Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Jan Robert

Leden
  • Aantal items

    38
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    2

Jan Robert won laatst op 6 Maart

Jan Robert had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

27 Super

Over Jan Robert

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Op het werk ben ik nog steeds de enige die sterk achter het CNG-verhaal sta, ik verwijs ze steeds door naar deze site, want beter uitgelegd krijg je het niet. De drempelvrees voor het bereik op cng, het vinden van een CNG-station en een relatief klein bereik op de "reservebenzinetank" blijven maar parten spelen. De koppelingen vinden ze ook maar niks, zeker niet als er nogal exotische modellen bestaan; maar ook hier vinden ze de informatie. Het is geen raketwetenschap, toch? Potentiële kopers vinden zich ook niet voldoende gesteund door de verkopers/dealers; ik kan ze ook moeilijk allemaal naar Tavernier Zedelgem sturen, straks denken ze nog dat ik daar aandelen heb. Maar het zeer zuinige verbruik, dat brengt hun toch aan het denken. Ook dat je in de LEZ wordt toegelaten (tot nader order).
  2. mooi verslag, inderdaad soms wat verwarrend met diverse aankoppelingen, en in het donker wordt je er niet vrolijker van. goed dat dit hier allemaal op deze site te vinden is.
  3. Jan Robert

    CNG Vignet autokeuring

    een beetje laat, maar het vignet hangt eraan, vorige keuring is er mij niets over gezegd....
  4. fiscale voordelen invoeren en afschaffen zet vele mensen aan om een bepaald type wagen te kopen of te verkopen deze maatregelen brengen onzekerheid mee, zeker voor de particuliere aankoop. hierbij een voorbeeld site eco-mobiel https://eco-mobiel.be/nl/item/1940-belgen-voeren-massaal-nederlandse-plug-in-hybrides-in
  5. Jan Robert

    Wat vanaf 2021?

    Dat is juist. Maar als consument (koper) wil ik toch ook weten wat ik koop, met name gaat het hier om de uitstoot regels, waarop taksen (brandstofprijzen??) zullen berekend worden. Een auto is een grote investering, nl de aankoop, de inschrijving, het verbruik, onderhoudskosten, verzekering en taksen. Als de normen om de haverklap veranderen, dan zit je als koper (en ook verkoper) toch op drijfzand. En dat is jammer; zo worden er verkeerde keuzes gemaakt bij de aankoop van de wagen. CNG vind ik persoonlijk nog altijd de beste keuze, voorlopig gunstige regime mbt taksen, inschrijving en vooral een milieuvriendelijke, uiterst zuinige wagen. Maar we moeten onszelf goed blijven informeren. Zo blijven we positieve keuzes maken en genieten we steeds van onze CNG of andere wagen.
  6. Jan Robert

    Wat vanaf 2021?

    Nu wordt er nog 0 gr/km CO2 gerekend voor elektrische wagens; maar blijft dit zo? Er wordt nu al voor fossiele brandstoffen de berekening well to wheels gehanteerd. Voor elektrische wagens gaat men nu ook al na wat de CO2-uitstoot is om de elektriciteit op te wekken. Er zijn ook studies die de volledige milieu-impact willen berekenen voor elk type wagen, type energie of brandstof. Je kunt hierin zover gaan als je wil. Je kan daarbij hier en daar wel iets in rekening brengen of niet, al naargelang het je past. Het lijkt me eerder dat de uitkomst belangrijker is dan de correcte berekening van alle elementen. Met statistieken kan je alles bewijzen, hebben we geleerd van Mr Verhofstadt.
  7. Jan Robert

    Wat vanaf 2021?

    Hoe hard de politiek ook hun best doet om de elektrische wagens erdoor te duwen, de meeste mensen die ik ken staan heel weigerachtig t.o.v. zuiver elektrische wagens: prijs aankoop, beroerd bereik, wat met de batterijen??? Nu,.... in Duitsland en Zweden zijn mooie cng-wagens te koop.
  8. Jan Robert

    Wat vanaf 2021?

    dat wordt er niet gemakkelijker op; na "blind gekocht" (een huis), wordt het vlgde programma "auto blind gekocht"
  9. Jan Robert

    Wat vanaf 2021?

