Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Dats24 Beringen, vandaag rond 11u:

volledig lege gastank, normaal tank ik 15 a 16kg (skoda octavia) maar vandaag SLECHTS 8 kg erin gekregen! 2de poging 0,27kg erbij.?

• Triest 1

Skoda Octavia Berline 1.4 G-TEC:  943059_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Lucky zei:

Dats24 Beringen, vandaag rond 11u:

volledig lege gastank, normaal tank ik 15 a 16kg (skoda octavia) maar vandaag SLECHTS 8 kg erin gekregen! 2de poging 0,27kg erbij.?

Heb ik ook al een paar keer voorgehad, zowel in A'pen Vosseschijnstraat als in Tongeren (toen nieuwe pomp). Dats verwittigd? 

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn CNG tanks (Audi A4 19Kg) waren al 15km leeg. (even op benzine gereden)

Getankt bij DATS St. Joris-Winge.

Ik krijg 'maar' 15Kg getankt. (H-gas)

Richting Diest gereden tot aan DATS station. (15,5Km gereden)

Opnieuw getankt en tot mijn verbazing 4Kg kunnen bijtanken (L-gas) 

Is dit puur te wijten aan drukverschillen in de tankinstallaties of is er een andere verklaring voor dit fenomeen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het ligt aan het station in St. Joris Winge.

Het kan ook zijn dat een korte tijd voordat jij tankte, er een "grootverbruiker" is langs geweest (vrachtwagen, grote bestelwagen) en dat de installatie nog niet opnieuw volledig gevuld / op maximum druk was.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In dats Menen kan ik ook nooit voltanken. Gaat ook langzamer. Denk dat ze gewoon de vuldruk niet hoog zetten bij Dats. En in de vakantie bij dats lanaken juist hetzelfde.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Cyberbob zei:

In dats Menen kan ik ook nooit voltanken. Gaat ook langzamer. Denk dat ze gewoon de vuldruk niet hoog zetten bij Dats. En in de vakantie bij dats lanaken juist hetzelfde.

Lanaken? Daar is wel een Colruyt maar geen Dats24-tankstation. Ik denk dat ge Dats24 in Maasmechelen bedoelt.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/10/2018 om 16:08, muscles zei:

Lanaken? Daar is wel een Colruyt maar geen Dats24-tankstation. Ik denk dat ge Dats24 in Maasmechelen bedoelt.

Ja inderdaad het was maasmechelen. Bedankt voor de correctie.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog eens een test gedaan

Mijn CNG tanks (Audi A4 19Kg) waren bijna leeg. (nog 10km volgens de boordcomputer)

Getankt bij DATS St. Joris-Winge.

Ik krijg 'maar' 14,85Kg getankt. (H-gas)

Tankpistool aan de haak en onmiddellijk opnieuw getankt. Resultaat : ik krijg 3,36Kg extra in de tank.

Enkele weken geleden heb ik eenzelfde test gedaan maar dan met 1ste tankbeurt in St. Joris-Winge en 2de tankbeurt in Diest. (15,5Km gereden) --> analoog resultaat.

Ik heb sterk de indruk dat DATS de druk geleidelijk laat zakken tijdens de tankbeurt.

Mogelijk bouwen ze een veiligheidsmarge in.

Maar als er één nadeel aan CNG rijden is, dan is het nu juist dat je frequenter aan de pomp staat.

Als je de vulmarge van DATS (15-20%) combineert met het kortere bereik van L-gas (15%) dan verlies je op die manier al snel 1/3 van je potentiële bereik.

Dat is veel.

En 2 tankbeurten uitvoeren om je tank vol te krijgen is ook niet leuk.

Net als andere mensen in dit forum, stel ik dit fenomeen niet vast bij Q8 Houthalen. Daar vul je wel in 1 keer heel je tank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@LGI Maar het schoonste van al is dat dit NIET geldt voor alle CNG-installaties van Dats 24.

In Tongeren, Bilzen, Maasmechelen (en misschien ook in Bree) kan je je CNG-tanks wel in één keer vullen. Over de andere provincies kan ik weinig zeggen maar ik heb eveneens in Wetteren getankt en daar blijkt het ook in orde.

