Lage Emissie Zone Geplaatst: 11 mei 2017 Auteur Geplaatst: 11 mei 2017 Weet iemand of je via de BC het aantal getankte kg aardgas kan aflezen of weet je dit enkel via de pomp? Ik vraag me af of de 37kg als beloofde capaciteit wordt bereikt? Als ze een rijbereik beloven van +800km op aardgas alleen dan wil ik dit wel halen. Mijn eerste ervaring is dat de BC raar doet, ik vertrek met een rijbereik van 600km. Na de eerste kilometers rijden van die 600km had ik ineens nog maar 580km rijbereik, daarna 590km en op het einde van de rit opeens terug 600km? Dit geeft het gevoel alsof ik bijtank terwijl ik aan het rijden ben...niet dus! Als de tank leeg gereden is dan begint bij mij de echte test, dan kom ik te weten wat de garage heeft gedaan. Hun kennis over CNG is in ieder geval ondermaats, ze weten niet eens dat je L, H of H plus gas hebt als tankmogelijkheden. Over benzine zwijg ik want daar ga je geen CNG wagen voor kopen VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Aardgasrijder Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Dit komt doordat je BC rekening houdt met je actuele verbruik van je laatste X kilometers. Ik heb net hetzelfde. Deze week: ik start met 370 km rijbereik na een volle tankbeurt, dit stijgt na 10min rijden naar 380, terwijl ik reeds 15 km heb gereden, mijn rijbereik is dan ondertussen als 395 km. Na 40-50 km komt mijn rijbereik, opgeteld met de reeds gereden afstand nagenoeg altijd overeen met hetgeen ik kan rijden tot de tanks leeg zijn. De BC rekent tijdens het rijden steeds uit wat je gemiddelde verbruik is en past zo je rijbereik aan. Enkel bij de switch van L-gas naar H-gas of omgekeerd is de BC bij mij in de war, want je gemiddelde verbruik van de laatste kilometers is sterk verschillend van de laatste honderden kilometers ervoor. mijn BC werkt goed, zit er zelden naast Mijn Skoda heeft bv. een lang gemiddeld verbruik (laatste 1000 km), verbruik sinds tanken en verbruik sinds start rit. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
muscles Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 @Lage Emissie Zone Ik heb daar nog niet naar gezocht, maar ik twijfel eraan of de BC het aantal kg aardgas weergeeft. Waarom denk je dat je nooit echt 37 kg CNG zou kunnen tanken? De tankinhoud van mijn Octavia is 15 kg. Toch heb ik al meermaals 16 en 17 kg CNG getankt (meestal bij dats). 800 km op aardgas zou moeten lukken. Als ik met 17 kg CNG er in slaag om 400 km af te leggen, tel maar op 17 kg x 2 = 34 kg = 800 km. Uiteraard zit je met een minder aerodynamische wagen maar ik heb toch ergens op dit forum gelezen dat iemand met een VW Caddy Maxi CNG de 800 km gehaald heeft. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 mei 2017 Auteur Geplaatst: 12 mei 2017 7 uren geleden, muscles zei: @Lage Emissie Zone Ik heb daar nog niet naar gezocht, maar ik twijfel eraan of de BC het aantal kg aardgas weergeeft. Waarom denk je dat je nooit echt 37 kg CNG zou kunnen tanken? De tankinhoud van mijn Octavia is 15 kg. Toch heb ik al meermaals 16 en 17 kg CNG getankt (meestal bij dats). 800 km op aardgas zou moeten lukken. Als ik met 17 kg CNG er in slaag om 400 km af te leggen, tel maar op 17 kg x 2 = 34 kg = 800 km. Uiteraard zit je met een minder aerodynamische wagen maar ik heb toch ergens op dit forum gelezen dat iemand met een VW Caddy Maxi CNG de 800 km gehaald heeft. Over die 37 kg ben ik pas zeker als ik eens een bezoek breng aan het CNG station bij lege tanks, ik was in de war door de BC maar Aardgasrijder heeft al iets duidelijkheid gebracht dat het normaal is met die boordcomputer. Ik denk dat het eenvoudiger is van steeds dezelfde calorische gaswaarde aan te houden en de kilometers goed op te volgen (incl. optimale bandenspanning) zoals het vroeger ging met de wagen zonder computer. Het maximum dat hier iemand gehaald heeft was inderdaad iets meer dan 800km maar af en toe een check om te zien of iedere Caddy Maxi hetzelfde gemaakt is kan nooit geen kwaad want wie kan garanderen dat de fabrikant dezelfde tankinhoud blijft plaatsen, ze zouden met het argument kunnen afkomen dat kleinere tanks veiliger zijn. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lange_666 Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 800km zal wel mogelijk zijn met een hele lichte voet en afhankelijk van traject en weersomstandigheden. BC is bij mij zoals Aargasrijder zegt, aangegeven rijbereik hangt af het actuele gemiddelde verbruik. Gemiddeld verbruik op de BC wijkt bij mij 12% af tov van de reële waarde (onlangs viel mijn oog op een onderschrift van een forumlid waar dat ook zo is, VW Caddy dacht ik). Tankvulling (en dus ook rijbereik) hangt af van temperatuur en stationdruk, deze kan dus redelijk wat schommelen, al wordt dit effect op langere termijn "uitgemiddeld"...
