Ga naar inhoud

Zouden jullie nog een Caddy op CNG kopen?

pluxy
 Delen

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, pluxy zei:

mannen,

2 vraagjes:

1. zouden jullie nog een caddy op aardgas kopen?

2. is het bij 12.000km/jaar de moeite om deze investering te doen?

Dag pluxy, welkom op dit forum.

1. Ik ben zeer tevreden over de Caddy Maxi (mijn verbruik kan je in mijn handtekening lezen - test uitgevoerd met 7 personen, snelwegen en binnenwegen).

2. Ik doe zelf geen 3000 km met aardgas op jaarbasis (ik rijd ook nog met een dieselwagen maar met ingebouwde katalysator die mijn uitstoot tot 70% reduceert). Aardgas komt een stuk goedkoper uit (dan spreken we niet over de verdoken kosten van bijvoorbeeld de keuring van aardgastanks om de 4 jaar). Wanneer diesel verbannen wordt samen met benzine dan zou ik sowieso voor aardgas blijven gaan. Elektrische wagens klinken mooi maar zijn holle vaten. Gemeentebesturen kiezen voor aardgas en Tommelein heeft zijn elektrische wagen weggedaan..:ph34r:

Nu heeft hij een hybride maar in de toekomst misschien wel een wagen op aardgas? :x

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pluxy Waarom zou je geen caddy op aardgas kopen? Wat zou je alternatief zijn? Diesel of benzine? In geval van benzine kunnen we eens een rekensom maken qua meer-/minder verbruik.

Zelf rij ik tussen 15 en 17.000 km per jaar met mijn Octavia, ik vind het zeker de moeite waard om een CNG-wagen hiervoor aan te schaffen.

Kijk je uit naar een nieuwe wagen of een tweedehands?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/15/2017 om 21:49, pluxy zei:

mannen,

Mogen vrouwen ook antwoorden ? :P :D

Er zijn hier ook (actieve) vrouwelijke forumleden !

Op 9/15/2017 om 21:49, pluxy zei:

2. is het bij 12.000 km/jaar de moeite om deze investering te doen?

Ikzelf heb het uitgerekend aan de hand van het verschil tussen benzineprijs & CNG-prijs en het verschil in aankoopprijs benzineversie & CNG-versie (met dezelfde motor en zelfde standaarduitrusting).

De BIV en wegentaks, die wegvallen bij onze Lancia Ypsilon op CNG (t.o.v. een puur benzineversie), is goed om de kosten te dekken bij de 4-jaarlijkse keuring van de CNG-tanks.

De BIV en wegentaks neem ik dan ook niet mee in de + en - berekening.  Bij een Caddy kan het misschien anders zijn : grotere cilinderinhoud = hogere BIV en wegentaks (de Ypsilon heeft minder dan 900 cc).

Wij kregen geen vergoeding meer van de aardgasfederatie (dat was een actie tijdens het Autosalon in 2013 en 2014).

Als ik me nog goed herinner (het tekenen van het "berekenen" en het contract / aankoop is al meer dan 3 en een half jaar geleden), kwamen we uit op een "0" operatie na anderhalf à 2 jaar bij 20.000 kilometer per jaar.

De jaren nadien, is dus "winst" voor de portemonee  :)

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-9-2017 om 13:46, Koen C zei:

Wij kregen geen vergoeding meer van de aardgasfederatie (dat was een actie tijdens het Autosalon in 2013 en 2014).

ik heb in 2016 die vergoeding/premie nog gehad, maar ze waren enorm snel weg wegens groot succes toen...

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dr Nick zei:

ik heb in 2016 die vergoeding/premie nog gehad, maar ze waren enorm snel weg wegens groot succes toen...

Ook in april 2014 waren ze al weg.

In 2017 was er geen premie in Vlaanderen, wel in Wallonië, dacht ik ?

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben momenteel een kangoo 1.5 diesel. Altijd goed mee geweest, maar nu met die dieselaffaires? en is 7 jaar.

We hebben al eens geteld en we kwamen uit op 4jaar en de garage telt op 7j voor de CNG.(hebben ander rekenmachien denk)

Ben bij verschillende garages geweest en sommigen wijzen het af, andere laten het in het midden.

Al de garages waar ik ben geweest in de Kempen, hadden dit jaar geen enkele CNG verkocht. Terwijl vorig top was.

Wat mij aanspreekt in de caddy CNG is:

1. Het groene/fiscale aspect.

2. Kan gekoppeld word aan een automaat, wat in deze tijden nog altijd niet evident is blijkbaar.

Zelfs één garage die ons nog een diesel wil verkopen op die weinig kilometers.

Is er al iemand naar de dats infosessie geweest en de moeite om te gaan?

