Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

DerMika

Leden
  • Aantal items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    2

DerMika won laatst op 4 Augustus 2018

DerMika had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

12 Goed

Over DerMika

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Prijs staat nu op 1.14. Ik heb er een jaar lang kunnen tanken aan 0.999, jammer
  2. Hoezo, ik denk dat ik eens in Aalter CNG gaan tanken ben... Of bestaat onderstaande niet meer? PITPOINT - AALTER CNG Groendreef 7 9880 Aalter
  3. De theorie van de garage is dat er genoeg benzine in de motor is gepompt dat er tijd was om over te schakelen op aardgas. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik na het eerste starten de motor weer stilgelegd heb. De depanneurs hebben hem daarna nog eens doorgeblazen om hem weer gestart te krijgen. Ja, ze wilden nog verder onderzoeken wat er nu precies fout was met de pomp, maar de kosten van de werkuren zouden toch voor mij zijn. Het zou waarschijnlijk toch niet voordelig voor me uitkomen.
  4. Hoeveel % van de wagens in Italië rijden op CNG? Het is een feit dat de plaatsing van een CNG-station minder eenvoudig schaalt dan een benzinestation. Als de benzine op is stuur je een nieuwe tankwagen. Als de CNG sneller afgenomen wordt dan de compressor kan pompen of de aardgasleiding kan aanleveren, zal je een probleem hebben. Het is een feit dat zo'n station correct berekend en gebouwd moet worden voor het verwachte gebruik.
  5. Ik zal niet ontkennen dat piekverbruik een uitdaging is. Er zal investering in infrastructuur nodig zijn. Maar als je ziet welke infrastructuur er nu is voor de petroleumsector, dan lijken dergelijke problemen toch oplosbaar. En het ironische is dat een CNG-tankstation een gelijkaardig probleem heeft als een elektrisch laadstation zou hebben. Als er meer gas getankt wordt dan de compressor van het station aankan, zal je ook niet meer kunnen tanken. Het opschalen van CNG-voertuigen naar een substantieel deel van de automarkt, zou ook niet zomaar gebeuren.
  6. De Ardennen! Het is ongelofelijk hoe er in heel Wallonië bijna geen CNG station te vinden is! Rond Charleroi en Namen is er nog iets te vinden, maar éénmaal daar voorbij moet je al tot Duitsland of Luxemburg rijden.
  7. Inderdaad. Maar nogmaals, een snellader is enkel nodig als men een langere afstand doet op één dag dan de capaciteit van de batterij. Voor de meeste mensen zal dat een handvol dagen per jaar zijn. In mijn geval zou ik een snellader maximaal 10x per jaar nodig hebben. Zo heel veel snelladers zijn er dus niet nodig. En de overstap zal sowieso geleidelijk gebeuren over een periode van jaren.
  8. Het is ook niet voor thuis dat ik dat nodig zou hebben... Thuis mag hij een hele nacht aan de oplader hangen. De snellader is voor als je op één dag meer kilometer moet rijden dan de range van de auto. Dan moet je nog rekenen op 45-60min oplaadtijd, met de huidige technologie. Overschakelen naar solid-state batterijen zouden dit gevoelig kunnen verbeteren. De Porsche Taycan (vroeger Mission E) zou een snellader op 800V hebben, wat een oplaadtijd van 15min zou kunnen betekenen. Als de batterijen dat aankunnen.
  9. Blijkbaar was de benzinepomp defect. Een beetje zuur dat m'n auto net enkele maanden uit garantie is. VW heeft 70% van de kost van de stukken op zich genomen, maar toch nog een rekening van net geen € 500.
  10. Mijn keuze voor CNG was vooral een keuze voor milieuvriendelijker autorijden. Iedereen moet zijn/haar steentje bijdragen om de opwarming van de aarde niet uit de hand te laten lopen, en dat doe ik ook voor mijn persoonlijke mobiliteit. Ik hoop dat ik hier niemand op dit forum boos mee maak, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de huidige CNG wagen een tussenoplossing is tot er betaalbare elektrische wagens op de markt zijn met een 350+km realistische range (en een snellader) die geschikt zijn voor een gezin met 3 kinderen. Mijn oog is gericht op de VW ID Buzz (een volledig elektrische versie van de Transporter van), die rond 2022 op de markt zou komen. Op dit moment is de VW Caddy TGI zowat de meest milieubewuste keuze die ik kan maken - en al zeker in die prijscategorie. Mooi meegenomen is dat mijn Caddy uiteindelijk nog goedkoper is in verbruik dan de (Diesel) bedrijfswagens waar ik vroeger mee reed.
