philippe last won the day on July 24

Philippe had the most liked content!

Community Reputation

139 Super

2 Followers

About Philippe

  • Rank
    Gevorderd lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Allen, rond 8u gaan we terug in dienst!
  2. Beste aardgasrijders, Vanaf maandag (4/11) 08:00 zal het station voor ongeveer 3 dagen buiten dienst zijn (enkel voor wat betreft CNG) De installatie (de booster, niet de afleverzuil) wordt vernieuwd, zodat deze er voor de komende jaren opnieuw tegen kan, rekening houdend met de groei van het wagenpark. Onze excuses voor het ongemak. Met vriendelijke groet, Philippe
  3. In november start Drive Systems de bouw van een nieuwe LNG-CNG station in Londerzeel, Nijverheidsstraat 9, in samenwerking met Maes Brandstoffen. Dit is vlak bij de A12. Opening gepland 04/2020. Philippe
  4. De storing in sedert 18u verholpen. Er kan weer in Noord & Zuid getankt worden. Een sensor had last van de warmte.... Excuses voor het ongemak, Met vriendelijke groet,
  5. Momenteel is er een storing op het station in Heverlee (Noord & Zuid) We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.
  6. Beste Steven, Het is echt wel de bedoeling dat ook CNG gewoon 24/7 kan getankt worden, via de betaalterminals. We hebben dit opgenomen met de stationsmanager, zodat dit zo snel mogelijk in orde is. U kan ook vragen om binnen aan de kassa te betalen (ook met de kaart) indien de betaalterminal om een of andere reden niet zou werken. Excuses voor het ongemak, we volgen dit verder op. Philippe / Drive Systems
  7. We geven het door aan de betrokken diensten. Is zeker niet de bedoeling. In het slechtste geval kan ook gewoon aan de kassa binnen betaald worden (cash of met kaart).
  8. Dr. Nick bedoelt verbruik (Km's / kg of kg/100km). Dit is onafhankelijk van de druk, enkel van de kwaliteit. Lange bedoelt km's / tankbeurt. Dit is (ook) afhankelijk van de tankdruk. Maar hierbij 2 opmerkingen: 1. Er zijn limieten aan de tankdruk 2. De kg's per tankbeurt zijn ook afhankelijk van de kwaliteit. L-gas geeft 825gr/Nm³ en H+-gas 764gr/Nm³. Dus bij dezelfde druk aan de pomp heb je meer gewicht mee met L-gas (meer kg's getankt) maar heb je niet meer energie mee. Zie ook bijlage (density). 2018 - Average composition of natural gas imported into Belgium by natural gas source (7).xlsx
  9. De settings zijn gisteren bijgesteld, zodat de tankdruk nu goed zou moeten zijn...
  10. CNG vanaf vandaag beschikbaar. Hyundailaan 2, 3980 Tessenderlo
  11. Een klassiek CNG station heeft een aansluiting op het publiek aardgasnet. De kwaliteit van het gas is bepaald door de kwaliteit die op die plaats in het net beschikbaar is (L-gas in bijv. Antwerpen of H-gas in Limburg...). gas kaartje.docgas kaartje.doc Een L-CNG installatie heeft geen aansluiting op het gasnet, maar zet LNG via een pomp en een verdamper om in CNG. De gaskwaliteit (samenstelling, calorische waarde) komt dus overeen met die van LNG. Voorbeeld: Total Kallo, Esso Heverlee, Esso Tessenderlo. Total Hoboken is geen L-CNG station, maar krijgt het gas uit een L-CNG station, en heeft dus dezelfde gaskwaliteit. Statistische gegevens van de calorische waarde van de verschillende aardgaskwaliteiten zijn gelukkig publiek beschikbaar op de website van Fluxys: https://www.fluxys.com/nl/products-services/covering/belgium/operational-data-end-consumers Zie onderaan voor de statistieken per jaar. 2 gegevens zijn belangrijk : Gross Calorific Value (kWh/kg) en Density (kg/m³). Door het eerste door het tweede te delen krijg de de calorische waarde per kg, en weet je waarvoor je betaalt (kWh/kg) Voor 2018 kan je berekenen (afgerond): L-gas: ong. 12.5 kWh/kg H-gas: van 14.4 tot 15.1 kWh/kg (afhankelijk van de bron) LNG (H+ gas): 15.2 kWh/kg Je kan in principe ook nog berekenen wat elke kWh kost.... Voor wat betreft de terminlogie (L - H - H+) : dit zijn volgens mij afspraken, conventies. Zo is ook niet 1 soort H-gas. Dus is het ook een conventie om over H+ te spreken als het gas is dat uit LNG gemaakt is. Voor alle 'officiële' berekeningen of voor facturatie wordt trouwens gerekend met de calorische waarde, en niet met L / H / H+.
  12. Hiermee bevestiging dat vanaf vandaag CNG kan getankt worden op het station Bruno Tessenderlo. H+ gaskwaliteit (uit LNG). Prijs: 0.99€/kg. Philippe
  13. Zo kan je het bekijken... Belangrijkste is: meer kilometers voor minder €'s.
  14. @MrFingers We kijken dit na. Het is wel zo dat de einddruk door de dispenser wordt 'berekend' op basis van een aantal parameter (o.a. temperatuur). In ieder geval was de beschikbare druk voldoende. Je kan er ook rekening mee houden dat het gewicht per kubieke meter gas bij H+ lager is dan van bijvoorbeeld L-gas. Dit geeft dus voor dezelfde druk een iets lager gewicht.
×
×
  • Create New...