GiovanniB Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Net mailtje van Dats gekregen. Vanaf morgen 1,7 voor L en 1,92 voor H !!Ik ga even naar Hoboken Valt dat eigenlijk nog te verantwoorden voor CNG? Feit dat aardgas gekoppeld is aan de olieprijzen, maar dit is toch gewoon absurd? Kom je dan met CNG niet duurder uit dan diesel en benzine?"De gasprijzen worden twee keer per jaar aangepast, in januari en in juli."https://energieinbalans.com/gas/gasprijzen/Dus nog vlug een prijsverhoging om dan begin januari te indexeren?Dit ruikt naar profitariaat...Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Darmgasrijder Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Dit stond er in de mail Je zal het wellicht al gehoord hebben, de gasprijzen blijven schommelen en zijn de afgelopen 6 maanden verviervoudigd. Wij willen je als trouwe CNG-klant op de hoogte brengen van een prijsstijging door deze uitzonderlijke situatie. http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_grafiek1.jpg Bron: Energy Market Price, TTF spot Als gevolg hiervan passen wij onze prijzen vanaf 22 december 2021 aan. Laagcalorisch CNG kost vanaf morgen € 1,70/kg en hoogcalorisch CNG € 1,95/kg aan de pomp. Je kan erop rekenen dat we er alles aan doen om onze prijzen zo laag mogelijk te houden. Ja, CNG blijft een verstandige keuze http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_img_check.png Je totale verbruikskost blijft voordeliger dan diesel & benzine Onze mobiliteitsexpert onderzocht hoe sterk de totale verbruikskost verschilde tussen een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Deze analyse toonde aan dat wanneer de Volkswagen Golf 8 op CNG rijdt, de totale verbruikskost 11 % lager ligt dan wanneer hetzelfde model rijdt op diesel, en maar liefst 26 % lager ligt ten opzichte van een benzinewagen. Rijden op CNG blijft dus een verstandige keuze. De resultaten zijn berekend op een gemiddeld verbruik op 8 jaar tijd o.b.v. de nieuwe CNG-prijzen en de huidige prijzen van diesel en benzine op 21/12/2021. Het gemiddeld verbruik van vergelijkbare motorisaties is gebaseerd op https://www.spritmonitor.de/ http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_img_check.png CNG blijft beter voor klimaat & leefmilieu De ecoscore oftewel milieuscore van een CNG-wagen is de op een na hoogste, na volledig batterij-elektrische wagens. Dat betekent dus dat je keuze voor CNG duurzamer en beter is voor het klimaat en je leefomgeving dan benzine of diesel.
GiovanniB Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Op 21/12/2021 om 21:46, Darmgasrijder zei: Dit stond er in de mail Je zal het wellicht al gehoord hebben, de gasprijzen blijven schommelen en zijn de afgelopen 6 maanden verviervoudigd. Wij willen je als trouwe CNG-klant op de hoogte brengen van een prijsstijging door deze uitzonderlijke situatie. http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_grafiek1.jpg Bron: Energy Market Price, TTF spot Als gevolg hiervan passen wij onze prijzen vanaf 22 december 2021 aan. Laagcalorisch CNG kost vanaf morgen € 1,70/kg en hoogcalorisch CNG € 1,95/kg aan de pomp. Je kan erop rekenen dat we er alles aan doen om onze prijzen zo laag mogelijk te houden. Ja, CNG blijft een verstandige keuze http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_img_check.png Je totale verbruikskost blijft voordeliger dan diesel & benzine Onze mobiliteitsexpert onderzocht hoe sterk de totale verbruikskost verschilde tussen een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Deze analyse toonde aan dat wanneer de Volkswagen Golf 8 op CNG rijdt, de totale verbruikskost 11 % lager ligt dan wanneer hetzelfde model rijdt op diesel, en maar liefst 26 % lager ligt ten opzichte van een benzinewagen. Rijden op CNG blijft dus een verstandige keuze. De resultaten zijn berekend op een gemiddeld verbruik op 8 jaar tijd o.b.v. de nieuwe CNG-prijzen en de huidige prijzen van diesel en benzine op 21/12/2021. Het gemiddeld verbruik van vergelijkbare motorisaties is gebaseerd op https://www.spritmonitor.de/ http://contentz.mkt4785.com/ra/2021/35226/12/26070633/DATS24_prijsstijging_CNG_december_B2C_NL_assets_img_check.png CNG blijft beter voor klimaat & leefmilieu De ecoscore oftewel milieuscore van een CNG-wagen is de op een na hoogste, na volledig batterij-elektrische wagens. Dat betekent dus dat je keuze voor CNG duurzamer en beter is voor het klimaat en je leefomgeving dan benzine of diesel. Dus de prijs van CNG wordt volledig bepaald door TTF Spot. Ik heb die mail niet gehad van Dats24. Bedankt om ze te delen.
