Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

STHO

Leden
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

STHO last won the day on September 17 2017

STHO had the most liked content!

Community Reputation

26 Super

1 Follower

About STHO

  • Rank
    Gevorderd lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Het is een technische kwestie : maar met een benzinetank onder reserveniveau zal je ook niet starten op aardgas. Blijkbaar moet er benzine in de tank zitten om te kunnen functioneren op aardgas. Om technische redenen wordt er na opstarten af en toe geschakeld tussen aardgas en benzine. Zonder benzine in de tank lukt dit uiteraard niet.
  2. Ik had een uitnodiging (groene kaart) ontvangen om mijn wagen te keuren vòòr 30/5/2020. (4 jaarlijkse keuring CNG tanks en 1ste keuring van het voertuig. Hoewel ik nergens expliciet de bevestiging kreeg blijkt het uitstel alleen te gelden voor de gewone keuring en niet voor de 4 jaarlijkse keuring van de CNG tanks. Mijn wagen werd zonder opmerkingen gekeurd. Bij het keuringsattest is tevens een CNG vignet gevoegd dat op de voorruit moet worden gekleefd. Dit CNG vignet was in mijn geval foutief. Er staat als datum voor de volgende keuring 2020 het moet zijn 2024. De vermelde datum van geldigheid is 15/5/2020 het moet zijn 15/5/2024. De datum van keuring is 19/05/2020. Dit is correct Ik heb die anomalieën pas thuis opgemerkt aangezien de tekst in spiegelschrift is afgeprint. Dus ik terug naar het keuringsstation om het vignet te laten corrigeren. Dit bleek na wat opzoekingswerk niet mogelijk wegens een software bug die op het niveau van het keuringsstation niet kon rechtgezet worden. Wat begrijpelijk is. Het is de ontwikkelaar van de software die toch het nodige zou moeten doen. Maar er kon mij niet verzekerd worden dat dit op nationaal niveau zou worden aangepakt. Ik blijf nu wel achter met een foutief vignet. Voor de leesbaarheid heb ik een gespiegelde afbeelding bijgevoegd. Wordt dit nu een rood attest voor de keuring ?
  3. Die lekken werden wel in rekening gebracht, maar zijn blijkbaar ernstig onderschat. Nieuwe studies en beelden van de Copernicus Sentinel 2 Satelliet (die methaan kan meten en in kaart brengen) tonen aan dat er veel meer aardgas/methaan weglekt dan tot hiertoe gedacht. Professor Maarten Messagie waarschuwt dat volgens een recente studie in de VS ruim 2 procent van de totale Amerikaanse aardgasontginning weglekt. Dat is een drastische bijstelling naar boven. Maarten Messagie over methaan: "Een lek van 1 gram methaan komt overeen met de uitstoot van 25 tot 28 gram CO2. (lees verder onder de video Het Amerikaanse onderzoek kwam tot de conclusie dat er ruim 60% meer methaan ontsnapt dan de overheden tot nog toe aannamen. Ook op Britse boorplatforms in de Noordzee blijken de lekken ruim 100% groter dan verwacht. Amerikaanse onderzoeksjournalisten van de New York Times trokken naar meerdere gasvelden en konden het onzichtbaar weglekkende methaan filmen met een speciale camera. Dat leverde spectaculaire, maar vooral ook verontrustende beelden op. (lees verder onder de illustratie) Opname met infraroodcamera door de journalisten van The New York Times: het onzichtbare ontsnappende methaan wordt plots wel heel erg zichtbaar. Het weglekkende methaan gooit de klimaatvriendelijkheid van CNG-auto's op aardgas helemaal om. De voorsprong die ze hadden op diesels en benzines door de lagere CO2-uitstoot tijdens het rijden, smelt volledig weg. Er groeit hoe langer, hoe meer twijfel of CNG-voertuigen wel zoveel beter zijn voor het klimaat dan diesels of benzines. Mogelijk zijn ze zelfs slechter. Elektriciteit aanmaken: zeker niet met steenkoolcentrales Maar ook voor de elektrische auto's is het oppassen. Veel hangt af van de technologie waarmee de elektriciteit is gemaakt. Stroom uit windmolens, kerncentrales, waterkracht of zonnepanelen zorgt amper voor C02-uitstoot. Een heel verschil met stroom uit gas- of... uit steenkoolcentrales. Die is enorm belastend en kan de elektrische auto tot de ergste vijand maken van het klimaat. De ene stroom is echt de andere niet, zoals blijkt uit de Europese studie van 2018, die de basis vormde voor ons onderzoek. Meer details vindt u in bijgevoegde tekst. In onze vergelijking hebben we het over louter “groene stroom”. Dat is stroom uit windmolens en zonnepanelen. We kozen hiervoor omdat iedereen 100% groene stroom kan laden (via een groen energiecontract, of via eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld). 100% groene diesel, benzine of gas zijn in ons land niet verkrijgbaar (op één biogastankstation in het Brusselse gewest na). Al is mijn CNG wagen blijkbaar slecht voor het milieu en het klimaat, hij is dan toch blijkbaar absoluut veilig : met zo'n lek zou je verwachten dat het hele zootje met een onwaarschijnlijke oerknal uiteenspat. Niet dus.
  4. Op de applicatie van Gibgas wordt het tankstation nochtans nog altijd vermeld : Rue du Jourdil 18 te F 74960 Cran Gevrier. Maar misschien is het dat niet dat wordt bedoeld.
