Groeiend netwerk van CNG-stations, nieuwe CNG-modellen
en een voordelige fiscaliteit is goed nieuws voor de automobilist.
Halle, 13/01/2021 – Geen autosalon in 2021. Maar wel volop saloncondities. En dus kijkt de Vlaming alvast uit naar z’n volgende wagen. De tendens die zich al even aankondigde, zet zich alvast door: de autobestuurder is bereid een keuze te maken die tegelijkertijd invulling geeft aan z’n mobiliteitsbehoefte en ook een bijdrage kan betekenen voor een beter klimaat en leefomgeving. Elektrisch rijden lijkt de logische keuze voor wie zich een groener, properder alternatief wil aanschaffen ter vervanging van z’n diesel of benzinewagen. Maar rijden op aardgas is dat evenzeer. Welke mogelijkheden zijn er voor de consument? Tijd voor een stand van zaken.
Nieuwe CNG-modellen en nieuwe merken op de markt.
Deze maand komen een mooi aantal nieuwe CNG-modellen op de markt, met nieuwe motorisatie. We spreken dus van CNG-modellen die kant en klaar van de band rollen bij de constructeur, af-fabriek. De belangrijkste modellen in het populaire segment van compacte middenklassers (C-segment) spelen terug mee, na een afwezigheid door WLTP-perikelen. Dan bedoelen we de VW Golf 8, de nieuwe Skoda Octavia, de nieuwe Audi A3 en de nieuwe Seat Leon. Deze laatste wordt ook door Autogids aangeprezen binnen hun top 5 van milieuvriendelijke wagens, naast vier hybride of elektrische wagens uit het kleinere B-segment.
Aziatische merken doen mee met CNG.
De Chinese merken BAIC en DFSK zijn nieuw op de Europese markt, met mooi gestileerde SUV’s die je kan kiezen met elektromotor of met CNG-motorisatie. BAIC doet dit bovendien op Mercedes-platformen. Het Koreaanse SsangYong brengt met de Tivoli en vooral de gesmaakte Korando al langer 2 SUV’s op de markt. Deze wagens worden – zowat letterlijk – op de kaaien in Antwerpen uitgerust met de CNG-installatie. Hierbij is het belangrijk te melden dat de motoren wel degelijk af-fabriek en CNG-proof van de band rollen van bij de constructie.
CNG-wagens genieten de laagste tarieven qua BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
Jarenlang genoten CNG-wagens, net als batterij-elektrische wagens, een vrijstelling van belasting op inverkeerstelling (BIV) en van jaarlijkse verkeersbelasting. Dit voordeel liep tot en met 31 december 2020. Voortaan betaal je dus ook voor een CNG-wagen BIV en verkeersbelasting. Maar door hun voordelige uitstootcijfers, genieten de wagens wel de laagste belastingtarieven. Maarten Van Houdenhove, Pr-manager bij DATS 24: “Die nieuwe fiscale tarifering voor CNG-wagens verandert niets aan het feit dat deze op vlak van budget de meest interessante zijn. En dan heb ik het over de combinatie van aankoop wagen, fiscaliteit en verbruikskosten. Mensen zijn bereid tot inspanningen voor klimaat en milieu. Maar zonder daar meer voor te hoeven betalen en met behoud van comfort. En dat gezonde evenwicht vinden ze bij CNG-wagens.”
Het populaire SUV-model is goedkoopst in de CNG-variant.
Als je een populair SUV-model, Skoda Kamiq, vergelijkt met een populair elektrisch of plug-in hybride SUV-model (Kia Niro), krijg je een opmerkelijk plaatje. De CNG-variant in deze vergelijking is fiscaal gezien de meest voordelige, na de batterij-elektrische die is vrijgesteld. Als je alle grote uitgaveposten van voertuigbezit optelt (aankoop, fiscaliteit en verbruik), is de CNG-wagen ook in 2021 nog steeds de goedkoopste manier van autorijden voor wie dergelijk SUV-model verkiest.
Na de CNG-wagen komt de gewone hybride en dan de benzine-variant. Pas dan de dieselvariant die 11% duurder is dan het CNG-model, gevolgd door de elektrische met kleine batterij, de plug-in hybride en de batterij-elektrische met grote batterij. Dit principe geldt voor SUV maar ook voor stadswagens en gezinswagens. Dus een properder, groener alternatief is tegelijkertijd goedkoper voor de automobilist.
Rijden op aardgas is wel degelijk beter voor het milieu, het klimaat én onze gezondheid.