P.s. Ik lees de laatste tijd nogal veel garantie gevallen van VW, gaat er dan zoveel stuk in de eerste jaren?

Wie kan er mij een garage aanraden in de Kempen  die : vriendelijk is en hun vak kennen op gebied van CNG.

Jullie ervaring met de bladveer op de gewone caddy?

aangepast door pluxy

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pluxy Jullie komen uit op 4 jaar? Je denkt dat je maar 4 jaar zult rijden met die CNG-caddy, of begrijp ik dat verkeerd?

Nee, ik ben niet naar de dats-infosessie geweest want ik rij nu al 2 jaar op CNG. Ik zie daar het nut niet meer van in behalve dat ik dan van de gelegenheid zou gebruik maken om te klagen over het feit dat er in de omgeving van Sint-Truiden nog steeds geen CNG-tankstation is.

Mijn CNG-Octavia is in feite ook een VW-product maar is geproduceerd in een andere autofabriek (in Tsjechië) dan bijvoorbeeld een CNG-Caddy. Zoals gezegd is mijn aardgasauto twee jaar oud en ik heb er al meer dan 130.000 km mee afgelegd zonder dat er iets stukgegaan is. Ik heb onlangs echter wel een Waals koppel (man en vrouw) gesproken aan het dats-station van Tongeren die daar voor de eerste keer CNG probeerden te tanken met hun VW Golf TGI maar waarbij dat niet lukte. Dit kan uiteraard gelegen zijn aan een afsluitklep van de gastank, die losgekomen is, wat volgens mij zeer uitzonderlijk is.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, muscles zei:

Jullie komen uit op 4 jaar? Je denkt dat je maar 4 jaar zult rijden met die CNG-caddy, of begrijp ik dat verkeerd?

Nee, zij bedoelen het "omslagpunt" vanaf wanneer je (geldelijk) "winst" maakt met CNG t.o.v. een diesel of benzine versie.

6 uren geleden, pluxy zei:

We hebben al eens geteld en we kwamen uit op 4jaar en de garage telt op 7j voor de CNG

Reken het nog eens uit en vertrouw op jezelf.  Ik denk dat jullie er (veel) dichter bijzitten dan de garage.

6 uren geleden, pluxy zei:

Zelfs één garage die ons nog een diesel wil verkopen op die weinig kilometers.

Die had er nog teveel in stock staan bij de importeur ?  :S

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

aangezien de aankoopprijs hetzelfde is als een een diesel, denk ik niet dat 7 jaar correct is.

het dagdagelijks verbruik aan CNG zorgt voor de helft van de kosten van een benzine, en daar komt dan nog bij: geen biv, geen wegentaks tot 2020.

7 jaar lijkt me straf, 4 jaar lijkt me zelfs al lang.

Even rekenen bij 12000km

verschil tussen benzine/cng verbruik ligt om en bij de 4€ per 100km, x 120 is al 480€ per jaar.

Dan nog de BIV en wegentaks verrekenen in het eerste jaar.

En de meerprijs ligt rond de.... €?

OK, na 4 jaar moeten de tanks even nagekeken worden, maar die prijzen liggen nog niet echt vast denk ik

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaalde verleden jaar voor de privé-keuring van mijn tanks 100€ of 25€/stuk, deze keuring werd gedaan bij Scania, Ninove.

Vergeet niet dat deze keuring nog eens wordt overgedaan op het keuringsstation. 

Ik heb de vraag gesteld aan de overheid waarom dit gebeurt en wacht nog altijd op antwoord.

Voor de rest heb ik nu 50 000 km (10 000 km/jaar) zonder al te veel problemen, er zijn wel wat terugroepacties geweest waarvoor ik nog steeds op een vergoeding wacht. Voor de rest is dat steeds correct gebeurd in Tienen bij Drive Systems.

En JA, ik zou terug een cng kopen, zelfs dezelfde wagen.

Austin Healey, 2X Opel Record 1900, Toyota Trueno, 2X Toyota Corola, 2X Opel Zafira DTi, Opel Omega D, Opel Zafira Tourer 1600cc 150pk cng, Honda Goldwing 1800 6flat.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij rijden nu ook al 3.5 maand rond met een Caddy Maxi TGI met DSG naar volle tevredenheid.

We hebben al bijna 12000 km achter de wielen liggen; het gaat dus snel.

Naast de Caddy hebben we ook nog een Euro6 diesel; maar die gebruiken we nu eigenlijk bijna niet meer omdat het zo veel comfortabeler en goedkoper is om met de Caddy rond te tuffen.

Ik heb wel 2 minpuntjes tot nu toe :

- de DSG is in stand D soms nogal traag om terug te schakelen waardoor de wagen extreem loom overkomt. Trap je dan de gas in om toch reactie te krijgen, dan schakelt hij terug en is het nogal bruusk ... niet echt handig om ergens snel weg te zijn. In de S stand doet dit probleem zich niet voor.