  11. Nog een stem voor de Pitpoint app. Ik gebruik deze in combinatie met Google Maps om via Android Auto mijn langeafstandsnavigatie te plannen.
  12. Ik rijd nu met de 1.4 TGI Caddy Maxi, daarvoor had ik een Touran 1.6 TDI. Ik vind de Caddy wel een stuk slomer, alhoewel beide motoren evenveel PK's hebben. Uiteraard moest ik wennen aan het koppel in lage toeren, maar zelfs bij het vol optrekken bij het oprijden van een snelweg is de Caddy een stuk trager. Maar goed, hoe diezelfde motor zich gedraagt in een lichtere wagen, daarover kan ik niet meespreken.
  13. Ja, de mijne maakt hetzelfde geluid als de laatste kilogram erin geduwd wordt... Lijkt me normaal. De mensen die geen CNG gewoon zijn (als je tankt in een DATS24) kijken altijd wel érg bezorgd.
  14. Enig idee of dit een grote kost is? Mijn benzinetank is meestal meer dan 80% gevuld. Ik heb die voor mijn reis nog volgetankt, dus die zal zo goed als vol geweest zijn.
  15. Ik ben (blijkbaar) al een jaar lid, maar ik heb dit forum nog maar weinig bezocht. Ik rijd sinds ongeveer een jaar met een VW Caddy Maxi 1.4 TGI van 2016. Ik kocht hem tweedehands met 16.000 km op de teller van de Volkswagen garage Hermans in Herentals. Ik kreeg een grondige introductie in CNG rijden door 2 vrienden van mij die ook met een CNG Caddy rijden (beiden de versie met de 2-liter motor). Sindsdien heb ik er lange tijd dagelijks 80km mee gependeld, bijna uitsluitend snelweg. Ik krijg het verbruik op de snelweg meestal onder de 4.8 kg/100km (als er niet te veel tegenwind is), soms zelfs 4.4 als de wind goed zit Tegenwoordig doe ik meer stadsverkeer en ligt mijn verbruik eerder richting 5.2 à 5.5 kg/100km. Ik ben nu net terug van reis met onze CNG Caddy naar de Vendée in Frankrijk. Zie mijn andere post. Wat ik daar niet vermeldde, was dit: Tijdens onze terugrit tanken we kort voor Parijs in Marcoussis - we hadden er al getankt in de doorrit. Na het tanken (een 27kg getankt), wil de auto niet meer starten. Diezelfde dag had ik eerder op de dag nog getankt zo'n 400 km eerder. De motor pruttelde even en viel toen stil. Op het dashboard kwam "Start/Stop Storing" en dat was het dan. Touring gebeld. Na minder dan een half uur (gelukkig maar, het was 35°C en we hebben 3 kleine kinderen mee) kwam er een lokale depanneur. Je kan het al raden, die wou er bijna niet naar kijken want een "voiture GNC", daar kende hij niet veel van. Ik had net getankt, dus ik zeg hem dat hij er van uit moet gaan dat hij probeert te starten op benzine, en wat zou hij dan kunnen doen? Uiteindelijk besloot hij de "benzine door te blazen" of zo. Een luchtslang in de benzinetank en dan opnieuw proberen starten. Hij startte toen gelukkig, maar het motorlampje bleef oranje branden en ik had maar weinig vermogen. Ik ben er dan toch maar zo mee naar huis gereden, want we hadden de kinderen frietjes van de frituur beloofd... Het alternatief was een hotel via Touring en de dag erna een depanneur uit België laten komen. Zo zijn we naar huis gehinkt. Met veel moeite kon ik 120 km/u halen, maar een beetje bergop en mijn snelheid liep terug naar 100. Een 100-tal kilometer verder gaf mijn adaptieve cruise control het ook op. Geen idee waarom, of waarom pas dan. Deze morgen kwam er een VAB depanneur. Die heeft de boordcomputer uitgelezen en vond de foutmelding "Brandstofdruk te laag", en volgens hem ging het over het benzine-gedeelte. Nadat hij dat gedaan had, startte hij de wagen weer. Die deed het weer normaal: vol vermogen en zonder vervelende motorlichtjes... Nu is de vraag natuurlijk: Wat gaat er nu gebeuren als ik weer tank en op benzine ga rijden? Ik vrees dat ik dan gewoon weer hetzelfde ga voorhebben... Daarbij komt nog: door de verlofperiode zijn beide VW garages in mijn buurt in verlof tot maandag. Hieronder een sfeerbeeld.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...