  5. Tiens, tiens, ik heb nochtans een pincode met 4 cijfers.
  6. of een ervaren cng dealer in Belgie, desnoods ander merk. diagnose kan gesteld worden zonder herstelling, dan ben je je garantie niet kwijt. en weet je meer als je naar je eigen garage gaat. zo ben ik vroeger nog bij Tavernier terecht gekomen. Mercedes heeft wel degelijk een bedrijf dat de problematiek van de aardgasinstallatie (onderdelen onder druk) aanpakt. In Sint-Truiden blijkbaar. Vanuit West-Vlaanderen is dit niet bij de deur, Duitsland nog veel minder overigens. Na een aantal keren "trial and error" lijkt het probleem nu wel opgelost (voorlopig toch). Er werd ook aangegeven dat bij herhaling van de problemen het nazicht en herstelling zou worden toevertrouwd aan dit gespecialiseerd bedrijf.
  7. Ik zou de aankoop van een CNG B-klasse zeker aanraden. Ik heb wat problemen gehad : een aantal keren gaf het systeem een foutmelding waarbij het niet meer mogelijk was op gas over te schakelen. Het euvel zou te wijten geweest zijn aan gebrekkige werking van sensoren, niet één keer maar verschillende keren. Echt gelukkig met de service van de garage ben ik niet. Eerder dan het mankement efficiënt aan te pakken werd ik zowat behandeld als een proefkonijn en dan nog in de garantieperiode. Nu lijkt het probleem van de baan. Dergelijke problemen zijn te wijten aan pech, niet structureel en komen voor bij alle merken. Om te besluiten als de mechaniek behoorlijk werkt heb ik niets dan goede ervaringen : zuinig en toch krachtig en comfortabel. Zolang de fiscale gunstmaatregelen gelden ook goedkoop.
  8. Hoi, Dit probleem heb ik telkenmale met het type vulpistolen doorgaans gebruikt in Frankrijk. Niet met het type van dats24. Telkens is het zwoegen om het ding er af te krijgen. Ik heb dit laten onderzoeken door de garage. Ze wisten me te vertellen dat er uiteindelijk niets mis was met de installatie van de wagen. Het probleem zou te wijten zijn aan het slecht functioneren van de tankinstallatie (onderhoud). Ik geloof dit niet : waarom ik wel en een ander niet !!!?. Ik heb wel ondervonden dat het helpt wanneer ik na het tanken alles onaangeroerd een paar minuten laat rusten. Misschien beeld ik het me in. Ik heb wel nooit overwogen om te vertrekken met het vulpistool nog vastgehaakt aan de wagen. Ik denk nochtans dat het dan wel zou loskomen ?
  9. Het is inderdaad de routeplanner van Google. Op het ogenblik dat je het tankstation van bestemming ingeeft wordt dit ook aangegeven. Je kan ook de taal kiezen in de app van Gibgas. Mogelijks alleen maar wanneer je betaald hebt voor de applicatie (een klein éénmalig bedrag - in mijn geval via de factuur van Orange vereffend)
  10. Ben er gaan tanken eind mei. Een nieuwe installatie (trouwens een project gerealiseerd door Belgen) goed bereikbaar vanaf de autostrade en nu al gedaan ??? Ik kan het niet geloven.
  11. Binnenkort gaan we nog eens op CNG survival trip naar Spanje. Telkens weer bron van hachelijke momenten. Als 't God belieft (?) zal ik hierover later berichten.
  12. Ik heb hetzelfde probleem; Dit probleem verdwijnt evenwel wanneer ik inlog.
  13. Gibgas CNG heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld. Frankrijk zet wel schoorvoetend stapjes vooruit in het ontwikkelen van aardgasstations, maar het is inderdaad nog al te veel 'huilen met de pet op'.
  14. Ik ben er in ieder geval gaan tanken einde mei. Het is een recente installatie. Ik moest wel naar binnen om de installatie te laten activeren. Het vulpistool is het dats24 type, dus handig te hanteren.
  15. Ik rijd nu iets meer dan 2 jaar met de CNG Mercedes B 200 c, en er komen kinks in de kabel. Verleden jaar op reis in Spanje overkwam het me een eerste keer : de wagen weigert nog verder te rijden op aardgas maar ik kan ongehinderd verder de weg vervolgen op benzine. Het oranje alarmsymbool voor de motordiagnose blijft ook continu branden. Na een paar dagen normaliseert de toestand spontaan. Dit voorjaar opnieuw hetzelfde probleem. Ik ondervind nu toch ook dat de motor soms hapert alsof er geen toevoer meer is van brandstof : benzine noch gas. De garage onderzoekt het probleem en komt tot de conclusie dat sensor(en) niet voldoende stroom (meer) krijgen van de batterij om goed te functioneren. Er wordt een nieuwe batterij geïnstalleerd en het probleem lijkt opgelost. Ik heb geen technische kennis maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat de batterij de oorzaak kan zijn als alle andere systemen wel functioneren. Nu, sinds verleden week is het weer van dat, met bovendien het bijkomend probleem dat de motor nu af en toe volledig stilvalt. En dat wordt natuurlijk veel ernstiger (gelukkig gebeurt het nadat we net thuis zijn van een reis naar Italië). Pas dinsdag kan een technieker van de garage het defect onderzoeken, ik vrees evenwel dat niemand echt vertrouwd is met de techniek van aardgasvoertuigen gelet op de historiek van die voorvallen. Heeft toevallig iemand ervaring met dit probleem ?
×
×
  • Create New...