Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

CtrlAltDelicious

Leden
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

CtrlAltDelicious last won the day on July 6

CtrlAltDelicious had the most liked content!

Community Reputation

20 Super

About CtrlAltDelicious

  • Rank
    Beginnend lid
  1. In mijn geval zit er een 8-tal Km verschil in afstand tussen Carloma en Trekhaakpunt (respectievelijk 68Km en 60Km van mijn deur). Maar! Voor een verschil van € 161,25 kan ik echter al gauw > 3000 Km doen. Da's een pak meer dan "de andere kant van het land". Daarmee doe ik makkelijk een retourtje naar Berlijn plus een retourtje Parijs én heb ik nog gas over.
  2. Owkeej... Tot nu toe heb ik van 4 installateurs offertes binnen en er zijn nogal wat prijsverschillen! Het gaat hier telkens over een 7-polige stekker. 13-polig is, uiteraard, nog (aanzienlijk) duurder. Carloma € 531,19 voor een vaste trekhaak € 716,31 voor een afneembaar trekhaak Autex € 435,00 voor een vaste trekhaak € 635,00 voor een afneembaar trekhaak Alfa Autoshop € 375,00 voor een vaste trekhaak € 465,00 voor een afneembaar trekhaak Trekhaakpunt € 369,94 voor een vaste trekhaak € 475,94 voor een afneembaar trekhaak Auto5 (prijzen geplukt van hun website) € 431,95 voor een vaste trekhaak € 546,95 voor een afneembaar trekhaak Montage trekhaak + montage universele kabelset (producten niet inbegrepen) 299,00€ 7-polige kabelbundel (basisset huismerk): €12,95 Trekhaak vast: prijzen tussen € 120 en € 210 Trekhaak afneembaar: prijzen tussen € 235 en € 465 Carloma blijkt in dit vergelijk toch wel een uitschieter qua prijs te zijn. Ik heb er ook aan gedacht om over de grens een trekhaak te laten plaatsen, maar heb hierover in andere topics al verhalen gelezen dat dit 'vies' kan uitdraaien. Met name papierwerk dat niet in orde is (conflict in regels en formulieren tussen Belgische, Europese en land van installatie) waardoor er al mensen verplicht waren om, na technische controle, de haak vanonder hun auto te (laten) vijzen. Bovendien zijn de prijsverschillen met de beste koop uit bovenstaand lijstje te klein om de moeite te doen. Nog maar eens bewezen: het loont van te vergelijken!!!
  3. @EricG Net even gebeld met Alfa Autoshop. Voor een vaste is het € 375 en voor een afneembare € 465. Prijzen zijn voor 7-polige stekker, all-in (btw, plaatsing incl.). Volgens hen moet er in de boordcomputer niets geprogrammeerd worden want de sensoren "kijken langs de kogel". Als dat zo is, dan zijn er een boel installateurs die daar een aardige cent aan bijverdienen: de zogeheten "Programmatie software voertuig om comfortfuncties te activeren". Ook offerte van Autex net binnen: "Alle prijzen zijn inclusief btw en plaatsing. Vaste trekhaak 435,00 euro Afneembaar 635,00 euro. Met 7 polige stekker en codering inbegrepen."
  4. @Koen C Dankjewel voor de hulp! Mijn vrouw heeft een Peugeot Partner met daarop een 13-polige stekker. Wanneer ik er de aanhangwagen met 7-polige stekker er wil aanhangen is het zoals jij zegt een fifty-fifty kans op succes. Al ontelbare keren heb ik de stekker gewoon opengedraaid bij het plaatsen. Dan bedoel ik niet moedwillig of met een schroevendraaier, nee gewoon bij het aanhangen zo draaien dat de "ingewanden" van de stekker eruit komen. Een miserie als je nog even snel voor sluitingstijd naar het containerpark wil Dus het enige voordeel dat de 13-polige in mijn geval biedt (ordinaire remorque, geen caravan in huis) is een achteruitrijlicht? Dan zal ik me moeten voorzien van een bijrijder met zaklamp voor m'n nachtelijke 7polige-aanhangwagen-achteruitrij-uitstappen Van de redenen om de trekhaakbol al-dan-niet in te vetten die je aanhaalt had ik nog niet gehoord. Straf dat dat zo'n invloed heeft?! Wél dat je je wagen kan upgraden naar een "Sport" (te lezen zoals Ben Crabbé dat doet) edition door een opengesneden tennisbal op de trekhaak te