In tegenstelling tot wat in aanloop naar het vorige autosalon werd beweerd, bieden aardgasauto’s wel degelijk een groot voordeel op vlak van lokale luchtkwaliteit. Een studie van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG), dichtte rijden op aardgas reeds eerder een belangrijke rol toe in de vergroening van onze mobiliteit. Volgens deze studie stoot rijden op CNG tot 31% minder CO2 uit en vermindert de uitstoot van fijnstof en NOx met zo’n 75%. De CNG-wagen haalt bovendien een hoge ecoscore, voor alle hybride-varianten. Op vlak van ecoscore doen enkel de batterij-elektrische en de waterstofwagen (op groene waterstof) beter.
Recente studie van Frans studiebureau Carbone 4 bevestigt voordelen van CNG.
Die milieu- en klimaatvoordelen van CNG ten aanzien van de hybrides en de traditionele diesel- en benzine-voertuigen wordt trouwens bevestigd door een studie die Carbone 4, een Frans studiebureau gespecialiseerd in koolstofarme strategieën en klimaatadaptatie in november 2020 publiceerde. De auteurs stellen dat in een LCA-benadering CNG beter scoort dan diesel en benzine en dan de hybride voertuigen. Bio-CNG of groengas scoort zelfs beter op vlak van CO2-uitstoot dan elektrisch rijden vandaag doet. De cijfers van Carbone 4 zijn LCA-cijfers: Life Cycle Analysis. Ze houden dus rekening met productie van de wagen, het gebruik en de end-of-life van de voertuigen en met de well-to-wheel-uitstootcijfers (van de productiebron tot het tanken of laden) van de brandstoffen of energie.
Zodra we op bio-CNG rijden, stopt elke uitstootdiscussie.
Bio-CNG of groengas is een volgende stap in CNG-land. Groengas is de nog duurzamere variant van aardgas. Didier Hendrickx, Public Affairs manager van gas.be, de Belgische gasfederatie, is categoriek: “Het wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot biomethaan met dezelfde kwaliteit als aardgas. Groengas wordt duurzaam geproduceerd, is hernieuwbaar en kan voor exact dezelfde toepassingen worden gebruikt als aardgas. De switch naar groengas is zeer veelbelovend wat uitstoot betreft: er is zowat sprake van een eliminatie van de uitstoot van CO2 bij rijden op groengas. Zodra we op groengas gaan rijden, stopt met andere woorden de discussie over uitstoot.”
Het CNG-netwerk blijft uitbreiden.
Vandaag telt België 147 tankstations waar je aardgas kan tanken. Met 83 CNG-stations in haar netwerk effent DATS 24 het pad voor rijden op aardgas. Alle andere aanbieders samen, waaronder Total, Shell, Enora en Q8, bieden nog eens 64 locaties aan met CNG-pomp. In de eerste helft van 2021 staat bovendien de opening van heel wat nieuwe stations gepland en lopen vergunnings-trajecten voor nog eens een 15-tal bijkomende tankstations waar je aardgas kan tanken.
Zo bouwt DATS 24 nieuwe CNG-stations in Herstal, Wilrijk, Boutersem, Ben Ahin, Amay en Doornik. Daarnaast lopen CNG-vergunningstrajecten in o.a. Binche, Quaregnon, Nimy, Lovendegem, Grobbendonk, Gembloux, Corbais, Wierde en Gerpinnes.
Over DATS 24
DATS 24 is de brandstofspecialist van Colruyt Group en heeft een netwerk van 137 tankstations in heel België. Klanten kunnen er terecht voor alle traditionele en alternatieve brandstoffen: benzine en diesel, maar ook CNG (compressed natural gas of aardgas), elektriciteit en waterstof. 75% van de tankstations ligt op een locatie van een of meerdere winkelformules van Colruyt Group.
DATS 24 is in België de belangrijkste leverancier van aardgas voor voertuigen en pioniert met groene waterstof. Drieëntachtig tankstations zijn uitgerust met een CNG-pomp, in één station kunnen particulieren ook waterstof tanken en snelladen. Daarnaast heeft het elektrische laadpalen op intussen meer dan 120 locaties. En in 2020 startte DATS 24 met de uitrol van AdBlue in een deel van haar tankstations. De brandstofspecialist voldoet dankzij zijn rigoureuze milieubeleid al jaren aan de strenge ISO 14001-norm.
DATS 24 lanceert tanken met smartphone in België
In januari 2019 tot slot lanceerde DATS 24 als eerste in België mobiel tanken, met de XTRA-app. Daarmee doet het haar geschiedenis van pionier terug alle eer aan. De focus van deze app ligt op een vlotte en aangename beleving voor de klant.