Ga naar inhoud
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

CNGarni

Leden
  • Aantal items

    228
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    5

CNGarni won laatst op 22 Juli 2017

CNGarni had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

62 Super

Over CNGarni

  • Titel
    Aardgasgoeroe

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Ik heb het niet meer gehad! (Heb wel een ander probleem -en gemeld aan de garage maar "niets gevonden"- waarbij mijn auto in de lage toeren schokkeriger rijdt (vooral bij koude motor) en bij zeer rustig optrekken. De toerenteller gaat in schokken omhoog. De ene dag wat erger dan de andere.) Maar voor de rest super content. :-)
  2. Ja mooie actie! Het zou mij wel interesseren als ik nu opnieuw moest kiezen
  3. CNGarni

    Welke modellen wil jij af-fabriek op CNG?

    Ik denk dat er een tamelijk grote markt is voor breaks op CNG. Mercedes C- en E-klasse formaten maar dan de equivalente modellen bij andere merken... Belangrijk ook is dat het motorvermogen ook niet enkel voor pk-monsters is. Betaalbare 150 pk modellen zijn meer als voldoende, vind ik!
  4. CNGarni

    Pit point wommelgem

    Er staat een melding op hun eigen betaalterminal dat deze buiten werking is, dus ik veronderstel dat het anno 2017 automatisch gekend is? Ik vind dit een erg snelle pomp! Kwaliteit op dit moment is slechts 80% volgens BC...
  5. CNGarni

    Verbruik Audi A3 g-tron

    Ah, 4.6 is redelijk perfect normaal. Je moet rekening houden dat ik met autosnelweg, eht puur autosnelweg bedoel. Dwz constante snelheid zonder meer. In gemengd verbruik krijg je afhankelijk van je rijstijl 4.3-4.6, dwz autosnelweg (in filevorm/traagrijden) en veel secundaire wegen. Is volkomen normaal. Rij maar eens op de ring van Antwerpen en ze je continu verbruik eens op: je zal zien dat je met H-gas (en in geval van geen mee- of tegenwind) je rond 2.7-2.9 kg/100km zal zitten (met H+ gas van Total Hoboken). Met L-gas zit ik een stuk boven de 3kg/100km. Op de snelweg (bv richting Gent) doe ik dan 3.5 als ik geen tegenwind heb, met tegenwind merk je snel dat het iets boven de 4 zit. Je zal wel leren hoe je auto verbruikt, ik vind het verbruik alleszins het geweldigste iets aan m'n auto!
  6. CNGarni

    CNG H of CNG L?

    Ik tank steeds wat me het beste uitkomt, zonder (teveel) omrijden. Zaken die ik zelf merk: -kostprijs per kilometer is tussen L-gas en H-gas verwaarloosbaar. Met H-gas rijd je verder maar het kost ook meer. -Het voordeel is dat je minder vaak moet tanken met H-gas tov L-gas omdat je merkbaar meer km's kan rijden. Misschien ook een gunstig effect op slijtage van motor? Geen idee over dat laatste. -Verschil tussen H+ gas en H gas merk ik in de praktijk niet. Waar ik met L-gas op mijn BC een hoger verbruik zie wanneer ik aan een constante snelheid rij bv op een baan van 70 of 100 (Antwerpse Ring bv), merk ik geen dergelijk verschil tussen H-gas en H+ gas. Ik heb gewoon het 'geluk' dat ik in Antwerpen niet te ver woon van een H+ station (en bovendien het enige H/H+ tankstation is in de buurt). -Het verschil in hoever ik kan rijden is minstens evenveel afhankelijk van hoeveel kg ik kan tanken dan het verschil L/H-gas. Ik vind beide belangrijk. Maar qua druk heb ik de laatste tijd nergens problemen gemerkt. Ik kom steeds vaker waarden uit dicht tegen de 15kg (van de 15 mogelijke kg's van mijn tank) dan vroeger (toen het zelfs bij sommige tankstations 13.5 durfde zijn...).
  7. Ik verwachtte deze vraag Heel de reis heb ik mijn tankmomenten zorgvuldig gepland (het is bijna een nieuwe hobby geworden) en had in België benzine getankt (zo'n 25 liter). Aanvankelijk wilden we aan het Comomeer tanken, maar dat was tegengevallen wegens gesloten op de middag en langs dat ene baantje van het Comomeer leg je maar zo'n 25km per uur af...Tanken in Zwitserland (Lugano) kwam mooi uit, ik kon nog 5 km rijden op CNG. Dus beslist om in Zwitserland te tanken, want inderdaad het kost evenveel als benzine in België, maar op CNG rij ik veel zuiniger. Ik zou dan tot in Straatburg geraken, maar met google streetview beslist om Frankrijk maar te laten voor wat het is (tank stond op een bedrijventerrein, etc...geen zin om dat uit te proberen) én bovendien vermeed de GPS Straatburg. Kwam goed uit, want ik wilde ergens ongeveer 200km op benzine rijden (oprijden dus met reserve dat ik altijd hou) en dat kwam mooi uit met de stop in Luxemburg. Ik heb dus nu precies zoveel benzine als wat ik anders tank (om te hebben voor de benzine-momenten na het CNG tanken). M.a.w. er waren verschillende opties, maar met 200km op benzine dat ik maar "kon" rijden (zonder te hoeven bijtanken), was CNG tanken in Zwitserland de minst slechte optie. De winst zat hem in het verbruik, niet in de kostprijs per kg of liter. Dus samengevat: Ik had geen CNG meer in Zwitserland, CNG getankt in Lugan, CNG opgereden (tot iets voor Straatsburg wat in theorie mijn nieuwe CNG punt had moeten zijn), verder gereden op benzine (moest ergens benzine oprijden), in Luxemburg CNG getankt.
  8. CNGarni