GiovanniB Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Weet iemand of biogas ook deze prijs volgt?
Bremel Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Een enorme prijsstijging inderdaad, maar CNG blijft ondanks alles interessanter dan benzine. Je moet het (veel) lagere verbruik op CNG ook meerekenen, bij een doorsneewagen als een Golf VII is 4 kg per 100 km realistisch terwijl je op benzine makkelijk aan 6,5 l zit. Bij de huidige benzineprijzen zou CNG dus al bijna 2,4-2,5 euro moeten kosten voor omschakelen op benzine de moeite waard wordt. Door het gebrek aan standaardprijzen zullen we hopelijk nog altijd voldoende stations blijven hebben die niet per se zo hoog staan als Dats en consorten.
GiovanniB Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Een enorme prijsstijging inderdaad, maar CNG blijft ondanks alles interessanter dan benzine. Je moet het (veel) lagere verbruik op CNG ook meerekenen, bij een doorsneewagen als een Golf VII is 4 kg per 100 km realistisch terwijl je op benzine makkelijk aan 6,5 l zit. Bij de huidige benzineprijzen zou CNG dus al bijna 2,4-2,5 euro moeten kosten voor omschakelen op benzine de moeite waard wordt. Door het gebrek aan standaardprijzen zullen we hopelijk nog altijd voldoende stations blijven hebben die niet per se zo hoog staan als Dats en consorten. Bedankt voor je uitleg. Weet het ook of de prijs voor bioCNG lager blijft of volgt dit de marktprijs?Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Bremel Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 In theorie zou (zuivere) bio-CNG niet zo afhankelijk mogen zijn van de algemene gasprijs, het is immers geen aardgas maar "lokaal" gewonnen gas (hoofdzakelijk methaan) uit afval, mest en dergelijke. In de praktijk zijn de weinige aanbieders natuurlijk geen liefdadigheidsinstellingen en gaan ze gewoonlijk vlot mee met de algemene CNG-prijzen. Niet bepaald een redding in deze onzekere tijden, vrees ik.
Darmgasrijder Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Ik dacht zojuist nog even de auto vol te doen na mijn cinemabezoekje. Maar de prijs was al aangepast helaas
Tralec Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Ja hoor je rijd voordeliger... normaal verbruik fiat ducato 3 liter. 13 kg/100 ×1.7 = 22.1€/100 als je rustig rijd Toen die 0.89€/kg stond was die inderdaad competitef met een diesel. Nu een 2.5 ltr diesel verbruikt +-12 liter/100 × 1.5€/ltr das een 18€/100km. Net zoals altijd hier, mensen overtuigen om iets te kopen en dan prijstijgingen om ons toch dat warme gevoel te geven dat we afgezopen worden. Doet me denken aan zonnepanelen en terugdraainde meters. 1
Brembos Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Ben benieuwd hoeveel CNG wagens er dit jaar nog werden verkocht/ingeschreven in Belgie. Ik voel me bedrogen. Ik zit nu met een waardeloze wagen. Wie koopt zoiets nog ? Een tankbeurt kost bijna even veel als met een diesel en de helft van de pompen werkt niet eens deftig. Gelukkig heb ik nog een 25 l benzinetank. 1
Bremel Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 (aangepast) Ik heb m'n CNG-auto pas sinds deze zomer, letterlijk een week voor het moment dat de eerste flinke (en toen vrij onverwachte) prijsstijgingen kwamen. Op een paar maanden tijd heb ik de prijs dus gewoon zien verdubbelen. Maar laten we niet meteen wanhopen, een auto (zelfs tweedehands) schrijf je toch op vele jaren af en de kans is groot dat we na deze uitzonderlijke pieken (te beginnen volgende lente) toch in iets rustiger vaarwater terechtkomen. Prijzen als 0,80 euro per kg zullen misschien niet meer terugkomen, maar zelfs bij pakweg 1 à 1,5 euro doe je nog altijd een zeer duidelijk voordeel ten opzichte van benzine en zelfs diesel (en die laatste is niet helemaal een eerlijke vergelijking wegens grotere beperkingen in LEZ). 22 december 2021 aangepast door Bremel
Aardgasrijder Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Amai ik zie het, 1.95 € bij Dats vandaag voor H-gas. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Brembos Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Bij de prijs per km mag je trouwens gemakkelijk 10% bij tellen voor de nutteloze verplaatsingen van en naar een defecte pomp. Greenpoint Brasschaat ligt weer voor de zoveelste keer plat. Ik ga tegenwoordig eerst al eens met de fiets langs om te kijken of het ding al hersteld is om geen alsmaar duurdere brandstof te verspillen. Deze voormiddag waren ze er aan bezig zag ik , er is dus hoop....