- een van de schuifdeuren "kraakt" nogal. Ik vermoed dat het de deurrubbers zijn ... Onze wegen spelen uiteraard ook een grote rol ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MaXX99 zei:

een van de schuifdeuren "kraakt" nogal. Ik vermoed dat het de deurrubbers zijn ...

Insmeren met talk of een (siliconen)spray voor rubbers.

Indien het niet helpt -> garage (garantie), misschien is ze ergens niet goed bevestigd en kunnen zij ze beter "afregelen".

1 uur terug, MaXX99 zei:

Onze wegen spelen uiteraard ook een grote rol ...

:D:(>:( 

Ik merk dat ik meer / veel naar het wegdek kijk om de putten en bulten te ontwijken dan vooruit te kijken naar het verkeer (fietsers, voetgangers, wachtende auto's, etc).

Eigenlijk is dat toch "van de pot gerukt" dat je zo moet rijden ?  >:(

(soms vraag ik me af of een Citroën met hydro-vering last zou ondervinden van zo'n putten in de weg)

aangepast door Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd nu sinds april rond met mijn vw caddy maxi DSG. Ondertussen bijna 20.000 km.   En nog steeds super tevreden. Krakende schuifdeur geen last van. Toch eens melden bij de garage denk ik, mag niet voor een nieuwe auto. Het loom overkomen in D snap ik. Heb er nu geen last meer van maar in het begin wel, je moet met de DSG-bak leren wennen wanneer je het gaspedaal terug moet indrukken. Als je dit doet op het juiste moment dan ben je zo terug weg. In het instellingsmenu kan je ook vrijloop uitzetten, vind ik handiger.  Als ik een minpuntje mag noemen is dat ik het verbruik minder had verwacht. Ik tank meestal in Houthalen en haal bijna nooit de 700 km met een volle tank. Misschien duw ik die gaspedaal dan toch nog iets te snel in :D Het blijft in ieder geval goedkoop rijden. En ik vind de caddy heel comfortabel. Ik raad hem aan iedereen aan die een dergelijk model overweegt.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn benieuwd.

We gaan de caddy 1.4 DSG benzine en CNG direct achter elkaar proberen.

We hebben nu 5 Vw garages gedaan en wat opvalt is dat prijzen exact hetzelfde zijn. Bij één direct gevraagd of dit zijn beste prijs was(en aan zijn gezicht te zien , was dit niet naar zijn zin), maar kon er wel 500euro af doen.

En dat terwijl de ene zegt geen CNG verkocht te hebben dit jaar , de andere vermeld dat dit in stijgende lijn gaat.

Vriendelijkheid onderling is wel een HEEL groot verschil.

• Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, pluxy zei:

We hebben nu 5 Vw garages gedaan en wat opvalt is dat prijzen exact hetzelfde zijn.

Die 5 garages kunnen de offertes die je hebt gekregen bekijken.

Hun computersysteem is aan elkaar gelinkt.

Mijn schoonzus heeft iets gelijkaardigs voorgehad (enkele jaren geleden) bij aankoop van een Renault Kangoo.

Ze liet zich altijd overhalen om een offerte te laten maken.  Wat ik haar had afgeraden zolang ze nog niet wist welk merk (Kangoo, Partner, Doblo, Caddy) en welke uitvoering / uitrusting ze wou .

Op een bepaald moment stapt ze nog een andere Renault garage binnen (de 4e) en weer een offerte laten maken (de zoveelste :S).

Zegt die verkoper vlakaf (en gelijk had hij !!!) : "Madammeke, wanneer ga je nu eens beslissen ?  Dat is al de 4e offerte die je laat maken."

Ze liet telkens offertes maken zonder eigenlijk goed te weten wat ze wou van uitvoering.  Ze focuste vooral op de prijs die ze nog kreeg voor haar oude Peugeot Partner.  Op den duur had ze zoveel offertes dat "een kat haar jongen er niet meer in vindt"...

Dan heeft ze uiteindelijk een Renault garage gevonden die ofwel niet gelinkt was aan de andere.  Ofwel er zich niet van aantrok en haar als klant wou hebben.  Daar kreeg ze de beste prijs en nog een goede prijs voor de inruilauto.

Hier was de verkoper de eigenaar zelf.  Misschien maakt dat het verschil tussen al de verkopers ?

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rijstijl van een vrouw is dikwijls snel omdat ze ook het huishouden nog moeten doen :D maar tegenwoordig krijgen ze veel hulp van de moderne man dus aan de vrouwen: rijd voorzichtig want je spaart centjes en die moet je uitgeven aan de kinderen en niet aan de regering, die graaiziek is.

• Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...