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik tank meestal bij Dats Deinze en daar krijg ik van 15 tot 16 kg in mijn tank van 17 kg. Er is altijd nog een restje in de tank, dus het tankstation in Deinze zal wel in orde zijn.
Ik heb ook al een paar keer in Dats Tielt getankt en dat was ook OK.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In st Joris winge blijft het probleem ondanks melding bij dats. Heb ook een onderhoudsman van dats aangesproken elders en die zei dat je gewoon opnieuw kan aankoppelen om bij te vullen. 

Maar wat dan met de prijs. Ik tank bvb maar 11kg en hij slaat af terwijl ik 15kg zou moeten krijgen. Als ik dan opnieuw aankoppel rekenen ze me wel 5kg aan terwijl ik er maar 4 heb gekregen. (5kg is de minimale aanleverhoeveelheid)

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minuten geleden, Sertitude zei:

Als ik dan opnieuw aankoppel rekenen ze me wel 5kg aan terwijl ik er maar 4 heb gekregen. (5kg is de minimale aanleverhoeveelheid)

Is dat wel zo ?

Volgens mij zal er maar 4 kg worden aangerekend ?

Nog niet geprobeerd maar bij benzine staat iets gelijkaardig op de pomp geschreven.

Ik denk niet dat de teller plots naar 7.5 € springt (= 5 x 1.5€ / liter) voor 3 liter benzine (= 4.5€ aan 1.5€ / liter).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden, Sertitude zei:

In st Joris winge blijft het probleem ondanks melding bij dats. Heb ook een onderhoudsman van dats aangesproken elders en die zei dat je gewoon opnieuw kan aankoppelen om bij te vullen. 

Maar wat dan met de prijs. Ik tank bvb maar 11kg en hij slaat af terwijl ik 15kg zou moeten krijgen. Als ik dan opnieuw aankoppel rekenen ze me wel 5kg aan terwijl ik er maar 4 heb gekregen. (5kg is de minimale aanleverhoeveelheid)

Neen je dient enkel te betalen hetgeen je tankt.

Ik heb al vaker 2 liter getankt en gewoon het exacte bedrag afgerekend.

Er staat niet op de pomp dat er minimum 5 liter moet afgerekend worden, die 5 liter staat er omdat de pomp aan minimale eisen moeten voldoen ten aanzien van het geleverde aantal liters en het aangerekende aantal liters.

Bij hoeveelheden kleiner dan 5 liter mag de afwijking/foutmarge groter zijn dan de normale vereiste (van X procent). Daarom dat je ook jaarlijkse ijkingsstickers terug kan vinden op de pompen ?

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn durf ik ook niet goed de slang terug aankoppelen, heb daar een slecht gevoel bij.

vandaag weeral maar 12kg getankt, tank was leeg

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al eens 0,54 kg getankt (om te zien hoeveel er nog extra bij kon). En daar stond ook dat de minimale afname 5kg was. Niet dus.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Sertitude zei:

Om eerlijk te zijn durf ik ook niet goed de slang terug aankoppelen, heb daar een slecht gevoel bij.

vandaag weeral maar 12kg getankt, tank was leeg

Hoe? Dat gaat toch vanzelf. Eerst terug inklikken. Eventueel je ticket afdrukken van hetgeen je getankt hebt. Dan je bankkaart insteken en opnieuw kiezen voor hetzelfde pompnummer en tanken maar ! Je wordt slechts het bedrag aangerekend van hetgeen wat je effectief getankt hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maandag ook eens in Hasselt DATS24 gepasseerd en ook maar iets van een 12kg kunnen tanken, terwijl ik een tank van 15kg heb..

Jullie zeggen dus gewoon opnieuw heel het betaalproces en opnieuw tanken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Shortlease zei:

Maandag ook eens in Hasselt DATS24 gepasseerd en ook maar iets van een 12kg kunnen tanken, terwijl ik een tank van 15kg heb..

Inderdaad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Shortlease zei:

Ja, wil wel niet zeggen dat je iets extra in uw tanks krijgt, hangt af van de werkdruk van de pomp "op dat moment".

Maar je moet nooit betalen voor 5 kg als je er maar 2 kg extra in krijgt ook al staat dat zo aangegeven. Je betaalt voor wat je tankt.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...