zetten Poppenkastkopjes óók al eens gedaan, maar deze worden steeds weer gestolen Misschien moet ik bij de nieuwe toch maar eens voor een bowlingbal opteren. Big Lebowski style! Je raadt Carloma aan en van hun heb ik ondertussen een offerte binnen: € 531,19 voor een vaste en € 716,31 voor een afneembare trekhaak. Dat is niet min, want wanneer ik online kijk bij trekhaakpunt.be dan zeggen ze daar € 369,94 voor een vaste en € 475,94 voor een afneembare. Beide plaatsen hanteren een wachttijd van ongeveer 3 weken. Misschien nog andere forumgebruikers ervaring bij andere trekhaakplaatsers?
  5. Ik dacht het. Jij zegt het. (Zo ben ik ook diegene die enkele maanden te laat winterbanden opzet en enkele maanden te laat ze d'r weer afhaalt. Let wel: op jaarbasis rij ik niet langer met winterbanden dan algemeen aangeraden )
  6. Heeft er iemand recente (en goeie) ervaringen met aankoop en (laten) plaatsen van een trekhaak onder een recente Golf Variant? Ik had hier in een andere topic al gelezen van iemand die naar Trekhaakpunt in Lommel was geweest voor z'n Caddy en wel tevreden leek. Hun prijzen zijn op het eerste zicht niet slecht, maar het is er momenteel aanschuiven want er is een rij wachtenden tot 22 juli. Wat met het type? Vast of afneembaar? Indien vast, moet dan de boordcomputer ge(her)programeerd worden opdat de sensoren de 'bol' niet zouden zien? (Er zit Parkpilot op de wagen.) Dan staat er "Programmatie software voertuig om comfortfuncties te activeren." op de offerte met een prijskaartje van +/- €50 Afneembaar is "esthetischer" om aanzien, maar tast dieper in de portemonnee. Tegelijk is de buffer ook weg wanneer deze er niet op staat. Niet zo tof wanneer je ergens in een drukke binnenstad geparkeerd staat en na je boodschappen terugkomt bij een "geaaide" bumper. Ik wil mezelf ook niet keer op keer blauwe schenen lopen, telkens ik in de koffer moet zijn, vandaar de vraag naar mensen die er eentje op hun Golf staan hebben: steekt deze ver uit? Loont afneembaar of net niet? En wat met die polen? 7 of 13? In onze Caddy kan ik 7 Polen kwijt, maar... Soit, een 7-polige stekker zal wel voldoende zijn zeker? Het scheelt ook alweer wat in euro's. Advies in een goeie verkoper/installateur is welkom. Mag eender waar in het land zijn; CNG staat (nog) laag geprijsd momenteel :-)
  7. Daarentegen... https://www.topics.be/is-de-dieselauto-dood-welnee-we-blijven-hem-gewoon-kopen-a10078465ad/ Is de dieselauto dood? Welnee we blijven hem gewoon kopen Topmannen van autoconcerns worden als maffiabazen verhoord. Steden weren diesels. Greenpeace bezet schepen vol sjoemeldiesels. Maar de auto-industrie heeft één ijzersterke troef: diesel stoot minder CO2 uit dan benzine. Ton Voermans 23 juni 2018, 16:58 Is de dieselauto echt een vervuilend monster? Volgens de auto-industrie zijn de motoren schoner dan ooit en bovendien broodnodig om de CO2-uitstoot te beteugelen. ©Algemeen Dagblad; AD De beroemde Duitse degelijkheid kreeg een oplawaai van jewelste door dieselgate, het bedrog waarbij software ervoor zorgde dat vieze dieselauto's op de testbank aan de milieueisen leken te voldoen. De fraude werd drie jaar geleden ontdekt, maar woekert nog steeds. Audi-topman Rupert Stadler werd deze week gearresteerd, VW-baas Martin Winterkorn moest al weg, tientallen managers van Duitse automakers worden verdacht van fraude. De sjoemeldiesel moest het grote probleem van de diesel maskeren: de uitstoot van stikstofoxiden. NOx veroorzaakt astma, bronchitis en kanker. Maar de Duitse diesel is niet van de weg te krijgen. Bijna de helft van de nieuwe auto's in Europa is drie jaar na dieselgate nog steeds een diesel. De zakelijke belangen zijn enorm. Alleen al in Duitsland werken ruim 800.000 mensen in de auto-industrie, de omzet is meer dan 400 miljard euro. Er zijn kapitalen geïnvesteerd in de huidige generatie dieselmotoren en dat gooien de autobaronnen