Aardgasrijder Geplaatst: 13 januari 2021 Auteur Geplaatst: 13 januari 2021 Volgend artikel zal vandaag en morgen verschijnen op verschillende autowebsites.https://www.aardgasrijder.be/persartikel-stand-van-zaken-cng-welke-mogelijkheden-voor-de-consument-vandaag/ 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
fre Geplaatst: 13 januari 2021 Geplaatst: 13 januari 2021 Zolang de regering er niet actief in mee stapt.... ik stond op het punt om een A5 G TRON aan te schaffen.. de overname van mijn A3 GTron bleek telkenmale moeilijk omdat de dealers zich vragen stellen hoe de markt zal reageren op de nieuwe taksen opgelegd door de regering. dit deed me afzien van de aankoop; ik redeneerde...de regering (en Europa) blijft inzetten op hybride en electrisch....als ik nu een nieuwe g tron koop, hoe zal het beleid er binnen een paar jaar uitzien (weer minder waarde van de g tron) ? Daarom nog effe de kat uit de boom kijken en verder blijven rijden met mijn A3 G Tron (nog in zeer goede staat, weinig km, goedkoop in verbruik, geen taksen....) ook de 7l benzinetank van de A5 deed me nadenken...stel dat CNG wordt uitgerangeerd of meer getaxeerd...dan loont het de moeite niet om enkel op benzine te rijden met een dergelijk kleine tank... 1
Populair bericht JoBé Geplaatst: 10 maart 2022 Populair bericht Geplaatst: 10 maart 2022 (aangepast) We komen de laatste dagen weer terug (meer) in de media ... Vandaag = 10/03/2022, gesprek van Els met Jessie uit Kapellen op 16:16 tem 20:16, daarna een plaatje en op 22:40 tem 23:40 de reacties via de R2-app ... Mijn eerdere suggestie om uit te kijken wààr je gaat tanken + dat je best DATS24 vermijdt deze dagen heeft ze niet gebruikt, maar déze opmerkingen wèl : 10 maart 2022 aangepast door JoBé link in de afbeelding 2 1 2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 2019 NIU NGT ( E-scooter ) 2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"
Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 22 augustus 2022 Auteur Populair bericht Geplaatst: 22 augustus 2022 Artikel op HBVL ivm de hoge prijzen. Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220818_96643651 © Tom Palmaers CNG-prijs aan de pomp breekt opnieuw records: “Rijden op gas is onbetaalbaar geworden” Hasselt - De gasprijzen zijn deze week opnieuw naar recordhoogtes gestegen. Een zure pil voor CNG-rijders, die nu meer dan vier euro betalen voor één kilo gas aan de pomp. “Rijden op aardgas is onbetaalbaar geworden”, klinkt het bij Limburgse eigenaars van een CNG-wagen. Ruben Steegen Vrijdag 19 augustus 2022 om 03:00 “CNG-prijzen aan de pomp breken alle records”, schreven we eind december 2021 al, toen u voor een kilo CNG aan de pomp twee euro per kilo kwijt was. “Daar zouden we vandaag blij mee zijn”, zucht Hendricus Janssen uit As, die vier jaar geleden investeerde in een Audi A4 op CNG (Compressed Natural Gas, nvdr.). “1.600 euro duurder dan hetzelfde model met benzinemotor. Maar op termijn zou ik die investering snel terugverdienen. Voor een kilo CNG betaalde je toen 0,99 euro aan de pomp. Met een verbruik van drie kilo per honderd kilometer op de snelweg reed ik goedkoop én milieuvriendelijk.” Vier keer goedkoper Afgelopen winter al zag de zestiger de prijs aan de pomp stijgen. “Rond kerstmis piekte de prijs al, maar toen moest de oorlog in Oekraïne nog beginnen. Begin maart tankte ik plots tegen vier euro per kilo. Voor een ritje naar de zee was ik geen 18, maar liefst 72 euro kwijt.” De voorbije maanden ging de