Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Kan jullie gasapparatuur daar dan tegen?
Oudere gasbranders en ketels kunnen daar vaak niet mee omgaan (in NL in ieder geval) en krijg je geen goede verbranding.
Er zit wel een bandbreedte in, maar dit is wel heel breed zullen we maar zeggen...
Ik heb me ook altijd laten vertellen dat je gasbrander ingesteld moet worden naar de calorische waarde van je aardgas. Ik vraag me dan af of een intercommunale zomaar kan switchen tussen H- en L-gas (Op kleine schommelingen na). Als dat niet kan/mag dan is het gas aan de pomp ook steeds van dezelfde soort.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
12 uren geleden, Groengas zei:

@Lage Emissie Zone De kwaliteit van het gas aan de pomp kan normaal niet door de pomphouder worden bepaald. Dit wordt bepaald door het gasnet waar het tankstation op aangesloten zit.

Een andere kwaliteit is alleen mogelijk (zoals H+) doordat er LNG op locatie is waaruit CNG wordt gemaakt. Ook kan het CNG op een andere locatie uit LNG worden gemaakt en dan middels tube-trailers naar het station worden vervoerd (zoals Total Hoboken).

Het CNG-station in Hoboken is niet van Total maar van Drive Systems en heeft ook niets te maken met PitPoint.

Weet jij dan nog niet dat PitPoint recent is overgenomen door Total?

• Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
2 uren geleden, muscles zei:

Weet jij dan nog niet dat PitPoint recent is overgenomen door Total?

Ik wist het ook niet.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
29 minuten geleden, Koen C zei:

Ik wist het ook niet.

Ik heb dat bericht geplaatst op 21 mei, zie ik, maar de meesten hier is dat blijkbaar ontgaan, of niet opgevallen. Op 1 dag worden er immers een heleboel forumberichten geplaatst en ik zou het al moeten vastprikken om het te laten opvallen.

• Bedankt 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

@muscles dat heb ik net gedaan :$

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
Op 31-7-2017 om 09:10, stefanmiler zei:

Even gecheckt de Vossenschijnstraat:

juli: 11,5538

juni 10,9215

mei: 9,9600

april: 9,9401

maart: 9,9401

groot verschil idd

vorige maand aangevuld, straf toch

Geplaatst:

Ook stijgende lijn...
Dat wordt H+gas vanaf 2018 [emoji6]

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
Op 7/31/2017 om 09:10, stefanmiler zei:

Even gecheckt de Vossenschijnstraat:

juli 11,5538

juni 10,9215

mei: 9,9600

april: 9,9401

maart: 9,9401

groot verschil idd

Ja, als je dat vergelijkt met Dats24 in Maasmechelen en in Tongeren waar je vorige maand juli een calorische waarde had van 11,4945 dan lijkt het wel of je H-gas tankt in de Vossenschijnstraat.

Maar rijd je daar dan ook meer kilometers mee?

Geplaatst:

Dat zou moeten maar...

... hoe weet je wat de huidige calorische waarde van het aangeboden gas is want het gaat over gemiddelde waarden gemeten over een hele "vorige" maand. Best mogelijk dus er reeds terug L-gas uit het pistool komt.

Geplaatst:

Ik tank steeds wat me het beste uitkomt, zonder (teveel) omrijden. Zaken die ik zelf merk:

-kostprijs per kilometer is tussen L-gas en H-gas verwaarloosbaar. Met H-gas rijd je verder maar het kost ook meer. 

-Het voordeel is dat je minder vaak moet tanken met H-gas tov L-gas omdat je merkbaar meer km's kan rijden. Misschien ook een gunstig effect op slijtage van motor? Geen idee over dat laatste.

-Verschil tussen H+ gas en H gas merk ik in de praktijk niet. Waar ik met L-gas op mijn BC een hoger verbruik zie wanneer ik aan een constante snelheid rij bv op een baan van 70 of 100 (Antwerpse Ring bv), merk ik geen dergelijk verschil tussen H-gas en H+ gas. Ik heb gewoon het 'geluk' dat ik in Antwerpen niet te ver woon van een H+ station (en bovendien het enige H/H+ tankstation is in de buurt).

-Het verschil in hoever ik kan rijden is minstens evenveel afhankelijk van hoeveel kg ik kan tanken dan het verschil L/H-gas. Ik vind beide belangrijk. Maar qua druk heb ik de laatste tijd nergens problemen gemerkt. Ik kom steeds vaker waarden uit dicht tegen de 15kg (van de 15 mogelijke kg's van mijn tank) dan vroeger (toen het zelfs bij sommige tankstations 13.5 durfde zijn...).

Geplaatst:

Ik probeer zoveel mogelijk op H+ gas te rijden. Kostprijs per km is iets goedkoper met H+ gas (+/- 10 cent/km) . Te verwaarlozen eigenlijk maar ik heb er een beter gevoel bij om 3.8 kg/100 km lange tijd gemiddeld vebruik op mijn boordcomputer staan dan 5.3 kg/100 km met L gas. Ook altijd  leuk om de reacties te horen van mensen die soms met mij mee rijden (amai die verbruikt weinig !) . Bij het H+ station  Hoboken krijg ik er overigens altijd +/. 1.5 kg (= + 10%) meer in dan bij de Dats stations in het Antwerpse

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

ik kan hier geen H+ tanken, maar ik tank wel H-gas aan de prijs van L-gas (Q8 Houthalen) ik denk toch dat veel voordeliger niet meer gaat. Zou nog leuk zijn als dit H+ was aan dezelfde prijs natuurlijk.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Ik merk een groot verschil tussen H-gas en HPLUS-gas , deze laatste geeft de motor meer kracht bij het optrekken en bij het oprijden van hellingen zie ik het zeker. Ook geeft mijn boordcomputer een verbruik weer dat beduidend lager is dan H-gas.

Wanneer mijn tank is leeg gereden pas ik de groene handtekening in het profiel aan, testen gebeuren met het vervoer van 7 mensen dus mijn verbruik gaat iets hoger zijn dan iemand die alleen met een Caddy Maxi rondrijd.

Mijn bandenspanning heb ik laten staan en in het menu van mijn boordcomputer zit een waarschuwing bij te lage bandenspanning, als ik een volgende keer ga tanken ga ik ook de bandenspanning controleren en zo nodig optimaliseren.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Ik ben vandaag ook in Hoboken H-plus gaan tanken. Moest 'in de buurt' zijn voor het afhalen van deelnemersbadge van dodentocht. Ben eens benieuwd. Volgende week opnieuw na de tocht zelf, dus zeker nog eens stoppen. 

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Met H+  gas slaag ik er soms  in om over een langere afstand minder dan 3 kg/100 km (2.8 op de BC) te verbruiken. Met gewoon H gas zit ik bij dezelfde eco rijstijl net boven de 3 kg/100 km.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Door de band genomen:

De corridor Antwerpen-Brussel-Charleroi is L-gas, al de rest is H-gas (en een enkel H+gas station hier en daar maar die zijn niet afhankelijk van het aardgasnetwerk).

Het gas dat Dats (Colruyt) aanbiedt hangt dus van de plaats af waar het station gelegen is, binnen het L-gas gebied is het L-gas, binnen het H-gas gebied H-gas.

Soms wil men nog wel eens H-gas zetten op een L-gas lijn maar dat is meestal maar tijdelijk.

L-gas gaat tussen nu en 2028 overal H-gas worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...