niet weg. Met innovaties probeert de industrie de kritiek op de diesel weg te nemen. Mercedes komt nog deze zomer met dieselhybrides, waardoor de auto's zuiniger en dus minder vervuilend worden. Bosch, dat techniek levert voor vrijwel elke dieselmotor, zegt nu dat het NOx-probleem ook kan worden opgelost. "Diesel heeft een toekomst. Vandaag willen wij de discussies over het einde van diesel voorgoed een halt toeroepen." Met die woorden kondigde Bosch-ceo Dr. Volkmar Denner een paar maanden geleden een doorbraak in de dieseltechnologie aan. Met de nieuwe techniek zou de NOx-uitstoot factor tien lager zijn dan de maximale uitstoot die vanaf 2020 is toegestaan. Dr. Bart Somers van de afdeling mechanical engineering van de Technische Universiteit Eindhoven is onder de indruk. "De bewering van Bosch klopt. De dieselmotor kan helemaal schoon zijn. Het zou een heel interessante proef zijn om zo'n schone diesel in de meest vervuilde gebieden van Nederland te laten rijden. Ik sluit niet uit dat de lucht er schoner uitkomt dan dat ie erin gaat, dan is de dieselauto meer een stofzuiger dan een vervuiler. Diesel is efficiënter dan benzine, minder CO2-uitstoot. We hebben diesel echt nodig om de klimaatdoelen te halen.'' Maar de verkoop van dieselauto's daalt. "En de restwaarde van diesels ook'', zegt auto-expert Erik Jan de Jong van de ANWB. "We krijgen er veel vragen over. Mag ik de milieuzones nog in? Moet ik verkopen? Is het slim om nu een diesel in Duitsland te kopen, waar de prijzen nog sterker daalden?'' Een sluitend antwoord heeft De Jong niet. "Als je in je diesel blijft rijden, merk je natuurlijk niets van de waardedaling. Het is voornamelijk een gevoel.'' Dieselland Nederland is geen groot dieselland. In 2015 piekte het marktaandeel bij nieuw verkochte auto's naar 29 procent, maar dat was volgens de Bovag vooral het gevolg van de fiscale maatregelen waarmee superzuinige spaardiesels werden gepromoot onder leaserijders. Dit jaar is 15 procent van de nieuwe auto's een diesel, iets onder het langjarig gemiddelde. Utrecht en Rotterdam weren al versleten, roetende diesels en kopers zijn erop beducht dat op den duur alle diesels worden geweerd. "Ook Duitse steden worden strenger'', zegt De Jong. "Van de rechter mogen ze nu alle diesels weren, ook de allernieuwste. Dat zorgt er natuurlijk voor dat dieselrijders nerveus worden.'' Levensduur De ANWB ontraadt de aanschaf van een diesel niet. "Het is een persoonlijke keuze. En als de vinding van Bosch echt zo goed is, verlengt dat de levensduur van de dieselmotor wel. Als je nu een nieuwe diesel koopt, koop er dan een met een Euro6 D Temp-motor. Dan zit je wel goed.'' De milieubeweging is niet onder de indruk van de beloftes van de auto-industrie. "Schone dieselauto's bestaan niet, net zomin als schone benzineauto's. Zuiniger of minder zuinig, ze stoten broeikasgassen uit'', zegt Joris Wijnhoven van Greenpeace. "Gescherm met schone auto's die gewoon een verbrandingsmotor hebben, leidt af van de echte technologiesprong die de auto-industrie moet maken: auto's die rijden op elektriciteit. Bedrijven die deze boot aan het missen zijn, houden halsstarrig vast aan oude technieken. Door scherpe eisen te stellen aan de uitstoot, worden ook deze bedrijven gedwongen mee te gaan richting elektrisch óf het loodje te leggen." Anne Knol van Milieudefensie gelooft de claims van Bosch ook niet. "Een diesel stoot ook roet uit. Als autofabrikanten nu nog zeggen dat diesel nodig is, horen ze bij de achterblijvers. Ik snap het wel. Ze zijn goed in het maken van auto's op fossiele brandstoffen. Dat proberen ze zo lang mogelijk te rekken. En misschien zijn ze bang dat ze te laat zijn met de overstap. Als de ceo van Audi zegt dat er toekomst is voor diesels, dan neemt ie de verkeerde afslag. Auto's op diesel en benzine worden het Kodak-filmrolletje van deze eeuw.'' De vieze nasmaak van diesel heeft