prijs even naar beneden, maar die daling was van korte duur. “Sinds deze week betalen wij CNG-rijders weer recordprijzen van vier euro en meer aan de pomp. Gelukkig zit er ook nog een kleine benzinetank in mijn wagen, maar daarmee heb ik een beperkt bereik. Het is óf bijna dagelijks tanken óf mij blauw betalen.” Hendricus Janssen uit As investeerde vier jaar geleden in een Audi A4 op CNG. “Er bestaan voor CNG geen maximumprijzen zoals bij diesel en benzine. Is dat de manier waarop de overheid ons beloont voor onze milieuvriendelijke investering?” — © Tom Palmaers Wat de Limburger frustreert, is dat CNG in onze buurlanden spectaculair goedkoper is. “In Duitsland schommelt de prijs rond één euro. Ook Nederland en Frankrijk zijn tot bijna de helft goedkoper. Het probleem is dat de markt in België wordt gedomineerd door enkele aanbieders die vragen wat ze willen. Er bestaan geen maximumprijzen zoals bij diesel en benzine. Is dat de manier waarop de overheid ons beloont voor onze milieuvriendelijke investering?” Biogas In ons land is DATS24 veruit de grootste verdeler van CNG. Bij DATS Bilzen stond de prijs voor CNG gisteren op 4,350 euro “We zien een daling van de volumes die worden afgenomen”, zegt woordvoerster Hanne Poppe, die benadrukt dat de gasprijs op de internationale markten is vertienvoudigd. Dat CNG in ons land vele malen duurder is dan in Nederland en Duitsland heeft volgens Poppe verschillende redenen. “Daar zijn onder meer btw-vrijstellingen van kracht voor CNG.” Nog een belangrijke factor volgens DATS24 is het grote aandeel van biogas in onze buurlanden, wat een gunstig effect heeft op de prijs. Bio-CNG wordt lokaal geproduceerd en onder meer gewonnen uit methaan. Dat maakt de prijs veel minder afhankelijk van de internationale gasmarkt. “In België wordt de productie daarvan niet fiscaal of financieel gestimuleerd. We dringen al lang aan op een regelgevend kader.” Einde verhaal Hendricus hoopt dat de prijzen op de gasmarkten snel weer stabiliseren. “Mijn auto verkopen? Aan wie wel? Door de recordprijzen aan de pomp is ook de waarde van mijn Audi gekelderd.” Bertie de Leng uit Borgloon vreest dat het verhaal van CNG in ons land stilaan ten einde loopt. “Ik betaal vandaag bijna vijf keer zoveel aan de pomp als in 2018”, zucht de vijftiger. “Volkswagen is intussen volledig gestopt met de productie. Ik heb mijn wagen destijds mee uit ecologische overwegingen gekocht, maar als ik met deze prijzen op aardgas blijf rijden ga ik failliet. Wat dat betreft is het doodzonde dat er in dit land nauwelijks in Bio-CNG wordt geïnvesteerd. In het buitenland staan ze veel verder. Maar mij kunnen ze niet meer overtuigen: mijn volgende wagen wordt een elektrische.” 4 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 23 augustus 2022 Geplaatst: 23 augustus 2022 Mijn grootste vrees is dat de CNG tankstations, omwille van dalende afname (rijden op benzine is interessanter), niet meer rendabel zullen blijken, niet meer onderhouden zullen worden, en zullen sluiten. Het is duidelijk dat er geen of niet voldoende CNG-rijders zullen bijkomen. 1 2
