Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

dirk789

Leden
  • Aantal items

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

11 Goed

Over dirk789

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Heeft er iemand ervaring met het tanken van CNG in Estland, Letland of Litouwen ?
  2. dirk789

    Actieradius vw caddy

    Indien ge via Luxemburg rijdt, daar zeker gaan tanken (vorige week 0,815€/kg voor H gas) Wanneer we die richting uitgaan tanken we genoeg om in Luxemburg te geraken en daar tanken we dan vol. Het maximum dan we reeds gereden hebben met H gas is 642 km, zeer veel autostrade bij constante snelheid, dan verbruikt de Caddy het minst.
  3. accessoire-catalogus van VW http://www.volkswagen-accessories.com/en/product-ranges/media.html Nederlandse site https://www.carparts-expert.com/nl/shop/volkswagen/caddy-caddy-maxi-2k-2004/results,31-60.html Wij hebben uiteindelijk de mat uit onze overgelaten VW T5 genomen.
  4. Indien 7pl niet nodig en het wordt een Maxi (wat ik aanraad), zeker een 5pl nemen en bevestigingen voor de 2 extra plaatsen ook verwijderen. In configurator : Weglaten van derde zetelrij en weglaten van verankeringspunten Indien de verankeringspunten niet worden verwijderd zal de verzekering hoger zijn.
  5. Na een klein rekensommetje (bij levering was de tank vol, elders CNG getankt en op benzine gereden) hebben wij met onze Caddy maxi 7160 km gereden met de kaart. Lang geen 10.000 km maar klagen doen we niet, hebben deze afstand toch gratis gereden. Juist eerste maal met EXTRA kaart getankt, benieuwd of er op CNG ook een korting is ? Opgelet : Zorg dat tijdens de laatste tankbeurt zeker het ganse overblijvend bedrag getankt wordt. Op onze kaart staat nog 3,96 € maar krijg de melding 'limiet bereikt', waarschijnlijk omdat dit onder de minimale afname ligt.
  6. De zetels zelf hebben een breedte van 132 cm. Tussen de deuren loopt er een gedeelte schuin daar is de minimale afstand 150 cm en maximaal 152 cm. Succes met de 3 spruiten en hopelijk nog tijd over voor de site.
  7. De eerste maal dat wij dit hoorden keken we ook wel bezorgd maar vertrouwden er op dat er niets zou gebeuren vermits er toch beveiligingen opzitten. Heb het ondertussen nog niet gehoord als er iemand anders aan het tanken was, is misschien enkel bij de VW Caddy ? @muscles luister naar de opname in het eerste bericht van dit topic. Eerst het normale geluid tot 3-4 sec dan het bijkomende geluid, het is wel zo dat live het verschil groter is. Deze week gaan we ergens anders tanken, misschien is het enkel bij Dats24 ?
  8. Wanneer wij gaat tanken met onze Caddy Maxi maakt deze op het einde steeds veel lawaai. (vanaf 4s bij de opname) Tot nu toe enkel nog maar bij Dats24 geweest. Is er iemand anders die hetzelfde reeds ondervonden heeft ? Vraag mij af of het niet beter is het tanken te stoppen wanneer het veel lawaai begint vermits er daarna nog maar enkele 100 grammen meer worden bijgeladen. Ik vermoed dat de tankinstallatie steeds een hogere druk genereerd maar is dit niet nadelig voor de wagen ? In de garage ook laten horen, daar ging men het nakijken en indien er een oplossing was ons contacteren. Caddy einde tanken.mp3
  9. dirk789

    CNG sticker

    Gevonden, is geen afzonderlijke sticker maar deel van deze. Had beter mijn bril opgezet ? Bandenspanning zal ik eens navragen in de garage, dat vind ik zelf met een vergrootglas niet terug. Bedankt
  10. dirk789