de liefde van de consument nog niet gesmoord. Onderzoek van Autoscout24 deze week laat zien dat 17 procent van de Nederlanders ondanks dieselgate nog steeds een diesel wil. Dat is ongeveer het langjarig marktaandeel van dieselauto's in Nederland. Elektrisch te duur Autojournalist Niek Schenk ziet de dieselauto niet snel verdwijnen. "In Duitsland en Frankrijk is de diesel heel groot in personenauto's. Maar ook bij bestelbussen, campers en vrachtauto's is het alleen diesel. Er is geen alternatief. Of je zou de benzinemotoren zo groot moeten maken, dat ze er bij wijze van spreken niet eens in passen. Maar ook wat CO2 betreft is diesel beter dan benzine. Als je de CO2 snel wil aanpakken moet iedereen diesel rijden. Hybride en elektrisch zijn voor de autokoper gewoon te duur. Maar de diesel staat in een kwaad daglicht. Als het een hype wordt om de diesel te bashen, zou ik me ook zorgen maken over de afschrijving. Hoe het loopt, is niet te voorspellen.'' Audi en VW zien nog een toekomst voor diesel; ze presenteerden dit jaar twee nieuwe SUV-paradepaardjes, respectievelijk de Q8 en de Touareg. Bakbeesten met een zescilinder 3 liter dieselmotor. Ook aan de TU Eindhoven is de diesel niet afgeschreven. Somers werkt aan de dieselmotoren van de toekomst, die lopen op duurzame biodiesels of e-fuels op basis van waterstof. "Voorlopig hebben we diesel nodig, als we de CO2-uitstoot willen verlagen. Maar wie gaat die diesels kopen als gemeenten diesels weren? De publieke opinie is dat diesel vies is. Dat negatieve imago is niet terecht.''
  8. Dilemma... voor de officiële (meegekregen van d'Ieteren) of die van aardgasrijder.be? Een minutieus vergelijk om mee te starten; Wanneer ik de lat erop leg, dan is er toch nog wel wat verschil in grootte. Officiële is exact 10cm breed en 6,3cm hoog terwijl die van de website 10,8cm x 7,7cm is. (Groene ruit gemeten.) De letters bij de officiële zijn 1,4cm hoog terwijl de die op de websticker 2,5cm hoog zijn. Maar dan, het meest opvallende: de officiële sticker is 9,5cm op 13cm in totale grootte (rechthoek) terwijl die van hier er 8,3cm op 11,6cm is (ruitvormig). Als laatste is al het witte van de officiële reflecterend, de andere niet. Wat wanneer je de ruit van de officiële zou gaan uitknippen? Zo kan er om te beginnen de buitenste halve centimeter van af, tot net tegen de binnen/buitenkant van zwarte lijn. Maar evenzeer kan je wat verderknippen tot tegen de rand rond de ruit. Als ik nu voor die laatste optie zou gaan, valt dat dan nog onder "CNG sticker met witte kader"? Ik zou denken van wel. Niet?
  9. Voor wie het zou interesseren: op KickStarter loopt er een campagne met de nieuwste Kiwi v.4 Zelf heb ik alvast ingetekend ? (d'r zijn momenteel nog 10 "early birds")
  10. Ik ben hiervoor een leuk speeltje tegengekomen (al in een andere topic aangehaald): een klein doosje dat je op de OBDII poort klikt (de diagnose stekker, links onderaan het dashboard) en dat via bluetooth connectie maakt met je gsm om zo real-time (of gelogd op micro SD kaart) een hele boel info weergeeft/opslaat. O.a. de resterende hoeveelheid gas en benzine, je gemiddeld verbruik, allerhande statistieken enz... Zo kan je gsm een verlengde worden van je dashboard. Misschien zelfs op het middenscherm te 'projecteren'?
  11. Is aan gedacht ? Je kan er een SD kaartje inpluggen wat je dan achteraf kan uitlezen op PC.
  12. @Aardgasrijder ken je de Kiwi 'boxen'? Ik lees namelijk dat je graag vergelijkt en test, dan is zo'n ODBII box misschien wel iets voor jou? Geen box dus om onder de motorkap aan te sluiten, maar op de analyse-stekker onderaan je dashboard. Fabricant is PLX: https://www.plxdevices.com/ Via bluetooth kan je dan met je gsm, in realtime, je motorprestaties opvolgen: http://www.plxdevices.com/ProductDetails.asp?ProductCode=kiwi-app Misschien andere forumgebruikers hier al ervaring mee?
×
×
  • Create New...