Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Groengas

Leden
  • Aantal items

    218
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    18

Groengas won laatst op 14 Februari

Groengas had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

176 Super

1 Volger

Over Groengas

  • Titel
    Aardgasexpert

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. De routeplanner van gibgas is nog wel in de app aanwezig. App kost een paar euro maar wel ideaal voor onderweg.
  2. Er is zeker wel temperatuurcompensatie bij CNG. Bij een hogere buiten temperatuur mag er op een hogere einddruk afgeleverd worden. Max druk is dacht ik iets van 250 bar. Bij LNG is er geen temp compensatie voor het vullen. Het telwerk houdt wel rekening met temperatuur en of het LNG 1 fasig is ( alleen vloeistof). Er kan prima meer in je tanks dan staat aangegeven. De precieze vulling heeft te maken met temp en druk. Veel stations eindigen op een iets hogere einddruk zodat je altijd vol komt. Dit is niet erg omdat het voertuig is ontwikkeld voor 265 bar.
  3. Ik heb er nu 130.000 mee gereden. Het is een goede auto met nauwelijks problemen. Had deze winter wel op een gegeven moment dat de motor te mager liep. Heb toen nieuwe software gekregen en dat hielp goed. Software e.d. was onder garantie (auto is bijna 5 jaar). Het enige waar je op moet letten of de benzine-injectoren niet vervuild zijn. Ik heb al een keer moeten vervangen vanwege plastificeren. Te weinig benzine gereden. Het beste werkt benzine zonder die bijmengtroep. Kun je dat niet krijgen dan zou ik de benzine eens in de 3 maanden oprijden. Wat ook goed werkt is een benzinereinigingsetje in de tank gooien en daarna goed op benzine rijden.
  4. Ik vraag me af of de fles ontploft is. Laatst is in NL ook een bus tegen een viaduct gereden. De flessen lagen eraf maar zijn niet ontploft. We was er een knal en dat kwam omdat leidingen werden losgerukt en van 200 bar srukloos werden. Dat geeft een goede knal maar is wat anders dan dat de flessen ontploffen.
  5. Ja, want dan maakt hij groengas waar muscles dan weer op kan rijden 😉
  6. @MrFingers volgene mij is de gascapaciteit wat lager. Zo rond en naar bij 13,8kg. In de praktijk krijg je daar wel meer in. Zeker bij een station met goede druk. @tonton de info op configurators is lang niet altijd juist zeker bij CNG niet.
  7. De WLTP is erg laat, maar aan de andere kant komt er over een jaar (of nog sneller) een nieuwe Golf en Seat en even daarna een nieuwe Octavia. Voor dat ene jaar zijn de voertuigen nog getest en aangepast middels een extra tank etc om ze geschikt te maken voor WLTP. Ze doen wel vee moeite voor een product wat nog maar een kort leven beschoren is. Dat vind ik dan wel weer heel positief!
  8. Groengas

    Autosalon 2019

    @muscles. Het voordeel van CNG is dat de voertuigen goedkoper zijn dan LNG voertuigen. Verder zijn er ook veel meer CNG pompen dan LNG pompen. Als een truck niet te grote afstanden rijdt dan is CNG de betere keus. LNG wordt zinvol bij grotere benodigde actieradius.
  9. Dan is het vermogen dus blijkbaar vanwege WLTP teruggeschroefd. Het was 80 pk. Nu dus 70.
  10. Groengas

    Autosalon 2019

    Wat is de CO2 uitstoot van de Arona? En wat is de tank configuratie?
  11. Het CNG station in Sevenum (Venlo) is bij het DCB Energy station (oranje kleur) waar ook LNG is. Het CNG komt daar dus uit LNG.
  12. @Aardgasrijder dat bedoel ik ook. Maar het hoofdpunt is dat de motor bv minimaal 10 bar nodig heeft, zeg bij rustig rijden. Die laatste 10 bar maak je dus nooit op en blijft altijd in je tanks achter als een soort dode voorraad. Als je op basis van de waterliterinhoud de kg-capaciteit van je tanks berekent kom je dus altijd te hoog uit. Je moet daar dus de dode voorraad nog vanaf trekken. De vraag in de brochure is dus altijd of ze de netto- of bruto-inhoud bedoelen. Dit verschil lijkt te zijn opgetreden rond de brochures van oa de nieuwe Seat 1.5. De ene sprak over 19 (18,8) en de ander over 17,7 kg inhoud.
  13. Ik heb gehoord dat er een beschermingsplaat tussen de tanks en het personengedeelte zit. Dat zorgt ervoor dat de druk naar buiten weggaat en de inzittenden beschermt. Ik en de kinderen blijven lekker zitten. Ik ga er niet meer achter staan.
  14. Groengas

    Autosalon 2019

    Konden de mannen van VW ook iets zeggen wanneer arona, polo etc weer leverbaar worden?
  15. Ik heb van het Duitse forum begrepen dat de bruto inhoud bijna 19 kg is, maar dat de netto (bruikbare) inhoud 17,7 kg is. Niet al het methaan kan gebruikt worden omdat als de druk in de tank te laag is, er te weinig druk naar de motor is om voldoende vermogen te leveren en de tank “leeg” is en overschakelt naar benzine.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...