Koen C Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 14 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Na de eerste kilometers rijden van die 600km had ik ineens nog maar 580km rijbereik, daarna 590km en op het einde van de rit opeens terug 600km? Zoals al geschreven : dat is normaal. De BC rekent regelmatig opnieuw uit hoeveel afstand je nog kan afleggen. Toen we nog de Roomster hadden, was het soms een "sport" van mij (de enige die ik doe ) om de laatste 100 à 200 km zeer rustig te rijden op de snelweg met bijvoorbeeld de cruise op 90 à 100, zodat de BC zijn herberekening deed. De nog af te leggen afstand verhoogde of bleef stabiel. Maar de totale afstand die kon gereden worden, verhoogde ook . Van 750 naar 780 naar 800 enzovoort (als ik het me goed herinner : het kan ook 850 naar 900 zijn). (Roomster 1.6 op benzine : een zeer onderschatte wagen ) 7 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Ik denk dat het eenvoudiger is van steeds dezelfde calorische gaswaarde aan te houden en de kilometers goed op te volgen (incl. optimale bandenspanning) zoals het vroeger ging met de wagen zonder computer. Dat is toch niet zo vanzelfsprekend ? De calorische waarde verschilt toch regelmatig ? Je kan enkel kiezen om L-gas / H-gas of H+ gas te tanken. Als je consequent (bijvoorbeeld) H-gas tankt, dan heb je na een tijd een goede indicatie. Niet mengen dus, maar dat lijkt me vanzelfsprekend als je het nauw in het oog wil houden. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Kris81 Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 21 uren geleden, muscles zei: @Kris81 Heb je er bij dats in bilzen ook al eens 38, 39 of 40 kg CNG (of meer) in gekregen? 38 kg heb ik al eens kunnen tanken , maar niet meer
GiGi Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Op 10-5-2017 om 13:49, Darmgasrijder zei: Minuscule krasjes krijg je ook door met de hand te wassen ? Een auto ziet er na een tijdje helaas het mooiste uit als hij nat is of in de schaduw staat, van dichtbij in de zon is het een ramp, minuscule krasjes, vogelstront die ingebeten is, geplette insecten die er niet meer afgaan etc... 400 pagina's... ? Daarom spendeer ik graag en uur tot twee aan een eigen handwas. Je weet perfect hoe het met eventuele lakschade gesteld is en kan snel ingrijpen. En het is nog gezonde lichaamsbeweging ook maar je kan er toch zo dorstig van worden 1 AUDI A3 Sportback g-tron
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 mei 2017 Auteur Geplaatst: 12 mei 2017 23 minuten geleden, GiGi zei: Daarom spendeer ik graag en uur tot twee aan een eigen handwas. Je weet perfect hoe het met eventuele lakschade gesteld is en kan snel ingrijpen. En het is nog gezonde lichaamsbeweging ook maar je kan er toch zo dorstig van worden 2 uur, dan doe je het wel heel grondig. Je mag er steeds een youtube van maken in versnelde weergave, zo kan je makkelijk die 2 uur laten zien op 1 minuut. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
GiGi Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 13 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei: 2 uur, dan doe je het wel heel grondig. Je mag er steeds een youtube van maken in versnelde weergave, zo kan je makkelijk die 2 uur laten zien op 1 minuut. Zal moeilijk gaan met een natte spons in mijn handen. Als ik nu een selfie stick gebruik of de knappe buurvrouw vraag om te filmen dan kan die YouTube wel in orde komen 1 AUDI A3 Sportback g-tron
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 mei 2017 Auteur Geplaatst: 13 mei 2017 In het VW boekje staat dat CNG zeer explosief is maar voordat je dit leest leggen ze uit waar de sigarenaansteker zit.. dit is een flater van jewelste. Ik heb alvast geen sigarenaansteker aan boord, OEF! Wat de ergonomie van de wagen betreft: je verbruikt meer omdat de Caddy zo hoog is maar wie dakrelingen heeft verbruikt meer volgens de handleiding. