Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Oliewissel VW golf 7 1,5 130 pk DSG cng


Berk

Aanbevolen berichten

Ik heb de indruk, maar kan fout zijn, dat die Total Quartz olie longlife is?

Verder tja, 5 euro ontsmetting omwille van corona en die brandstofreiniger zijn nieuwe kosten die ik nog niet vaak heb gezien.

Waarom de brandstofreiniger gebruikt? Heb je een stotterende motor wegens oude benzine?

 

De rest van de factuur is normaal, daar heb ik niets op aan te merken in feite. Het zijn de standaardprijzen.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me niet correct :S

Tenzij voor de 1.5 TSI ze longlife moeten gebruiken bij de onderhoudsintervallen, maar dat zou het eerste zijn wat ik daar van zou lezen.

Ik raad je aan contact op te nemen met de garage en te vragen waarom er longlife olie gebruikt is.

Indien ze gewone olie hadden gebruikt had je een normale factuur gekregen voor je klein onderhoud op 15.000 km.

Bij de 1.4 TSI schommelen de onderhoudsprijzen tegenwoordig tussen 120 en 170 euro.

 

Die benzinereiniger is me ook een raadsel, tenzij je problemen zou hebben met rijden op benzine, maar gezien je inschrijvingsdatum en slechts 15.000 km op de teller lijkt me dit zeer straf :-)

 

Dus zowel voor longlife olie en benzinereiniger zou ik contact opnemen met Jaspers  / Coox.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die benzinereiniger is eigenlijk absurd als je zo goed als permanent op CNG rijdt.

 

Hoe zal die reiniger zijn werk kunnen doen ?

Uiteraard zal de garage zeggen dat het helpt (starten op benzine na vullen van CNG tanks (lege ? volle ?, bij fel optrekken ? , bij koud weer ? ik weet niet exact wanneer de 1.5 van VW benzine gebruikt, vandaar telkens een ?).

Maar je merkt het al : als je altijd zorgt dat de CNG tanks gevuld zijn, verbruik je amper benzine.

Dus die reiniger zit daar wat in te "schommelen" zonder zijn werk van reiniger te kunnen doen.

 

Als ze zo'n benzinereiniger toevoegen, is het de bedoeling dat je kilometers maakt op enkel en alleen benzine.

En dàt hadden ze dus moeten zeggen.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Koen C zei:

Die benzinereiniger is eigenlijk absurd als je zo goed als permanent op CNG rijdt.

 

Hoe zal die reiniger zijn werk kunnen doen ?

Uiteraard zal de garage zeggen dat het helpt (starten op benzine na vullen van CNG tanks (lege ? volle ?, bij fel optrekken ? , bij koud weer ? ik weet niet exact wanneer de 1.5 van VW benzine gebruikt, vandaar telkens een ?).

Maar je merkt het al : als je altijd zorgt dat de CNG tanks gevuld zijn, verbruik je amper benzine.

Dus die reiniger zit daar wat in te "schommelen" zonder zijn werk van reiniger te kunnen doen.

 

Als ze zo'n benzinereiniger toevoegen, is het de bedoeling dat je kilometers maakt op enkel en alleen benzine.

En dàt hadden ze dus moeten zeggen.

Idd dat zijn ook mijn bedenkingen.

Ik heb nu 15500 km op de teller staan en ik heb nog maar 1 keer benzine moeten tanken ( 5 l bijvullen) dus dat is nog niet eens de volledige 9l tank ,wat ook normaal is want hij rijdt enkel de eerste+-  1,5 km op benzine na het vullen van de cng tank . 

Ik denk zelfs dat die benzinereiniger niet mag blijven zitten in de leidingen van m'n auto . En ll olie ? Heeft hier iemand een antwoord op of dit wel dan niet voorgeschreven is voor de 130 pk motor? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Herbie zei:

Heb er ook geen idee van, heb mijn wagen nu 2 maanden 10.000km zo volgende maand of januari. Zal de teller ook wel 15.000km aangeven. Toch al twee keer benz getankt. 

