Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waar kan ik zien als de tankstations in mijn buurt CNG H of CNG L gas hebben?
Ik heb 4 tankstations in mijn buurt, maar wil zeker zijn dat ik het juiste gas tank B|

Zit er trouwens veel verschil op de kwaliteit van gas?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hey Joske, welkom op het forum.
Op aardgasrijder.be heb ik onlangs een artikel gepubliceerd om de grote assen van L-gas en H-gas in Belgë in beeld te brengen.
CNG H-gas of CNG L-gas

Je kan daar lezen dat de prijs voor L-gas lager is dan voor H-gas en dat de calorische waarde, ofwel energetische waarde van het gas dan ook verschilt.
Gemakkelijkheidshalve kan je rekenen dat je +/- 20% minder ver geraakt met L-gas tov H-gas.

Als je een DATS-tankstation in je buurt hebt kan je kijken op de website van DATS voor de calorische waarde van je tankstation.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Geplaatst:

Ik meen op een youtube filmpje gezien te hebben dat in sommige auto's de kwaliteit van het gas in % wordt uitgedrukt. 

Hoelang is de auto bezig met het analyseren van dat gas? (M.a.w. hoelang rij je op benzine?)

Heb ik het juist dat de auto de actieradius (voor CNG) ook zal afstemmen op de kwaliteit van het gas? (Uitstekend artikel trouwens!)

Geplaatst:

Hoi CNGarni, de kwaliteit wordt in vele wagens uitgedrukt in %.
Ik kan enkel spreken over de wagens van de Volkswagengroep, aangezien ik zelf met een Skoda rijdt. Andere merken hebben ook eenzelfde systeem, maar ik weet net exact hoe dit wordt getoont op het dashboard.

Als ik H-gas tank staat er steeds gaskwaliteit = 100%, ik weet wanneer je L-gas, Groengas of Biogas in het buitenland tankt, dat dit percentage varieert tussen 80 en 90%. De wagen meet inderdaad de kwaliteit/hoeveelheid methaan in het gas.
In het geval van mijn Octavia rijdt ik na het tanken +/- 2 km op benzine, waarna de wagen het gas heeft geanalyseerd en de wagen zijn motoreigenschappen hieraan aanpast. De kwaliteit van het gas regelt de toevoer van lucht in de kleppen, heb ik begrepen van de garagist. Bij iedere tankbeurt dient dus het gas geanalyseerd te worden.

Het rijden op benzine is dus maar van zeer korte duur en je merkt geen verschil bij omschakeling naar CNG. Het is ook zo dat je wagen altijd op gas rijdt, tenzij je geen gas meer hebt :D

Geplaatst: (aangepast)

Het verschil in verbruik is in mijn geval wel groter dan 20%. Met L-gas kan ik zelden meer dan 300 km rijden , met H gas haalde ik al verscheidene keren 400 km. De beste ervaring heb ik met het H+gas uit Kallo. Zelfs bij stadsverkeer/korte trajecten is 400 km probleemloos haalbaar. Er komt trouwens in Februari nog H+ tankstation bij in Hoboken. Goed nieuws dus voor de Antwerpse CNG rijders ! Met het Dats24 L gas geeft de wagen 90% kwaltiteit aan. Met het duurdere Q8 L gas slechts 80% en de reikwijdte is daarmee nog beperkter Amper 250 km.....

aangepast door Brembos
  • Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Erg interessant @Brembos !

Waar in Hoboken kunnen we dit CNG tankstation vinden? 

Ik zag op de website van DATS, dat 1kg 0.82 euro kost op dit moment, hoeveel kost het duurdere L-gas van Q8? (is dat deze van Schoten/Merksem?)

Geplaatst:

@Brembos is dit een eenmalige meting? Of heb je dit meermaals gemeten?
Ik heb ook groot vershil in verbruik bij mijn wagen, maar dit heeft soms te maken met de druk die er wordt ingepompt.

Geplaatst: (aangepast)

Dit is een meervoudige meting. Met L-gas steevast tussen 5.5 en 6 kg/100 km. Met H+ gas tussen 3.8 en 4.2 kg/100 km. Voornamelijk stadsverkeer /korte ritten (tot 15 km). Dats24 l gas : 0.79 euro/kg - Q8 l gas 0.92 euro/kg.. Met Q8 L gas kwam ik deze zomer amper 250 km ver. Af te raden dus.

IMG_0049.JPG

aangepast door Brembos
Geplaatst:

In turnhout is er Q8 met gas .. nu gaat er dit jaar Esso ook een gasstation openen , om 50 meter afstand !

Ik vermoed dat het gas dan 100 % hetzelfde gaat zijn ... ?

ik hoop alvast dat er dan wel wat prijsconcurrentie gaat zijn ... want de Q8 is wel aan de dure kant !

Fiat 500L => 755818_5.png

Geplaatst:

En dat versta ik nu niet ze... Hgas op plaats X en Y zou toch moeten hetzelfde zijn net als Lgas op plaats A en B ...

Het H+ gas dat rechtstreeks 'afgekookt' is van LNG kan ik nog ergens begrijpen.

Wie garandeert mij trouwens dat 1kg bij de ene pomp gelijk is aan 1kg bij de andere pomp? Houden alle pompen op dezelfde manier rekening met de temperatuur?

Het tanken van diesel en benzine ligt wettelijk vast zowel in kwaliteit als de toleranties op het volume. Maar voor cng??

Geplaatst:

Leuke discussie, ik ga alvast op onderzoek uit hoe dit zit, maar het is zeker onderworpen aan regels ;) leuk idee voor een nieuw artikel op de blog.
Wat betreft dat op dezelfde straat hetzelfde gas us is wel juist, daar zou geen verschil mogen inzitten, het gaat immers om dezelfde pijpleiding, wat wel kan zijn is dat vandaag het gas een iets andere calorische waarde heeft als het gas van afgelopen week. Daarom werken netbeheerders met de gemiddelde waarde.

De tank die ik afgelopen week heb gevuld zou mij +/- 440 km ver moeten brengen, dit zou een nieuw record voor me worden, het is gewoon Hgas, dus ik kijk al uit als ik eens H+gas ga tanken, op de naar de 500 km B| Mijn huidige record is 426 km met een volle tank. Uiteraard is de rijstijl het meestdoorslaggevende voor je verbruik, dit kan altijd lichtjes anders zijn door extra rode lichten onderweg.

Ik ga eens kijken wat de regels zijn mbt kg afficheren en afleveren voor CNG.

Geplaatst:
11 uren geleden, Brembos zei:

Het H+ CNG station in Hoboken , Emiel Vloorstraat 2 , opent deze maand .Hopelijk ook aan 0.95 euro/kg.....

Het H+gas van Hoboken is een CNG Connect project met steun van Europese Unie.
Onderstaande afbeelding heb ik doorgekregen van Drive Systems, zij plaatsen de CNG-installatie daar, net zoals ze deden bij Bruno in Winterslag.
Dit zet de deur open voor BIO-gas, zoals in Nederland in het aardgasnetwerk wordt gepompt.

cng-connect.JPG

Geplaatst:

Misschien een domme vraag, maar ik laat me toch gaan: LNG (vloeibaar aardgas) is interessant voor vrachtwagens en dus verre afstanden. Het heeft bovendien een veel hoger calorisch vermogen en  neemt tot 600 (?) keer minder volume in. Ik vraag me dan ook af waarom het niet getankt kan worden in de gewone personenwagens op aardgas (of tenminste waarom een gewone personenwagen niet kan uitgerust worden om LNG te tanken terwijl dit voor vrachtwagens blijkbaar wel het geval is.

Geplaatst:

is het niet zo dat, aangezien LNG heel koud bewaard wordt, de perfect isolerende tank nog steeds niet bestaat er dus dus continu gas verdampt? wordt er dan geen gas afgelaten om de druk onder controle te houden als er niet gereden wordt?

ik kan mijn best inbeelden dat van een (vracht)wagen met volle LNG tank, er na X aantal dagen/weken/maanden, er een serieus stuk van uw LNG "verdwenen" is als je er niet mee rijdt.

die factor 600 is trouwen tov aardgas op atmosfeerdruk. tov CNG is LNG ± een factor 3 (dacht ik?) compacter

Geplaatst:

David, klopt, heeft inderdaad met verdamping te maken, hoe het exact zit weet ik echter niet meer helemaal, ik probeer ook dit nog uit te zoeken.

Geplaatst:

een LNG installatie zal wel iets gecompliceerder zijn dan een CNG installatie.

zo is de tank niet gewoon een drukvatje maar een cryostaat met alles erop en eraan. ook injecteren ze de LNG niet in vloeibare vorm in de motor (LNG is zelfs niet brandbaar dacht ik, alleen de verdampingsgassen in bepaalde concentraties met zuurstof). volgens mij moet er dan ook nog een verdamper in zitten om LNG gasvormig te maken zo in de motor te injecteren. Die verdamper heeft daarvoor warmte nodig, wat hoogstwaarschijnlijk afkomstig is van het motorkoelwater...

etc..

bij vrachtwagens / binnenschepen is de autonomie een stuk belangrijker dan bij personenwagens. En gezien LNG dan stukken compacter is voor dezelfde energieinhoud...Ze vervoeren ook liever cargo dan hun eigen brandstof denk ik dan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op ‎3‎/‎02‎/‎2016om13:17, David zei:

een LNG installatie zal wel iets gecompliceerder zijn dan een CNG installatie.

zo is de tank niet gewoon een drukvatje maar een cryostaat met alles erop en eraan. ook injecteren ze de LNG niet in vloeibare vorm in de motor (LNG is zelfs niet brandbaar dacht ik, alleen de verdampingsgassen in bepaalde concentraties met zuurstof). volgens mij moet er dan ook nog een verdamper in zitten om LNG gasvormig te maken zo in de motor te injecteren. Die verdamper heeft daarvoor warmte nodig, wat hoogstwaarschijnlijk afkomstig is van het motorkoelwater...

etc..

bij vrachtwagens / binnenschepen is de autonomie een stuk belangrijker dan bij personenwagens. En gezien LNG dan stukken compacter is voor dezelfde energieinhoud...Ze vervoeren ook liever cargo dan hun eigen brandstof denk ik dan.

Mijn vraag was eerder ingegeven vanuit wishful thinking. Immers die zijn (CNG auto)vakantie richting west Spanje plant is eraan voor de moeite : in geen wegen of velden zijn daar (publieke) tankstations te bespeuren. Een grotere autonomie zou hier dus welgekomen zijn. Wel blijkt Spanje bezig met een inhaalbeweging. Spanje heeft trouwens een eigen merk op aardgas (SEAT) en dat helpt. Frankrijk heeft ten eerste kerncentrales en ten 2e geen enkel producent ziet heil om één van zijn wagens uit te rusten met aardgas. Vandaar het gebrek aan enthousiasme om een netwerk van publieke aardgasstations uit te bouwen. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...