GiovanniB Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Reactie Dats24"Hallo Giovanni, bedankt voor jouw opmerking over de prijs van CNG. De stijging van de aardgasprijs op de internationale markt is momenteel uitzonderlijk. Enerzijds is dit te wijten aan de aanzienlijke stijging van de vraag naar gas. Anderzijds spelen ook de stijging van de prijs van CO2-emissierechten, een koele zomer en tijdelijke bevoorradingsproblemen een rol in deze situatie. De prijs van CNG hangt in grote mate af van het gedrag van de gasmarkt. Als de prijs van aardgas op de internationale markten blijft stijgen, zal de eigenaar van een CNG-auto dit merken aan de pomp. In elk geval garanderen wij een eerlijke prijs zonder extra kosten. Het goede nieuws is dat de prijs van CNG zal dalen als de internationale gasmarkt tot rust komt. Maar CNG is nog steeds een slimme keuze. Door voor CNG te kiezen, kiest u voor een aangename, stille rit en schonere lucht. Indien je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Ik wens je alvast fijne feestdagen toe. [emoji319] Groetjes, Yasmine"Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk 1 1
Koen C Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 3 uren geleden, Brembos zei: Ben benieuwd hoeveel CNG wagens er dit jaar nog werden verkocht/ingeschreven in Belgie. De cijfers van de (nieuw) verkochte wagens per brandstofsoort worden in de loop van januari gepubliceerd in de statistieken van Febiac (toch in 2020 : die van 2019 stonden toen in de statistieken). Voor een samenvatting per brandstofsoort van de (nieuw)verkoop en het totale wagenpark (pas publicatie in augustus / september 2020 voor de gegevens van 2019) : https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/3788-aantal-autos-op-cng/?page=2#comment-37179 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Populair bericht EricG Geplaatst: 22 december 2021 Populair bericht Geplaatst: 22 december 2021 (aangepast) Het is wel een feit dat gas tegenwoordig erg duur is. Maar zoals ook in de mail van Dats staat, die gaan niet zo hoog blijven. Niet panikeren dus en door de zure appel heen bijten. Uw auto te koop zetten omdat hij "niet meer rendabel" is, is ook een slag in het water, geen enkele auto is dat, benzine en diesel zijn nu ook pokkeduur. Het zal voor iedereen hetzelfde zijn, ook de EV's ontsnappen niet aan prijsstijgingen. 22 december 2021 aangepast door EricG 2 1
CNGLEKKERGOEDKOOP Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 (aangepast) 1.70 voor L gas? 1.95 voor H? Zijn ze gek geworden? wie gaat daar nog tanken? ik kan om de hoek benzine tanken voor 1.53 … gelukkig heb ik een 50l benzine tank. ik tank nog wel H gas voor 1.47 … maar voor hoelang? mijn username is wel heel ironisch nu 22 december 2021 aangepast door CNGLEKKERGOEDKOOP 1 1
Herbie Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Ja is overal al zo duur geworden. Prijs is nu dubbel bij vorig jaar. Heb maar halve tank voor zelfste geld 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020
Darmgasrijder Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 1 uur terug, CNGLEKKERGOEDKOOP zei: 1.70 voor L gas? 1.95 voor H? Zijn ze gek geworden? wie gaat daar nog tanken? ik kan om de hoek benzine tanken voor 1.53 … gelukkig heb ik een 50l benzine tank. ik tank nog wel H gas voor 1.47 … maar voor hoelang? mijn username is wel heel ironisch nu ben nog altijd goedkoper uit op cng dan op benzine. Benzine is 100 km of iets meer voor circa 15-16€ en cng is 700+km voor 70 €. Maar het moet niet veel duurder worden… en het hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn, we worden gewoon bespeeld en kunnen er niks tegen doen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen