Ga naar inhoud

David

Leden
  • Aantal items

    195
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    13

David won laatst op 23 Oktober 2017

David had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

76 Super

Over David

  • Titel
    Aardgasexpert

Recente bezoekers van dit profiel

666 profielweergaven
  1. David

    Stilte in de media

    Wat voor de overheid telt zijn het halen van de CO2-doelstellingen. De internationale emissiehandel plaatst de focus ook op CO2-uitstoot. Een CNG-wagen doet het zeer goed wat fijn stof en NOX betreft (lokale vervuiling) maar is slechts bescheiden beter dan een gewone wagen in CO2-emissie (-20à30%). Als je je wilt richten op het reduceren van CO2-uitstoot (follow the money) kan je als overheid inderdaad beter elektrisch rijden promoten (100% CO2-reductie). Je verschuift dan de CO2-problematiek van de mobiliteitsminister naar de energieminister, en tegen dat die het door heeft hebben we een nieuwe regering. Het punt dat ik wil maken: kortzichtigheid van onze beleidsmakers. zo rap mogelijk CO2 minderen om goede punten te halen --> elektrisch rijden? ... en de rest zien we later wel (energievoorziening, elektriciteitsinfrastructuur !!!...)
  2. David

    CNG rijder gespot

    Ik vraag mij af hoeveel cng-bedrijfswagens van dats/Colruyt er effectief rondrijden met officiële sticker. Ik zie er toch af en toe van die gecamoufleerde cng-auto's. En je kijkt dan naar de nummerplaathouder en daar staat dan dats24 op.
  3. David

    Stilte in de media

    Vorig weekend naar de opendeurdag geweest bij Top Motors in Wevelgem. Deze opendeurdag kwam er naar aanleiding van hun grote verbouwing (bij gebouwd eigenlijk) en de overname van Skoda Lamaire uit Heule. De 4 grote VAG merken zitten er nu onder het zelfde "dak". Mijn interesse ging vooral naar hun infrastructuur en nieuwe modellen. Doch behalve de (would-be) SUV modellen (Ateca, Arona, Kodiaq, Karoq, T-Roc en Tiguan Allspace) heb ik weinig modellen gezien. Audi heb ik met een andere bril bekeken gezien dit toch geen spek voor mn bek is en oja, de nieuwe Polo stond er ook... Swat, even terug over CNG en de 'reclame' errond. Bij Skoda wist men te vertellen dat de Octavia G-Tec het goed doet en er steeds 1 in toonzaal staat of in bestelling zal zijn en verder heb je ook nog...(trommeltrommel)... de Citigo op cng (dus niet de 2 nieuwste SUVs). Bij VW heb ik toch maar iemand gezocht om een praatje te maken over de Caddy op cng die er stond (niets nieuws onder de zon). Bij de Polo die in toonzaal stond en nu ook uit is op CNG: 0.0 reclame ervoor ! Je moet echt in het boekje gaan bladeren om te zien dat hij op cng bestaat (en ik vind hem belachelijk duur: Polo TGI comfortline 90 pk: 20300€. Je kunt ook niet zomaar 1 op 1 vergelijken want de TSI comfortline heeft maar 65 pk, maar is wel 4310€ goedkoper =20%). Wat er wel te zien was rond alternatieve aandrijvingen e-golf passat gte één of andere aerodynamische VW concept car een reeks voor mij te dure audi e-tron modellen hun nieuwe 22kW audi laadpaal ...
  4. David

    Stilte in de media

    er zijn er dus nog Bijna iedere leverancier levert 100% groene stroom tot je kijkt waar het vandaan komt. Kernenergie wordt hier veelal onder gerekend terecht of onterecht...
  5. David

    Levertermijn Golf 7 variant TGI DSG

    ik tracht mij altijd te parkeren naast wagens die enkele klasses duurder zijn de mijne. ik denk aan mooie grote SUVs of de gangbare premiummerken... desalniettemin heb ik ook al een diepe put in de deur aan passagierszijde. ik heb nooit exact geweten waar het gebeurd was, laat staan wie het gedaan heeft.
  6. David