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 augustus 2022 Geplaatst: 23 augustus 2022 20 uren geleden, Aardgasrijder zei: mijn volgende wagen wordt een elektrische.” Let dan goed op dat je een silicium batterij aanboord hebt en GEEN lithium batterij. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Populair bericht JEGO Geplaatst: 30 augustus 2022 Populair bericht Geplaatst: 30 augustus 2022 (aangepast) Is er iemand die toevallig een account heeft? Er zit een paywall op... https://businessam.be/colruyt-onder-vuur-om-torenhoge-cng-prijzen-bij-dochterbedrijf-dats-24/ Update de volledige tekst: De kleine, maar erg betrokken community van Belgen met een auto op CNG voert actie om de torenhoge prijzen aan de CNG-pomp aan te kaarten. Daarbij wordt kritiek geuit op marktleider DATS 24 van de groep Colruyt, die monopolistische trekjes verweten wordt, én op de overheid die niets doet om te prijzen af te vlakken. Dat de prijzen voor CNG (Compressed Natural Gas) stijgen als gevolg van de galopperende aardgasprijzen op de internationale markten, daar kunnen de CNG-rijders nog inkomen. Alleen liggen de prijzen aan de Belgische pomp zowat dubbel zo hoog als in de buurlanden. In de praktijk is rijden op CNG zo vrijwel onbetaalbaar geworden. Bovendien is een CNG-auto met de huidige prijzen zo goed als onverkoopbaar, omdat niemand die nog wil. “Bijna-monopolist” Dat CNG zoveel goedkoper is in de buurlanden, heeft onder meer te maken met BTW-vrijstellingen in Nederland en Duitsland en een groter aandeel van goedkoper biogas in het CNG dat daar te tanken is. Maar CNG-rijders wijzen ook op de dominante positie van DATS 24 in België. In Veel DATS-tankstations kost CNG (de hoogcalorische variant) sinds vorige week 5,292 euro per kg, een zoveelste recordprijs die CNG-rijders doet duizelen. Het dochterbedrijf van Colruyt Group is goed voor circa de helft van de Belgische tankstations die CNG aanbieden. Zeven op de tien DATS24-tankstations liggen naast een winkel van Colruyt, maar de bekende laagsteprijsgarantie die in de supermarkt geldt, slaat niet op de CNG in de tankstations. Volgens de critici, die op internetfora alle prijsbewegingen met argusogen volgen, gedraagt DATS 24 zich als een bijna-monopolist. “DATS 24 reageert snel op stijgingen op de internationale gasmarkt, maar traag op prijsdalingen. Dit zie je heel duidelijk in de berekeningen en door een vergelijking te maken met andere stations”, zegt een ervaringsdeskundige. Ook op sociale media is er gemor én er loopt een petitie voor “een correctere CNG-prijs in België”. Reactie DATS 24 DATS 24 ontkent alle kritiek. “De prijs van aardgas is maal 15 gegaan sinds najaar 2021, terwijl de prijs van CNG in diezelfde periode maal 5 gegaan is”, stipt het bedrijf aan. “De bewering dat we met DATS 24 prijsstijgingen sneller zouden doorvoeren, is niet correct. Om de grootste CNG-prijsschokken te temperen, passen we een prijsmechanisme met een soort demping toe dat in de twee richtingen werkt, zowel in geval van prijsstijgingen als prijsdalingen.” Het bedrijf wijst ook op de gedane investeringen in CNG-installaties, die boekhoudkundig nog niet afgeschreven zijn en dus ook in de eindprijzen verrekend moeten worden, net als de loonkosten voor onderhoud en herstellingen. Geen laagsteprijsgarantie Een vraag die vaak terugkeert: waar belooft DATS 24 niet de garantie van de laagste prijzen zoals de Colruyt-supermarkten? “DATS 24 maakt weliswaar deel uit van Colruyt Group, maar biedt geen laagste prijsgarantie, en heeft dat ook nooit aangeboden”, antwoordt het bedrijf. “Onze brandstofprijzen liggen in lijn met de gangbare marktprijzen. Ze worden gebaseerd op de commerciële perimeter van elk afzonderlijk tankstation. We volgen de prijzen van de concurrentie op en zorgen voor lage prijzen in functie van de commerciële perimeter van onze stations. De klant is met andere woorden altijd zeker van een lage prijs in zijn station.” Maximumprijs In tegenstelling tot benzine of diesel, is er geen wettelijke, door de FOD Economie berekende maximumprijs voor CNG. DATS 24 zegt geen voorstander te zijn: “In het licht van de huidige aardgasprijzen zou een officiële maximumprijs irrelevant zijn. De prijzen zouden daardoor niet verlagen.” De marktleider zegt ook dat zijn eigen prijsberekening vergelijkbaar is met het dempende prijsmechanisme dat de overheid gebruikt om de officiële prijzen van benzine en diesel te bepalen. Biogas Hoe moet het verder? Sommige CNG-rijders rekenen op een geste van de zakenfamilie Colruyt, die altijd prat gaat op zijn lage prijzen en zijn milieuvriendelijk imago. Andere, waaronder ook DATS 24, vragen dat de overheid de productie van biogas, op basis van organisch afval, gaat ondersteunen. “De overheid stimuleerde destijds de aankoop van een CNG-wagen. Dan moet ze nu iets doen om CNG betaalbaar te houden, want anders zullen er onvoldoende CNG-rijders bijkomen en gaan er CNG-tankstations sluiten”, zo gaat de redenering. DATS 24: “We pleiten wel zeer uitdrukkelijk voor een regelgevend kader en versnelde uitrol voor bio-CNG in België. Zo zijn we minder afhankelijk van het buitenland, kost bio-CNG minder en is het nog een stuk beter voor het milieu. De overheid kan de productie van bio-CNG stimuleren door fiscale of financiële stimuli, wat vandaag nog niet het geval is.” bron: D Economie 30 augustus 2022 aangepast door JEGO update 4 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Jef164 Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 Ze moeten een max CNG prijs rekenen, functie van de E5 98o max prijs, zoals bvb 140%. Met benzine prijs aan 2,00 EUR/L is er geen zin om CNG duurder dan 2,80 EUR/kg te verkopen. Sinds Augustus rijd ik alleen maar op benzine, ik kan met kleine aftanden... 2
grijpgraag Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 Op 15/8/2022 om 19:21, Lucky zei: Ik ben zaterdag 13/8 nog bio-gas gaan tanken bij tamoil in Eindhoven. 1.899/kilo
CNGLEKKERGOEDKOOP Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 Ondertussen is de gasprijs terug op 240 euro per mwh en nog steeds vraagt dats bijna 6 euro voor H gas. Grootste leugenaars en dieven die er zijn, pure monopolie
JEGO Geplaatst: 31 augustus 2022 Geplaatst: 31 augustus 2022 6 uren geleden, CNGLEKKERGOEDKOOP zei: Ondertussen is de gasprijs terug op 240 euro per mwh en nog steeds vraagt dats bijna 6 euro voor H gas. Grootste leugenaars en dieven die er zijn, pure monopolie "We ReAgErEn NiEt TrAaG oP pRiJsDaLiNgEn" **Kuch** bij 240 euro per MWh is de prijs met 40 cent marge en 21% btw 3.8 euro per kg. Ze vragen maar slechts 2 euro boven op die prijs 😭😂🤣 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
muscles Geplaatst: 2 september 2022 Geplaatst: 2 september 2022 Op 31/8/2022 om 22:28, JEGO zei: "We ReAgErEn NiEt TrAaG oP pRiJsDaLiNgEn" **Kuch** bij 240 euro per MWh is de prijs met 40 cent marge en 21% btw 3.8 euro per kg. Ze vragen maar slechts 2 euro boven op die prijs 😭😂🤣 Gewoon boycotten die handel !!! Voor LPG tank ik altijd bij Q8, en voor Super 98 ook, behalve vandaag omdat ik wist dat Hendrickx op de Sint-Truidersteenweg 149 in Herk-de-Stad slechts 1,831 per liter vraagt: de goedkoopste van de omgeving. Op 6 september a.s. wordt dat tankstation echter overgedragen op Gabriëls en of het dan nog zo goedkoop zal zijn valt af te wachten. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen