Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@muscles je hebt gelijk, ik dien iets correcter te zijn in mijn uitspraak, ik verduidelijk  " er was nagenoeg geen Nederlandstalige info te vinden over CNG". Heel veel duits en Italiaans, dat klopt. ;)

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 4 weken later...
Geplaatst:

waarom voor een wagen met CNG gekozen?

1. Prijzen brandstof + belastingvoordelen: geen BIV, geen Wegen taks

2. Milieu, zeg het al 5 jaar tegen dieselrijders: diesel is meest vervuilende brandstof (buiten ruwe olie waar boten op varen) dat er op de wegen rondrijdt.

3. Je kan er ook verder mee rijden: in mijn geval heb ik nog een volledige benzinetank + de CNG-tanks.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Uw eerste twee argumenten kan ik uitstekend begrijpen, uw derde argument heb ik wat meer problemen mee. In 2010 moest iedereen nog diesel kopen want diesel had een uitstoot van minder dan 105gr (in sommige gevallen) en op die wagens kreeg je dan ook 15% korting betaald door vadertje staat (omdat dat beter was voor het milieu). Nu is diesel de brandstof des duivels... dus voorlopig lijkt CNG beter voor het milieu maar dat is maar tot ze ons weer wat anders komen vertellen...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, Golf Variant zei:

In 2010 moest iedereen nog diesel kopen want diesel had een uitstoot van minder dan 105gr. 

Je moet voor de lol eens opzoeken wat de uitstootwaarde van de XC90 is. ? 

En ter info: gekocht in 2014, was al 4jr en 120k op de teller... ?

CNG had ik toen nog nooit van gehoord! 

aangepast door JoBé
  • Vind ik leuk 1

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:
2 minuten geleden, JoBé zei:

En ter info: gekocht in 2014, was al 4jr en 120k op de teller... ?

CNG had ik toen nog nooit van gehoord! 

Ik bedoelde niet op jouw persoonlijke situatie ? want komende van zo'n wagen (CO2 waarschijnlijk 220+) is elke wagen een verbetering voor de natuur ?

Ik bedoelde enkel ik geloof niet echt meer in het verhaal dat de ene wagen te verkiezen is boven de andere, want binnen een paar jaar komen ze waarschijnlijk toch weer met een nieuw verhaal waardoor je je weer schuldig kunt voelen tov het milieu... ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 uren geleden, JoBé zei:

Volgens autoweek.nl stoot een XC90 D5 (2.4 diesel) 219 g/km uit ?

• Hahaha 1
  • Triest 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:
2 uren geleden, DiDIER zei:

of moet je af en toe op benzine rijden voor smering motor ed, zoals vroeger werd gezegd met LPG ?  Nu nog wachten op levering Skoda. Nieuw type Octavia G-Tec 2019 met 130 pk en 10l benzine (hier op forum gelezen) zou me doen twijfelen (geen best of both worlds, tenzij Frankrijk overstag gaat voor CNG tankstations). Italië is ook anders niet mis als vakantiebestemming en volop CNG, net als Duitsland ...

Welkom op het forum!

Als je CNG bent gaan tanken, dan rijdt je Skoda Octavia automatisch op benzine gedurende de eerste twee of drie kilometer, en schakelt dan over op CNG. Normaal gezien is dit echter niet meer nodig omdat de VAG-groep de kleppen veel sterker gemaakt heeft dan in benzinemotoren.

Betreffende het model 2019: de exacte inhoud van de benzinetank is nog niet bekendgemaakt maar die mag vanaf 1 september 2018 maximum 15 liter bedragen volgens een Europese richtlijn.

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

• 2 maanden later...
26 minuten geleden, DerMika zei:

(en een snellader)

Mensen verwachten daar veel te veel van. Thuis kan je zoiets al vergeten.

aangepast door Lange_666
Geplaatst:
Zojuist, Lange_666 zei:

Mensen verwachten daar veel te veel van. Thuis kan je zoiets al vergeten.

Het is ook niet voor thuis dat ik dat nodig zou hebben... Thuis mag hij een hele nacht aan de oplader hangen.

De snellader is voor als je op één dag meer kilometer moet rijden dan de range van de auto. Dan moet je nog rekenen op 45-60min oplaadtijd, met de huidige technologie. Overschakelen naar solid-state batterijen zouden dit gevoelig kunnen verbeteren. De Porsche Taycan (vroeger Mission E) zou een snellader op 800V hebben, wat een oplaadtijd van 15min zou kunnen betekenen. Als de batterijen dat aankunnen.

Dat vermogen moet ook nog geleverd worden. Bij 10 zulke snelladers aan één laadplaats en als die allemaal in gebruik zijn moet dat vermogen ook x10.

Zet je meer snelladers om wat meer volk te bedienen moet dat vermogen nog omhoog (want iedereen moet minstens 15min hooked up zijn, een huidige bezine tankbeurt is in 2 minuten rond).

Voor nog snellere laders moet het vermogen ook weer overeenkomstig omhoog...

aangepast door Lange_666
  • Hahaha 1
Geplaatst:
16 minuten geleden, Lange_666 zei:

Dat vermogen moet ook nog geleverd worden. Bij 10 zulke snelladers aan één laadplaats en als die allemaal in gebruik zijn moet dat vermogen ook x10.

Zet je meer snelladers om wat meer volk te bedienen moet dat vermogen nog omhoog (want iedereen moet minstens 15min hooked up zijn, een huidige bezine tankbeurt is in 2 minuten rond).

Voor nog snellere laders moet het vermogen ook weer overeenkomstig omhoog...

Inderdaad.

Maar nogmaals, een snellader is enkel nodig als men een langere afstand doet op één dag dan de capaciteit van de batterij. Voor de meeste mensen zal dat een handvol dagen per jaar zijn. In mijn geval zou ik een snellader maximaal 10x per jaar nodig hebben.

Zo heel veel snelladers zijn er dus niet nodig. En de overstap zal sowieso geleidelijk gebeuren over een periode van jaren.

Geplaatst:
2 uren geleden, DerMika zei:

In mijn geval zou ik een snellader maximaal 10x per jaar nodig hebben.

2 uren geleden, DerMika zei:

Zo heel veel snelladers zijn er dus niet nodig.

Maar iedereen wil toch "snelladen" op weg naar Zuid-Frankrijk / Spanje / Tirol / Gardameer ?

Dan heb je langs de snelweg véél snelladers nodig.

Bekijk vandaag ("zwarte zaterdag" ) de files op de snelwegen : die willen allemaal elektrisch gaan 'tanken' in de toekomst.

Overbelasting van het net ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
1 uur terug, Koen C zei:

Maar iedereen wil toch "snelladen" op weg naar Zuid-Frankrijk / Spanje / Tirol / Gardameer ?

Dan heb je langs de snelweg véél snelladers nodig.

Bekijk vandaag ("zwarte zaterdag" ) de files op de snelwegen : die willen allemaal elektrisch gaan 'tanken' in de toekomst.

Overbelasting van het net ?

Ik zal niet ontkennen dat piekverbruik een uitdaging is. Er zal investering in infrastructuur nodig zijn. Maar als je ziet welke infrastructuur er nu is voor de petroleumsector, dan lijken dergelijke problemen toch oplosbaar.

En het ironische is dat een CNG-tankstation een gelijkaardig probleem heeft als een elektrisch laadstation zou hebben. Als er meer gas getankt wordt dan de compressor van het station aankan, zal je ook niet meer kunnen tanken. Het opschalen van CNG-voertuigen naar een substantieel deel van de automarkt, zou ook niet zomaar gebeuren.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...