Ga naar inhoud

Gastanker

Leden
  • Aantal items

    74
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    6

Gastanker won laatst op 18 Februari

Gastanker had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

62 Super

Over Gastanker

  • Titel
    Gevorderd lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Gastanker

    Prijsverhoging CNG DATS

    Vandaag nog steeds 1,04€! Alleen jammer dat de vulling tegenwoordig zo zwak is bij IMOG. Vroeger heb ik daar nog 18kg kunnen tanken in mijn tank van 15kg, nu nog nauwelijks 15kg...
  2. Gastanker

    Le Havre

    Le Havre zou open moeten zijn: http://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/le-havre-76600-34/ Voor Rouen is de situatie niet zo duidelijk, er zou een station open zijn maar enkel toegankelijk met een speciale badge In mei zou er een paar honderd meter verder een echt openbaar Total station openen: https://gnv-mobilite.total.com/station-total-sotteville-les-rouen
  3. Gastanker

    Onderhoudskosten Skoda Octavia G-tec

    Daar gaat het niet om, ze zeiden dat ze van Skoda de opdracht gekregen hadden om in de CNG modellen, in tegenstelling tot wat in het instructieboek staat, enkel nog longlife te gebruiken.
  4. Gastanker

    Onderhoudskosten Skoda Octavia G-tec

    Mijn laatste onderhoudsbeurt was nog bij Lamaire en ze hebben toen ook Longlife gebruikt. Ze zouden daartoe de opdracht gekregen hebben van Skoda... Ik weet het echt niet meer...
  5. Gastanker

    Terugroepactie 20X7, Volkswagen Touran, aardgastanks

    Er zijn er nog enkele, kijk maar eens naar de nieuwste lijst van de FOD mobiliteit: https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/cng_25.pdf Raes in Brugge (maar dat is dezelfde regio als Zedelgem natuurlijk...) Garage E. Avau in Geraardsbergen Rietje in Kapellen GARAGE DON BOSCO in Halle Merkwaardig genoeg zijn er ook twee Volvo-dealers: eentje in Gent en eentje in Heist-op-den-Berg.
  6. Gastanker

    2de hands keuring voor ingevoerde voertuigen

    Jawel hoor! Toen dat artikel geschreven werd moest elke ingevoerde wagen gekeurd worden, ook al was hij de dag ervoor nog gekeurd in het buitenland. Nu wordt een buitenlands keuringsbewijs aanvaard als het minder dan twee maand oud is, en dat is hetzelfde als voor een binnenlandse tweedehands die ook een keuring voor verkoop nodig heeft van minder dan twee maand oud. Er is dus geen onderscheid tussen de inschrijving van een binnenlandse en een ingevoerde tweedehands en dan is er geen probleem voor Europa.
  7. Gastanker

    help...Frankrijk...ten aanval !

    Hmm, Die Franse petitie lijkt wel een Belgisch onderonsje...
  8. Gastanker

    Aankoop Skoda Octavia G-tec

    Zou wel eens te maken kunnen hebben met de overschakeling van de 1.4 motor naar de nieuwe 1.5. Op de Duitse fora is dit ook een hot topic. De computers van de dealers geven leveringstijden rond het einde van het jaar maar niemand weet echt waarom...
  9. Gastanker

    CNG tanken thuis?

    Het is een lijst van LNG gas, gas dat in vloeibare vorm per schip vervoerd wordt. Het Nederlandse gas komt er dus uiteraard niet in voor. Het Russisch gas dat (nu) in België terechtkomt komt aan per pijpleiding in gasvormige toestand en staat dus ook niet in lijst. Overigens zal er in de (nabije) toekomst wel degelijk LNG uit Siberië aankomen in Zeebrugge: "Eind 2018 wordt dan de eerste levering vloeibaar aardgas vanuit Siberië in Zeebrugge verwacht." (http://www.focus-wtv.be/nieuws/siberische-aardgasinstallatie-vertrekt-vanuit-zeebrugge)
  10. Gastanker

    CNG tanken thuis?

    Uiteraard, da's voor een volgende rekensessie. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je voordeliger kan uitkomen dan tanken bij een tankstation. Al helemaal niet als je de aankoop en onderhoud van de compressor meerekent...
  11. Gastanker

    CNG tanken thuis?