    Diesel of CNG

    Het gaat hem vooral over de wrijvingscoefficient met het wegdek zeker? Het rubber is een stuk zachter (of wordt minder hard bij koude temperaturen) waardoor er meer grip is en je remafstand korter zou moeten zijn (of minder gemakkelijk uit de bocht vliegt). Ook zou de profieldiepte een stuk dieper zijn wat de waterafvoer bevordert. De kleine zichtbare zaagtandjes zouden een klein voordeel geven in grip op (verse) sneeuw. Op ijs of ijzel ben je even hard gezien als met een zomerband. O ja, sneeuwkettingen zijn niet verboden dacht ik. alleen te gebruiken wanneer de omstandigheden het toelaten met een maximum snelheid van 50 km/h
  7. David

    Skoda Octavia: Start/Stop systeem

    wat kattenbakkorrels in een oude sok (zonder gaten), dichtknopen en in het hoekje op je dashboard leggen, werkt prima
  8. David

    Stilte in de media

    allee vooruit! had er 2 jaar geleden niet één of andere minister ook de ambitie om tegen 2020 100.000 CNG-voertuigen in België te hebben? er is nog werk aan de politieke winkel.
  9. David

    CNG rijder gespot

    Het viel mij vooral op omdat dit zowaar de eerste mercedes op CNG moet zijn geweest dat ik gezien heb. Dat het Magdalena-zwembad ging sluiten wist ik. Het ziet er ook een stuk minder uit dan het Mimosa-zwembad. Maar met het Mimosa-zwembad is toch zoveel niet mis? Swat, 't is te hopen dat de resterende sportinfrastructuur daar dan niet verdwijnt.
  10. David

    Amerikaanse bussen met CNG stickers

    Ik vrees dat de impact van elektrisch laden op het elektriciteitsnet te zwaar onderschat wordt. En dan spreek ik niet zozeer over de energievoorziening maar over de capaciteit van het net. Snellaadpalen gaan nu al tot 50 kVA en er wordt al gewerkt aan 150 kVA. Een distributiekabine op het platteland heeft amper meer vermogen. In stedelijke omgevingen ga je distributietransformatoren vinden die maximaal 8 of 10 keer dergelijke capaciteit hebben... Als je dan op elke hoek van de straat of bij elke stelplaats voor bus, bestelwagen of vrachtwagen een laadstation zal moeten hebben gaat er nog veel mogen geïnvesteerd worden in de kabels onder de grond bij manier van spreken. Ik weet niet wat het batterijpakket wordt van een bus met 600 km bereik, maar zelfs met 150 kVA, zal die nog enkele uren aan 'den (dikke) draad' hangen, vermoed ik. Even schetsen wat de situatie is met diesel (ok, je hebt veel meer thermsiche verliezen in de motor. Je moet elektrisch nooit zoveel energie tanken). Als je 1L diesel tankt in 1 seconde (met het extra knopje voor de vrachtwagens lukt het wel ) dan heeft je tankstation een vermogen van pakweg 36 MW (chemische energie). Dit is van een compleet andere grootte orde als de bovenstaande elektrische vermogens (megaWatt vs kiloWatt...) Zelfs al vinden ze morgen de superbatterij uit die in een knip kan opgeladen worden, dan nog ga je elektrisch nooit overal dergelijke laadpalen van dit vermogen gespreid zien staan als op vandaag de tankstations. Naast de superbatterij gaan ze dan nog de supergeleidende kabel mogen uitvinden die elektrische energie transporteert met (bijna) nulverliezen. Mijn opinie: elektrisch bijna even snel laden als fossiele brandstoffen tanken --> vergeet het maar (in de eerste 100 jaar).
  11. David

    Prijs CNG aan de pomp

    Dats wevelgem stond gisteren ook op €1.02
  12. David

    Je benzinetank vol houden of tussen 5-10 l

    Roestvrijstaal is ook geen heiligmaker roestvrij betekent nog niet corrosievrij. Veel RVS soorten kunnen heel slecht tegen hoge concentratie chloriden. en wie kent nog de chemische samenstelling van strooizout? ...juist: natriumchloride
  13. David

    CNG rijder gespot

    Vandaag 18/11 om 11h. Mercedes B klasse op parking zwembad mimosa met mooiere cng sticker Edit: te kortrijk
  14. David

    De schadelijke gevolgen van uitlaatgassen !

    ik betrap er mezelf meer en meer op dat ik in druk (stads)verkeer of bij aanschuiven op het recirculatieknopje duw in de wagen de ironie van de "propere" CNG wagen is dat je de gezondheid van diegene achter u helpt en niet die van uzelf (als je kort door de bocht denkt)
  15. David

    Verbod parkeren in ondergrondse parking

    tuurlijk niet, want het bestaat niet
×