Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Op mijn pelgrimstocht om mensen tot aardgas te bekeren kwam ik iemand tegen die bij Somati werkt. Hij was niet te overtuigen omdat hij beweert dat je af en toe op benzine moet rijden omdat anders de kleppen verbranden. Ik vertelde hem dat we met een nieuwe generatie aardgasvoertuigen zitten en dat de primaire brandstof steeds CNG is en wanneer de tank leeg is de smering wel geregeld kon worden op benzine. Hierop vertelde hij mij dat ik dan te weinig op benzine ging rijden waardoor de smering niet optimaal is.. en hij ging verder: als je in het dashbord de juiste zekering uitplugt dan rijd je op benzine, ook al is je aardgas tank niet leeg!? IK vroeg hem of hij mij dan hiervan een elektrisch schema kon bezorgen, hij beweerde dat de zekeringen beschreven zijn in mijn handleiding maar ik heb hem verzekerd dat het er NIET instaat. Hij ging kijken of hij van de VW Caddy CNG een schema gaat vinden... IK ben benieuwd. Is het een bullshit verhaal of zit er een kern van waarheid van wat hij tegen mij zei? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Als je af en toe op benzine wil rijden, zijn er 2 mogelijkheden : - rij de aardgastanks helemaal leeg en je rijdt enkel op benzine - koop een Fiat : daar kan je kiezen door middel van een drukknop of je op CNG of benzine wil rijden Moet je om de zoveel kilometer enkel op benzine rijden ? Geen idee, ik doe het om de 10.000 km. Baat het niet, het schaadt ook niet. De verkopers / garagehouders weten het ook niet. Het instructieboekje zegt er niets over. Dus ik denk dat het eigenlijk niet hoeft. Tot het tegendeel officieel door de importeur / fabrikant wordt meegedeeld ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
JJR Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Anderhalf jaar geleden las ik op dit forum over een auto op CNG die (ik meen) wel 600.000 km gereden had. Die zou dan toch ook last gehad hebben van zijn kleppen. Ik weet ook niet of die af-fabriek op cng reed. Ik vind het artikel niet meer terug. Ook heb ik hier herhaaldelijk gelezen dat de kleppen af-fabriek voorzien zijn op temperatuur e.d. wat het rijden op CNG vereist. Ik ben er eigenlijk vrij gerust in. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Aardgasrijder Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 De kleppen van een aardgaswagen zijn harder en dus voorzien op de hogere temperaturen De persoon van Somati heeft geen ongelijk, de reden dat de wagen even op benzine zal rijden is voor de smering van de kleppen. Bij Fiat is dit telkens als je start, dan draait de motor even op benzine. Bij andere merken is het bv. na het tanken. Deze smering zou voldoende zijn. Wanneer de wagen affabriek is uitgerust met CNG, dan zijn er speciale kleppen gemonteerd, de motor is hier dus affabriek op aangepast. Wanneer je een wagen laat ombouwen, aftermarket, dan wordt er doorgaans gekozen voor externe smering om zo de kleppen te beschermen. Vaak heb je dan ook een manuele knop om tussen brandstoffen te schakelen. Wat betreft de zekering, dit klopt denk ik ook wel, of toch deels. Ik hoor een relais omspringen wanneer mijn wagen omschakelt van benzine naar CNG. Het is zelfs perfect mogelijk om je wagen altijd op benzine te laten lopen, ik ben wel even de naam van het onderdeel vergeten dat je kan manipuleren. Er zit een magnetisch spoeltje dat de regeling op zich neemt van welke brandstof er naar de motor gaat, dit in combinatie met de boordcomputer uiteraard. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Flat Twin Power Geplaatst: 13 januari 2018 Geplaatst: 13 januari 2018 Alvorens je overgaat tot de aankoop van een CNG wagen is het inderdaad goed om eens stil te staan bij de kleppen. Als de kleppen niet aangepast zijn bestaat de mogelijkheid dat je vroeg of laat problemen hebt, zelfs met een extern smeersysteem. Ik heb een Opel Zafira op LPG. Die is uitgerust met een klepsmeersysteem en ik reed regelmatig eens op benzine. Niettegenstaande stond ik 2 maanden geleden met verbrande kleppen op 140.000 km. Kost om te herstellen: 3000 euro. Ik heb de wagen laten herstellen omdat ik voor 3000 euro geen andere auto kan kopen en de wagen voor de rest nog perfect is. Nochtans had ik bij aankoop rondgevraagd of de kleppen tegen lpg konden, men had mij verzekerd van wel. Niet dus. Ik heb er dus ook een lesje bij geleerd.
Dr Nick Geplaatst: 13 januari 2018 Geplaatst: 13 januari 2018 LPG en CNG zijn hetzelfde, hoeveel wagens zijn af-fabriek op LPG? Daar is een reden voor. Als een constructeur niets kan garanderen, krijg je ook geen garantie.. Bij CNG heb je die dus wel. autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Flat Twin Power Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 (aangepast) Ik had wel garantie. 2 jaar zoals op de meeste wagens. De problemen beginnen maar later. Als je met uw aardgaswagen na 140.000 km verbrande kleppen gaat hebben en uw garantieperiode is verstreken dan zul je de herstelling ook zelf moeten ophoesten, vraag maar eens na in de garage. En ik kan mis zijn maar volgens mij wordt bij veel wagens aardgas ook achteraf ingebouwd. Het zou me verwonderen moesten ze in de assemblagefabriek een aparte lijn hebben voor aardgaswagens. Af fabriek LPG: Opel Mokka X, SSanyong XLV en Tivoli, Suzuki is ook te krijgen als je er naar vraagt. Maar in sé is dat ook geen af fabriek want wordt nadien ingebouwd bij hun partner. Hyundai ondersteunt eveneens lpg bij inbouw in een door hen aangeduide garage. De Opel is mijn 5e wagen op lpg en het is de eerste waarmee ik klepproblemen heb gehad. Vorige wagens meer dan 200.000 km op lpg zonder probleem. 16 januari 2018 aangepast door Flat Twin Power
Aardgasrijder Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 Bv. Opel Zafira op CNG is affabriek, VW-modellen, Seat, Skoda en Audi ook. Die worden in de fabriek dus correct gebouwd met de nodige aanpassingen tov een regulier model. Sukuzi Vitara is bv. ombouw bij AGS, de nieuwe Ssanyong is ook ombouw bij AGS te Olen. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 2 uren geleden, Flat Twin Power zei: Het zou me verwonderen moesten ze in de assemblagefabriek een aparte lijn hebben voor aardgaswagens. Daar hebben ze geen aparte lijn voor nodig. Worden geassembleerd tussen de rest.
