Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Onderhoudskosten SEAT Arona (CNG)


Celen

Aanbevolen berichten

VW garage Verellen (geel)

13671km (1 jaar)

 

Inspectie met olie verversen € 73,59

Dichting carterstop € 2,60

Carterstop € 3,80

Oliefilter € 12,00

Ruitenwisservloeistof € 1,50

Motorolie 5w30 504/507 € 76,40

Kleine leveringen € 5,78

Milieubijdrage € 3,50

 

+ 21% btrw

= 216,80

 

goe doorgeteld voor de olie precies

aangepast door Celen
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Celen Hun kunnen zeggen wat ze willen en ondertussen maar goed doorrekenen.

Gewone olie is goed genoeg, en je moet slechts om de 30.000 km zoals ook de boordcomputer aangeeft. Misschien moet je ergens anders gaan voor het onderhoud.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/5/2020 om 23:23, muscles zei:

je moet slechts om de 30.000 km zoals ook de boordcomputer aangeeft

Mijn boordcomputer geeft nu al aan (bijna 15000 km op de teller) dat de olie moet vervangen worden. Dus heb ik ook maar een afspraak gemaakt bij de garagist.  Is dus eigenlijk niet nodig?


Spritmonitor Opel Astra Innovation 1.4 Turbo CNG Ecotec:   1039945_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Astra-2 zei:

Mijn boordcomputer geeft nu al aan (bijna 15000 km op de teller) dat de olie moet vervangen worden. Dus heb ik ook maar een afspraak gemaakt bij de garagist.  Is dus eigenlijk niet nodig?

Dat zijn je eerste 15000 km? Zo ja, dan is dat normaal.

  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste factuur 2020 bij vw was ook ineens boven de  200euro's. vorig jaar 143euro.

Iemand die jacobs kent in geel-larum?

aangepast door pluxy

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
14 uren geleden, Filip K zei:

@CelenBeste

 

Kunt u me zeggen of 1000cc volstaat om dagelijks op de autostrade te rijden (ong. 100km) ?
Slijt de auto dan niet sneller ?

 

Filip

 

Je zal nog weinig (betaalbare) auto's vinden die niet aan de "downsizing" meedoen.

Zelf zou ik (ooit in de toekomst) ook graag een (betaalbare) 4-cilinder kopen ipv een 3-cilinder.

 

Ik kan niet meepraten over de 3-cilinders van de VW-groep.

Wel over de 2-cilinder van Fiat die in onze Lancia Ypsilon ligt.

Die heeft amper 900 cc en wordt vooral gebruikt voor woon-werk verkeer met 2 personen in.

Twee verschillende routes : 50 km heen (waarvan zo'n 20 over de snelweg) en 55 km terug (waarvan zo'n 45 km snelweg).

Ook al langere trips gemaakt over de snelweg naar Noord-Nederland en 1x naar Italië.

Tegenwoordig rijdt de zoon er regelmatig mee voor verdere werk-afspraken : dat is ook snelweg.

De auto rijdt vlot mee met het verkeer, zowel op de 50 en 70-wegen als op de snelweg.

 

Slijtage : (zoals al eens gezegd) de twin-air module moeten vervangen (dat is een onderdeel dat alleen in de Fiat motoren is en waar er nog al problemen mee zijn - kijk op "tinternet" :):( ).

Voor de rest rijdt die prima en heeft nu bijna 130.000 km op de teller (na 6 jaar en 4 maanden).


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
37 minuten geleden, Mylan1999 zei:

Ik meen eens gelezen of gezien of gehoord te hebben dat de TwinAir module vooral te maken heeft met de olie met correcte specificaties gebruiken @Koen C

 

Auto is altijd in onderhoud bij officiële dealer.

De eerste keer (eind 2014 of begin 2015) heb ik hen wel gezegd dat Fiat speciale olie voorschreef.

Ze vielen uit de lucht.... 

Het restant van de olie heb ik toen meegekregen : ze gebruikten busjes van 1 liter, dus er schoot een 1/2 liter over.

De 2e keer waren ze dat "vergeten" : blijkbaar konden ze het wel bij een andere CNG'er gebruiken ? 

Na aandringen toch meegekregen.

 

De oliewissel gebeurt volgens het onderhoudsschema iedere 30.000 km.

Ik denk dat het beter is iedere 15.000 km, maar zowel de dealer als de importeur vertikt het om dit officieel mee te delen.   Schrik voor non-conformiteit met hun eerdere beweringen ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hier net een bestek ontvangen van onze Seat Arona (aangekocht zomer van 2019)

Zijn deze prijzen schappelijk van de dealer?

Ik had geen Interieurfilter service aangevraagd, maar ze zetten het er toch bij. Door corona hebben we niet zo veel rondgereden als anders, minder dan 15000 km, wel jaarlijkse vast periode voor onderhoud. Volgens mij is dit onderhoud van de Interieurfilterservice niet nodig voor een auto met amper 18000 km op de teller.

3a4cd086acf90b8c0b874348413ad02f.jpg


 

 

Het recht om achteraf vastgestelde defecten supplimentair aan te rekenen

bbb43393f647c78fe89c5978193927e3.jpg


 

 

300 euro voor een jaarlijks onderhoud is dit veel?

cca7c3b98691337011890bb9eec55bff.jpg


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, GiovanniB zei:

Hier net een bestek ontvangen van onze Seat Arona (aangekocht zomer van 2019)

Zijn deze prijzen schappelijk van de dealer?

Ik had geen Interieurfilter service aangevraagd, maar ze zetten het er toch bij. Door corona hebben we niet zo veel rondgereden als anders, minder dan 15000 km, wel jaarlijkse vast periode voor onderhoud. Volgens mij is dit onderhoud van de Interieurfilterservice niet nodig voor een auto met amper 18000 km op de teller.3a4cd086acf90b8c0b874348413ad02f.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Je zou verschieten hoe vuil je interieurfilter kan zijn (en schimmels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, dirk zei:

Je zou verschieten hoe vuil je interieurfilter kan zijn (en schimmels)

Ik verschiet mij vooral een ongeluk van de prijs om deze filter te laten vervangen bij de dealer.

Als er nu één ding aan je auto is dat je makkelijk zelf kan doen, dan is het wel dit filter vervangen.

Voor onze VW Touran koste deze welgeteld 10.3 € BTW inbegrepen en thuis geleverd (Dit filter maakte weliswaar deel uit van een grotere bestelling van onderdelen, waardoor de levering gratis was).

Type filter was met actieve koolstof (anti-geur) en anti-allergie (anti-schimmel).

Premium merk : Mann Filter.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft bijzonder veel geld voor een klein onderhoud. Bij andere officiële dealers zou ik verwachten dat er enkele tientallen euro's af kunnen en bij een degelijke merkloze garage kan het zelfs makkelijk voor de helft van die prijs. In het bestek staat trouwens ook longlife-olie, maar dat is voor CNG-auto's uit de VAG-groep normaal niet eens nodig noch nuttig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...