Ik heb ook 2 keer benzine getankt 1 keer bij het afhalen en 1 keer toen hij op reserve stond . Ik rij altijd op cng .

Ondertussen heb ik een email gestuurd naar VW aftersales met mijn bedenkingen en vragen over de voorgeschreven onderhoudsvoorschriften. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Brembos zei:

Klacht indienen bij de stealer en geld terug eisen voor supplement LL olie.

Factuur is nog niet betaald , daarom dat ik eerst met zekerheid wil weten welke olie voorgeschreven is voor 1.5 130 pk motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Berk zei:

Bij nieuwe VW 's is geen onderhoudsboekje en of onderhoudsvoorschriften boekje met info over hoe en wanneer wat moet gebeuren bij .

En zelfs niet online (op het internet) terug te vinden?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, muscles zei:

En zelfs niet online (op het internet) terug te vinden?

Al het u moest lukken , laat het mij dan weten aub . Ik heb al verschillende zoekopdrachten geprobeerd maar 0 resultaat . Het is echt vreemd . Zelfs geen info over welk type olie er op de motor moet ( voorgeschreven) 

In het boekje dat bij de auto zit staat geen info over de nieuwste cng motor .

  • Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dit ook.

Oliewissel om de 15.000 km met reguliere olie ipv longlife van 30.000 km, visociteit is normaal gesproken dezelfde.
Maar ik kan het online ook niet terugvinden (helaas is het erdgas-forum) niet meer online voor de informatie.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, maar de reiniger was zeker niet nodig geweest, is 14€ in de vuilbak. Maar als dat nu de standaard onderhoudsbeurten zijn. Kan je daar weinig tegen doen.

Vroeger heb ik al paar keer klacht ingediend omdat ze ruitenwisservloeistof aanrekende 6 €. Zeg ik betaal dat niet. Juist bij gevuld voor ik naar hier kwam.

Eerste keer lukte, tweede keer. Is standaard inbegrepen. Leeg of vol. Wat moet je dan doen. Naar een niet officiële garage gaan. Vind het ook onnozel, maar ja.


VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebruik van de longlife olie (volgens 504.00) door de garage is op zich zeker niet verkeerd.

Deze olie heeft een grotere weerstand tegen slijtage, en dit met een additieven pakket met verlaagd gehalte aan zink, fosfor en zwavel (zoals in iedere ACEA 'C' klasse motorolie. Ter compensatie worden Boronverbindingen gebruikt. (En dit gebeurd niet altijd in andere low Saps Oliën).

Ook heeft deze olie -voor de 'C' klasse- een hoger TBN gehalte. Dit is een alkalische buffer tegen verzuring van de olie. Bij CNG niet onbelangrijk wanneer er een lichte hoeveelheid zwavel in de brandstof aanwezig is. (Dat is ook o.a. de reden dat bij CNG motoren de olie vaker dient te worden ververst).

Dus wanneer  de garage longlife olie gebruikt, en deze ook wisselt bij 15.000 km, is dat een heel goede zaak voor de mechanische levensduur van de motor van uw auto. 

 

Wat ik echter vermoed is dat, zoals in dit forum gesuggereerd, er nog wel een andere, niet-technische, factor kan meespelen : Winstmarge optimalisatie door de garage.

Een geschikte C3 olie (niet-longlife) verkopen de dealers voor ongeveer 12-14 €/L dacht ik.

Een longlife olie moet bij hun ineens 24 €/l kosten. (BTWi)

 

Terwijl de inkoopprijs niet zo heel veel scheelt.

Voorbeeld :

Als particulier kan men een vaatje van 20 liter Total Quartz Ineo MC3 5W-30 (502.00) olie kopen voor 82€.

Voor 20 liter Total Quartz Ineo LongLife 5W-30 (504.00) moet men 88€ betalen...

 

Dus na mijn volgende oliewissel schakel ik sowieso over op de Total Quartz Ineo LongLife.

Er gaat 3.6 liter motorolie in mijn Touran Ecofuel, dus dat is dan zeker goed voor 5 oliewissels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet deze factuur tegengekomen voor onderhoud op30.000 km voor een 1.5 G-tec (Skoda)

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...