    Motor start vlotter op benzine dan op CNG

    Na ettelijke km's door enkele Europese landen zijn mij paar zaken opgevallen (die ik hier al had gelezen, zelf had meegemaakt, maar nu zeker ben): -starten op benzine gaat gemakkelijker dan op CNG -als de CNG tank "leeg" is, en je tankt opnieuw CNG, dan heeft de auto (bijna) geen analysetijd nodig voor het gasmengsel en rij je quasi meteen op CNG. -als je CNG zo goed als op is en je geeft veel gas (bv optrekken voor oprit), dan schakelt de auto over naar benzine totdat de situatie minder "energie" vereist. Dit gebeurt dus niet als er nog genoeg CNG in de tank zit, noch bij optrekken of hoge snelheden op Duitse autobahn.
  9. Nu ik iets meer dan een jaar een VW Golf TGI (niet variant) heb en onlangs een autovakantie op CNG achter de rug heb, wild ik graag mijn ervaringen meedelen, vooral omdat ik zelf info bij elkaar heb moeten sprokkelen en het gewoon handig is voor de volgenden om iets meer overzicht te krijgen. Heel prettig aan CNG is het verbruik en kostprijs, t.o.v. benzine. Mijn rit van Italië naar België ging 700km op CNG en 200km op benzine (S98), een bewuste keuze om toch op benzine te rijden (lees: op te rijden) omdat ik "voor de zekerheid" 25 liter benzine had getankt bij het begin van onze reis "voor het geval dat". Uiteindelijk nog geen 5 liter "echt nodig gehad" wegens 2 stations op dezelfde rit die "out-of-order" waren. Verbruik (altijd gehouden aan de max snelheden): 3.4kg/100km CNG, 6.2l/100km benzine S98 (volgens boordcomputer). Zééééééééér tevreden met deze cijfers! Met Google streetview heb ik vaak het tankstation eens bekeken, zo heb ik ervoor gekozen om b.v. niet In Straßbourg (FR) te tanken...op een lange terugrit heb ik geen zin om uit te zoeken hoe dat werkt. Handige app(s) Ik had mij de GibGas app aangeschaft (4 euro). -De app vergt wat gewenning en handigheid, want het is geen al te slimme-logische app maar met verborgen schoonheden. -Als je de GibGas app opstart, doet hij meteen een "radiussearch", dwz hij zoekt in een enorm ruim gebied alle CNG stations in je huidige buurt. -De info per tankstation is erg uitgebreid: betaalwijze, telefoonnumer (hoewel ik moet toegeven dat die ene keer dat ik eens wilde bellen naar het nummer zoals vermeld op de app, ik de boodschap kreeg dat het nummer niet in gebruik was...), soms opmerkingen over hoe je moet tanken, koppelmechanisme, etc. -Start met in de app de "GPS" in te schakelen (rechts bovenaan op het bolletje) -Handig is om je route reeds in te geven (druk op pijltje naar rechts naast het GPS bolletje): geef een startlocatie in (ik heb niet gevonden hoe je dat gewoon van je huidige locatie doet...) tip hierbij: geef stad, land in. Bijvoorbeeld Siena, Italy. Anders zoekt hij (onlogisch) bv in de VS naar "Siena". Wat handig is, dat je alle tankstations op/naast je route krijgt met de km-paaltjes erbij. Zo heb ik op een paar km na een perfecte pitstop kunnen maken in Duitsland omdat ik weet dat ik ruim 400km kan rijden op H-gas vanuit België. Je ziet dus van elk tankstation op hoeveel km deze gelegen is. *TIP: als je een tankstation heb gekozen, kan je deze bestemming navigeren met een eigen navigatieapp door te drukken op de navigatiepijl NAAST het tankstation van je keuze. Onderaan op het scherm heb je ook sneltoetsen naar google maps, maar dan kiest de GibGas app google maps en ken je niet je eigen navigatieprogramma kiezen. Ik heb 95% van de tijd Waze gebruikt. Alternatieve app om gewoon tankstations te vinden in je regio is de Pitpoint app (die ik