    CNG sticker

    Wordt deze R110 sticker na de eerste cng keuring of door de constructeur aangebracht ? Bij onze nieuwe Caddy maxi vind ik deze niet terug, het etiket van de bandenspanning is ook niet aanwezig blijkbaar heeft men dit vergeten.
  11. Vandaag 27 maart in De Standaard: Autosalon was ‘heel groot succes’ Aardgaswagen trapt gaspedaal in Terwijl diesel in het verdomhoekje zit, worden auto’s op aardgas snel populairder. D’Ieteren heeft na drie maanden al evenveel bestellingen binnen als er in heel 2017 in België werden verkocht. Van onze redacteur Ruben Mooijman Brussel Op het autosalon dat eerder dit jaar plaatsvond, was de vraag naar auto’s op aardgas groot, zegt Jean-Marc Ponteville van importeur D’Ieteren (Audi, Seat, Skoda en VW). Hij spreekt over een ‘heel groot succes’. Na krap drie maanden zijn er bij D’Ieteren al meer aardgasauto’s besteld dan bij alle importeurs in de twaalf voorgaande maanden samen. De autobestuurder wordt milieubewuster en zoekt daarom naar alternatieven voor diesel of benzine, zegt Ponteville. Gisteren zetten D’Ieteren en supermarktketen Colruyt de voordelen van CNG (compressed natural gas) in de verf door de milieuschade van een aardgasauto te vergelijken met die van een exemplaar op benzine of diesel. De zogenaamde well-to-wheel-uitstoot van CO2 ligt 16 procent lager dan bij diesel en 30 procent lager dan bij benzine. De uitstoot van stikstofoxiden en fijn stof is zelfs meer dan 70 procent lager dan bij de vloeibare brandstoffen. Fiscale voordelen Colruyt is via de tankstations van DATS 24 marktleider in CNG-verkoop. In België zijn 55 van de 92 CNG-stations van DATS 24. Het aantal stations heeft de afgelopen jaren een forse sprong voorwaarts gemaakt. De verkochte volumes stijgen mee: in februari van dit jaar verkocht DATS 24 60 procent meer dan in februari vorig jaar. En de expansie gaat door: nog vóór de zomer moeten er vijf stations bijkomen, voor het hele jaar staan er zestien nieuwe op het programma. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation. De Vlaamse overheid streeft naar één station per gemeente in 2020. In een kwart van de Vlaamse gemeenten is er nu minstens één CNG-tankstation De automobilist wordt met fiscale voordelen in de richting van het aardgas gelokt. In Vlaanderen zijn de auto’s op CNG vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse rijbelasting. Bovendien is CNG 30 tot 40 procent goedkoper dan diesel en benzine, en ligt het verbruik iets lager. CNG-auto’s zijn in aanschaf meestal wel duurder, maar dat voordeel wordt gecompenseerd door de BIV-vrijstelling. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is. Behalve de gastank is er ook altijd nog een benzinetank aanwezig. Ondergrondse garages Dat CNG als milieuvriendelijke brandstof minder aandacht krijgt dan elektriciteit, wijt Maarten Van Houdenhove van DATS 24 aan de verwarring die er soms nog bestaat over rijden op gas. ‘Mensen associëren CNG soms nog met het vloeibare gas LPG, waarmee je geen toegang hebt tot ondergrondse garages. Maar CNG is een ander product, waarmee je probleemloos ondergronds mag parkeren.’ Volgens cijfers van constructeursfederatie Febiac is de markt voor CNG-wagens sinds 2013 snel aan het groeien. In dat jaar werden er voor het eerst meer dan honderd wagens op die brandstof ingeschreven. Vorig jaar waren het er 2.487. Nog altijd maar een half procent van het totale aantal inschrijvingen, en een aantal dat vergelijkbaar is met het aantal ingeschreven elektrische wagens. In 2016 werden er zelfs meer aardgaswagens ingeschreven dan elektrische auto’s. De opkomst heeft veel te maken met de totstandkoming van een juridisch kader voor de tankstations, zegt Van Houdenhoven. Daardoor ligt het gros van de CNG-tankstations in Vlaanderen. Nu zo’n kader er ook in Wallonië is, verwacht hij daar een inhaalbeweging. De nadelen van CNG zijn beperkt: er zijn minder tankstations en er moet vaker getankt worden omdat de inhoud van de tank wat kleiner is.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...