Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Philippe

Leden
  • Aantal items

    53
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    19

Philippe won laatst op 3 Juli

Philippe had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

125 Super

2 Volgers

Over Philippe

  • Titel
    Gevorderd lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Beste Steven, Het is echt wel de bedoeling dat ook CNG gewoon 24/7 kan getankt worden, via de betaalterminals. We hebben dit opgenomen met de stationsmanager, zodat dit zo snel mogelijk in orde is. U kan ook vragen om binnen aan de kassa te betalen (ook met de kaart) indien de betaalterminal om een of andere reden niet zou werken. Excuses voor het ongemak, we volgen dit verder op. Philippe / Drive Systems
  2. We geven het door aan de betrokken diensten. Is zeker niet de bedoeling. In het slechtste geval kan ook gewoon aan de kassa binnen betaald worden (cash of met kaart).
  3. Dr. Nick bedoelt verbruik (Km's / kg of kg/100km). Dit is onafhankelijk van de druk, enkel van de kwaliteit. Lange bedoelt km's / tankbeurt. Dit is (ook) afhankelijk van de tankdruk. Maar hierbij 2 opmerkingen: 1. Er zijn limieten aan de tankdruk 2. De kg's per tankbeurt zijn ook afhankelijk van de kwaliteit. L-gas geeft 825gr/Nm³ en H+-gas 764gr/Nm³. Dus bij dezelfde druk aan de pomp heb je meer gewicht mee met L-gas (meer kg's getankt) maar heb je niet meer energie mee. Zie ook bijlage (density). 2018 - Average composition of natural gas imported into Belgium by natural gas source (7).xlsx
  4. De settings zijn gisteren bijgesteld, zodat de tankdruk nu goed zou moeten zijn...
  5. CNG vanaf vandaag beschikbaar. Hyundailaan 2, 3980 Tessenderlo
  6. Een klassiek CNG station heeft een aansluiting op het publiek aardgasnet. De kwaliteit van het gas is bepaald door de kwaliteit die op die plaats in het net beschikbaar is (L-gas in bijv. Antwerpen of H-gas in Limburg...). gas kaartje.docgas kaartje.doc Een L-CNG installatie heeft geen aansluiting op het gasnet, maar zet LNG via een pomp en een verdamper om in CNG. De gaskwaliteit (samenstelling, calorische waarde) komt dus overeen met die van LNG. Voorbeeld: Total Kallo, Esso Heverlee, Esso Tessenderlo. Total Hoboken is geen L-CNG station, maar krijgt het gas uit een L-CNG station, en heeft dus dezelfde gaskwaliteit. Statistische gegevens van de calorische waarde van de verschillende aardgaskwaliteiten zijn gelukkig publiek beschikbaar op de website van Fluxys: https://www.fluxys.com/nl/products-services/covering/belgium/operational-data-end-consumers Zie onderaan voor de statistieken per jaar. 2 gegevens zijn belangrijk : Gross Calorific Value (kWh/kg) en Density (kg/m³). Door het eerste door het tweede te delen krijg de de calorische waarde per kg, en weet je waarvoor je betaalt (kWh/kg) Voor 2018 kan je berekenen (afgerond): L-gas: ong. 12.5 kWh/kg H-gas: van 14.4 tot 15.1 kWh/kg (afhankelijk van de bron) LNG (H+ gas): 15.2 kWh/kg Je kan in principe ook nog berekenen wat elke kWh kost.... Voor wat betreft de terminlogie (L - H - H+) : dit zijn volgens mij afspraken, conventies. Zo is ook niet 1 soort H-gas. Dus is het ook een conventie om over H+ te spreken als het gas is dat uit LNG gemaakt is. Voor alle 'officiële' berekeningen of voor facturatie wordt trouwens gerekend met de calorische waarde, en niet met L / H / H+.
  7. Hiermee bevestiging dat vanaf vandaag CNG kan getankt worden op het station Bruno Tessenderlo. H+ gaskwaliteit (uit LNG). Prijs: 0.99€/kg. Philippe
  8. Zo kan je het bekijken... Belangrijkste is: meer kilometers voor minder €'s.
  9. @MrFingers We kijken dit na. Het is wel zo dat de einddruk door de dispenser wordt 'berekend' op basis van een aantal parameter (o.a. temperatuur). In ieder geval was de beschikbare druk voldoende. Je kan er ook rekening mee houden dat het gewicht per kubieke meter gas bij H+ lager is dan van bijvoorbeeld L-gas. Dit geeft dus voor dezelfde druk een iets lager gewicht.
  10. Ive, bedankt voor de melding... Zou in orde moeten zijn nu.
  11. Transport van aardgas kost steeds energie, of het nu gaat in de vorm van LNG of via pijpleiding (pompstation om de x km). Net zoals transport van elektriciteit ook met verliezen te maken heeft. Productie van CNG uit LNG kost veel minder energie dan productie van CNG uit het net (geen pompverliezen, deze zijn soms aanzienlijk bij aansluitingen op het distributienet). Netto is het dus goed mogelijk dat CNG uit LNG minder energie kost dan CNG via de pijpleiding (well to tank).
  12. De storing is verholpen, het station is terug in dienst. Philippe
  13. Momenteel is er terug een storing op het station. CNG werkt niet, LNG wel. We werken eraan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Philippe
×
×
  • Nieuwe aanmaken...