nog steeds het liefst gebruik om gewoon te "kijken" naar omliggende tankstations). Handige website (naast Gibgas) is deze https://www.ngva.eu/get-directions om CNG-stations door Europa te vinden. Inclusief km-paaltjes. Tanken in Duitsland Algemeen/aandachtspunten -Er zijn veel tankstations in Duitsland, maar je moet sowieso toch best plannen plannen. -Prijzen tussen 0.95 - 1.15 euro/kg meestal. -Eerst tanken, dan betalen. -Ik heb nog niet buiten de uren hoeven tanken, dus ik weet niet of je dan wel kan tanken. -Verwar Erdgas niet met flüssiggas (LPG). -Tanken is via de NGV1 plug, de voor ons "klassieke" plug. In Duitsland komt deze in 2-varianten voor: de pistool (zoals bij ons), of de rechts slang. De pomphouders weten vaak zelf niet hoe het CNG tanken moet. Ik heb het (dankzij dit forum) dan maar zelf uitgezocht. Als je je zorgen maakt over tanken in Duitsland, lees dan dit (vooral tussen 1.02 en 1.09 is "belangrijk"): https://www.youtube.com/watch?v=UNeaYl1oLVQ De truc is dat het mondstuk van de spuit VOOR het koppelen op zijn "kortste" positie staat (draai maar eens aan de hendel), als je het mondstuk aansluit op je wagen, zorgt het draaien aan de hendel ervoor dat het mondstuk wordt verlengd en koppelt met de wagen. Bekijk het stukje tussen 1.02 en 1.09 van bovenstaand filmpje daarvoor! (Ze tonen het niet goed...) Leuk pluspunt: blijkt steeds H-gas! Tanken in Italië Hiervoor had ik aanvankelijk wel wat "zorgen", maar dat bleek geen enkel probleem. Integendeel, een relatief CNG-vriendelijk land! Algemeen/Aandachtspunten -Ik heb ongeveer 10x getankt in Italië, je moet zorgen dat je TIJDENS openingsuren gaat. Anders kan je geen CNG tanken. -Het is hier de gewoonte dat de pompbediende voor je tankt. Je kan/mag niet zelf tanken. Je kan ook niet tanken via een betaalterminal (ook niet de weinige tankstations die onbemand zijn. Voor CNG moet er iemand zijn). -CNG heet hier overigens METANO (sommige tankstations heten ook Metano, maar je vindt 'metano' bij allerlei tankstations). -Verwar metano niet met GPL (wat voor ons LPG is). -Het is helemaal niet uitzonderlijk om meer dan 2 pompen te zien. Ik heb in Maranello zelfs getankt (laten tanken dus) in een pompstation dat ENKEL metano had! 6 pompen en een heus station (naast/deel van Q8-station)! -Als je de keuze hebt, neem een pomp uit de zon, toen ik de pompbediende vertelde dat ik 15kg zou moeten kunnen tanken (pomp was gestopt na 8kg), heeft hij mij aan een pomp in de schaduw gezet en 5kg bij kunnen pompen!) -Betalen kan meestal met Maestro (Bancomat zoals de Italianen het kennen)/Bancontact. Mastercard/Visa heb ik niet geprobeerd. Met cash kom je er altijd...(maar 1 keer cash moeten betalen). -De aansluiting is vaak/meestal geen klassieke NGV1 koppeling, maar ze hebben altijd een adapterstuk liggen. Je hoeft je dus daarvan niets aan te trekken, je tankt toch niet zelf... -Prijzen liggen tussen 0.9-1.1 euro/kg, eerder beetje boven 1 euro/kg. -2x heb ik voor een CNG station gestaan "out-of-order" (op dezelfde rit) en 1x tijdens hun middagpauze van 2 uren (je kan dus niet tanken...). Deze laatste wist ik dankzij de GibGas app, maar toch naartoe gereden omdat het een 24h tankstation was (zeldzame selfservice station). Was inderdaad 24h in geval van benzine/diesel, maar vergeet het voor CNG. Ga tijdens de openingsuren! -Altijd H-gas! -Er rijden veel Fiat CNG (natural power) auto's rond (maar denk dat Italianen CNG nemen voor het economische aspect, dan wel voor het ecologische...). Aanschuiven heb ik nooit moeten doen, maar ik was nooit de enige op CNG in het station. Tanken in Zwitserland en Luxemburg Tanken in Zwitserland (Lugano) was eenvoudig: -Eerst tanken, dan betalen (je betaalt in euro's net iets minder dan het getal in Fr). Betalen deed ik met Mastercard/Visa, was eenvoudig. -CNG pistool, loskoppelen vergde wel wat inzicht en was helemaal anders dan bij ons. Je moet de pistool verder knijpen, zodat je een klein pinnetje kan losmaken. -Geen aan/uit knoppen, het werkt via een hendel. De hendel die je moet omhoog halen is de houder van het pistool, zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6sN0YOJ25LI -Prijs: 1.5 euro/kg! -H-gas Tanken in Luxemburg was eenvoudig en identiek aan in Duitsland. -Was Duits-pistool type (dus met draaihendel) -Prijs: 0.67 euro/kg! -H-gas Tanken in België blijft gewoon het prettigst: je kiest zelf wanneer en waar je gaat tanken, altijd mogelijk met de kaart. Maar al bij al was het wel een zeer aangename CNG-ervaring in verschillende Europese landen, toch zonder teveel moeite overal kunnen tanken mits een klein beetje plannen! (Frankrijk is een ander verhaal...blijkbaar. ;-) )
  10. Ik heb bij Total Hoboken opnieuw gemeten, maar deze keer startend van een volledig lege tank. Buitentemperatuur: 18.5°C. Pomp 11. 0-10kg: 1min 30s 0-14kg: 2min 30s 0-15.5kg: 4min Die laatste anderhalve kg gaat zo traag dat het eindeloos voelt, maar 4 minuten in totaal valt wel mee... :-)
  11. Goh ja, 'heisa'. We tanken al 3x zo vaak als de gemiddelde dieselrijder én meestal (in mijn geval toch) moet je omrijden én dan nog eens langer tanken. Om een jaar tijd verlies je eigenlijk best wat tijd en comfort...als het tanken wat sneller gaat, dan wint CNG alleen maar aan populariteit (en weer een nadeel minder). Toch?
  12. Ik heb gisteren eens bij Dats getankt in Kontich, ik kon maar 10kg tanken omdat mijn tank niet volledig leeg was, dat heeft 1min35 geduurd (met stopwatch). Volgende keer test ik in Hoboken (de sprint naar 10kg)! ;-)
  13. Ik zou het eens moeten timen, maar echt beduidend langer dan 5 min. Ik zie gemiddeld 2 auto's (achtereenvolgend) wegrijden voor tankbeurt in dit tankstation. In het begin gaat het nog redelijk snel (door lage tegendruk?), maar vanaf 10kg begint hij enorm te zakken, de laatste 2kg doe hij druppelsgewijs (echt op honderdsten)...en dat duurt lang. Ook stopt deze tank veel vaker dan andere tankstations om de druk te meten. Je zou gewoon op stop willen drukken in feite, en "foert" zeggen tegen die allerlaatste kg. Mijn tank was bovendien helemaal leeg, hij is gestopt op 14.5kg (van de max 15kg). In de winter heb ik er al 17kg in gekregen. In Wommelgem bij Esso (maar even goed bij sommige/de meeste Dats'en) pompt hij gewoon echt tot einde door aan goed tempo, met veeeeeeeeeeel minder verval in het tanken. Maar als je BC tijdens het rijden dan 3.6 en dergelijke cijfers aangeeft op de autosnelweg, dat maakt het allemaal de moeite waard :-P
  14. CNGarni

    Total Drive Systems Emiel Vloorstraat Hoboken

    Om mijn eigen vraag te beantwoorden, de prijs is nog steeds 0.99euro/kg, dus toppie! Maar het blijft wel de traagste pomp van't land volgens mij :-P
  15. CNGarni

    Excuses voor het ongemak

    Kan gebeuren he :-D Wat ik wel onlangs had (maar heeft blijkbaar zichzelf opgelost?) is da ik meldingen kreeg dat er een antwoord in een topic was, (via de wereldbol bovenaan de site), maar het leidde naar niets als je erop klikte. Heel vreemd...(ze staan er nog steeds, maar als ik erop klik, dan zie ik het bericht niet. Berichten van 7 juni)
×