Europa heeft sinds enige tijd regels opgelegd aan constructeurs van onder andere aardgaswagens om de reserve benzinetank kleiner te maken, om zo het rijden op CNG te kunnen stimuleren.
Waar je vroeger dus een volwaardige benzinetank kon combineren met je aardgastanks, zullen de huidige aardgaswagens op de markt komen met kleinere benzinetanks.

Er wordt dan gesproken over monovalente of bivalente voertuigen.

Monovalent voertuig met benzinetank

Deze combinatie wordt ook Monovalent Plus of Quasi- Monovalent genoemd.

De aandrijving is geoptimaliseerd voor CNG, dus het bereik is veel groter.
De benzinetank is de reservetank en is ontworpen voor weinig ritten met benzine. Het mag een maximale inhoud hebben van 15 liter volgens Europa.

voordeelnadeel
  • CNG-geoptimaliseerde motor
  • Aardgasflessen zijn netjes weggewerkt
  • Hoofdaandrijving CNG
  • Emissiereductie
  • Is ontworpen voor weinig ritten met benzine.

 

Bivalent voertuig

Het CNG-voertuig rijdt op aardgas en benzine. De extra benzinetank heeft een inhoud van meer dan 15 liter. Dit zorgt voor een groot bereik in benzinemodus.

voordeelnadeel
  • Groter bereik dankzij een dubbele tank. Op elk moment schakelbaar van gas naar benzine en vice versa. (Fiat heeft zo enkele modellen in zijn catalogus)
  • Voertuig is iets zwaarder.