    Ik was altijd al van plan om me eens te verdiepen in de kostprijs van thuis tanken en ter gelegenheid van deze discussie heb ik het effectief gedaan. En het blijkt verrassend complex... Laat me beginnen met het bepalen van de gasprijs van de thuisaansluiting. Ik ga uit van het Engie-Electrabel tarief "Direct" en het distributietarief "EANDIS Assets (ex. GASELWEST)". https://www.engie-electrabel.be/api/public/pricesAndConditionsPDF?document=G_DIRECT_R_GREY_C_I_12_V-W_N_&segment=R&language=N Ik heb enkel de proportionele (verbruiksgebonden) kosten gerekend omdat ik ervan uitga dat je al een gasaansluiting had en de vaste kosten toch al betaalde. Voor het distributietarief heb ik het tarief vanaf 5000kWh genomen omdat je daar normaal toch boven zit als je al met gas verwarmt. We komen dus aan 4,47 Cent/kWh. Om te vergelijken met tanken aan een tankstation willen we echter de prijs per kg weten. Als je nu dacht, da's simpel want we kennen de calorische waarde van het gas, nl 11,4687 kWh (voor DATS Wevelgem bv.), dan ben je gezien, want dat is per m³, niet per kg! We hebben dus de omrekenfactor van een m³ gas naar een kg gas nodig. Maar de hoeveelheid gasmoleculen in een m³ is afhankelijk van druk en temperatuur, daarom wordt er gewerkt het begrip "genormaliseerde m³", nm³ of m³(n). Oppassen hier, want sommige waarden die je online vindt zijn genormaliseerd naar 0°C, andere naar 15°C. De druk lijkt altijd genormaliseerd te zijn naar 1,01325 bar. Bovendien verschilt de omrekenfactor volgens de samenstelling van het gas. Bottom line, we weten niet welke omrekenfactor de tankstations gebruiken... We gaan dus een berekende gok moeten doen. In Nederland gebruikt men een factor van 0,833 kg/m³ voor hun laagcalorisch gas. Een interessant overzicht van diverse gassoorten vind je verder op pag. 23 van het "Natural Gas Conversion Pocketbook" van de "International Gas Union (IGU)" (kolom Gas density): http://agnatural.pt/documentos/ver/natural-gas-conversion-pocketbook_fec0aeed1d2e6a84b27445ef096963a7eebab0a2.pdf Neem je een omrekenfactor van 0,8 kg/m³, dan kom je aan: 0,64€/kg! Marki zat er dus niet zover naast met 0,62€... De excel heb ik bijgevoegd voor degenen die zelf eens willen spelen met de verschillende parameters. P.S. de bovenstaande tabel leert ons nog iets interessants: Als je extra hoogcalorisch gas (laatste kolom) wil heb je vooral een hoog Ethaan gehalte nodig! Het zuiverste methaangas (USA Alaska, 99,7%) is niet bijzonder calorierijk. Omrekening gasprijs.xlsx
  12. Gastanker

    Stilte in de media

    Is verkeersbord L1 zoals gedefinieerd in "17 MEI 2007. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de maatregelen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gesloten parkeergebouwen moeten voldoen om LPG-voertuigen te parkeren." Zie ook hier:
  13. Gastanker

    Romac Veurne

    Nee nee, deze ken ik ook wel, die hebben ze bij Devagro en bij Lubolux ook, het is nog anders bij Romac. In rust wijst de hendel richting slang. Om aan te koppelen moet je de hendel naar rechts duwen en zo vasthouden want hij veert terug naar de rustpositie. Als de koppeling in positie is moet je de hendel laten terugkomen richting slang en dan verder naar links duwen tot hij helemaal weg van de slang richting wagen wijst. En eenmaal hij begint aan te grijpen kan je de hendel niet meer ronddraaien zoals bij deze hierboven. Enfin, eenmaal je het doorhebt lukt het ook wel natuurlijk, maar zo de eerste keer, in het halfduister...
  14. Gastanker

    Romac Veurne

    Ben vanavond ook eens langs geweest bij Romac. Wat een gedoe... Aan tankplaats 62 stond een Fiat te tanken, ik dus naar plaats 63. Dit is inderdaad de meest exotische tankaansluiting ooit! Gelukkig hangt er een handleiding met foto's bij. Jammer genoeg is er zo weinig verlichting dat die in het donker nauwelijks te ontcijferen valt. Je hebt dus een rechte koppeling met een hendeltje. Dat hendeltje moet je eerst een kwarttoer tegen de klok in draaien, dan kan je de koppeling op de nippel van de wagen steken. Dan moet je het hendeltje 3/4 toer met de klok meedraaien om te vergrendelen. Alleen moet je opletten in welke positie je de koppeling steekt want anders botst het hendeltje tegen de carrosserie voor het in de juiste positie staat (bij een Octavia toch...). Dan zou het tanken automatisch moeten starten. Alleen gebeurde dat niet, in plaats kwam er een foutmelding (Exxx) op de onderste display van de tankplaats... De Fiat was ondertussen weg, ik dus naar tankplaats 62. Daar lukte het wel, het tanken startte vrij normaal maar veel trager dan bij een doorsnee DATS station. Na een tijdje begon het echter echt tergend traag te gaan, zoiets als 0,01kg per seconde of zo. Plots sprong er dan echter een compressor aan, aan de klank te horen een klassiek zuigermodel, je zag de slang van de vulleiding ook op en neer wippen op het ritme van de compressor. Het ging dan wel weer wat sneller. Uiteindelijk stopte de teller, ik wist niet goed of het tanken afgelopen was en aarzelde om de slang af te koppelen. Na een tijdje ging er dan een groen lampje aan waarna ik afgekoppeld heb. Ik denk dat de vulling al bij al vrij goed was, maar ik kan het niet exact beoordelen omdat mijn tanks niet leeg waren. De prijs was effectief 0,985€/kg. De rit naar huis heb ik afgelegd met een voor mij zeer laag verbruik, maar dat had vooral te maken met de 25km aan 70km/h van Veurne naar Ieper... De komende dagen zal ik beter kunnen vergelijken tijdens mijn reguliere woon-werk verkeer.
  15. Gastanker

    Romac Veurne

    Op de website van Romac staat nog altijd die onnozele zin "Vergeet niet dat u ons moet informeren dat u graag CNG wilt tanken alsook dat u van uw autoverdeler de correcte informatie hebt gekregen omtrent het CNG tanken. ". Heb je inderdaad moeten verwittigen voordat je kon gaan tanken of is de tankinstallatie toch vrij toegankelijk? Het zou daar CNG uit LNG zijn en zou dus zogenaamd H+ gas moeten zijn. Heb je kunnen vergelijken of je effectief meer kilometers kan doen met dit gas dan met 'gewoon' gas van de anderre CNG stations?
×