Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto

Gastanker

Leden
  • Content Count

    181
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Gastanker last won the day on July 20

Gastanker had the most liked content!

Community Reputation

178 Super

1 Follower

About Gastanker

  • Rank
    Aardgasexpert

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vanavond gespot op de E403 richting Kortrijk, Seat Leon met een wel heel bijzondere sticker: Aardgas / CNG in witte letters op een egaal groene ruit! Nieuw! Na de Belgische en de Europese nu ook de Lichterveldse sticker...
  2. Er zit trouwens nog een schoonheidsfoutje in de zoekfunctie: Volgens mij zou daar moeten staan "Aardgasrijder antwoordde op muscles's onderwerp in Algemeen"
  3. Ik haal nu 4,16kg/100km over de laatste 60.000km (altijd H-gas). Skoda Octavia van 2015, overwegend woon-werk verkeer, 52km enkele richting waarvan 40km snelweg. Op de snelweg zet ik de cruise control op 120km/h, dat geeft 115km/h werkelijke snelheid op de GPS. Verbruik is het hoogst in de winter, mijn gemiddelde over mei-juni-juli van dit jaar is slechts 3,82kg/100km! Ik hou ook het gemiddelde van de BC bij, die komt ongeveer 10% lager uit.
  4. Stel je voor dat je hiermee naar de 4 jaarlijkse gastankkeuring moet, dat wordt echt een financiële aderlating: Bron: http://www.gason.eu/documents/get_doc/1176
  5. Da's toch veel te ingewikkeld voor hetgeen je wilt bekomen?... Rechts klikken, Celeigenschappen: 'Getal, 2 decimalen kiezen, OK drukken en hopla...
  6. Verdere bevestiging van je standpunt: http://www.gason.eu/documents/get_doc/714 Tiens, Renault is hier dus ook al mee bezig geweest... Jammer dat het nooit leidt tot een marktrijp eindproduct.
  7. Voor alle duidelijkheid, het document waar ik mijn informatie uit gehaald heb is een Volkswagen service training manual. Als je daar al moet aan twijfelen dan zijn we ver van huis... Ik post het hier niet op het forum omdat ik veronderstel dat het niet tot het publieke domein behoort. Vandaar het voorstel om Google te gebruiken om het zelf terug te vinden. Ten gronde doet dit uiteraard niets af aan de kern van je betoog, ik heb ook helemaal geen bemerkingen op je standpunt dat VAG verder kon gegaan zijn in de ontwikkeling van een 'echte' gasmotor. De motor die jij zoekt is trouwens al ontwikkeld, door... Ford: de 1,0 L MTDI Ecoboost (MTDI = Methane Turbo Direct Injection) http://www.gason.eu/documents/get_doc/1026 Alleen hebben ze hem (bij mijn weten) nog steeds niet toegepast...
  8. Jammer dat het zo moeilijk is voor bepaalde mensen om een zin te interpreteren. Je zou ook kunnen stellen dat het voor bepaalde mensen moeilijk blijkt om een zin te schrijven die wysiwyg is en geen verdere interpretatie behoeft!
  9. Die zijn wel degelijk nog verder aangepast: Zeker? Bron: Self-study Programme 528 The Natural Gas Drive in the Golf/Golf Estate TGI BlueMotion Design and Function De moeite om eens te googelen!
  10. Een politieker vertaald dat naar: er is daar nog ruimte voor een taksje of accijnsje. Dat is nog maar de prijs aan de pomp, rekening houdend met het lagere verbruik: Dus ruime marge om een bv. een accijns in te voeren... Alleen, gezien het vooralsnog kleine aantal CNG voertuigen zal de totale opbrengst hoe dan ook bescheiden blijven. Je kan het ook omgekeerd bekijken: CNG goedkoop houden kan je als politieker presenteren als een krachtige milieumaatregel (die dankzij het eerder beperkte succes niet al te veel kost aan de begroting). Bovendien: Als de CNG prijs aan de pomp te veel stijgt dan zou je wel eens een plotse hernieuwde belangstelling kunnen vaststellen voor thuis vulinstallaties. Nu is dat de moeite niet waard, maar als de CNG prijs aan de pomp nu plots veel duurder zou worden?
  11. Er zijn ondertussen verschillende VAG dealers die ook erkend CNG installateur zijn (zie de lijst die Koen C enkele berichten hoger gepost heeft). Ik zou de voorkeur geven aan zo één. Je zou mogen verwachten dat ze je Caddy beter zullen kennen dan een 'algemene' CNG installateur. Je kan de flessen niet echt leeg rijden! Als de druk in de tank te laag geworden is om de drukregelaar zijn werk te laten doen dan kan je het resterende gas niet verder meer gebruiken. Er kan dan nog altijd 10 bar of zo in de tank aanwezig zijn. Daar wil je echt niet aan 'prutsen'.
  12. Daar zal wel een andere technische oplossing voor te vinden zijn zeker? De motor met default parameters laten starten tot de sondes warm genoeg zijn voor de gaskwaliteit meting... Als het zeer koud is wordt er gestart op benzine om de gas drukregelaar eerst op te warmen met koelwater. Als dat geen optie meer is dan zal er een elektrische verwarming voorzien moeten worden. Dan zal je voor het starten moeten voorverwarmen, zoals vroeger met de dieselmotoren.
  13. https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv-france/ De dichtstbijzijnde stations zijn Amiens en Lens. Dit zijn echter allebei stations van Air Liquide waar je niet terecht kan met een gewone bankkaart. Je kan echter nog een Romac fuel card aanvragen (https://www.romacfuels.com/nl/klantworden.php) waarmee je dan wel in die stations kan tanken.
  14. Waar halen jullie het idee dat er zoiets als 'smering door benzine' zou nodig zijn? Bron? Dat is alvast niet de reden waarom de motor na een tankbeurt start op benzine. Uit Self-study Programme 528 The Natural Gas Drive in the Golf/Golf Estate TGI BlueMotion Design and Function Natural gas refuelling Natural gas engines have very good lean-running capabilities, but relatively poor rich-running capabilities. For this reason, the air injection time is adjusted to the quality of the natural gas, H (rich) or L (lean), after each refuelling. If tank pressure sensor G400 detects that the tank pressure has risen by approx. 20% since the last engine operation, then it will assume the natural gas tanks have been refuelled and the petrol operation will start. It will switch over to natural gas operation after active Lambda regulation and 140 ml of petrol has been consumed. The natural gas quality adaption begins in the medium engine load and speed range. The opening times of the gas injection valves are hereby adjusted via Lambda regulation. The adaption takes 45 - 90 sec. when driving at a constant speed. When it has been completed, the engine usually starts in natural gas operation. Dus: Er wordt minimum 140 ml benzine gebruikt om te vermijden dat er te lang stilstaande benzine aanwezig blijft in het benzine-injectiesysteem. Verder worden de lambda-sondes opgewarmd in benzinemodus tot ze operationeel zijn omdat ze nodig zijn tijdens het proces om de gaskwaliteit te bepalen. Van smering is geen sprake. Het smeersysteem bij een LPG-conversie is nodig omdat dit een 'standaard' benzinemotor is die van zichzelf niet voorzien is om op gas te lopen. De VAG TGI/G-TEC/G-TRON motoren zijn aangepast om standaard op gas te lopen en hebben daarom geen extra smering nodig. Uit hetzelfde document: Adaptations to the engine mechanics In addition to cleaner fuel combustion, natural gas also has a higher anti-knock index compared with petrol. The octane number for natural gas H can be up to 130 RON. This allows an earlier ignition time without combustion knock. The efficiency increases and the combustion pressure and combustion temperature in the combustion chamber also increase. However, natural gas is very dry and does not have lubricating properties like petrol. All these factors place additional strains on the engine and require modifications to the engine mechanics.
  15. Toch wel (veronderstel ik, zelf niet gecheckt...). Alleen heeft deze vergelijking niet veel zin, LPG in liter, CNG in kg, zonder rekening te houden met de verschillende energiedichtheid van elke brandstof. kg CO2 per energie-inhoud is de relevante data: CO2 na verbranding (in kg per GJ) aardgas 56,6 LPG 66,7 diesel 72,5 benzine 73 Bron: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/03/Nederlandse energiedragerlijst 2018.pdf
×
×
  • Create New...