Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Caddy-CNG besteld en zal vanaf januari behoren tot de aardgasrijders.

Begin februari vertrek ik voor de eerste keer met een CNG-wagen op de jaarlijkse skivakantie naar de Franse alpen.

Na 20 jaar heb ik geen gps meer nodig en ken alle alternatieve routes. De reis zal nu wel wat meer planning vragen vermits de tankstations dun gezaaid zijn in die regio. Welke app's raden jullie aan om werkende stations op te sporen?

Kan men de auto een ganse week op de openluchtparking laten staan of is het aan te raden een ondergrondse parking op te zoeken?

Hoe zit het met het verbruik in de winterperiode?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zal het jou eind december weten te zeggen :)

Na nog eens in Neufchâteau te hebben volgegooid, ga ik rijden tot Dijon en dan daar bij Air Liquide tanken (Romac kaart) en dan nog eens in Chambéry.
Moest Dijon niet werken kan ik nog tot Chalon-sur-Saône of Mâcon.

De stations tussendoor wel opgeschreven, maar ik plan er niet te stoppen.

Stilstaan bij heel koude temperaturen: GEEEN IDEE

Geplaatst:

Ze zeggen altijd "Auto start op benzine bij kou". Maar... wat is kou?

Toen ik vorig jaar op skivakantie was, en het was -13, startte mijn auto nog altijd op CNG. Is -13 dan niet koud? o.O Nu het rond het vriespunt is elke ochtend (0 à -2) start de auto ook niet op benzine.

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Is die Romac kaart noodzakelijk voor elk station van Air Liquide?

In openlucht parkeren zal dus wel geen probleem vormen maar wat is de regelgeving voor ondergronds parkeren in Frankrijk?

Geplaatst:

@gie voor de extreem lage temperaturen hoef je je inderdaad geen zorgen te maken.

2 jaar geleden startte mijn wagen bij -18 graden zonder problemen toen ik in Duitsland was. De wagen stond toen 3 dagen stil, dus geen zorgen maken.

Qua apps heb ik er 2 op mijn telefoon staan, naast de GPS in de wagen.

Pitpoint App = gratis

Gibgas App = kost 3-5 euro, afhankelijk als je een Android of Ios Phone hebt.

Voordeel ten opzichte van de Pitpoint App is de aanwezigheid van prijzen, de kwaliteit van het Gas H- gas of L-gas, een beschrijving van het station welke pompen CNG hebben, de aanrijroute, eventuele toegangscodes die al eens nodig hebt in Frankrijk, speciale kenmerken zoals een dodemansknop,.... ohja en het feit dat je er defecte pompen kan melden, ze worden dan rood en aangeduid als mogelijk defect.

Beide apps bieden de mogelijkheid om te navigeren naar een tankstation dmv Google Maps of een andere navigatie app op je smartphone.

Beide apps zijn goed hoor, Gibgas biedt meer opties. Vooral het overzicht van de pompen in je buurt met prijs en kwaliteit vind ik zelf interessant.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 2 weken later...
Geplaatst:

Getankt in:
- Neufchâteau: geen probleem.
- Air Liquide Dijon: Romac kaart, goed getankt (dodemansknop!!) en dan pistool er niet af krijgen. Efkes zweten, maar mits wat gekloot met gereedschap (de huissleutel :P toch los kunnen klikken en eraf halen)
- Chambéry: even zoeken, staat in een straat die geknipt is en uiteraard langs de verkeerde kant erin gereden. Tanken ging niet met Maestro, wel met MasterCard. Da's weer typisch Frans natuurlijk. Tanken ook met dodemansknop. Traag tanken, vuldruk iets minder dan verwacht.

Geplaatst:

bedankt.

ik ben echt nog een bleu :S . Wat is een 'dodemansknop' ? Klepje aan de hendel?

Die Romac kaart is dus echt wel nodig, zal die dan maar aanvragen.

Nu nog hopen dat de auto tijdig geleverd wordt en op naar de skipistes.

Geplaatst:

Dodemansknop: (groene) knop moet je ingedrukt houden om te tanken. Op de Air Liquide was dat duidelijk. Op die EngieGNVert was het er met alcoholstift bijgeschreven :)

Romac: goh, er is ook een Engie-tankstation in Dijon (en thionville, metz, macon, ...) dus echt nodig is het niet imho.

Rij je 's nachts of overdag?

Geplaatst:

op deze website plan ik mijn routes op voorhand:

http://cngeurope.com/mobapp/mapsearch/?poi=europe. ik zie waar de cng stations zijn op de kaart en plan dan de route via google maps

best wel handig, zo kan je de gps instellen op de tankstations waar je wil stoppen. de meeste tankstations liggen niet op de snelweg. Je moet soms dus wel een paar km rondrijden,
maar niet al te ver.

Ik zou zeker in Luxemburg nog stoppen:

ARAL, Route de Longwy 246, Merl. veel goedkoper!

. Wij gaan naar Italië skiën via Frankrijk en Zwitserland. Vermoedelijk zal ik regelmatig wel een stukje op benzine rijden, wegens te weinig cng stations, of te ver uit de richting.

met de apps heb ik geen ervaring.

Wat is een Romac kaart?

Geplaatst:

Romac: tankkaart die voor een groot deel overlapt met het Maes netwerk, maar een van de weinige (enige?) die je ook toegang geeft tot de CNG stations van Air Liquide (in Dijon echt vlak naast de snelweg)

Geplaatst:
22 uren geleden, wannes zei:

Romac: tankkaart die voor een groot deel overlapt met het Maes netwerk, maar een van de weinige (enige?) die je ook toegang geeft tot de CNG stations van Air Liquide (in Dijon echt vlak naast de snelweg)

wel vreemd dat die van Dijon niet aangegeven is op deze kaart. 

http://cngeurope.com/mobapp/mapsearch/?poi=europe

die in de omgeving van Strassbourg wel, zonder extra info, en die in Nancy ook, maar met vermelding van een kaart (romac) te gebruiken

Geplaatst:

Zou er toevallig iemand feedback kunnen geven ivm het cng tankstation in chambery? Wij tankten daar steeds net voor we de alpen indoken maar het station staat nergens meer weergegeven in de gebruikelijke apps...

Geplaatst:
2 uren geleden, Sander zei:

Zou er toevallig iemand feedback kunnen geven ivm het cng tankstation in chambery?

Volgens https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/chambery-73000-32/ zou het station inderdaad gesloten zijn: " Attention ! La station GNV de CHAMBERY est signalée comme fermée..."

In januari zou er enkele kilometer verder overigens een nieuw station openen: https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/chambery-73000-253/ 

"Ouverture prochaine de cette station... Date d'ouverture prévisionnelle : Janvier 2020"

• 2 weken later...
Geplaatst:
Op 5/12/2019 om 11:21, wannes zei:

Ik zal het jou eind december weten te zeggen :)

Na nog eens in Neufchâteau te hebben volgegooid, ga ik rijden tot Dijon en dan daar bij Air Liquide tanken (Romac kaart) en dan nog eens in Chambéry.
Moest Dijon niet werken kan ik nog tot Chalon-sur-Saône of Mâcon.

De stations tussendoor wel opgeschreven, maar ik plan er niet te stoppen.

Stilstaan bij heel koude temperaturen: GEEEN IDEE

In augustus 2019, nog 2x in Dijon getankt aan het engie gnvert station

Gewoon met visa betaald, idd vervelende dodemansknop. Wat verouderd en druk niet superhoog, maar toch mooi tot in Montélimar geraakt en in terugweg (nipt) tot in st Quentin (wat wel mooi en modern is)

Autoroute du soleil is normaal gezien geen probleem in frankrijk wanneer je echter via Parijs naar Bordeaux en zeker via CL ferrant naar de Pyrénées gaat, moet je voorlopig nog wat beter plannen

Eenmalig betaald voor gibgas. En die app heeft mij nog maar 1x in de steek gelaten. Was niet up tot date toen eind vorig jaar DATS Wevelgem ( mijn home tankstation nota bene) in panne was

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...