Koen C Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 2 uren geleden, Flat Twin Power zei: Het zou me verwonderen moesten ze in de assemblagefabriek een aparte lijn hebben voor aardgaswagens. Volgens mij worden de Fiat modellen en Lancia Ypsilon ook af-fabriek met CNG uitgerust. De bodemplaat van de wagens is licht anders zodat daar de CNG tanks kunnen geplaatst worden. Boven de CNG tanks in de koffer wordt bijvoorbeeld een andere afdekking geplaatst. Bij de Ypsilon is bijvoorbeeld ook de zitting van de achterbank anders dan bij de "gewone" modellen (niet echt opklapbaar, enkel voor onderhoud aan de CNG tank) Allemaal zaken die nogal kostbaar / ingewikkeld qua logistiek worden indien de CNG tanks hier in België (of buiten de Fiat fabriek) zouden geplaatst worden. 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Flat Twin Power Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 Hopelijk zijn ze dan ook zo slim om andere kleppen te steken. Nu ik zou ook liever met een CNG wagen rijden maar ik woon jammer genoeg in een buurt waar quasi geen pompen zijn, de dichtste is 15 km van mijn woning terwijl de lpg pomp om de hoek zit. Er zijn ook nog altijd meer LPG dan CNG pompen. Ik ga 4-5 keer per jaar naar het VK. Nooit problemen om daar Lpg te vinden. CNG echter is een ramp. Dus jammer maar helaas.
muscles Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 3 minuten geleden, Flat Twin Power zei: Hopelijk zijn ze dan ook zo slim om andere kleppen te steken. Nu ik zou ook liever met een CNG-wagen rijden maar ik woon jammer genoeg in een buurt waar quasi geen pompen zijn, de dichtste is 15 km van mijn woning terwijl de lpg-pomp om de hoek zit. Er zijn ook nog altijd meer LPG dan CNG-pompen. Ik ga 4-5 keer per jaar naar het VK. Nooit problemen om daar Lpg te vinden. CNG echter is een ramp. Dus jammer maar helaas. Als het dichtstbijzijnde CNG-tankstation op 15 km lag van bij mij thuis, dan zou ik al tamelijk blij zijn. Gelukzak, die je bent! Want ik moet minstens 25 km (enkele richting) afleggen vooraleer ik een CNG-tankstation heb. En toch rij ik met een CNG-wagen. 1) Geen BIV hoeven te betalen. 2) Geen verkeersbelasting hoeven te betalen. 3) Veel goedkoper aan de pomp. 4) Zuiniger dan de andere brandstoffen. 5) Milieuvriendelijker. In het Verenigd Koninkrijk zijn er inderdaad zeer weinig CNG-tankstations. Men wil daar meer inzetten op waterstof en elektriciteit. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Bob Geplaatst: 17 januari 2018 Geplaatst: 17 januari 2018 Een buurman van mij is lpg-monteur, ook na zijn uren. Hij had dan ook belangstelling als hij wist dat ik een cng had gekocht. Volgens hem ligt de levensduur van de kleppen bij het feit dat die te juist afgesteld worden, volgens de normen van de producent, waardoor ze niet genoeg koeling krijgen. Hijzelf stelt die af met wat meer speling waardoor het contact met het omliggend metaal wat langer duurt en daardoor de warmte beter afgegeven wordt, of het helpt ???? In ieder geval rijdt hij met een Mondeo op lpg die ondertussen naar de 400K km gaat zonder problemen. Ik heb een Zafira met ondertussen 50K km tot hiertoe zonder problemen en bijgevolg zeer tevreden over. Hij start steeds op cng, en mijn benzinetank is nooit meer dan 5L gevuld (minimum aan de pomp). Met pijn in het hart moet ik die om de 6 maand leegrijden omdat de kwaliteit vermindert. 1 Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Flat Twin Power Geplaatst: 17 januari 2018 Geplaatst: 17 januari 2018 Dat van die afstelling klopt hoor. Toen ik met verbrande kleppen zat en het ding heb laten herstellen zeiden ze net hetzelfde, namelijk dat er nu nieuwe kleppen inzaten die eigenlijk wat "te hoog" zijn afgesteld zodat er meer speling is en ze daardoor beter koelen. Dus de toekomst zal het uitwijzen of het klopt. Ik zou toch ook graag 400K uit mijn auto halen. 1
Bob Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 ik heb 150pk en hang er een boot achter van 1700kgr ,nooit problemen gehad maar de overbrenging en de grip op de grond doet ook veel. Als je snel wil gaan spelen de pk's een andere rol , ik heb hier iets in de garage van 1800cc boxer op twee wielen en dan dienen de pk's enkel voor de kick. Het verbruik is echter beschamend. Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen