Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik rijd sinds enkele weken met een VW caddy maxi 7 personenversie.  Graag had ik een trekhaak zodat ik hierop een fietsendrager kan monteren.

In de garage zegt men mij dat dit niet mag.  Iemand met een uitleg hiervoor ? Of iemand die wel een trekhaak plaatste ? Problemen bij de autocontrole bvb.? 

Geplaatst:

Hallo Mark! Welkom op het aardgasrijderforum.

Het antwoord op je vraag kan je terugvinden in onderstaand topic (eigenlijk een antwoord in dat topic):

Dus Kris81 heeft gekozen voor een trekhaak fabriek gemonteerd, daardoor wel geen 7 zitplaatsen. Gaat niet vermits verankeringspunten.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Dit vind ik ook bijzonder jammer. Ik zoek ook een 7zit met trekhaak en de Caddy op CNG was dé kanshebber, maar die optie is dus niet beschikbaar. Ofwel gaat het benzine worden als tweede wagen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Of zoals iemand anders in een gelijkaardig topic al zei: je kan misschien es contact opnemen met http://www.carloma.be/

om te zien of het toch niet mogelijk is om een trekhaak te plaatsen op een Caddy Maxi CNG 7 personenversie.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Ik denk niet dat Carloma plots wel een trekhaak voor een 7-zit zal boven toveren.

Als een trekhaak op de 7-zits niet gehomologeerd is, zal geen enkele firma er zich aan wagen om die te plaatsen.

Indien, zoals bij de Toyota Prius, een trekhaak bestaat voor enkel een fietsendrager (met vierkante kop) : dat is iets anders.

Die is toegelaten door de Belgische wetgeving.

Laatste mogelijkheid : een bestaande trekhaak "ombouwen' door een technische school, een lasser of handige Harry zodat die wel kan worden "verankerd" op de 7-zit.

Wettelijk  ?  Nee.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Dit vind ik ook bijzonder jammer. Ik zoek ook een 7zit met trekhaak en de Caddy op CNG was dé kanshebber, maar die optie is dus niet beschikbaar. Ofwel gaat het benzine worden als tweede wagen.

Ik lees hier juist op het Erdgasfahrer-forum dat de Volkswagen T6 binnenkort op CNG gaat uitkomen.

Laat ons duimen dat de T6 Multivan ook een CNG-motor krijgt want dan heb je zeven zitplaatsen.

VW_T6_Multivan_Generation_Six.jpg

Geplaatst:

De CADDY MAXI 7 PERSONEN (zonder CNG) kan af fabriek met trekhaak.

De CADDY MAXI CNG (voor 5 PERSONEN) kan af fabriek met trekhaak.

De combinatie 7 personen én CNG blijkbaar niet !

Het heeft dus idd wss iets met homologatie / gelijkvormigheidsattest te maken...

Het is dus nooit mijn bedoeling van met 7 personen en remorque te rijden, maar heb soms de wagen nodig voor de kleinkinderen ( taxi ;-) ) en wil soms ook de mogelijkheid hebben om met ons beiden en de fietsen erop uit te trekken.

Geplaatst:

Ik heb al T-busjes gezien op CNG, dit is altijd ombouw. Meestal zijn dit al vrij oude busjes.

Helaas is de T6 niet in mijn prijsklasse ;)

Geplaatst:
1 uur geleden, Mark Vermoesen zei:

De CADDY MAXI 7 PERSONEN (zonder CNG) kan af fabriek met trekhaak.

De CADDY MAXI CNG (voor 5 PERSONEN) kan af fabriek met trekhaak.

De combinatie 7 personen én CNG blijkbaar niet !

Het heeft dus idd wss iets met homologatie / gelijkvormigheidsattest te maken...

Het is dus nooit mijn bedoeling van met 7 personen en remorque te rijden, maar heb soms de wagen nodig voor de kleinkinderen ( taxi ;-) ) en wil soms ook de mogelijkheid hebben om met ons beiden en de fietsen erop uit te trekken.

Ja, maar die aardgastanks zitten daar. Blijkbaar is het dus niet mogelijk om verankeringspunten voor een zetelrij op de carrosserie boven de aardgastanks aan te brengen: waarschijnlijk omwille van de stevigheid, en het bijkomende gewicht op de achteras.

Geplaatst:
11 minuten geleden, muscles zei:

Ja, maar die aardgastanks zitten daar. Blijkbaar is het dus niet mogelijk om verankeringspunten voor een zetelrij op de carrosserie boven de aardgastanks aan te brengen: waarschijnlijk omwille van de stevigheid, en het bijkomende gewicht op de achteras.

Misschien was ik onduidelijk in mijn vorig bericht.  Combinatie 7 personen én CNG kan wel, die heb ik, maar trekhaak kan dan niet.  In de 2 bovenstaande gevallen wel.

Ik dacht dat de bevestiging van een trekhaak gebeurde aan de bevestigingspunten van de bumper en omgeving.  

Bevestiging aardgastank of verankeringspunten tweede achterbank bevinden zich niet daar.

Geplaatst:

Als het voor fietsen te dragen is, dan kan het eventueel op klep?

Geplaatst:
2 uren geleden, Mark Vermoesen zei:

Misschien was ik onduidelijk in mijn vorig bericht.  Combinatie 7 personen én CNG kan wel, die heb ik, maar trekhaak kan dan niet.  In de 2 bovenstaande gevallen wel.

Ik dacht dat de bevestiging van een trekhaak gebeurde aan de bevestigingspunten van de bumper en omgeving.  

Bevestiging aardgastank of verankeringspunten tweede achterbank bevinden zich niet daar.

Ik weet goed genoeg dat het over de trekhaak gaat in combinatie met CNG en een "7-persoonszitter". Ik vind eigenlijk dat een expert of woordvoerder van D'Ieteren of Volkswagen de reden hiervoor in een YouTube-filmpje zou moeten uitleggen.

Ikzelf heb een Skoda Octavia Combi G-Tec met afneembare trekhaak. Bij mijn auto kan het dus wel. Maar vlak boven de aardgastanks van mijn auto bevindt zich geen zetelrij want dat is mijn kofferruimte.

Geplaatst:

Ik 'vermoed' dat het simpelweg te maken heeft met de ankerpunten van de zetelrij, de stevigheid ervan en dit in combinatie met een trekhaak.

Het standaardchassis is hier niet op voorzien, waardoor plaatsing niet mogelijk zou kunnen zijn.

Verder 'vermoed' ik ook dat wanneer je de wagen belast met 7 personen + bagage + een last zoals een caravan of stevige aanhanger, de veren dermate belast zouden worden, zodat ook daar een aanpassing nodig zou moeten zijn.

Het is uiteraard allemaal gissen. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Als het voor fietsen te dragen is, dan kan het eventueel op klep?

Daarvoor bestaan er inderdaad fietsendragers.

Ze zijn iets "lastiger" om te installeren.

5 uren geleden, Mark Vermoesen zei:

Kunnen er geen 2 fietsen in een Caddy Max (alle zetels neergeklapt / eruit gehaald) ?

Of gaat dit niet (of moeilijk) bij een Caddy ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Hoi , het is al in en met veel topics ter sprake gekomen.

Het heeft te maken met de homologatie en invulling van 'verankeringspunten' op de carrosserie. De enige mogelijkheid is voorlopig nog tot einde 2018 de opel zafira touring/ Die heeft dan 7 plaatsen en een trekhaak waar je tot 1600kg kan en mag mee trekken :) .( maar dan niet de intrekbare versie in de bumper voor fietsen, dat kan ook niet  ;) )

gr Ive

Geplaatst:
22 uren geleden, muscles zei:

Ik lees hier juist op het Erdgasfahrer-forum dat de Volkswagen T6 binnenkort op CNG gaat uitkomen.

Laat ons duimen dat de T6 Multivan ook een CNG-motor krijgt want dan heb je zeven zitplaatsen.

Ik hoop dat ze die dan ook als lichte vracht uitbrengen. Ben er eigenlijk een beetje op aan het wachten:)

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Geplaatst:

@Mark Vermoesen

Ik quote hieronder even je email, deze is per mail bij me toegekomen, vermoedelijk omdat je het onderwerp volgt en hiervan een mailmelding krijgt:

"Dank voor de vele reacties en de interessante denkpistes !

In de CADDY zelf moet ook kunnen, maar dat betekent er alle zetels uithalen, waarvan 2 zware banken en dan nog voorwiel van de fietsen demonteren.  Veel moeite, maar kost niets !

Intussen vond ik bij Thule een fietsdrager voor op de achterklep.  Misschien wordt het dat wel.

Toch hoop ik nog dat trekhaak op de een of andere manier gehomologeerd zou worden : autokeuring ?"

Geplaatst:

Ik heb mij de Thule-drager voor op de achterklep gekocht. Wel ook lakbeschermingsfolie bij beschermen, kwestie van geen krassen te maken op de punten waar hij op de koffer rust.

Op de Caddy mogen er max. twee fietsen op. Ik ben er verleden zomer perfect met 1 elektrische fiets en een mountainbike van en naar Duitsland mee gereden + 4 man en een koffer tot het dag gevuld tot achter de 2e zitrij :)

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik heb speciaal een Caddy Maxi gekocht om onze ligfietstandem in te vervoeren.

De fiets is opgeplooid 170 cm lang en 105 cm hoog, en past in de Caddy als je 1/3 van de achterbank wegklapt.

Je kan dus met 4 personen in de auto zitten, er is nog de helft van de koffer beschikbaar en er moet geen zetel uit de auto genomen worden.

Quetzal---modelfoto-groot.jpg

quetzal---folded.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wanneer wordt de Caddy geleverd? Allee, nog een cng-wagen in onze buurt. Super!

Off topic, maar ik vind die tandem een hele mooie fiets, hydraulische schijfremmen en een heel mooi kader, is het van aluminium? Zit er een versnellingsnaaf in het achterwiel en welk?

• Vind ik leuk 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...