Groengas

Leden
  • Aantal items

    116
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    15

Groengas won laatst op 13 December 2017

Groengas had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

85 Super

Over Groengas

  • Titel
    Aardgasexpert
  1. Tanken in Nederland

    Heb vernomen dat het CNG-station in Venlo bij het LNG-tankstation van DCB Energy het nu doet.
  2. Lang stilgestaan

    Verder is LNG alleen een manier van opslaan. De motor rijdt gewoon op de gasvorm, zeg maar CNG. De vloeistof wordt opgewarmd naar de gasvorm voordat het naar de motor gaat. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen naar -162 graden. De vrachtwagen heeft een speciaal soort thermoskan-tank. Daar blijft het een tijd koud maar niet oneindig. Dat is prima voor een truck, want die staan nooit langer stil dan een weekend.
  3. Nieuwe leverproblemen A4 en A5 g-tron

    V90 is ook cng, maar zal niet zo lang meer in productie zijn
  4. Nieuwe leverproblemen A4 en A5 g-tron

    Je zou ook een Volvo V90 kunnen overwegen. Die heeft meer dan 200 pk
  5. Aanrijding autosnelweg

    Chassis is niet krom geraakt door de stevige klap op de trekhaak?
  6. Nieuwe leverproblemen A4 en A5 g-tron

    Dit wordt ook besproken op het Duitse "Erdgasfahrer Forum". Daar is het volgende bericht gepost op 10-2 door iemand van Audi: http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=14845&postdays=0&postorder=asc&start=450 "ja es gibt derzeit ein Auslieferungsstopp auf Grund von Lieferengpässe mit einem Lieferanten. Die Kollegen arbeiten mit Hochdruck an Lösungen. Bitte habt Verständnis, dass ich mich nicht zu den Details hier äußern darf. Das sollte nicht, kann aber schon einmal vorkommen bei einem neuem Fahrzeugkonzept. Ich mache mir derzeit keine Sorgen um den g-tron. Ich melde mich wieder, wenn ich weiß, wann die Produktion wieder los geht." Er is dus wel wat aan de hand maar lijkt niet zo groot als de vorige keer. We zullen zien.
  7. Skoda neemt een concept-SUV mee naar de Geneva Motor Show 2018 in maart. De motor/aandrijving is zeer interessant! "The concept car will have a hybrid drivetrain that pairs a 1.5-liter engine powered by CNG (compressed natural gas) with an electric motor driving the rear axle. A smaller gasoline tank would give the car extra range, Skoda said." Eindelijk nieuwe berichten over de 1.5 cng-motor en zelfs in hybride vorm en een grotere CNG-tank (leid ik af uit het geschrevene dat de benzinetank kleiner wordt). Je vraagt je wel af waar benzine nog voor nodig is als er er ook elektra is. http://europe.autonews.com/article/20180206/ANE/180209899?template=mobile02&X-IgnoreUserAgent=1
  8. Aankoop Skoda Octavia G-tec

    Is er al meer bekend over de levertijden? Naast de eerder genoemde mogelijkheden van nieuwe motor etc kan het natuurlijk ook gewoon een hoge vraag zijn. Ik zie nu pas dat er een heeeeele mooie actie loopt in Belgie. Een benzineauto prijs voor een CNG auto. @Aardgasrijder heb je ook meer bezoek op de website?
  9. Aankoop Skoda Octavia G-tec

    @muscles Roetfilters worden nu nog voornamelijk door diesels gebruikt. Maar steeds meer morderne benzinemotoren krijgen ze ook. Dat heeft met de Euro 6c norm te maken. Die gaat niet meer uit van de NEDS maar van de WLTC (andere testcyclus). Het verschil tussen euro 6 en 6c is niet zozeer de norm (waarde) van de max uitstoot alswel hoe dit gemeten wordt en hoe streng de uitkomst wordt gewogen. Bij moderne benzinemotoren kan door de directe injectie de CO2-uitstoot omlaag maar zorgt dit voor een hogere roetproductie. https://www.carblogger.nl/benzinemotoren-met-roetfilters-vanaf-2017/ https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-komt-met-roetfilter-voor-benzinemotoren/ Nog een Belgische bron: https://www.egear.be/fijnstof-benzinemotor/
  10. Aankoop Skoda Octavia G-tec

    Wat ook nog een mogelijkheid is, dat de benzinetank kleiner wordt en er een extra CNG fles bijkomt. Ik dacht dat ergens rond 2018/2019 dit moest. Dan mag de benzinetank niet groter zijn dan iets van 13,6 liter, anders is het een benzine en heeft het voertuig een roetfilter nodig. Andere optie: polo’s etc loopt zo goed dat de stalen flessenfabrikant het allemaal moeilijk kan bijbenen. Maar dat is speculeren.
  11. Hopelijk is CNG niet ten dode opgeschreven!

    @Brembos De geüpdatete e-Golf doet ongeveer 220 km op een acculading. Ik heb nu 6 collega's met een e-golf en 220 is een goed gemiddelde (en in NL is de stroom wel gelijkwaardig aan de omliggende landen ). Nu het wat kouder is neemt dat af. Wat wel belangrijk is, is dat een elektrische auto in de stad een grotere actieradius heeft dan op de snelweg. In de stad regenereert de auto de remenergie, dat zet goed aan. Die testritten met grote actieradius zijn altijd ritjes met een lage snelheid. Dat werkt dus heel anders dan met een brandstofmotor.
  12. nieuwe wagen

    Een stukje ervaring na bijna 100.000 km. De auto rijdt goed al heeft de motor wel liever h-gas dan L-gas. Dan loopt de motor wat mooier vooral onderin de toeren. Verder is de motor stiller. Wat ook opvalt dat de keuze van de benzine van invloed is op de motor. Ik gebruikte vroeger altijd standaard 95. L-gas en 95 benzine zorgde voor een wat rauwe loop van de motor. Ook kon de motor als deze koud was soms schokken onderin de toeren. Ik ben nu overgstapt op premium 98 benzine. De motor loopt stiller en minder rauw. Als ik hier H-gas bij doe wordt het nog beter maar dat is niet beschikbaar in NL. De motor rijdt niet alleen beter als deze op de benzine zelf rijdt maar ook in de gasmodus. Blijkbaar heeft de premium 98 een betere smering en/of een andere klopvastheid die de motor "onthoudt". Aangezien ik eens in de 5000-10000 km 6-9 liter benzine tank maakt de prijs niet zoveel uit.
  13. CNG op passat

    Naar ik gehoord heb was de motor te oud en paste deze niet (meer) op het platform van de huidige Passat. De huidige Passat is gebaseerd op het MQB-platform, de oudere Passats op een ander platform. De Duitse fora melden wel problemen met deze motoren. Ook de DSG scheen soms problemen te kunnen geven. Ik heb echter veel collega's gehad met een Touran of Passat die probleemloos hebben gereden. Ik heb nu een collega die meer dan 600.000 km met zijn Passat heeft gereden. Relatief probleemloos (wel veel lange afstanden).
  14. Polo op CNG

    De Polo heeft stalen tanks. In feite heeft de polo dezelfde twee tanks als de VW UP! verschil is dat beide tanks onder de kofferbak liggen net als bij de golf. bij de UP! ligt er een onder de kofferbak en de ander onder de achterbank. Officieel is dat 11,6 kg. Gelukkig tank je in de praktijk wel iets meer, afhankelijk van de pompdruk natuurlijk. Het gerucht gaat dat de polo gaat komen met meer tanks en een kleinere benzinetank. Wat precies en wanneer is niet bekend. Heb er in Essen mee mogen (proef)rijden. Rijdt heel volwassen.
  15. Total Drive Systems Emiel Vloorstraat Hoboken

    Die ANWB truck neemt meer dan 100 kg mee. Deze heeft extra flessen Heb een keer mee mogen rijden met hem. Stond 's avonds laat samen te tanken en kwamen aan de babbel.