    Door de limiet te stellen van de 95 gr/km CO2-uitstoot zijn de automerken ook aan het uitkijken hoe ze verder hun motoren/aandrijving gaan aanpassen Tegen 2021 wordt limiet uitstoot 95 gr/km. Tegen 2025 zou dit met 15% moeten zakken, zitten we dan aan 80 gr/km. Tegen 2030 moet dit nog naar beneden, maar nog geen concreet cijfer genoemd. Vraag is welke modellen gaan hier nog aan kunnen voldoen? Elektrisch rijden: dit is niet CO2-neutraal, daar het opwekken van elektriciteit niet CO2-neutraal gebeurt, en daarbij heb je nog de milieu-impact van de batterijen. Waterstof? dit is ook nog koffiedik kijken, en er is daarbij nu (en in korte tijd) in het geheel geen infrastructuur voor. Biogas: dit is volgens mij nu de meest realistische manier om de CO2-uistoot bij CNG wagens te verminderen. Er is veel lobbywerk aan de gang. Volgen wie volgen kan, maar het is vooral de burger die gaat opdraaien voor de milieuvervuiling; autorijden gaat sowieso duurder worden. Meer openbaar vervoer gebruiken, wel dat is de laatste 20 jaar sterk afgebouwd wegens besparingen en de prijs is daarbij flink gestegen. (duurder dan de wagen, en van A naar B duurt stukken langer, Als je er kan geraken; anders moet je nog een opplooibaar fietsje meesleuren)
  10. het gaat hem om de berekening van de CO2 uitstoot. Met de golf variant uitgerust met de nieuwe 1.5 tgi evo wordt de CO2 uitstoot norm van max 95 gr/km net gehaald (tegen 2021 CO2 max 95gr/km). De passat is groter, zwaarder en zal dus boven die norm gaan, waardoor VW op de rem gaat staan voor het verder ontwikkelen van een passat cng-model. Het enige dat de CO2-uitstoot bij de CNG-modellen kan doen verminderen is het meer injecteren van biogas in het aardgasnet.
  11. Je maakt inderdaad eerst best een berekening zoals je zegt. De passat 1.4tsi cng waar ik nu mee rij is een tweede hands import uit Zweden. Ik had graag terug een passat (vorige passat 1.9tdi was ook een 2de hands 70000km mee gereden tot 400000km 12j), maar deze keer op cng. In België is die jammer genoeg niet beschikbaar. De golf komt nu in variant 1.5 tgi. Ik hoop dat de passat later ook nog uitkomt met die 1.5tgi. CNG is top en superzuinig, en vroeger was ik een verstokte diesel rijder.
  12. Ik heb altijd al tweedehands gekocht, jonge auto's met niet veel km. Goeie CNG tweedehands vind je op Duitse en Zweedse sites; deze landen kan je toch vertrouwen mbt een correct ingevuld onderhoudsboekje. Je kan dan altijd een dealer zoeken die de auto voor jou invoert, dat kost je extra, zeker als je nog een garantieperiode wil. Maar daar vind je CNG modellen die niet rechtstreeks in Belgie worden ingevoerd. Als ik de prijzen bekijk van D'Ieteren, dan vraag ik me soms af, wie kan en wil nog zoveel betalen voor een nieuwe wagen.
  13. ik hoop dat het ondertussen is geregeld, anders moet je dringend naar een erkende CNG dealer. bvb Tavernier Zedelgem.
  14. Ja de Golf 1.5tgi cng ziet er goed uit, een groter cng bereik en een voldoende benzine bereik van 150km. De nadruk wordt echt gelegd op een zo groot mogelijk cng bereik (ten koste van benzine bereik) maar het gaat erom dat het een echte cng wagen is met een zo laag mogelijk co2 uitstoot; want hierop zullen we belast worden. Er zijn al voldoende CNG stations en apps om die snel in te plannen.
  15. Ik heb een passat 1.4tsi cng. Ik heb geen verbruik van benzine zolang er cng in de tanks zit. Gebruik je CNG en benzine terzelfder tijd, dan is er iets grondig fout. Ga naar een erkend cng garage. Tavernier Zedelgem is dealer van VW groep en een erkend cng garage/keurder
×
×
  • Nieuwe aanmaken...