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: maar wie dakrelingen heeft verbruikt meer volgens de handleiding. Dat zal minimaal zijn, maar de autoproducent dekt zich op voorhand al in... Het klopt uiteraard wel dat alles wat de stroomlijn hindert / beïnvloedt, een meerverbruik geeft. Zoals die dakrailing of een dakkoffer. Maar ook extra gewicht heeft een nadelige invloed op het verbruik : allerlei spullen die in de koffer liggen, trekhaak, enzovoort. Telkens minimaal, maar : alle kleintjes maken 1 grote 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 mei 2017 Auteur Geplaatst: 14 mei 2017 12 uren geleden, Koen C zei: Dat zal minimaal zijn, maar de autoproducent dekt zich op voorhand al in... Het klopt uiteraard wel dat alles wat de stroomlijn hindert / beïnvloedt, een meerverbruik geeft. Zoals die dakrailing of een dakkoffer. Maar ook extra gewicht heeft een nadelige invloed op het verbruik : allerlei spullen die in de koffer liggen, trekhaak, enzovoort. Telkens minimaal, maar : alle kleintjes maken 1 grote Welke bandenspanning hanteer jij? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 (aangepast) Ik heb geen Caddy, dus de exacte getallen spelen geen rol om te vergelijken. Voor dageliijks gebruik, niet "volgeladen" - lees 2 personen aan boord, de bandenspanning voor een volgeladen auto. Indien de auto "volgeladen" is (voor op vakantie bijvoorbeeld) : bandenspanning volgeladen auto + 0.1 à 0.2. Enkel met de puur benzine auto, die ook de caravantrekker is voor langere vakanties, moet ik af en toe wisselen met de bandenspanning. De CNG auto wordt eigenlijk nooit "volgeladen" voor een (korte) vakantie. Ik gebruik ook de berekeningen van een zekere "Jadatis". Die zijn hobby is iets met banden en bandenspanning. De (originele) formule luidt : Bandenspanning : hoe berekenen ? De formule is : A= B x (C : D) ^ 1,25 Hierin is : - A= De bandenspanning die u wilt berekenen - B= De maximale bandenspanning vermeld op de band - C= Het gewicht wat op de band drukt - D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar. Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y. De originele formule vind ik het handigst. Hij heeft ook hele Excel tabellen voor motorhomes, maar dat vind ik te veel van het goede. Onder andere hier een discussie, uitleg en link : http://trekauto.nl/vragen/read.php?id=34290 14 mei 2017 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
JJR Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Op Wednesday, May 10, 2017 om 20:27, Koen C zei: Kinderslot altijd op laten staan aan die kant. Het is toch de "gevaarlijkste" kant om uit te stappen. Zo leren de kinderen ineens om "veiliger" aan de trottoirkant uit te stappen. Ik had dit ook gelezen en verschoot toen de kinderen plots aan die kant uit stapten. Ik heb het hen toen goed gezegd waarop onze tweede de deur nog eens open gooide met de mededeling dat die niet tot aan het klepje komt. Gelukkig hebben we inderdaad een maxi. 1 VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
JJR Geplaatst: 14 mei 2017 Geplaatst: 14 mei 2017 Elders op het forum zal je lezen dat je in de winter (oiv de temperatuur) soms meer kg kan tanken dan je tank inhoud en dat je soms minder kan tanken omdat de installatie (oiv een voorganger) niet voldoende onder druk staat. Het is dus niet zo'n exacte wetenschap als benzine of diesel tanken. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Darmgasrijder Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Iemand enig idee of de link die @Lage Emissie Zone gaf van autohobby of deze goede kofferbakschalen hebben?
Lage Emissie Zone Geplaatst: 18 mei 2017 Auteur Geplaatst: 18 mei 2017 4 uren geleden, Darmgasrijder zei: Iemand enig idee of de link die @Lage Emissie Zone gaf van autohobby of deze goede kofferbakschalen hebben? Standaard levert de garage matten in plaats van de vermelde kofferinlegschaal, ik heb daar een opmerking over gemaakt in de garage want een schaal is harder dan een mat... Er is mij beloofd dat ik iets harder ga krijgen want anders is het geen schaal.. ik ben benieuwd wat ik ga geleverd krijgen voor mijn geld. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 18 mei 2017 Auteur Geplaatst: 18 mei 2017 Dag 9 na ontvangst van de wagen: rechter schuifdeur geopend, rechter vloermat deksel geopend en gereedschap ontdekt waaronder een niet verharde kruis schroevendraaier.. een Caddy Maxi lijkt wel de wagen van MacGyver 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Darmgasrijder Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Die had ik dag 2 al ontdekt bij vlug bekijken zag ik de sleepogen, de schroevendraaier niet gezien, wat er onder de linkermat zit is voor mij nog een verrassing 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen